2010-12-03, 19:26
Medlem
1 när du sätter på duschen kommer det vatten från kranen beskriv vattnets väg opch vart det tar vägen sen

2 förklara principen av periodiska systemet

3 a) vad är anledningen till att hallonger reagerar starkt på andra ämnen
b) vilken egenskap är gemensam för alla adel gaser och vad är anledningen till att det är så

4 berätta allt du vet om electron skal

5 vad sker när en atom övergår till att bli en jon

6 berätta om de bindnings typer du känner till rita och ge expempel på varje bindnings typ.

7 skriv reaktionformeln för bildningen av vatten ich förklara vad som händer.

8 balansera formeln för reaktionem d'r silveroxid Ag2O bildas Ag + O2 = Ag2O

9 beräkna molekylmassan för kopparsulfat CUSO4

nån duktig på ämnet kemi som vill hjälpa till
2010-12-03, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredde84
1 när du sätter på duschen kommer det vatten från kranen beskriv vattnets väg opch vart det tar vägen sen

2 förklara principen av periodiska systemet

3 a) vad är anledningen till att hallonger reagerar starkt på andra ämnen
b) vilken egenskap är gemensam för alla adel gaser och vad är anledningen till att det är så

4 berätta allt du vet om electron skal

5 vad sker när en atom övergår till att bli en jon

6 berätta om de bindnings typer du känner till rita och ge expempel på varje bindnings typ.

7 skriv reaktionformeln för bildningen av vatten ich förklara vad som händer.

8 balansera formeln för reaktionem d'r silveroxid Ag2O bildas Ag + O2 = Ag2O

9 beräkna molekylmassan för kopparsulfat CUSO4

nån duktig på ämnet kemi som vill hjälpa till

1. Vet ärligt talat inte, i alla fall inte så att jag kan förklara bra. Kolla google.
2. Att på ett schematiskt sett dela in alla grundämnen i kategorier efter gemensamma egenskaper etc.
3. a). De har alla sju valenselektroner och behöver således bara en till för att uppnå ädelgasstruktur. (Oktettregeln)
b). De har ädelgasstruktur? P.g.a. fulla elektronskal.
4. Olika "trappsteg" där elektronerna susar runt. Man kallar det icke-regelbundna rörelsemönster som elektronerna rör sig i för orbitaler.
5. Den reduceras alt. oxideras och uppnår (oftast) ädelgasstruktur. Den blir inte lika reaktionsbenägen som tidigare.
6. Kovalent bindning (+ polärt kovalenta), jonbindning, vätebindning, metallbindning, molekylbindning, dipol-dipolbindning
7. Ingen aning (pinsamt kanske) men "4H(+) + O₂ → 2H₂O"? Eller kanske
"OH(-) + H₃O(+) → 2H₂O"?
8. 4Ag + O2 = 2Ag₂O
9. (63,55 + 32,1 + [16×4]) g/mol

OBS! Det kan vara något fel här, är inte särskilt förtjust i kemi och är därför inte särskilt bra på det. Håller på att läsa Kemi B just nu så har heller inte särskilt mycket erfarenhet.
2010-12-04, 00:16
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yuk
1. Vet ärligt talat inte, i alla fall inte så att jag kan förklara bra. Kolla google.
2. Att på ett schematiskt sett dela in alla grundämnen i kategorier efter gemensamma egenskaper etc.
3. a). De har alla sju valenselektroner och behöver således bara en till för att uppnå ädelgasstruktur. (Oktettregeln)
b). De har ädelgasstruktur? P.g.a. fulla elektronskal.
4. Olika "trappsteg" där elektronerna susar runt. Man kallar det icke-regelbundna rörelsemönster som elektronerna rör sig i för orbitaler.
5. Den reduceras alt. oxideras och uppnår (oftast) ädelgasstruktur. Den blir inte lika reaktionsbenägen som tidigare.
6. Kovalent bindning (+ polärt kovalenta), jonbindning, vätebindning, metallbindning, molekylbindning, dipol-dipolbindning
7. Ingen aning (pinsamt kanske) men "4H(+) + O₂ → 2H₂O"? Eller kanske
"OH(-) + H₃O(+) → 2H₂O"?
8. 4Ag + O2 = 2Ag₂O
9. (63,55 + 32,1 + [16×4]) g/mol

OBS! Det kan vara något fel här, är inte särskilt förtjust i kemi och är därför inte särskilt bra på det. Håller på att läsa Kemi B just nu så har heller inte särskilt mycket erfarenhet.

