2015-08-14, 19:41
Medlem
J.Bergs avatar

Tusen tack verkligen! Har lagt in alla i min lista att kolla. Har tyvärr bara tillgång till Åhléns och Kicks från där jag bor. Men ska kolla in dessa! Ni andra, tipsa på!
Citera
2015-08-14, 20:01
Medlem
Grushkas avatar
Tittade bara snabbt igenom vilka parfymer det fanns på kicks (du har tur eftersom jag försöker undvika i det längsta att diska..)
Dior Escale ā Portofino är en mer sofistikerad fräsch parfym. Länge sedan jag testade den, men var sugen på den då.

jag tycker det är jättetrevligt att få parfymer, även om jag inte alltid har älskat dem, så tycker jag om när de har varit valda med omtanke. Du kan ju alltid fråga i åhlens/kicks, men tycker inte alltid de är så kunniga utan mer upplärda att sälja in det nyaste.
Citera
2015-08-14, 20:13
Medlem
ShitAllOverTheWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Tror inte de säljs på Åhlens längre. Men kanske NK? Tror inte det, men värt ett försök. Men om det nu var så billig så är det ju lika bra att beställa blind. LL ska väl vara väldigt bra om man tycker om vanilj!
Testade nyligen Malle's Musc ravageur, och om du tycker om vanilj så är det ett tips! Bor du i Stockholm är det bara att svänga förbi COW.

Testa även Guerlain, de finns på Sephora (även det i stockholm) och på NK (kanske även fortfarande Åhlens?). De brukar ha vaniljbas i sina parfymer.

http://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/Habit-Rouge-Eau-de-Toilette-16.html
Mer citronig ibörjan och lite mindre söt kanske än LL. Men värt att testa om du har vägarna förbi!

Tack för svaret!

Får ta och testa Musc Ravageur. Jobbar i stan så det blir inga problem de.

Är sugen på Dior Homme Intense.
Skulle passa fint till höst och vintern. Sugen på att köpa den
Citera
2015-08-14, 20:33
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShitAllOverTheWall
Tack för svaret!

Får ta och testa Musc Ravageur. Jobbar i stan så det blir inga problem de.

Är sugen på Dior Homme Intense.
Skulle passa fint till höst och vintern. Sugen på att köpa den

Enligt vissa är den "smutsig" i och med mysken, men inget jag kände av. Det kan dock skilja sig, så kanske inte den bästa att testa på lunchrasten på jobbet.. men men. beror på vad du jobbar med kanske..

Ska nog testa DH igen. Vad är skillnaden på intense?
När jag ser vad de innehåller så tycker jag "vanliga" DH ser mer ut av att vara min smak. Eller snarare mittennoterna, är ju klockrent. Men inget stort lavender-fan eller patchouli.. hmm. Får testa och se.
Citera
2015-08-14, 20:46
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Enligt vissa är den "smutsig" i och med mysken, men inget jag kände av. Det kan dock skilja sig, så kanske inte den bästa att testa på lunchrasten på jobbet.. men men. beror på vad du jobbar med kanske..

Ska nog testa DH igen. Vad är skillnaden på intense?
När jag ser vad de innehåller så tycker jag "vanliga" DH ser mer ut av att vara min smak. Eller snarare mittennoterna, är ju klockrent. Men inget stort lavender-fan eller patchouli.. hmm. Får testa och se.
Musc Ravageur innehåller ju en del lavendel också. Äger den själv och tycker den är sådär. Gillar själv de flesta av noterna som ingår i MR, t.ex. mysk, vanilj, kanel och lavendel, men av någon anledning ser noterna bättre ut på pappret än vad jag upplever i näsan. Nu var det nog något år sedan jag testade den, ska ge den en ny chans till hösten.

På tal om hösten, det är ju lite av en högtid för parfymnördar, då det finns så mycket att välja på när det börjar bli svalare och man letar efter något tyngre. Någon som hittat något nytt trevligt som passar till hösten? Kommer själv köra med mina klassiker, t.ex. Michael for Men, Feuilles de Tabac, Fahrenheit Absolute och Invasion Barbare. I år har jag även L'Antichambres Le Tabac som kommer bli underbar i höstrusket, förhoppningsvis blir det även köp av Puredistance M som jag trånat efter länge nu...
Citera
2015-08-14, 20:57
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Musc Ravageur innehåller ju en del lavendel också. Äger den själv och tycker den är sådär. Gillar själv de flesta av noterna som ingår i MR, t.ex. mysk, vanilj, kanel och lavendel, men av någon anledning ser noterna bättre ut på pappret än vad jag upplever i näsan. Nu var det nog något år sedan jag testade den, ska ge den en ny chans till hösten.

