2015-08-20, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Fast det där är ju lite som att säga att hade det inte funnits efterfrågan på mat så skulle människohandel inom restaurangbranschen inte finnas. Behovet av sex ligger inte så långt ifrån behovet av mat, och lagstiftning rår inte på den. Och oavsett vad vi gör kommer alltid att finnas män som inte orkar eller hinner ragga eller av andra anledningar vill lösa det hela snabbt och smidigt. Så fokusera på fattigdomen istället.

Det där med kukar känns lite könsstereotypt för övrigt. Lika könsstereotypa som sexköpslagens kritiker brukar vara, tyvärr. Och sen kallar dom det feminism... Var får alla västerländska kvinnor som köper sex i Afrika plats i det resonemanget?

Och ditt resonemang är samma sak som att säga, fast slavar har vi ju alltid haft och idioter som utnyttjar människor kommer alltid finnas så skitsamma. Gör det lagligt att betala människor 10 kr för ett dagsverke. who cares?

Om behovet av sex hos båda könen hade varit som matbehovet så hade du haft kvinnor som köpt män i Sverige, eller hur? Kan du förklara varför det nästan bara är män som köper sex?
jag tror nämligen inte alls att det handlar om nått slags naturligt behov, och något som man vill lösa med snabbsex ungefär som man köper panpizza. Är det nån grupp som verkligen är i tidsbrist idag så är det kvinnor så varför köper inte svenska kvinnor "pankukar" på stan? Snabbt effektivt, går att stivnas på 5 röda och sen sättas på och slängas ut…vore ju as effektivt! Hinner man hämta ungarna på dagis efter.
Vi kunde ha tjusiga muttmassagekliniker över hela Stockholm.

Sexköp handlar om annat. Det handlar i grunden om inställningen till vad sex är och motpartens
del i själva värdet av sex för någon.
Citera
2015-08-20, 20:25
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Dessutom - ville kvinnan ha sex med köparen så skulle han inte behöva betala för det.

Betalar köparen så vill hon ha sex. Them's the terms.

Citat:
Jag konstaterar att din kåthet inte är skäl nog för att det skall vara tillåtet för män att köpa kvinnor.

Falskt. Det är ingen som köper kvinnan. Det handlar om tjänst. Svarmålande tramsargument är passé.
Citera
2015-08-20, 20:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Betalar köparen så vill hon ha sex. Them's the terms.
Nej, du köper inte hennes vilja, du köper tillgången till hennes kropp. Tar hon betalt så är det för att hon har behov av pengarna - inte för att hon vill ha sex.

Citat:
Falskt. Det är ingen som köper kvinnan. Det handlar om tjänst. Svarmålande tramsargument är passé.
Tramsargument är passé - ja. Det handlar om att köpa kvinnan. Annars kunde hon ta betalt och ge dig en fleshlight eller låta sin manliga kompis vara den som tog emot.

Det är kvinnan du köper - inget annat.
Citera
2015-08-20, 20:34
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och ditt resonemang är samma sak som att säga, fast slavar har vi ju alltid haft och idioter som utnyttjar människor kommer alltid finnas så skitsamma. Gör det lagligt att betala människor 10 kr för ett dagsverke. who cares?
[...]

I Sverige har vi ingen lagstadgad minimilön. Om du kan hitta en arbetare som är villig att arbeta åtta timmar om dagen för 10 kr är det er fulla rätt att sluta det avtalet.
Citera
2015-08-20, 20:50
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Nej, du köper inte hennes vilja, du köper tillgången till hennes kropp. Tar hon betalt så är det för att hon har behov av pengarna - inte för att hon vill ha sex.

Hon är villig att ha sex med köparen mot pengar. Inte svårare än så. Hon är inte heller någon docka utan delaktig i akten. Kvinnor har en egen vilja oavsett motivation, även om du inte skulle tro på det.
Citera
2015-08-20, 21:01
Medlem
Citat:

Om behovet av sex hos båda könen hade varit som matbehovet så hade du haft kvinnor som köpt män i Sverige, eller hur? Kan du förklara varför det nästan bara är män som köper sex?
jag tror nämligen inte alls att det handlar om nått slags naturligt behov, och något som man vill lösa med snabbsex ungefär som man köper panpizza. Är det nån grupp som verkligen är i tidsbrist idag så är det kvinnor så varför köper inte svenska kvinnor "pankukar" på stan? Snabbt effektivt, går att stivnas på 5 röda och sen sättas på och slängas ut…vore ju as effektivt! Hinner man hämta ungarna på dagis efter.
Vi kunde ha tjusiga muttmassagekliniker över hela Stockholm.

Sexköp handlar om annat. Det handlar i grunden om inställningen till vad sex är och motpartens
del i själva värdet av sex för någon.