7.
2H2 + O2 --> 2H2O skulle jag skriva.
2010-12-04, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
7.
2H2 + O2 --> 2H2O skulle jag skriva.

Jo det är sant det är nog mer troligt.
2010-12-04, 16:09
Medlem
MissaJoodens avatar
Har en Labbrapport som jag ska skriva angående förbränningen av fyra ämnen: Propanol, Metanol, Etanol och Heptan.
Under laborationen änvändes dessa ämnen för att värma upp vatten och har gjort en tabell, men i denna tabell ska jag få med J/g CO2-utsläpp, hur ska jag räkna ut det?

Om någon skulle kunna svara på detta skulle det vara toppen! Alla källor som ni anser skulle kunna hjälpa mig att skriva rapporten skulle också uppskattas väldigt mycket.

Tack på förhand!

Edit: ändrade diverse stavfel och kladd
2010-12-04, 16:17
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissaJooden
Har en Labbrapport som jag ska skriva angående förbränningen av fyra ämnen: Propanol, Metanol, Etanol och Heptan.
Under laborationen änvändes dessa ämnen för att värma upp vatten och har gjort en tabell, men i denna tabell ska jag få med J/g CO2-utsläpp, hur ska jag räkna ut det?

Om någon skulle kunna svara på detta skulle det vara toppen! Alla källor som ni anser skulle kunna hjälpa mig att skriva rapporten skulle också uppskattas väldigt mycket.

Tack på förhand!

Edit: ändrade diverse stavfel och kladd
Postade i din separata tråd också men kan lika gärna svara här med antar jag =)

I din tabell antar jag att du då vet hur stor temperaturökningen var i vattnet och hur stor mängd av varje ämne du använde? Energin som förbränningen frigjorde var därmed:

W = c*m*Δt

W = energin i Joule
c = specifika värmekapaciteten
m = massan i kg
Δt = förändring i temperatur i Celsius/Kelvin

På Wikipedia står värmekapaciteten som 4,18 kJ/(kg·K). Har fått för mig att jag räknade med 4,19 i Fysik A, men i alla fall.

Den formeln ger alltså mängden energi som förbränningen frigjorde. Därefter måste du bygga reaktionsformler för var och en av alkoholerna/kolvätet. Räkna genom dessa ut den totala mängden CO2 som frigjordes i gram för varje fall, och dela den beräknade energin med detta värde.
2010-12-04, 16:26
Medlem
MissaJoodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HousesNStuff

I din tabell antar jag att du då vet hur stor temperaturökningen var i vattnet och hur stor mängd av varje ämne du använde? Energin som förbränningen frigjorde var därmed:

W = c*m*Δt

W = energin i Joule
m = massan i kg

På Wikipedia står värmekapaciteten som 4,18 kJ/(kg·K). Har fått för mig att jag räknade med 4,19 i Fysik A, men i alla fall.

Den formeln ger alltså mängden energi som förbränningen frigjorde. Därefter måste du bygga reaktionsformler för var och en av alkoholerna/kolvätet. Räkna genom dessa ut den totala mängden CO2 som frigjordes i gram för varje fall, och dela den beräknade energin med detta värde.

Muchas gracias!
2010-12-04, 16:55
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemistryAddict
1,00 g av ett prov av insektsmedlet lindan, C6H6Cl6, som var förorenat med kolväten, förbrändes fullständigt i syrgas. Då bildades koldioxid och väteklorid. Den bildade vätekloriden fick bubbla genom en lösning som innehöll överskott av silvernitrat. En fällning bildades. Den filtrerades ifrån, tvättades, torkades vid 110°C och vägdes. Fällningens massa var 2,32 g. Beräkna masshalten (i procent) ren lindan i det förorenade provet.