På tal om hösten, det är ju lite av en högtid för parfymnördar, då det finns så mycket att välja på när det börjar bli svalare och man letar efter något tyngre. Någon som hittat något nytt trevligt som passar till hösten? Kommer själv köra med mina klassiker, t.ex. Michael for Men, Feuilles de Tabac, Fahrenheit Absolute och Invasion Barbare. I år har jag även L'Antichambres Le Tabac som kommer bli underbar i höstrusket, förhoppningsvis blir det även köp av Puredistance M som jag trånat efter länge nu...

Märkte inte alls av lavendel! Så kan det gå, ska inte stirra sig blind på vad de innehåller utan lukta själv..

MEN. Nu gör jag just det för jag googlade L'Antichambres Le Tabac, för jag är sugen på en mer tobaccoparfym (en dag ska jag beställa prov på Caron's tabac blonde.). När jag såg noterna på La Tabac... är det en rosig-tobacco med en hint av whiskey? Say it isn't soo!
Antar att det blir att beställa då det inte går att få tag på i Sverige..?

För min del är höst Mitsouko. Ska ha omformulerats till det bättre så får vl testa den nya versionen!
Första gångerna jag hade den tyckte jag att jag luktade ruttna höstlöv, så jag brukar inte ha den (eller nysprayad iaf) när jag ska träffa folk. Men nu tycker jag själv att den är en väldigt höstig, trä-ig persika..
Citera
2015-08-14, 21:03
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Märkte inte alls av lavendel! Så kan det gå, ska inte stirra sig blind på vad de innehåller utan lukta själv..

MEN. Nu gör jag just det för jag googlade L'Antichambres Le Tabac, för jag är sugen på en mer tobaccoparfym (en dag ska jag beställa prov på Caron's tabac blonde.). När jag såg noterna på La Tabac... är det en rosig-tobacco med en hint av whiskey? Say it isn't soo!
Antar att det blir att beställa då det inte går att få tag på i Sverige..?

För min del är höst Mitsouko. Ska ha omformulerats till det bättre så får vl testa den nya versionen!
Första gångerna jag hade den tyckte jag att jag luktade ruttna höstlöv, så jag brukar inte ha den (eller nysprayad iaf) när jag ska träffa folk. Men nu tycker jag själv att den är en väldigt höstig, trä-ig persika..
Jag har inte koll på de officiella noterna i huvudet, men för mig är det mest piptobak, äpple och lite vanilj. En snäll och mjuk doft som ger lite sitta-framför-en-öppen-spis-och-dricka-varm-choklad-medan-farfar-sitter-i-gungstolen-och-röker-pipa- vibbar . Finns så vitt jag vet bara att beställa direkt från L'Antichambre numera. Tidigare hade Luckyscent deras dofter, men nu verkar de antingen ha utgått eller vara på väg att försvinna.

Mitsouko äger jag också, trots att det är en damparfym. Jag läste så mycket gott om den, och tycker även den kan funka på män. Dock är den ju lite ålderdomlig på gott och ont. Doftar väldigt klassiskt Guerlain-igt, plus persikan då. Tycker även den har noter av nybakt bröd eller nåt liknande.
Citera
2015-08-14, 21:14
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har inte koll på de officiella noterna i huvudet, men för mig är det mest piptobak, äpple och lite vanilj. En snäll och mjuk doft som ger lite sitta-framför-en-öppen-spis-och-dricka-varm-choklad-medan-farfar-sitter-i-gungstolen-och-röker-pipa- vibbar . Finns så vitt jag vet bara att beställa direkt från L'Antichambre numera. Tidigare hade Luckyscent deras dofter, men nu verkar de antingen ha utgått eller vara på väg att försvinna.

Mitsouko äger jag också, trots att det är en damparfym. Jag läste så mycket gott om den, och tycker även den kan funka på män. Dock är den ju lite ålderdomlig på gott och ont. Doftar väldigt klassiskt Guerlain-igt, plus persikan då. Tycker även den har noter av nybakt bröd eller nåt liknande.

