2015-08-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Hursomhelst.

Eftersom detta är Feminism och jämställdhet och inte Eskortservice och prostitution, där jag vanligtvis skriver, så ska jag tillåta mig att bli lite teoretiskt.

Horstigmat är den centrala maktstrategin för att hålla nere kvinnor i ett patriarkalt samhälle. Så har det varit i många århundrande. Grunddraget har varit att dela in kvinnor i horor och madonnor. Madonnan är den goda, det ideal som uppmuntras. Hennes roll är snäv och straffet för att falla utanför ramarna är hårt. Horan är den bespottade. Nu menar jag alls inte bara de som sålde sex, utan alla som avvek från den roll kvinnan tilldelats. Men fördömandet av sexsäljande kvinnor var förstås hårdast av alla. Hon var ett direkt hot mot ordningen, självständig från en enskild mans kontroll och med sin egen inkomst. Det centrala i sammanhanget är att det var den lojala husmodern som upphöjdes till ett ideal, inte horan. Tvärtom skulle samhället ha kollapsat om för många kvinnor anslöt sig till dem. Detta undveks genom att göra hororna till varnande exempel; fina flickor fick höra "du ser skökorna där borta? Agera aldrig på ett sätt som gör att du kan misstas för en av dem!" På sätt håll man kvinnor i skräck. Om det var så att prostituerade stärkte patriarkatet så skulle alla kvinnor ha uppmuntrats att bli horor. Men så var alltså inte fallet.

Den är min fasta uppfattning att kvinnor aldrig kan bli fria så länge horstigmat råder. Idag har kvinnorollen vidgats betydligt. Det är tillåtet att göra betydligt mer som kvinna idag än det var förr. Men fortfarande delas kvinnor upp. Fortfarande är hora ett skällsord som ska få kvinnor att känna skam eller bli rädda. Att avdramatisera sexarbete är sättet att på allvar krossa normsystemet. Inte fjöniga "vägra kallas hora"-demonstrationer. Det närmast förstärker stigmat.

Håller fullständigt med i resonemanget utom på en vital punkt där jag avviker.
Din antydan att prostitution skulle vara en form av kvinnlig frigörelse.
Kvinnor har genom de flesta samhällen (finns undantag det är jag medveten om) tvingats till prostitution av ekonomiskt eller socialt nödtvång och det har också i de flesta samhällen drivits av andra; hallickar och bordellmammor och inte av kvinnorna själva. Har varit det enda alternativet för kvinnlig frigörelse mer än att det varit kvinnors val av möjlighet till ekonomisk självständighet.
Hade kvinnor haft samma möjligheter till att försörja sig som män, tror jag på fullaste allvar att prostituerade hade varit rätt sällsynt.
En värld där man verkligen kunde kombinera egen sexualitet, val av sexpartner, tid, plats med inkomst utan stigma, så kanske åtskilligt fler kvinnor hade blivit prostituerade.
Men jag tror att det är en rätt omöjlig kombination, inte så handel bedrivs att den part som tar emot pengarna också har mest att säga till om. Finns skäl till att det heter: Kunden har alltid rätt.
Och jag tror de flesta individer oavsett kön faktiskt är beroende av frihet, känsla av kontroll, mental trygghet med en annan, för att kunna få en tillfredställd egen sexualitet.

Annars hade världen haft massvis av manliga prostituerade.

Sex är en sak, av värde för alla i sig självt, monetära system något helt annat.
Varför blanda ihop dem?
Senast redigerad av Merapi 2015-08-20 kl. 22:58.
Citera
2015-08-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kvinnor har genom de flesta samhällen (finns undantag det är jag medveten om) tvingats till prostitution av ekonomiskt eller socialt nödtvång och det har också i de flesta samhällen drivits av andra; hallickar och bordellmammor och inte av kvinnorna själva.
En värld där man verkligen kunde kombinera egen sexualitet, val av sexpartner, tid, plats med inkomst utan stigma, så kanske åtskilligt fler kvinnor hade blivit prostituerade.
Men jag tror att det är en rätt omöjlig kombination, inte så handel bedrivs att den part som tar emot pengarna också har mest att säga till om. Finns skäl till att det heter: Kunden har alltid rätt.
Och jag tror de flesta individer oavsett kön faktiskt är beroende av frihet, känsla av kontroll, mental trygghet med en annan, för att kunna få en tillfredställd egen sexualitet.

Sex är en sak, av värde för alla i sig självt, monetära system något helt annat.
Varför blanda ihop dem?

