2015-08-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Har det landat flygplan inuti någon av byggnaderna? Hur långt ifrån explosionerna var dom? Hur mycket strukturell skada tog dom av explosioner och fallande byggnader?

Du kan ju välja vad du vill jämföra med, exempelvis building 7. Inget plan landade i building 7, det föll ihop av lite bränder
Citera
2015-08-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Menar du att alla hus i hela Kina borde ha ramlat ihop av explosionen?
Jag börjar undra om du driver med oss..
Hittar du något?

Av bilder jag sett kan jag bara hitta ett som delvis förstörts
Citera
2015-08-16, 13:26
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Du kan ju välja vad du vill jämföra med, exempelvis building 7. Inget plan landade i building 7, det föll ihop av lite bränder
Det var en hög byggnad med rejäla bränder som lämnades obekämpade under lång tid. Återkom gärna när du har motsvarande fakta gällande dom byggnader du uppmärksammat.

Citat:
Hittar du något?

Det säger ju ingenting. Du skulle troligen inte hitta månen om du så stod på den...
Citera
2015-08-16, 13:36
Medlem
Citat:
Och som sagt, flygplansaluminium är starkt - starkt som stål....
[i]Några av de vanligaste aluminiumlegeringarna vid flygplanskonstruktion är olika varianter av 6061 och 7075. Den hårdaste av dessa är 7075 som beskrivs såhär i wikipedia:

Aluminium alloy 7075 is an aluminium alloy, with zinc as the primary alloying element. It is strong, with a strength comparable to many steels, and has good fatigue strength and average machinability, but has less resistance to corrosion than many other Al Alloys.

Hade aluminium fungerat som pansarbrytande ammunition?

Vad tror du krävs för att ta sig igenom några cm stål, låt säga att du vill skjuta med skott igenom några cm stål. Vad behöver du för det?
Citera
2015-08-16, 13:44
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:

Vad tror du krävs för att ta sig igenom några cm stål, låt säga att du vill skjuta med skott igenom några cm stål. Vad behöver du för det?
Dags för ämnesbyte igen?

En flygplanskanon som skjuter kompletta flygplan i hög hastighet verkar kunna fungera...

Baserat på tidigare diskussion så misstänker jag även att en helt ofattbart kraftig vattenpistol skulle kunna lösa uppgiften också, även om ingen lyckats tillverka en sådan ännu.
Citera
2015-08-16, 13:46
Medlem
Citat:
Dags för ämnesbyte igen?
Klarar du (eller annan debunker) en saklig diskussion baserad på fakta så blir det lättare. Man kan inte diskutera med någon som inte vill

Exempel på osaklighet
Citat:
En flygplanskanon som skjuter kompletta flygplan i hög hastighet verkar kunna fungera...

Du har ingen aning om vad du skriver och ändå fortsätter du, det är mycket svårt att få någon vettig diskussion med annan som har sådan taktik
Det finns gott om information vad som krävs för att ta sig igenom stål på nätet
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2015-08-16 kl. 13:59.
Citera
2015-08-16, 13:57
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Klarar du (eller annan debunker) en saklig diskussion baserad på fakta så blir det lättare. Man kan inte diskutera med någon som inte vill
Nej, jag vet. Det märks tydligt eftersom du hela tiden byter ämne så fort du inte klarar av att sakligt diskutera någonting. Vad hände med likheterna i Tianjin? Vad borde ha hänt med alla byggnader i Kina? Vad tror du hände med alla bygnader i New York?
Citera
2015-08-16, 13:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag skrev om aluminiumlegeringar - inte ren aluminium. Och det jag citerade var att dessa legeringar ofta är lika starka som många stål. Precis vad var det du inte förstod?

Citat:
Extremt hög hastighet. Desto mindere massa desto högre hastighet. Ett flygplan av typen som träffade wtc har förstås oerhört mycket mer massa än en pistolkula, och behöver därför inte i närheten av samma hastighet. Du kan prova själv - släpp först en fryst ärta på din fot, sen släpper du ett bowlingklot på din fot. Om du inte inser att massan har betydelse efter det så kan du återkomma för vidare diskussion..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-08-16 kl. 14:07.
Citera
2015-08-16, 14:02
Medlem
Citat:
Jag skrev om aluminiumlegeringar - inte ren aluminium. Och det jag citerade var att dessa legeringar ofta är lika hårda som många stål. Precis vad var det du inte förstod?
Så aluminium från plan duger som pansarbrytande?

Citat:
Extremt hög hastighet. Desto mindere massa desto högre hastighet. Ett flygplan av typen som träffade wtc har förstås oerhört mycket mer massa än en pistolkula, och behöver därför inte i närheten av samma hastighet. Du kan prova själv - släpp först en fryst ärta på din fot, sen släpper du ett bowlingklot på din fot. Om du inte inser att massan har betydelse efter det så kan du återkomma för vidare diskussion..
Du glömde ytan. Hade planet haft samma energi men lika liten yta som en pistolkula har du rätt men ett flygplan har inte samma yta som en liten pistolkula, ytan är väldigt mycket större
Citera
2015-08-16, 14:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hittar du något?

Titta på dessa före/efter bilder så är det ett antal byggnader som helt försvunnit.
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/08/13/view-chinas-tianjin-port-city-before-and-after-deadly-blasts/
Citera
2015-08-16, 14:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så aluminium från plan duger som pansarbrytande?
Nej, jag pratar fortfarande om aluminiumlegeringar - inte ren aluminium.
Om det kan räknas som pansarbrytande vet jag inte - var wtc bepansrat?

Citat:
Du glömde ytan. Hade planet haft samma energi men lika liten yta som en pistolkula har du rätt men ett flygplan har inte samma yta som en liten pistolkula, ytan är väldigt mycket större

Nej jag glömde inte ytan - ett bowlingklot har också större yta än en ärta. Har du gjort testet än?
Citera
2015-08-16, 14:12
Medlem
Citat:
Titta på dessa före/efter bilder så är det ett antal byggnader som helt försvunnit.
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/08/13/view-chinas-tianjin-port-city-before-and-after-deadly-blasts/

Det ser ut som lagerlokaler vilket inte är samma sak. En lagerlokal är ungefär samma sak som ett plåtskjul. Och det vore mycket märkligt om de skulle klarat sig om de varit i närheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in