2013-12-07, 23:29
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Tack!

Jo det är en repetitionskurs så den innehåller inte allt, författaren förväntar sig att man ska minnas en hel del från alla timmar vid skolbänken som yngre (vilket jag tyvärr inte gör).

En till fråga:

Om en viss molekyl innehåller en syreatom, existerar då denna syreatom "i par" som den gör på egen hand eller kan det existera ensam? T.ex.

NO + O2 = NO2 (vi kan se här att syreatomen i NO är ensam till skillnad från de andra)

Det måste uppenbarligen vara så men vill vara säker så att jag inte har missat något.

Ja, syre kan existera ensam i molekyler.
2013-12-08, 12:16
Medlem
Syra-bas

Hej, behöver hjälp med följande uppgift:

Skriv en kort text (max 1/2 sida) där du förklarar med egna ord hur följande begrepp hänger ihop med varandra. Syra, bas, sur lösning, basisk lösning,protolys, amfolyt, vätejon/proton.

Kan någon skriva en kort text eller skicka en bra källa där man förklarar syra-bas med begreppen.
2013-12-08, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortocale
Hej, behöver hjälp med följande uppgift:

Skriv en kort text (max 1/2 sida) där du förklarar med egna ord hur följande begrepp hänger ihop med varandra. Syra, bas, sur lösning, basisk lösning,protolys, amfolyt, vätejon/proton.

Kan någon skriva en kort text eller skicka en bra källa där man förklarar syra-bas med begreppen.

Du kan väl börja med att göra en punktlista för varje del, och beskriva vad detta är utifrån Wikipedia? Nu kan du inte ange Wikipedia som källa (har svårt att tro annat) men du anger givetvis andra källor senare, engelskspråkiga. Det finns förklarat på massvis av ställen vad alla dessa begrepp innebär, och du kan inte få något skrivet här som du bara kopierar.
2013-12-08, 14:04
Medlem
Hej, behöver svar på följande fråga: Vilken jon kan man alltid hitta i en vattenlösning av en bas? Förklara varför.
2013-12-08, 15:25
Medlem
Behöver hjälp med följande uppgift: Man jämför utspädda vattenlösningar av saltsyra och ättiksyra.
Lösningarna har samma koncentration. Vilka två av följande påståenden är korrekta? Motivera!
2013-12-08, 17:36
Medlem
Oxidationstalen i CuO blir -II för O och +II för Cu, ämnat kallas därför för koppar(II)oxid.

Cu har 1 valenselektron och syret har 6 st, jag trodde att kopparn i denna situation endast ville bli av med 1 elektron och få fullt skal (inte 2 som i reaktionen ovan).

Varför släpper den på hela 2 elektroner?

Mvh.
2013-12-08, 18:32
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Oxidationstalen i CuO blir -II för O och +II för Cu, ämnat kallas därför för koppar(II)oxid.

Cu har 1 valenselektron och syret har 6 st, jag trodde att kopparn i denna situation endast ville bli av med 1 elektron och få fullt skal (inte 2 som i reaktionen ovan).

Varför släpper den på hela 2 elektroner?

Mvh.

Koppar ligger bland övergångsmetallerna och kan vara både 2+ och 1-. Syret har fixt 2- så just här har vi ox. tal 2+ på koppar.
2013-12-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Koppar ligger bland övergångsmetallerna och kan vara både 2+ och 1-. Syret har fixt 2- så just här har vi ox. tal 2+ på koppar.

Vad menar du? Om kopparn ska få fullt skal så behöver den bli av med 1 elektron, syret och andra sidan behöver istället 2 elektroner för att få fullt skal.

Jag förstår varför den får det oxidationstal som den får, det jag inte förstår är varför kopparn ger ifrån sig 2 atomer när det endast kunde ge ifrån sig 1 och få fullt valenselektronskal själv.
2013-12-08, 22:31
Medlem
Cradleoffilths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortocale
Hej, behöver svar på följande fråga: Vilken jon kan man alltid hitta i en vattenlösning av en bas? Förklara varför.

I vanligt vatten finns det H+ samt OH- joner. Om man blandar in en bas så kommer en del eller alla H+ att "tas om hand" av basen. Däremot kan man vara säker på att det finns OH- kvar. Typ något sådant.
2013-12-09, 15:06
Medlem
Hejsan! Sitter fast på en termodynamikuppgift och behöver tips för att kunna lösa den.

Vid vilken temperatur kokar vatten på toppen av Mt. Everest? Atmosfärstrycket vid 8848 m är
253 torr.
deltaH_v=40.68 kj/mol (Givet i uppgiften)

Tror mig att jag ska använda ekvationen deltaS=deltH_v/Temperaturen och lösa ur Temperaturen.
Men hur ska jag beräkna deltaS (entropin)?

Vet att svaret ska landa på ungefär 69grader (Celsius).

Tacksam för svar!
2013-12-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maziboy
Hejsan! Sitter fast på en termodynamikuppgift och behöver tips för att kunna lösa den.

Vid vilken temperatur kokar vatten på toppen av Mt. Everest? Atmosfärstrycket vid 8848 m är
253 torr.

Tror mig att jag ska använda ekvationen deltaS=deltH_v/Temperaturen och lösa ur Temperaturen.

Tacksam för svar!

Prova använda Clausius-Clapeyron sambandet. Kokpunkten vid ett visst tryck kan användas för att få ut kokpunkten vid ett annat tryck med hjälp av entalpin och gaskonstanten.
2013-12-09, 15:29
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maziboy

253 torr.

Tacksam för svar!

Den där har jag någonstanns, men har inte tid att rota fram den. Skulle tippa på Clausius–Clapeyrons ekvation rent spontant, dock.

Som denna men med dina värden, testa det: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080429191055AAhW62b

Blanda inte ihop T1 och T2 bara, en av dom sätter du med motsvarande P1/P2 som är standardtryck och sen löser du helt enkelt ut T1/T2 beroende på vilken du satt Everest-trycket mot

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in