2015-08-11, 00:15
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Känns det fortfarande lika förjävligt?
http://solocalcio.se/milan/romagnoli-poserar-i-lazio-troja/

Välkommen till de ljusblå delarna av Rom i framtiden!

Om den där bilden visar sig vara sann får man ju ta och skämmas lite. Men jag har inte sett en enda italiensk tidning ta upp det hela, så jag har lite is i magen tills man får det bekräftat ifall den är äkta eller photoshopad. Hursomhelst en väldigt nyttig värvning för Milan som nu kan ha hittat en mittbacksgeneral för ett decennium framåt.
Citera
2015-08-11, 00:17
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Att få sålt tre mittbackar för nästan en miljard på tre säsonger är för bra för att tacka nej till. Varken Marquinhos eller Benatia har ju heller lyckats särskilt bra i sina nya klubbar. Nu kommer förvisso Romagnoli att få samma tränare som i Sampdoria men... ja. Tvivlar på att han blir en ny Nesta.

Med tanke på Lazio-bilden som han lägger upp, så var han ju heller knappast en särskilt passionerad romanista. Så whatever. Sköna stålar.

Fast Marquinhos stod ju ändå för en fin fjolårssäsong i PSG. Vad gäller Romagnolis potential är den skyhög, har inte sett många mittbackar agera så lugnt och säkert i hans ålder. Jag tror på honom och jag är uppriktigt sagt glad för Milans skull då det är en fin klubb som jag sympatiserar med. Jag gillar även Bertolacci och hade hoppats på att han skulle bli kvar i Roma, men där kan jag köpa att det var ett överpris Galliani betalade.
Citera
2015-08-11, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Om den där bilden visar sig vara sann får man ju ta och skämmas lite. Men jag har inte sett en enda italiensk tidning ta upp det hela, så jag har lite is i magen tills man får det bekräftat ifall den är äkta eller photoshopad. Hursomhelst en väldigt nyttig värvning för Milan som nu kan ha hittat en mittbacksgeneral för ett decennium framåt.
Bilden har inte legat uppe så länge, så det är möjligt att tidningarna inte hunnit ta upp det. Eller så tvekar de också på om bilden är äkta. Den har dock läckt ut via ett twitterkonto som heter "Popolo Rossonero" och jag ser inte riktigt varför det skulle photoshopas en sådan bild från Milan-håll.
Citera
2015-08-11, 00:53
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Att få sålt tre mittbackar för nästan en miljard på tre säsonger är för bra för att tacka nej till. Varken Marquinhos eller Benatia har ju heller lyckats särskilt bra i sina nya klubbar. Nu kommer förvisso Romagnoli att få samma tränare som i Sampdoria men... ja. Tvivlar på att han blir en ny Nesta.

Med tanke på Lazio-bilden som han lägger upp, så var han ju heller knappast en särskilt passionerad romanista. Så whatever. Sköna stålar.

Varför titta på hur de presterar i deras nya klubbar? Tänk på istället hur de skulle kunna höja Roma? Är inte det de viktigaste? En backlinje som roteras med Benatia, Marquinhos, Manolas och Romagnoli, eller bara tre av dem, skulle kunna innebära scudetto eller flera på sikt. Det är väl DÄR prio ett måste vara?

Men Sabatini gillar hellre att leka "magiker" på mercaton än att hämta hem en scudetto till Rom. Märks tydligt.
Citera
2015-08-11, 21:10
Medlem
zachs avatar
Om man ska vara riktigt ärlig så är inte romagnoli nästa nesta. Kanske typ bonucci-bra, men ingen nesta, baresi eller cannavaro. Bonucci duger han med, men om vi börjar där och konstaterar att det dykt upp en bekräftelse på att han är laziale så är 25 milj euro rätt så bra. 13 matcher hos oss. 2 miljoner i lön hos milan. Hade hans talang motsvarat prislappen hade lönen varit saftigare.

Så bertolacci och romagnoli ut. 2 spelare som vi inte saknar (då dom inte fanns förra året). 45 miljoner in. Om man låtsas för en sekund att vi till skillnad från mittfältare inte saknar backar så är affärerna fantastiskt fantastiska.

Och apropå problem där bak. Roma har sålt 4 av dom 16 dyraste försvararna i världen. Om man ser till 10-talet så har roma sålt 3 av dom typ 10 dyraste backarna (sista siffran lite osäker, pallar inte dubbelkolla). Klart som fan vi har problem bakåt.
Men vi har åtminstone 450 offensiva spelare... motsägelsefullt nog så va det offensivt det brast ifjol.

Skrev ett långt inlägg i söndags. Innan kortet med alessio i babyblått. Liiiite skillnad på sinnesstämningen nu
Citera
2015-08-12, 00:06
Medlem
Säsongen har börjat, Coppa Italia har kört igång.

