Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jodå, och det säger mig också att du inte förstår effekterna av ändring av det systemet.
Så det är perfekt då?
Citat:
Nej, vi skall absoluta inte göra människor rättslösa i samhället - vilket är det du vill driva igenom.
Nej, jag vill ha klara regler och inte godtyckliga. Vad du säger att jag tycker är inte samma som jag tycker.
Citat:
Jo, LPT skall inte användas för att låsa in personer du inte gillar eller andra tycker är "läskiga" .. Jag föreslår att du läser på om vad LPT är för lagstiftning och vilket syftet är.
Kan bara återställa frågan i början av inlägget: Tycker du att vi har ett perfekt system som det är nu? Om så är fallet finns inte mycket att diskutera.
Citat:
Vilket innebär att du började prata om två olika saker. Det är nämligen ingen förkortning - utan något annat.
Jag förkortade det i det fallet, till största del av slarv.
Citat:
Jag är helt fast i att det inte vare sig finns något "måste" eller borde genomföras när förslagen urholkar rättssäkerheten och lämnar ut människor åt statens och pöbelns godtycke .. ja.
Nu var det inte vad du tyckte som jag kommenterade. Det är vad jag tycker som ett förtydligande.
Citat:
Man kan diskutera straffskärpningar - dvs längre straff - att ta bort prövotiden är däremot inte önskvärt eftersom den fyller en viktig funktion och ger utökade möjligheter för samhället att ingripa mot personen under den tid som prövotiden löper.
Jag är inte någon vän av straffskärpningar som ett medel. Det kanske är så enkelt som att lagstiftarna och samhället behöver bli bättre på att förklara för folk hur rättsprocessen, påföljder, vård och anpassning faktiskt ser ut.
Att ständigt ompröva det rådande ser jag däremot som fullständigt okontroversiellt. I det aktuella fallet med NL kan man dock fundera över om säkerhetssituationen och riskerna var tillräckligt väl genomgångna.