2015-08-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det beror på hur pass bra du är på att se det rakt av. Jag hade ritat upp för att vara säker. Ritar du den så ser du att det rör sig om en sekundär alkohol. Men tittar du på formeln så kan du ju i huvudet rita upp den om du vill, men rita brukar vara en bra tumregel. Så länge det blir rätt får man göra som man vill

Jag får naturligtvis rätt när jag ritar upp strukturerna. Jag torde kunna se det utan att behöva göra detta. Finns det någon strategi? (Min lärare sade att hon ritade, fast i hennes huvud snarare än på ett papper).
2015-08-23, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
OK. Varför tar min gymnasiebok i kemi 2 inte upp detta? Känns ju inte direkt oviktigt.
För att det blir för mycket att trycka in allt i gymnasiekemin. Det här är organisk kemi på högskolenivå, och där går man mer in på djupet och breddar sina kunskaper.
2015-08-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
För att det blir för mycket att trycka in allt i gymnasiekemin. Det här är organisk kemi på högskolenivå, och där går man mer in på djupet och breddar sina kunskaper.

OK, då behöver jag inte tänka på det - åtminstone inte ännu.
2015-08-24, 00:27
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Jag får naturligtvis rätt när jag ritar upp strukturerna. Jag torde kunna se det utan att behöva göra detta. Finns det någon strategi? (Min lärare sade att hon ritade, fast i hennes huvud snarare än på ett papper).

Okej, titta var du har OH-gruppen. Föreställ dig kolet det är bundet till och kolla substituenterna. Här ser du att den är bunden till ett kol som i sin tur är bundet till ett väte, en -CH3 och en kolkedja med start på ett kol -> sekundär alkohol. Så det går att se på denna, men min erfarenhet säger att det allt som oftast är en träningssak. Även viss talang spelar in eftersom vissa är bra på det och andra inte.
2015-08-24, 20:50
Medlem
Varför är inte 2-etylpentan en isomer till heptan?
2015-08-24, 21:01
Medlem
"Finn alla fyra isomerer till C4H19OH och namnge dem rationellt."

Kommer fram till dessa:

n-butanol

2-metylpropanol

3-metylpropanol

1,2-dimetyletanol

Facit skriver dock inte den sista, utan istället 2,2-metylpropanol

Det måste ju vara inkorrekt. Den molekylen är inte en isomer av butanol, C4H19OH. Är det som jag tror eller missar jag någonting?
2015-08-24, 21:01
Medlem
Citat:

Kom på det. Det säger dock inte att ni kan svara, det är bara bra med flera förklaringar.
2015-08-25, 02:31
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

För du ska kolla längsta kolkedjan, så då blir det 3-metylhexan. Var det den anledningen du kom på?

Citat:
"Finn alla fyra isomerer till C4H19OH och namnge dem rationellt."

Kommer fram till dessa:

n-butanol

2-metylpropanol

3-metylpropanol

1,2-dimetyletanol

Facit skriver dock inte den sista, utan istället 2,2-metylpropanol

Det måste ju vara inkorrekt. Den molekylen är inte en isomer av butanol, C4H19OH. Är det som jag tror eller missar jag någonting?

Så dom menar alltså att det skulle sitta två metylgrupper på 2:a kolet? Det genererar 3+1*2 kol = 5 -> penta och inte butan... Din "1,2-dimetyletanol" är densamma som 2-butanol iom att man räknar längsta kolkedjan först.

Står det förresten "3-metylpropanol" i facit? Iom att man räknar längsta kolkedjan så blir väl denna densamma som n-butanol?

Här har du svaret på alla fyra iallafall:
1-Butanol eller n-butanol
Isobutanol eller 2-metylpropan-1-ol
2-Butanol eller sec-butanol
tert-Butanol', 2-metyl-2-propanol eller 2-metylpropan-2-ol

Bild och källa finns här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Butanol

Men som sagt - längsta kolkedja och räkna kol måste du alltid ha som egenkoll! Jag gjorde faktiskt ett liknande fel nyligen som den ansvariga läraren påpekade..
2015-08-26, 11:08
Medlem
Ett litet rop på hjälp i paniktider, har muntlig examination med Bengt Söderberg i Kemi 1. Någon som nyligen läst kursen och vet hur svårt det är? Eventuellt kommer ihåg några frågor han ställde?
2015-08-26, 14:32
Medlem
Nån som har läst kemi 2? Pma isånnafalL!
2015-08-29, 16:39
Medlem
Någon som vet vad denna strukturformel kan vara för något? Är nästan helt säker på att det är någon form av drog, typ ångestdämpande, anti-depp eller liknande. Men det kan vara nått annat med såklart. Någon som kan lista ut? Kan inte få bättre kvalitet på bilden tyvärr.

https://www.anony.ws/image/DvXE
2015-09-07, 21:47
Medlem
Finns det någon som kan rekommendera en bra hemsida som handlar om alkoholers fysikaliska egenskaper?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in