Cagliari körde över Virtus Entella. 5-0 på Sant’Elia, fint spel och såklart fullständigt överlägsna. Dominans på ett sätt som nog kan bli vanligt i Serie B, och jag gillade vad jag såg. Inte minst Melchiorri som visade kvalitet. Hans blygsamma karriär förvånar mig.
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Men brolle, köper inte riktigt det här med conti. Vore inte han om någon verkligen idealisk just nu för cagliari?
Absolut. Och jag har tjatat om det idiotiska att inte förlänga med Conti, Cossu och Pisano. De förtjänar att få föra Cagliari tillbaka till Serie A. Och jag tycker inte om att man ändrat klubbemblemet. Så jag är jävligt tveksamt till Giulini, även om spelet som visades upp i CI var lovande.

Men ännu mycket värre är det för Catania, som är i fullständig upplösning. Förlorade hemma mot SPAL i Coppa Italia. Inga i kurvan när matchen började, däremot kom de in efter ett tag med en banderoll om att Pulverenti kunde dra åt helvete,körde ett par körer på ämnet och lämnade stadion.

Segermålet gjordes av Zigoni.

Jag dillade om Zigoni förra sommaren:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tog och snabbgooglade på Zigoni den yngre. Född 1991. Spelat i U18, U19 och U20 för Italien. Tror att jag rapat upp lite tidigare.

Men det jag råkade fastna för var att han 2010 vann Coppa Italia för Milan. Avgjorde finalerna (två matcher) med två av tre mål för Milan. Men sedan så vann han Supercoppa för Genoa samma år. Såklart mot Milan. Han hann alltså byta klubb däremellan till Genoa som vunnit Campionato Primavera. Och ja han gjorde mål även i den finalen.

På tal om det så avgörs Campionato Primavera genom ett slutspel. Eftersom serierna är uppdelade. 2010 var det El Shaarawy som avgjorde till Genoas fördel. Men då Zigoni kom till Genoa så hade El Shaarawy redan lämnat.

El Shaarawy gjorde sin debutmatch för Genoa i Serie A 2008, medan Zigoni i Milan byttes in mot Pippo i 2010. El Shaarawy gick via Padova till Milan och landslaget, medan Zigoni spelat för Avellino, Pro Vercelli och Lecce.

Allt ovanstående har naturligtvis inget värde överhuvudtaget. Nonsens som jag dock låter står kvar...

Skönt inlägg av 4522 från 2011 om Zigonis mer berömda pappa (jag har uppdaterat bilden eftersom 4522s ursprungliga länk inte fungerar):

"Och plocka billiga poäng hos undertecknad, Hellas är ett riktigt skönt gäng i en minst lika vacker region. Vi har ordat om det förut i den här tråden men det är något visst med deras historia, deras scudetto och sedan har man ju haft allsköns spelare också, Preben Elkjaer eller Gianfranco Zigoni, en av dom mest färgstarka karaktärerna någonsin och Italiens svar på George Best. Han drack och älskade kvinnor lika mycket som bilar. En match så filmade han lite, linjedomaren kommer upp till honom och säger "men kom igen, du står ju aldrig upp" då svarade han "det är sant, jag var med en kvinna till fem i morse och är lite trött". Efter slutsignalen går linjedomaren fram och undrar vad han egentligen sa under matchen, då svarar Zigoni "men hur kan du komma och avbryta mig när jag står och pratar? Jag ska köra upp flaggan i röven på dig". Sex matcher och ett halvårs indragen lön blev svaret. Det här är samma spelare som jämförde sig själv med Pelé och Maradona och menade att dom var utomjordingar inom fotbollen. Här har ni honom när han blev petad i en match, på bänken i Hellas; https://upload.wikimedia.org/wikipedia/it/thumb/c/c7/Gianfranco_Zigoni_Verona.jpg/393px-Gianfranco_Zigoni_Verona.jpg Cowboybootsen fångades dock inte på den bilden. "
(FB) Allt om Calcio!

Mitt svar:
"Hellas 1984/85 var en fantatisk saga. Detta lilla skitlag, när det fanns spelare som Maradona, Platini, Zico, Rummenigge osv. Men vafan, Hellas hade ju Preben & co!

Zigo var väl inte med då de erövrade lo Scudetto, men han led ju som sagt inte av någon falsk blygsamhet.
http://img2.libreriauniversitaria.it/BIT/240/182/9788887881820.jpg
En självbiografi som jag absolut kan tänka mig att läsa.

Google lärde mig att hans son Gianmarco (19 år) tydligen har testats hos Milan och Genoa, och ska nu spela i Frosinone (fortfarande ägd av Milan och Genoa). Enligt Wiki. Hans morfar är tydligen Pierluigi Ronzon som kom från Friuli men spelade 200 matcher för Napoli. Sedär, en skön blandning av Hellas och Napoli. Zigoni junior! en spelare som både 4522 och Vivoli kan hålla på.
"
(FB) Allt om Calcio!
Citera
2015-08-12, 13:52
Medlem
För att fortsätta med Coppa Italia.

Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
Rekord igår i Coppa Italia (och även italiensk fotboll i helhet?) när den första rundan startade och Cittadella lätt avfärdade Potenza med sanslösa 15-0. Det skiljer trots allt bara en division (Lega Pro - Serie D) men tror jag läste någonstans att Potenza ställde ut en juniorelva dock.