Människan är inte i grunden annorlunda än andra högre däggdjur. Hanarna behöver göra sig förtjänta av honornas gunst på det ena eller andra sättet. Ansvaret att ta initiativ och ragga ligger nästan helt på männen, en situation vi givetvis själva också bidrar till genom att stöta på allt som rör sig. Följaktligen finns det knappast en tjej som ser åtminstone hygglig ut som inte enkelt skulle kunna få kravlöst sex om hon vill ha det. Det är inte en slump att majoriteten av kvinnor som köper sex är äldre, medelålders och uppåt. Där någonstans börjar den stora uppmärksamheten från män att klinga av. En av baksidorna med att vara kvinna är ju att man bedöms väldigt mycket efter utseende.
Citera
2015-08-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, det är människohandel och köp av kroppar det handlar om.

Nej, såvida vi inte pratar om riktig människohandel så är det inte det. Uttryck dig inte så religiöst, vi är ett sekulärt land. Som sagt, många sexarbetare upplever din retorik som kränkande. Man köper en tjänst, inte en kropp.

Menar du på allvar att du inte kan se skillnaden på t.ex. en 45-årig tvåbarnsmamma som bestämmer sig för att då och då sälja sex vid sidan om sitt ordinarie arbete, och en 17-årig östeuropeiskt flicka som hålls fången under hot och våld och tvingas ha sex med ett dussin män om dagen? I så fall blir jag genuint orolig.
Citera
2015-08-20, 21:36
Medlem
Citat:
Människan är inte i grunden annorlunda än andra högre däggdjur. Hanarna behöver göra sig förtjänta av honornas gunst på det ena eller andra sättet. Ansvaret att ta initiativ och ragga ligger nästan helt på männen, en situation vi givetvis själva också bidrar till genom att stöta på allt som rör sig. Följaktligen finns det knappast en tjej som ser åtminstone hygglig ut som inte enkelt skulle kunna få kravlöst sex om hon vill ha det. Det är inte en slump att majoriteten av kvinnor som köper sex är äldre, medelålders och uppåt. Där någonstans börjar den stora uppmärksamheten från män att klinga av. En av baksidorna med att vara kvinna är ju att man bedöms väldigt mycket efter utseende.

Just. Och varför köpte/ köper då inte medelålders, gamla kvinnor sex på div bordeller i Sverige? Frågan kvarstår.

mitt svar:

För att detta inte är en norm hos de flesta kvinnor. Vi går inte i gång på tanken på samma sätt som en del män. Precis som de flesta kvinnor heller inte går igång på förnedring av män via porr på samma sätt som många män verkar gå igång på förnedring av kvinnor. (annars skulle inte denna typ av porr upprepas om och om igen).
Kvinnor har helt enkelt sex med män, vi är beroende av ömsesidigheten och kvaliteten. En del män har sex i eller kvinnor och skiter i sexualiteten hos partnern och gillar kvantiteten.

Sen huruvida detta är något som sitter i biologin eller kulturellt inlärt eller en kombo får nån annan svara för.
Citera
2015-08-20, 21:53
Medlem
Citat:
Just. Och varför köpte/ köper då inte medelålders, gamla kvinnor sex på div bordeller i Sverige? Frågan kvarstår.

mitt svar:

För att detta inte är en norm hos de flesta kvinnor. Vi går inte i gång på tanken på samma sätt som en del män. Precis som de flesta kvinnor heller inte går igång på förnedring av män via porr på samma sätt som många män verkar gå igång på förnedring av kvinnor. (annars skulle inte denna typ av porr upprepas om och om igen).
Kvinnor har helt enkelt sex med män, vi är beroende av ömsesidigheten och kvaliteten. En del män har sex i eller kvinnor och skiter i sexualiteten hos partnern och gillar kvantiteten.

Sen huruvida detta är något som sitter i biologin eller kulturellt inlärt eller en kombo får nån annan svara för.

Personligen går jag inte igång på porr med förnedrande inslag - är lite av en vaniljsnubbe - så det kan jag inte riktigt kommentera. Din beskrivning är lite hårdragen, men du har en poäng.

Som feminist så anser jag att mycket av det som sägs om vad som är manligt och kvinnligt är trams. För inte så länge sen sa vi att kvinnor inte kunde rösta, men det gick bevisligen fint. Sen sa vi att kvinnor inte kunde inneha makt, men sen kom dagens samhälle med ett ökande antal kvinnliga regeringschefer och kvinnor på andra tunga poster. Men är det ett område där jag verkligen tror att vi är biologiskt olika så är det när det gäller det sexuella. Annars skulle vi inte ha två kön till att börja med. Sen kan dessa skillnader förstärkas kulturellt, eller inte. Men helt lika - som jag en gång i min ungdom inbillade mig att vi kunde bli - kan könen nog aldrig vara.

