2015-08-14, 11:19
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Har hört att alkoholen i parfymen inte är bra för håret, så brukar undvika att spraya håret! men rakt på kudden borde gå utmärkt.

Inte testat. Men den borde finnas lätt att få tag på? Tycker inte så mycket om uppdelningen mellan herr- och damparfym, för jag känner mig så fel när jag går över till "fel" avdelning. Haha. Borde egentligen inte bry mig!

Det som jag finner intressant är att jag inte "visste" att gourmanddofter var så populära herrdofter! när jag läser om parfym är det mest kvinnor som bloggar, och när jag upptäckte basenotes och insåg att många av mina favvoparfymer som jag tycker är jättekvinnliga, är superpopulära hos män!

Jag som tycker att t ex ambre narguile är jättekvinnlig på mig! Tror nog att en tredjedel av min parfymsamling är "unisex" utan att jag tänkt på det.

Har hört det är många som gör det, själv gjort det i några år och håret sitter kvar haha

LIDGE är väl inte unisex dock?
Citera
2015-08-14, 11:34
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Har hört det är många som gör det, själv gjort det i några år och håret sitter kvar haha

LIDGE är väl inte unisex dock?

Lite det. Bara för att det marknadsförs åt män, betyder ju inte att den enbart kan användas av män. Tror dock det är vanligare att tjejer går över och använder herrdofter än tvärtom, men det har andra anledningar. Är det en gourmanddoft som inte är "Pink sugar", så är det nog ganska lätt för både män och kvinnor att ha den.

Det är bara PR som bestämmer vad som ska vara vad. Men det bästa är att ignorera det, så att man inte missar många bra parfymer.
Finns många väldigt bra damparfymer som jag tycker fler män borde våga testa, även om det är många somg ör det. Är man parfymintresserad så är det ju själva lukten man är ute efter i alla fall!

Testade Dior Homme för längesedan och har funderat på att köpa den, inga av mina vänner som jag tvingade lukta på mig, kunde gissa att det "egentligen" var en herrdoft.
Citera
2015-08-14, 11:41
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Lite det. Bara för att det marknadsförs åt män, betyder ju inte att den enbart kan användas av män. Tror dock det är vanligare att tjejer går över och använder herrdofter än tvärtom, men det har andra anledningar. Är det en gourmanddoft som inte är "Pink sugar", så är det nog ganska lätt för både män och kvinnor att ha den.

Det är bara PR som bestämmer vad som ska vara vad. Men det bästa är att ignorera det, så att man inte missar många bra parfymer.
Finns många väldigt bra damparfymer som jag tycker fler män borde våga testa, även om det är många somg ör det. Är man parfymintresserad så är det ju själva lukten man är ute efter i alla fall!

Testade Dior Homme för längesedan och har funderat på att köpa den, inga av mina vänner som jag tvingade lukta på mig, kunde gissa att det "egentligen" var en herrdoft.

Ja, menade självklart marknadsfört åt män trodde alla vi här i tråden förstog det .

Dior Homme är så jäkla knepig för mig, luktar helt otroligt gott ur flaskan och på kläder men på min hud luktar den bara svett. Så tråkigt
Citera
2015-08-14, 11:42
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittfosterland
Luktar man så illa att man måste spraya parfym i håret är det nog dags att bli vän med tvål och vatten

Leta du upp vilka trådar jag skriver i för att komma in och slänga en förolämpande kommentar mot mig för jag skrev en tråd du inte gillade?
Citera
2015-08-14, 11:57
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Ja, menade självklart marknadsfört åt män trodde alla vi här i tråden förstog det .

Dior Homme är så jäkla knepig för mig, luktar helt otroligt gott ur flaskan och på kläder men på min hud luktar den bara svett. Så tråkigt

Jaha! Men det var det jag menade med att det känns "fel" att gå över till andra sidan.. och därför jag inte stött på den innan. Mycket bättre när allt bara finns på ett ställe!!

Intressant hur parfymer har utvecklats, känns som att gamla parfymer för män tenderar att vara mer åt citron/fräsch hållet. Kanske lite träigt. Inte för att vara sådan... men tycker nog att damparfymer genom tiderna har hållit betydligt högre klass och mer innovationer där! Men jag kanske är partisk..

Men är det bra parfymer, så behövs ingen uppdelning. Tycker det märks mest av på de billiga. Men det är ganska intressant hur vissa verkligen känns för "manliga" och att det känns lite crossdressing när man har på sig dem. Poivre Samarcande är ju en sådan. Tycker den luktar jättegott! men på män... inte på mig.
Vetiver tonka är lite så. Älskar den, luktar mest rostade hasselnötter på mig, men känns som att det kanske är lite väl åt det manliga hållet. Men har den ändå.
Citera
2015-08-14, 13:40
Medlem
happyjoys avatar
Efter att ha kört AdP hela förra sommaren upptäckte jag att i år har det bara blivit gamla godingar i form av

Jacomo de Jacomo (-80)
YSL Kouros (-81)
Cacharel Pour Homme (-81)
Chanel Antaeus (-81)
Van Cleef & Arpels Pour Homme (-78)

Nån som har tips på andra dofter som har några år på nacken? Drakkar Noir, är den nåt att ha till exempel?
Citera
2015-08-14, 16:17
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Efter att ha kört AdP hela förra sommaren upptäckte jag att i år har det bara blivit gamla godingar i form av

Jacomo de Jacomo (-80)
YSL Kouros (-81)
Cacharel Pour Homme (-81)
Chanel Antaeus (-81)
Van Cleef & Arpels Pour Homme (-78)

Nån som har tips på andra dofter som har några år på nacken? Drakkar Noir, är den nåt att ha till exempel?