Prostitution är förmodligen inte någon frigörelse för kvinnor som så, fast laglig prostitution ger faktiskt kvinnor som önskar att prostituera sig rätten att göra just det legalt. Så det utökar rättigheterna en gnutta, fast frigörelse kanske är att ta i.

Nu är jag inte mycket för prostitution, snarare är jag emot uppblåsta människors inbillade rätt att diktera andra människors liv.

Ett argument för legalisering är att kriminella element helt enkelt inte kan konkurrera med den fria marknaden, där man har exempelvis trygg anställning, rättigheter, pension och fackligt stöd framför dagliga risker från både kriminella och rättsväsendet.

Se på förbudstiden i USA och vad som hände med maffian när alkohol legaliserades, maffian var helt enkelt tvungna att byta till en annan bransch.
Citera
2015-08-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Prostitution är förmodligen inte någon frigörelse för kvinnor som så, fast laglig prostitution ger faktiskt kvinnor som önskar att prostituera sig rätten att göra just det legalt. Så det utökar rättigheterna en gnutta, fast frigörelse kanske är att ta i.

Nu är jag inte mycket för prostitution, snarare är jag emot uppblåsta människors inbillade rätt att diktera andra människors liv.

Ett argument för legalisering är att kriminella element helt enkelt inte kan konkurrera med den fria marknaden, där man har exempelvis trygg anställning, rättigheter, pension och fackligt stöd framför dagliga risker från både kriminella och rättsväsendet.

Se på förbudstiden i USA och vad som hände med maffian när alkohol legaliserades, maffian var helt enkelt tvungna att byta till en annan bransch.

Då var vi där igen….ok så kriminella element försvinner alltså vid helt legaliserad prostitution, poff! intressant. Hur kommer det sig då att både Tyskland och Holland har sextraffickingproblem?
verkar det stämma med din tes?

Jag är emot upplåsta människors inbillade rätt att köpa sex och skita i vem, vad man köper det i från. På samma sätt som jag klart är emot slavhandel. Avsevärt bättre liknelse än whisky buteljer.
Citera
2015-08-20, 23:07
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Kvinnor har genom de flesta samhällen (finns undantag det är jag medveten om) tvingats till prostitution av ekonomiskt eller socialt nödtvång och det har också i de flesta samhällen drivits av andra; hallickar och bordellmammor och inte av kvinnorna själva.

Varför blanda ihop dem?

Vad jag kan se har du genomgående argumenterat för att Amnesty gör ett snedsteg och att prostitution inte bör vara lagligt för att människor som följd av en väldigt utsatt situation valt det som sin utväg eller haft det som enda möjlighet. Detsamma borde kunna sägas om många farliga yrken, såsom den personliga favoriten kinesiska gruvarbetare. Människor som dör som flugor för att få fram de material industrin behöver.

Det jag inte förstår är varför du särskiljer en försäljare av sexuella tjänster från andra yrken. Jag har läst ditt argument om att kvinnor har sex med män som de vill ha sex med gratis och att de då egentligen inte vill ha sex med män som de får betalt att ha sex med. Gäller inte detta resonemang i stort sett alla yrken? Hur många dagisfröknar tar inte hand om sina egna barn gratis, dessutom älskar de dem så de tar hand om barn de älskar gratis, medan de kräver lön för att ta hand om andras barn? Betyder detta att de inte av egen fri vilja är dagisfröknar, utan utnyttjas?

Den föregående frågan är i viss mån retorisk, då jag förutsätter att du inte anser att anställandet av dagisfröknar är människohandel. Det skall dock ses som illustrativt för min följande fråga. Vad är det som gör att du placerar utförandet av sexuella handlingar för monetär ersättning i ett annat fack än dagisfröknar, massörer, hårfrisörer och personliga assistenter, d.v.s. yrken där man till högre eller lägre grad använder sin kropp för att mätta det behov den som anställer en har, även om det inte just är sexuella behov?

Vilka är de konkreta skälen som försvarar särställningen i fallet sexuella tjänster?
Senast redigerad av NoThEs 2015-08-20 kl. 23:11. Anledning: Bytte en "." till ett "?"
Citera
2015-08-20, 23:16
Medlem
Citat:

Varför blanda ihop dem?