Ett intressant fenomen är att kvinnor som köper har ett större behov av självbedrägeri än männen. Av de kvinnor som köpte sex i utlandet så var det nånstans runt 95% eller mer som inte ville kännas vid att det handlade om sexköp. Bland männen var motsvarande siffra 80%. Den lösare, ofta mer relationsliknande, formen för sexköp i utlandet - där betalningen ofta inte är direkt uttalad - uppmuntrar självbedrägeri. Men skillnaden säger något om våra könsroller.
Senast redigerad av griffen 2015-08-20 kl. 21:55.
Citera
2015-08-20, 21:55
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:

Verkar vara något som sitter i ditt huvud. All empirisk kunskap och vetenskap talar emot det.
Citera
2015-08-20, 22:20
Medlem
Hursomhelst.

Eftersom detta är Feminism och jämställdhet och inte Eskortservice och prostitution, där jag vanligtvis skriver, så ska jag tillåta mig att bli lite teoretiskt.

Horstigmat är den centrala maktstrategin för att hålla nere kvinnor i ett patriarkalt samhälle. Så har det varit i många århundrande. Grunddraget har varit att dela in kvinnor i horor och madonnor. Madonnan är den goda, det ideal som uppmuntras. Hennes roll är snäv och straffet för att falla utanför ramarna är hårt. Horan är den bespottade. Nu menar jag alls inte bara de som sålde sex, utan alla som avvek från den roll kvinnan tilldelats. Men fördömandet av sexsäljande kvinnor var förstås hårdast av alla. Hon var ett direkt hot mot ordningen, självständig från en enskild mans kontroll och med sin egen inkomst. Det centrala i sammanhanget är att det var den lojala husmodern som upphöjdes till ett ideal, inte horan. Tvärtom skulle samhället ha kollapsat om för många kvinnor anslöt sig till dem. Detta undveks genom att göra hororna till varnande exempel; fina flickor fick höra "du ser skökorna där borta? Agera aldrig på ett sätt som gör att du kan misstas för en av dem!" På sätt håll man kvinnor i skräck. Om det var så att prostituerade stärkte patriarkatet så skulle alla kvinnor ha uppmuntrats att bli horor. Men så var alltså inte fallet.

Den är min fasta uppfattning att kvinnor aldrig kan bli fria så länge horstigmat råder. Idag har kvinnorollen vidgats betydligt. Det är tillåtet att göra betydligt mer som kvinna idag än det var förr. Men fortfarande delas kvinnor upp. Fortfarande är hora ett skällsord som ska få kvinnor att känna skam eller bli rädda. Att avdramatisera sexarbete är sättet att på allvar krossa normsystemet. Inte fjöniga "vägra kallas hora"-demonstrationer. Det närmast förstärker stigmat.
Senast redigerad av griffen 2015-08-20 kl. 22:23.
Citera
2015-08-20, 22:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hursomhelst.

Eftersom detta är Feminism och jämställdhet och inte Eskortservice och prostitution, där jag vanligtvis skriver, så ska jag tillåta mig att bli lite teoretiskt.

Horstigmat är den centrala maktstrategin för att hålla nere kvinnor i ett patriarkalt samhälle. Så har det varit i många århundrande. Grunddraget har varit att dela in kvinnor i horor och madonnor. Madonnan är den goda, det ideal som uppmuntras. Hennes roll är snäv och straffet för att falla utanför ramarna är hårt. Horan är den bespottade. Nu menar jag alls inte bara de som sålde sex, utan alla som avvek från den roll kvinnan tilldelats. Men fördömandet av sexsäljande kvinnor var förstås hårdast av alla. Hon var ett direkt hot mot ordningen, självständig från en enskild mans kontroll och med sin egen inkomst. Det centrala i sammanhanget är att det var den lojala husmodern som upphöjdes till ett ideal, inte horan. Tvärtom skulle samhället ha kollapsat om för många kvinnor anslöt sig till dem. Detta undveks genom att göra hororna till varnande exempel; fina flickor fick höra "du ser skökorna där borta? Agera aldrig på ett sätt som gör att du kan misstas för en av dem!" På sätt håll man kvinnor i skräck. Om det var så att prostituerade stärkte patriarkatet så skulle alla kvinnor ha uppmuntrats att bli horor. Men så var alltså inte fallet.

Den är min fasta uppfattning att kvinnor aldrig kan bli fria så länge horstigmat råder. Idag har kvinnorollen vidgats betydligt. Det är tillåtet att göra betydligt mer som kvinna idag än det var förr. Men fortfarande delas kvinnor upp. Fortfarande är hora ett skällsord som ska få kvinnor att känna skam eller bli rädda. Att avdramatisera sexarbete är sättet att på allvar krossa normsystemet. Inte fjöniga "vägra kallas hora"-demonstrationer. Det närmast förstärker stigmat.
Svenska sexköpslagen är ganska unik .... du får gärna visa exempel som styrker din tes om att horstigmat skulle försvinna bara män får rätten att köpa kvinnor ..

Världen är ju rätt full av exempel att plocka ifrån .... Väntar med spänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in