2015-08-20, 21:43
Medlem
Om ni har exempelvis
(CH3)2CHCH(OH)CH3
kan ni se direkt här om den är primär, sekundär eller tertiär?

Jag ser inte det förrän jag ritar ut molekylerna med streckformler.
2015-08-21, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag vill bara se om jag förstått det här korrekt. Antag att vi har en amin till vilken en substituent är bunden - suffixet blir således "-amin". Om fallet däremot är att aminen är en substituent till en annan molekyl blir prefixet "-amino". Stämmer detta?
De funktionella grupperna finns rangordnade i tabellverk med nomenklaturregler. Man bestämmer alla funktionella grupper i molekylen och slår upp vilken huvudfunktion (=suffix) molekylen får. Den funktionella gruppen som står först i tabellen ger suffixet på molekylen.
2015-08-22, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
De funktionella grupperna finns rangordnade i tabellverk med nomenklaturregler. Man bestämmer alla funktionella grupper i molekylen och slår upp vilken huvudfunktion (=suffix) molekylen får. Den funktionella gruppen som står först i tabellen ger suffixet på molekylen.

Ja, men en amin skiljer ju sig på sättet jag beskriver. Antag att aminogruppen är substituent, vad händer då? Antag sedan att aminen är stam, vad händer då?
2015-08-22, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ja, men en amin skiljer ju sig på sättet jag beskriver. Antag att aminogruppen är substituent, vad händer då? Antag sedan att aminen är stam, vad händer då?
Många molekyler har inte ett entydigt rationellt namn, utan jan namnges på flera sätt. Molekyler kan alltså få olika stammar beroende på vilket rationellt namn man väljer.
2015-08-22, 14:58
Medlem
Citat:
Många molekyler har inte ett entydigt rationellt namn, utan jan namnges på flera sätt. Molekyler kan alltså få olika stammar beroende på vilket rationellt namn man väljer.

Ja, men nu gäller det aminer och vad IUPAC har för regler beträffande nomenklaturen av dessa.
2015-08-22, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ja, men nu gäller det aminer och vad IUPAC har för regler beträffande nomenklaturen av dessa.
Aminogrupper har en låg rang, enligt tabellverket jag har med "rangordning inom ett urval funktionella grupper" ligger den näst sist. Aminogrupper blir alltså sällan ett suffix enligt IUPAC:s nomenklaturregler.

Men så här står det i boken beträffande aminonomenklatur:
Citat:
Primära monoaminer, RNH2, namnges genom att suffixet -amin fogas till 1) namnet på radikalen R eller till 2) namnet på stamföreningen RH. ... För närmare detaljer hänvisas till IUPAC-reglerna sektion C-8.

De visar också exempel på ett antal föreningar med de två olika namnformerna.
2015-08-22, 20:00
Medlem
Citat:
Aminogrupper har en låg rang, enligt tabellverket jag har med "rangordning inom ett urval funktionella grupper" ligger den näst sist. Aminogrupper blir alltså sällan ett suffix enligt IUPAC:s nomenklaturregler.

Men så här står det i boken beträffande aminonomenklatur:

De visar också exempel på ett antal föreningar med de två olika namnformerna.

OK. Har du lust att visa några exempel? Min bok säger nämligen att det blir amino- om aminen är substituent på en annan molekyl och -amin om det är någonting annat som är kopplat till aminen, alltså R-NH2.
2015-08-22, 21:24
Bannlyst
Citat:
OK. Har du lust att visa några exempel? Min bok säger nämligen att det blir amino- om aminen är substituent på en annan molekyl och -amin om det är någonting annat som är kopplat till aminen, alltså R-NH2.
Jag gissar att du använder en gymnasiekemibok? De ljuger en del när de förenklar saker.

Kan ev. ta några bilder och slänga upp senare.
2015-08-22, 23:47
Medlem
Citat:
Jag gissar att du använder en gymnasiekemibok? De ljuger en del när de förenklar saker.

Kan ev. ta några bilder och slänga upp senare.

Ja, fast även andra källor skriver som sådant.
2015-08-23, 12:27
Bannlyst
Citat:
Ja, fast även andra källor skriver som sådant.
Det är beroende på vilka andra substituenter som finns. Har vi t ex en karboxylsyregrupp, som har en hög rang, får vi ändelsen -syra och således amino- som prefix.
2015-08-23, 15:03
Medlem
Citat:
Det är beroende på vilka andra substituenter som finns. Har vi t ex en karboxylsyregrupp, som har en hög rang, får vi ändelsen -syra och således amino- som prefix.

OK. Varför tar min gymnasiebok i kemi 2 inte upp detta? Känns ju inte direkt oviktigt.
2015-08-23, 17:05
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Om ni har exempelvis
(CH3)2CHCH(OH)CH3
kan ni se direkt här om den är primär, sekundär eller tertiär?

Jag ser inte det förrän jag ritar ut molekylerna med streckformler.

Det beror på hur pass bra du är på att se det rakt av. Jag hade ritat upp för att vara säker. Ritar du den så ser du att det rör sig om en sekundär alkohol. Men tittar du på formeln så kan du ju i huvudet rita upp den om du vill, men rita brukar vara en bra tumregel. Så länge det blir rätt får man göra som man vill

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in