Nu har vi en intressant diskussion

Givetvis är det så att många inte frivilligt ställer sig utanför normsystemet, med det stigma det innebär. När jag talar om ekonomisk frihet är det också mest en historisk referens, med tanke på att förvärvsarbete inte var tillåtet för kvinnor öht på den tiden. Jag är medveten om att hallickar och bordellmammor fanns då som nu.

Men stigmat mot sexsäljande kvinnor är centralt än idag. Smaka på ordet för en man som säljer sex till kvinnor: gigolo. Han är statusfylld och cool. Visst, det krävs en speciell sorts man för att kunna sälja sex till kvinnor. Jag skulle inte kunna göra det. Men ändå så känner jag ekon från det förflutna: att som man ha sex med en massa kvinnor är coolt. En kvinna som gör likdadant är billig och förtappad. En man har en sorts sexuell frihet som kvinnor inte har.

De flesta skulle inte ha något problem att tänka sig att sexsäljande skulle vara varje mans dröm: sex och pengar: win win. Den bilden är överdriven. Det är många män som inte skulle passa för den livsstilen. Men på samma sätt så finns det en liten andel kvinnor som också faktiskt gör det. Jag menar att sexköpslagen förstärker uppfattningen att sexhandel är fel, vilket i förlängningen innebär att sexsäljande är fel. Många sexsäljande kvinnor som vägrat infinna sig i offerrollen har också fått erfara att fernissan av sympati är tunn: under vilar alltför ofta förakt. Vilket bland annat Isabella Lund fick erfara från Gudrun Schyman.
Citera
2015-08-20, 23:25
Medlem
Citat:
Då var vi där igen….ok så kriminella element försvinner alltså vid helt legaliserad prostitution, poff! intressant. Hur kommer det sig då att både Tyskland och Holland har sextraffickingproblem?
verkar det stämma med din tes?

Ja helt lär det inte försvinna, inte direkt i varje fall.
Det är som med allt annat, de allra flesta köper sin alkohol helt lagligt men vissa köper den svart. Kommer vi aldrig ifrån.

Frågan är varför kvinnor skulle välja att sälja sig själva svart istället för lagligt? Bättre betalt antar jag, en beräknad risk och bör vara straffbart som allt annat svartarbete.

Citat:
Jag är emot upplåsta människors inbillade rätt att köpa sex och skita i vem, vad man köper det i från. På samma sätt som jag klart är emot slavhandel. Avsevärt bättre liknelse än whisky buteljer.

Vem har talat om rätten att köpa sex från vem man vill? Nu halmgubbar du.
Är du emot arbetsgivare inom industrins rätt att köpa unga mäns kroppar och arbetskraft också? Blir dessa unga män tvingade att slita ut sig?
Citera
2015-08-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Nu har vi en intressant diskussion

Givetvis är det så att många inte frivilligt ställer sig utanför normsystemet, med det stigma det innebär. När jag talar om ekonomisk frihet är det också mest en historisk referens, med tanke på att förvärvsarbete inte var tillåtet för kvinnor öht på den tiden. Jag är medveten om att hallickar och bordellmammor fanns då som nu.

Men stigmat mot sexsäljande kvinnor är centralt än idag. Smaka på ordet för en man som säljer sex till kvinnor: gigolo. Han är statusfylld och cool. Visst, det krävs en speciell sorts man för att kunna sälja sex till kvinnor. Jag skulle inte kunna göra det. Men ändå så känner jag ekon från det förflutna: att som man ha sex med en massa kvinnor är coolt. En kvinna som gör likdadant är billig och förtappad. En man har en sorts sexuell frihet som kvinnor inte har.

De flesta skulle inte ha något problem att tänka sig att sexsäljande skulle vara varje mans dröm: sex och pengar: win win. Den bilden är överdriven. Det är många män som inte skulle passa för den livsstilen. Men på samma sätt så finns det en liten andel kvinnor som också faktiskt gör det. Jag menar att sexköpslagen förstärker uppfattningen att sexhandel är fel, vilket i förlängningen innebär att sexsäljande är fel. Många sexsäljande kvinnor som vägrat infinna sig i offerrollen har också fått erfara att fernissan av sympati är tunn: under vilar alltför ofta förakt. Vilket bland annat Isabella Lund fick erfara från Gudrun Schyman.

Eller hur!

Visst, den lilla andelen kvinnor och män som detta liv fungerar fin-fint, eller som du säger win-win, för existerar säkert. Jag är dock i tron att det är en rätt liten klick och att det gäller för en kortare period i deras liv. Och! för att det ska fungera så för dessa individer så krävs det självbestämmande.

