Citat:
Ursprungligen postat av
Propsyk
Jag skulle också föredra om staten hanterade sådana frågor. Men nu har de inte gjort det. De har släppt ut honom med förhöjd återfallsrisk och dessutom gett honom tillstånd att bosätta sig i närheten av offren. Rättsväsendet har svikit och golfklubban är en direkt konsekvens av det.
Mycket bättre vore om rättsväsendet hanterade våldtäktsmän som hagamannen. Men det gör de inte.
Min egen inställning till det här är rätt så komplex, inte "bara rätt" eller "bara fel". Det finns några olika möjliga utfall nu, och utsikterna gör mig inte särskilt förtvivlad.
Kanske kniper alla käft, och golfpolarna går fria. Det kan jag leva med.
Kanske åker de dit och får sitta några månader. Det kan jag leva med. De är väl vuxna människor som förväntat sig vad som kan hända? Om de blir dömda kan de sedan prata om saken utan att oroa sig, och blir mer fria att ta emot folkets hyllningar. Polisen får en poäng i uppklarandestatistiken. Och herr Hagamannen själv får "upprättelse" eftersom lagen har haft sin gång (vilket innebär att han ska vara nöjd enligt dom i den här tråden som tycker att lag ska gå före rätt). Alla vinner!
En annan möjlighet är att golfarna kanske blir utpekade och får sitta anhållna/häktade ett tag, men att bevisen inte räcker till en fällande dom. Då får vi alla bidra genom skatten till deras skadestånd. Det kan jag också leva med!