Har redan googlat upp den. Jag vill ha lite mer tobak/ros.. en mörkare ros. Hmmm. Men de verkar ju vara helt prisvärda. 10ml för 25 euro! och 45 euro för 10 ml parfym! Tyvärr blir frakten på 20euro, så känns ovärt att bara köpa en... har du några andra tips? tycker det verkar charmigt med ett litet belgiskt parfymeri och skulle vara kul att testa!

Arbetade ett tag med en medelålders kvinna som chef. Hon var väldigt elegant, tänk Chanelväskor och pärlhalsband, och mycket mycket duktig på sitt jobb och välrespekterad. Hon hade alltid Mitsouko. Det passade henne utmärkt. Det är då man kan pull it off..

Det är lite samma med L'heure bleue. Har verkligen börjat uppskatta den allt mer. Testade Insolence, som är typ som en modern version. Men itne alls samma. L'heure bleue är ju verkligen en SÖT lukt utan att vara flickig. Men nog lite tantvarning på den, men jag vet inte.. kanske bara jag som inbillar mig.

Fast jag är lite svag för Guerlain-dofter. Speciellt de gamla. Funderar på att blindköpa Vol de nuit. Men har lyckats hålla mig hitills.
Citera
2015-08-14, 21:25
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Har redan googlat upp den. Jag vill ha lite mer tobak/ros.. en mörkare ros. Hmmm. Men de verkar ju vara helt prisvärda. 10ml för 25 euro! och 45 euro för 10 ml parfym! Tyvärr blir frakten på 20euro, så känns ovärt att bara köpa en... har du några andra tips? tycker det verkar charmigt med ett litet belgiskt parfymeri och skulle vara kul att testa!

Arbetade ett tag med en medelålders kvinna som chef. Hon var väldigt elegant, tänk Chanelväskor och pärlhalsband, och mycket mycket duktig på sitt jobb och välrespekterad. Hon hade alltid Mitsouko. Det passade henne utmärkt. Det är då man kan pull it off..

Det är lite samma med L'heure bleue. Har verkligen börjat uppskatta den allt mer. Testade Insolence, som är typ som en modern version. Men itne alls samma. L'heure bleue är ju verkligen en SÖT lukt utan att vara flickig. Men nog lite tantvarning på den, men jag vet inte.. kanske bara jag som inbillar mig.

Fast jag är lite svag för Guerlain-dofter. Speciellt de gamla. Funderar på att blindköpa Vol de nuit. Men har lyckats hålla mig hitills.
Äger även L'Heure Bleue av en lite udda anledning. Jag efterfrågade en gång en lite vemodig/deprimerande doft som skulle funka som stämningshöjare när man kollade på gamla film noir-filmer. Då blev jag rekommenderad just L'Heure Bleue - den funkade verkligen bra i bland annat Sunset Boulevard. Ja jag är verkligen en doftnörd - som t.o.m. använder dofter för att förhöja filmupplevelser...

Slumberhouse Jeke är en ganska mörk tobaksdoft, men ingen ros. Har för mig L'Artisan annars har en som heter Tobacco Rose eller nåt, men har inte testat.
Citera
2015-08-14, 21:25
Medlem
ShitAllOverTheWalls avatar
Nu är jag lite förvirrad Vad är skillnaden mellan dessa två?

http://www.fragrantica.com/perfume/Christian-Dior/Dior-Homme-Intense-13016.html

och

http://www.fragrantica.com/perfume/Christian-Dior/Dior-Homme-Intense-1771.html

Båda heter ju Dior Homme Intense Hur ska jag veta vilken som är vilken? Samma namn och samma flaska?
Citera
2015-08-14, 21:27
Medlem
irrblosss avatar
Citat:

och

Båda heter ju Dior Homme Intense Hur ska jag veta vilken som är vilken? Samma namn och samma flaska?
Verkar vara olika årgångar. Kanske den reformulerats om och därför har två olika sidor. En är från 2007 och en från 2011.
Citera
2015-08-14, 21:28
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

och

Är ingen Dior-expert men tror de flesta i Dior Homme-linjen är reformulerade och läser du vilket år den släpptes i texten där så ser du vilken som borde finnas i butikerna nu. Många hypar ju vintage-dofterna ordentligt och det säljs dyrt här och var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in