Älskar Drakkar Noir, lite klassisk barbershop över den. Använder den rätt ofta själv för tillfället. Perfekt jobbdoft skulle jag säga. Priset går ju inte att klaga på heller.
Citera
2015-08-14, 16:26
Medlem
irrblosss avatar
Letade igenom mina lådor och hittade en gammal favorit - Narciso Rodriguez for Him Musk Oil. Måste vara den mest prisvärda doft jag köpt någon gång. Det är en parfymolja i ovanligt stor förpackning (50 ml). Inget spraymunstycke, utan man häller ut en trögflytande olja. En droppe håller en hel dag och doftar helt magiskt. Någon annan som haft nöjet att testa den?
Citera
2015-08-14, 16:50
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Letade igenom mina lådor och hittade en gammal favorit - Narciso Rodriguez for Him Musk Oil. Måste vara den mest prisvärda doft jag köpt någon gång. Det är en parfymolja i ovanligt stor förpackning (50 ml). Inget spraymunstycke, utan man häller ut en trögflytande olja. En droppe håller en hel dag och doftar helt magiskt. Någon annan som haft nöjet att testa den?

Riktigt bra. Har den dock bara som sample, tyvärr
Citera
2015-08-14, 17:23
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Riktigt bra. Har den dock bara som sample, tyvärr
Har märkt att den även funkar bra att ha på sig som komplement till andra dofter. Testade bland annat med TF Grey Vetiver och Le Tabac från L'Antichambre. Båda funkade utmärkt ihop med den. Minns även att jag ibland körde NR Musc Oil tillsammans med GIT för några år sedan, och det funkade också riktigt bra. Såg att man kan köpa NR Musc Oil ganska billigt på Ebay, fast möjligt att det är fejk. Vill minnas jag gav över 2000 för den ny på Åhléns, nu finns "nya" testers för runt 700-800 kr.
Citera
2015-08-14, 19:13
Medlem
J.Bergs avatar
Hej,

Jag är på jakt på en parfym till mig flickvän. Då det finns en djungel av parfymer så tänkte jag börja med att kolla om det är några som jag ska kolla extra på. Friskt och elegant får vara två ledord. Hon kör för närvarande på Miss Dior, men vill byta.
Har Ni några förslag? max 1000:-

Så tacksam för all hjälp!
Citera
2015-08-14, 19:25
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Berg
Hej,

Jag är på jakt på en parfym till mig flickvän. Då det finns en djungel av parfymer så tänkte jag börja med att kolla om det är några som jag ska kolla extra på. Friskt och elegant får vara två ledord. Hon kör för närvarande på Miss Dior, men vill byta.
Har Ni några förslag? max 1000:-

Så tacksam för all hjälp!

Jag fick Jour d'hermes. Vet inte priset, men borde vara under 1000kr. Brukar inte vara så förtjust i fräscha lukter (citronigt osv), men är en väldigt elegant och sommrig parfym. Inte den bästa hållbarheten på den dock, utan den brukar bara funka i några timmar, men sådant kan också skilja sig åt mellan individer.
http://www.fragrantica.com/perfume/Hermes/Jour-d-Hermes-17076.html
På mig är den mest en väldigt fräsch, men ändå söt, grapefruit. Påminner inte alls om Miss Dior (betydligt sötare och "yngre"). Hermes är ett steg upp.

Sen finns ju Chanel Chance, har Chance eau tendre, en fräsch doft men inte lika elegant som hermes. men kanske lite mer lik Miss Dior (i målgrupp).
http://www.fragrantica.com/perfume/Chanel/Chance-Eau-de-Toilette-610.html
(och den har ganska många flankers, dvs parfymer som är olika "variationer" på den.)

Elie Saab var det länge sedan jag testade, men den är en ganska fräsch och trevlig doft som är lätt att få tag på.
http://www.fragrantica.com/perfume/Elie-Saab/Elie-Saab-Le-Parfum-Eau-de-Toilette-15178.html

Hermes har du bara på NK, om du vill lukta först. Men Chanel/Saab finns på åhlens och kicks osv.

Är inte riktigt min parfymsort (mer förtjust i tunga dofter än friska!) men hoppas det hjälpte.

Tips är att spraya lite på en såndär papperssticka och sätta in. Det luktar annorlunda än på huden, men det ger ändå ett hum om det är något man vill ha eller inte. Köp också något som du tycker luktar gott, det är ju du som också ska lukta på henne!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in