Denna lilla klick människor räcker aldrig till för den andel män som vill köpa (och kvinnor). Och det är här som våld och tvång kommer in.

Tittar du igenom historien och i olika nationers olika varianter av lagar kring prostitution så finner du nästan ingenstans en stigmafri hora. Hur lagarna har sett ut har inte spelat större roll för stigmat.
Samma har gällt ignoransen för männen roll i prostitution. Och denna förskjutning av skam och skuld till kvinnors sida anser jag, till skillnad från dig som jag uppfattar det du skrivit, bottnar i en overall negativ syn på kvinnlig sexualitet. Är där det börjar och är också där vi måste börja jobba och nysta om också stigmat kring sexsäljande ska upphöra.

Sexköpslagen är en markering för var fokuset idag ska ligga. Och den fungerar också förhindrande att en del män trillar ner i sexköp som en lösning för kärlekslöshet och den verkar minska sextrafficking.

Sexköp har nämligen 1 stort fel och det är att parten som idag säljer oftast inte alls har sex/ delar med sig av sin sexualitet utan gör business.
Sexköparen blir därmed lurad, eller lurar sig själv, på konfetten.
Tänk dig själv ligga ett helt liv med kvinnor som nästan alla fejkar? Vad skulle det göra för din emotionella hälsa?
Citera
2015-08-21, 00:10
Medlem
Rodriguez89-2s avatar
Citat:
Eller hur!

Visst, den lilla andelen kvinnor och män som detta liv fungerar fin-fint, eller som du säger win-win, för existerar säkert. Jag är dock i tron att det är en rätt liten klick och att det gäller för en kortare period i deras liv. Och! för att det ska fungera så för dessa individer så krävs det självbestämmande.

Denna lilla klick människor räcker aldrig till för den andel män som vill köpa (och kvinnor). Och det är här som våld och tvång kommer in.

Tittar du igenom historien och i olika nationers olika varianter av lagar kring prostitution så finner du nästan ingenstans en stigmafri hora. Hur lagarna har sett ut har inte spelat större roll för stigmat.
Samma har gällt ignoransen för männen roll i prostitution. Och denna förskjutning av skam och skuld till kvinnors sida anser jag, till skillnad från dig som jag uppfattar det du skrivit, bottnar i en overall negativ syn på kvinnlig sexualitet. Är där det börjar och är också där vi måste börja jobba och nysta om också stigmat kring sexsäljande ska upphöra.

Sexköpslagen är en markering för var fokuset idag ska ligga. Och den fungerar också förhindrande att en del män trillar ner i sexköp som en lösning för kärlekslöshet och den verkar minska sextrafficking.

Sexköp har nämligen 1 stort fel och det är att parten som idag säljer oftast inte alls har sex/ delar med sig av sin sexualitet utan gör business.
Sexköparen blir därmed lurad, eller lurar sig själv, på konfetten.
Tänk dig själv ligga ett helt liv med kvinnor som nästan alla fejkar? Vad skulle det göra för din emotionella hälsa?

Man får skicka dessa män i kurser att lära sig game så de kan ragga tjejer i sin vardag istället.
Citera
2015-08-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ja helt lär det inte försvinna, inte direkt i varje fall.
Det är som med allt annat, de allra flesta köper sin alkohol helt lagligt men vissa köper den svart. Kommer vi aldrig ifrån.

Frågan är varför kvinnor skulle välja att sälja sig själva svart istället för lagligt? Bättre betalt antar jag, en beräknad risk och bör vara straffbart som allt annat svartarbete.

när jag pratar om kriminella element inom prostitution, tror du då verkligen på allvar att jag syftar på svartarbete?

Jag syftar självklart på trafficking, hallickar, våld och tvång, nerdrogning etc etc.

Citat:
Vem har talat om rätten att köpa sex från vem man vill? Nu halmgubbar du.
Är du emot arbetsgivare inom industrins rätt att köpa unga mäns kroppar och arbetskraft också? Blir dessa unga män tvingade att slita ut sig?

så här….dela upp sexsäljare i 3 delar…ok?
-ekonomiskt nödtvång, här finner du de utländska gatuprostituerade som oftast har någon annan som tar procent och som gör detta enbart för pengar och inte en gnutta sexuell lust är inblandat.
droganvändare, psykiskt sjuka och barn/ ungdomar som inte klarar bryta sig loss etc.
-De som tycker det hela är rätt lönsamt och lite spännande sexuellt och helt ok under en kortare period, men de tänker nog sluta i morgon för nee de är ju inte sånna.
-De som inte har några som helt problem, utan som driver detta som rent företag, gillar hela grejen, och ger blanka fan i vad folk tycker.