1. Räkna ut antalet mol AgCl som finns i dina 2.32g. Du får därmed också veta hur många mol Cl du har.
2. Dela resultatet på 6, så får du veta hur många mol lindan du hade
3. Räkna ut hur många gram lindan det motsvarar
4. Räkna ut hur många % av 1 gram det är
2010-12-04, 17:25
Medlem
ChemistryAddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
1. Räkna ut antalet mol AgCl som finns i dina 2.32g. Du får därmed också veta hur många mol Cl du har.
2. Dela resultatet på 6, så får du veta hur många mol lindan du hade
3. Räkna ut hur många gram lindan det motsvarar
4. Räkna ut hur många % av 1 gram det är
Varför ska man dela med 6?
2010-12-04, 17:31
Medlem
MissaJoodens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HousesNStuff

W = c*m*Δt

W = energin i Joule
m = massan i kg

Ytterligare några frågor,

Skrev först reaktionsformler på detta sätt:

2C3H7OH+5O2 → 8H2+6CO2
2C2H5OH+3O2 → 6H2+4CO2
C7H16+7O2 → 8H2+7CO2
2CH3OH+O2 →4H2+2CO2

Men kom sedan på att det var 2 av bränslena som började sota (rent Kol om jag inte har fel?), någon som on the top of their head vet vilka 2 bränslen det är?

Hur ska man då veta hur stor del som blev kol respektive koldioxid när man skriver reaktionsformler?
2010-12-04, 18:51
Medlem
Skulle behöva ha hjälp med en uppgift där jag har blandat diverse lösningar och sett vilka som gav fällning och vilka som inte gav fällning.

AgNO3(aq) + K2CrO4(aq) = Ag2CrO4(s) + K2CrO4(aq)
AgNO3(aq) + BaCl2(aq) = AgCl(s) + BaNO3(aq)
AgNO3(aq) + KI(aq) = AgI(s) + KNO3(aq)
AgNO3(aq) + FeCl3(aq) = AgCl(s) + ?????(aq)
AgNO3(aq) + NaOH(aq) = AgOH(s) + NaNO3(aq)
K2CrO4(aq) + BaCl2(aq) = BaCrO4(s) + ?????(aq)
K2CrO4(aq) + Pb(NO3)2(aq) = PbCrO4(s) + ?????(aq)
K2CrO4(aq) + FeCl3(aq) = Fe2(CrO4)3(s) + ????(aq)
KI(aq) + Pb(NO3)2(aq) = PbI2(s) + K(NO3)2(aq)

De ovan gav en fällning, men nu till mitt problem. Nu ska jag skriva de kemiska formlerna och jag ska vara noggrann med att ta med alla joner i mina formler och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Sedan får ni gärna förklara hur man ska tänka där jag har satt "?????(aq)" för jag är aldrig riktigt säker på om jag har rätt eller fel.

Mvh
2010-12-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Skulle behöva ha hjälp med en uppgift där jag har blandat diverse lösningar och sett vilka som gav fällning och vilka som inte gav fällning.

AgNO3(aq) + K2CrO4(aq) = Ag2CrO4(s) + K2CrO4(aq)
AgNO3(aq) + BaCl2(aq) = AgCl(s) + BaNO3(aq)
AgNO3(aq) + KI(aq) = AgI(s) + KNO3(aq)
AgNO3(aq) + FeCl3(aq) = AgCl(s) + ?????(aq)
AgNO3(aq) + NaOH(aq) = AgOH(s) + NaNO3(aq)
K2CrO4(aq) + BaCl2(aq) = BaCrO4(s) + ?????(aq)
K2CrO4(aq) + Pb(NO3)2(aq) = PbCrO4(s) + ?????(aq)
K2CrO4(aq) + FeCl3(aq) = Fe2(CrO4)3(s) + ????(aq)
KI(aq) + Pb(NO3)2(aq) = PbI2(s) + K(NO3)2(aq)

De ovan gav en fällning, men nu till mitt problem. Nu ska jag skriva de kemiska formlerna och jag ska vara noggrann med att ta med alla joner i mina formler och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Sedan får ni gärna förklara hur man ska tänka där jag har satt "?????(aq)" för jag är aldrig riktigt säker på om jag har rätt eller fel.

Mvh

Väldigt få jonföreningar förekommer som salter i vattenlösningar(aq). Nitrater är generellt lättlösliga d.v.s. kommer föreligga som NO3- med respektive katjon. I exemplet med AgNO3 + NaOH kommer det bildas silverhydroxid(s) som du skrev och sedan Na+ (aq) och NO3 (aq). Dessa sitter inte ihop. Dela upp dina "aq-par" så ska nog din lärare godkänna det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in