2015-03-13, 06:21
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipez
Hallå grabbar! Jag har följt tråden ett tag och uppskattar er hängivenhet till tråden!
Har börjat bli mer intresserade of parfymer och skulle behöva lite tips för att utöka min samling. Just nu äger jag Terre d hermes, DHI, YSL L'homme, och Chanel Allure sport.

Söker en niche doft som ligger mellan 1000-1500kr för 50ml. Har ni några starka rekommendationer som är must-have?

Vad hade du tänkt dig för typ av doft? Tungt, lätt, citrus???
Citera
2015-03-13, 10:07
Medlem
Millesime Imperial eller Virgin Islands Water till sommar? :S
Citera
2015-03-13, 10:41
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapzel
Millesime Imperial eller Virgin Islands Water till sommar? :S

Jag tycker personligen att MI luktar mer classy och överlag bättre än VIW. Problemet för egen del är prestandan på MI, lägger sig hudnära nästan på en gång och verkar iaf på mig vara otroligt lågmäld. Bra eller dåligt är väl upp till var och en samt tillfälle. Enligt mig så funkar den perfekt när man vill lukta gott men givetvis inte stinka för att man råkat ta ett spray för mycket.
VIW är kul som en casual doft, lite mer lättsam och även om kokosen är den noten som sitter längst så är doften trevlig.

Ett annat alternativ är Erolfa som påminner en hel del om just MI fast ännu mer fokus på krispig citrus.
Citera
2015-03-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Jag tycker personligen att MI luktar mer classy och överlag bättre än VIW. Problemet för egen del är prestandan på MI, lägger sig hudnära nästan på en gång och verkar iaf på mig vara otroligt lågmäld. Bra eller dåligt är väl upp till var och en samt tillfälle. Enligt mig så funkar den perfekt när man vill lukta gott men givetvis inte stinka för att man råkat ta ett spray för mycket.
VIW är kul som en casual doft, lite mer lättsam och även om kokosen är den noten som sitter längst så är doften trevlig.

Ett annat alternativ är Erolfa som påminner en hel del om just MI fast ännu mer fokus på krispig citrus.

Tack för din insikt! Det får nog bli VIW som jag använder vid studenten
Citera
2015-03-13, 11:11
Medlem
Citat:
Vad hade du tänkt dig för typ av doft? Tungt, lätt, citrus???
Citrus/lätt. Helst en doft som kan användas året om. Just nu funderar jag på GIT men känns en aning dyrt. Andra tips?
Citera
2015-03-13, 11:17
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Citrus/lätt. Helst en doft som kan användas året om. Just nu funderar jag på GIT men känns en aning dyrt. Andra tips?

Kolla in L'humaniste!

Lätt och väldigt fräsch!

Billigast är att köpa från deras egna sida.
Citera
2015-03-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Kolla in L'humaniste!

Lätt och väldigt fräsch!

Billigast är att köpa från deras egna sida.

Läst att den har lite performance issues, nått du har upptäckt? Kan man sniffa på den i en affär i Stockholm? Vill helst undvika blind köp.
Citera
2015-03-13, 19:00
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Läst att den har lite performance issues, nått du har upptäckt? Kan man sniffa på den i en affär i Stockholm? Vill helst undvika blind köp.

Kanske NK? Är ju ingen designerparfym så kan vara svår att hitta.

Den håller väl runt 5-7 timmar, men får otroligt mycket komplimanger under tiden man har den.

Tror inte du blir besviken på doften i alla fall.

Tycker du bör sampla lite parfymer först, gör inte misstaget som mig och köp flera flaskor och ångra sig efteråt. Bättre att hitta något du älskar och sen köpa
Citera
2015-03-13, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Kanske NK? Är ju ingen designerparfym så kan vara svår att hitta.

Den håller väl runt 5-7 timmar, men får otroligt mycket komplimanger under tiden man har den.

Tror inte du blir besviken på doften i alla fall.

Tycker du bör sampla lite parfymer först, gör inte misstaget som mig och köp flera flaskor och ångra sig efteråt. Bättre att hitta något du älskar och sen köpa

Jag tror inte Frapin finns på NK så om Chipez vill dofta på den så är det nog tyvärr sample som gäller. Prisvärdast skulle väl vara deras egna set med samples för runt 130 kr, även om jag personligen bara finner L'humaniste och Speakeasy intressanta.

Citat:

Har du testat Acqua di Parma Colonia Assoluta? Inte riktigt lika svårtillgänglig och finns exempelvis på NK. Creed GIT går annars att hitta billigt via splits, jag själv köpte 30 ml för 295 kr.
Citera
2015-03-14, 08:57
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:

Med risk för att låta upprepande men Tom Ford Grey Vetiver EdP är super och kan användas året runt. Finns dessutom på Åhlens och NK, säkert Kicks också. EdP varianten är att föredra iaf.
Annars har du den ganska nyligen nämnda Armani Privée Vetiver Babylone som nog också finns på NK och Åhlens i sthlm så du kan testa själv.

Frapin's L'humaniste hade iaf inte jag blindköpt utan att ha testat så man själv kan testa prestandan.

Annars har du by Kilian Prelude to love och Straight to Heaven som man kan köpa refill-flaska av till bra pris. Medföljer ju en liten sprayflaska också som jag förstått. Men sampla först!
Kolla skins.nl där dom har 5 små valfria spraysamples för 15€ som du sen får dra av om du köper en flaska. Dom har även en del andra märken som kan vara kul att testa samtidigt.
Heeley - Oranges and Lemons Say The Bells of St. Clements
Nasomatto - Silver Musk, Duro
Creed - Spice & Wood, Pure White Cologne

GIT tycker jag att du ska köpa en dekant av till att börja med.
Senast redigerad av LaCucaracha 2015-03-14 kl. 09:19.
Citera
2015-03-14, 09:03
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Med risk för att låta upprepande men Tom Ford Grey Vetiver EdP är super och kan användas året runt. Finns dessutom på Åhlens och NK, säkert Kicks också. EdP varianten är att föredra iaf.
Kan bara hålla med. Det är nog den mest allsidiga doft jag har. Kan inte tänka mig ett enda tillfälle när den inte passar. Har nästan gått om mina AdP som vår-/sommarfavorit.
Citera
2015-03-14, 09:45
Medlem
happyjoys avatar
Citat:

AdP Colonia Ezzensa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in