När jag pratar om sexköpslagen så är det den första gruppens intressen jag tänker på.
Grupp 3 kommer alltid klara sig, där har du folk med skinn på näsan av båda könen.

Och människor som förslits i industrin, dessa motsvarar förmodligen grupp 2 och jo de klarar sig, de kan faktiskt sluta, gå en utbildning och istället bli pappersvändare om de hellre vill det. Vi bor i Sverige.
Papperslösa, tiggare, vissa flyktingsgrupper, hitlurade blåbörsplockare och hemlösa däremot kan kanske vara som grupp 1 i förhållande till arbetsgivare, men inte helt.
Citera
2015-08-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Man får skicka dessa män i kurser att lära sig game så de kan ragga tjejer i sin vardag istället.

Nee tycker vi ska sända tjejer till game istället så de kan lära sig ragga.
Är tjejerna som behöver mest träning i detta och killar som behöver slappna av i kalsongerna lite.
Citera
2015-08-21, 00:31
Medlem
Rodriguez89-2s avatar
Citat:
Nee tycker vi ska sända tjejer till game istället så de kan lära sig ragga.
Är tjejerna som behöver mest träning i detta och killar som behöver slappna av i kalsongerna lite.

Finns inte samma efterfrågan på raggningskurser från tjejer. Eftersom de redan är betydligt bättre än killar på att ragga.

Låt en tjej och en kille ta kontakt med människor av motsatt kön och se vem som får flest napp.

De studier som gjorts visar att tjejer får brutalt mycket mer napp både om det gäller på nätet eller i verkliga livet.
Citera
2015-08-21, 00:36
Medlem
Citat:
när jag pratar om kriminella element inom prostitution, tror du då verkligen på allvar att jag syftar på svartarbete?

Jag syftar självklart på trafficking, hallickar, våld och tvång, nerdrogning etc etc.

Nej det var inte alls vad jag trodde att du syftade på, det var endast ett exempel.

Tafficking, våld och tvång förekommer inom många yrken. Även hallickar, fast då kallar man dom inte för hallickar utan för kriminella som använder sig av olaglig arbetskraft.

Tror du att det skulle vara ett stort problem med detta? Hur många kunder skulle vända sig till kriminella för prostituerade och riskera dryga fängelsestraff istället för att köpa exakt samma tjänst helt lagligt? Vad köper du svart och varför?

Med den logiken arbetar fler människor svart än lagligt, fler människor är slavar än fria.
Det håller inte.

Citat:
så här….dela upp sexsäljare i 3 delar…ok?
-ekonomiskt nödtvång, här finner du de utländska gatuprostituerade som oftast har någon annan som tar procent och som gör detta enbart för pengar och inte en gnutta sexuell lust är inblandat.
droganvändare, psykiskt sjuka och barn/ ungdomar som inte klarar bryta sig loss etc.
-De som tycker det hela är rätt lönsamt och lite spännande sexuellt och helt ok under en kortare period, men de tänker nog sluta i morgon för nee de är ju inte sånna.
-De som inte har några som helt problem, utan som driver detta som rent företag, gillar hela grejen, och ger blanka fan i vad folk tycker.

Som de flesta yrken, varpå man får betalt för det.

Citat:
När jag pratar om sexköpslagen så är det den första gruppens intressen jag tänker på.
Grupp 3 kommer alltid klara sig, där har du folk med skinn på näsan av båda könen.

That's life?

Citat:
Och människor som förslits i industrin, dessa motsvarar förmodligen grupp 2 och jo de klarar sig, de kan faktiskt sluta, gå en utbildning och istället bli pappersvändare om de hellre vill det. Vi bor i Sverige.
Papperslösa, tiggare, vissa flyktingsgrupper, hitlurade blåbörsplockare och hemlösa däremot kan kanske vara som grupp 1 i förhållande till arbetsgivare, men inte helt.

Prostituerade kan också sluta, likt vilket annat yrke som helst.
Människor utsatta för slaveri, eller annat tvång med hot om våld kan inte sluta. Det gäller utsatta inom många yrkeskategorier.

Hela poängen med legalisering är ju att dramatiskt minska andelen som "arbetar" under tvång.
Senast redigerad av oLf 2015-08-21 kl. 00:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in