Jag befinner mig just nu i Foggia och var igår på Stadio Pino Zaccheria och såg Foggia - Lucchese. Efter en sisådär 40 sekunder får Lucchese en hörna som de givetvis gör mål på, alldeles för rörigt i hemmaförsvaret... Foggia kommer dock in i matchen bättre och bättre ju längre den pågår. 1-1 i mitten av första halvlek. Andra är bättre spelmässigt men resultatet står sig och det hela går till övertid. Väl där exploderar Zaccheria i eufori när Foggia 12 minuter in tar ledningen. Resten av matchen kan spelas av någorlunda bekvämt och avancemanget är klart.

I andra rundan den 9:e augusti väntar inte vilket lag som helst. Bari på San Nicola. Derby d’Apulia alltså. Efter 18 års väntan därför att det senaste derbyt spelades så sent som den 8:e juli 1997. För vinnaren av derbyt väntar Hellas Verona.

Cirka 5 000 på plats på Zaccheria, här är några bilder tagna från Tribuna Ovest där jag satt:

Curva Sud “Piero La Salandra”: I, II
Curva Nord “Francesco Mancini”: I, II, III

CHI NON SALTA UN BARESE È, È! CHI NON SALTA UN BARESE È, È!

Foggia vann med 1-2...

Baris hymn inför:
https://www.youtube.com/watch?v=ATZwMcagTWM&spfreload=10

Foggias fest efteråt:
https://www.youtube.com/watch?v=F67odTGaz04&spfreload=10

Matchen:
https://www.youtube.com/watch?v=BH1PyUTYUDg&spfreload=10
Citera
2015-08-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jag läste dödsannonsen på Stephan Beckenbauer (Franz son) idag och nästan högst upp i annonsen står det

Grazia di esistere vad betyder det?

http://www.ladda-upp.se/bilder/atcyeieizqqeuw/

Tror att PGs översättning är det bästa:
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Välsignelse att leva? Chansar dock bara.
...
Det är alltså inte ”grazie” utan ”grazia” som gör att det får en mer religiös betydelse. Välsignelse eller nåd ligger nog närmast i svenska? Även om det låter lite fel i mina öron, men jag är förmodligen inte tillräckligt religiös för att riktigt uppskatta eller uppfatta nyanserna.

Och ”esistere” har samma betydelse som svenska ”existera” dvs finnas, leva osv. Om frasen har någon djupare betydelse inom den katolska kyrkan vet jag tyvär inte. Men bayrare är väl liksom italienare katoliker? Och jag kan kanske tänka mig att det fick ett litet uppsving då Ratzinger blev påve?

PS
"Välsignelsens existens"?
Senast redigerad av Brille68 2015-08-12 kl. 15:15.
Citera
2015-08-12, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
...
Vad var grejen med Sau?
...

Våren 2012:
”Nej, jag vill lyfta fram Marco Sau.

Jag har i tråden lite pliktskyldigt följt hans öden och äventyr. Men nu börjar han uppmärksammas på allvar. I senaste numret av Calcio2000 finns där en lång artikel om honom.

24 år, född och uppvuxen på Sardinien, gjorde succé i Cagliaris Primavera, men sedan utlånad till Manfredonia, AlbinoLeffe, Lecco, Foggia och nu Juve Stabia.

Förra året spelade han alltså i Lega Pro Prima Divisione med Zemans Foggia. Och då, äntligen blommade han under Zemans ledning ut till en riktig målskytt. De anfallare som har förstånd och talang kan verkligen ta sitt spel till en ny nivå under hans ledarskap. Och det gjorde Sau, som blev Capocannoniere med 20 mål.

Cagliari litade fortfarande inte riktigt på att han var redo för Serie A, så han lånades därför ut till Juve Stabia i Serie B. Och han har nu visat att han klarar även den nivån. Immobile (Zemans Pescara!) leder skytteligan med 23 mål (4 straffmål), Sassuolos Sansone är tvåa med 18 (7) och Sau har gjort 17 (2).

I Calcio2000 så ligger han på 6:e plats på den genomsnittliga betygstabellen (Hellas Hallfredsson toppar).

Och även om han såklart svarar klokt att han koncentrerar sig på att göra bra ifrån sig i Juve Stabia, så erkänner han då han blir pressad av intervjuaren att drömmen är att spela för Cagliari. Jag hoppas att han får chansen nästa säsong. En karriär som påminner om Cossus. Vilket även hans storlek gör.

Som en liten, snabb och teknisk anfallare har han den naturliga förebilden. Di Natale. Vilket naturligtvis gör honom ännu mer sympatisk…

(FB) Allt om Calcio!

Och under sommaren 2012 kom den riktiga förklaringen till varför det blev problem mellan Cagliari och Foggia:
”I samma veva så "valde" även Foggia att sluta med professionell fotboll. De hann uppleva en andra Zemanlandia innan de gav upp. Brist på intresse och framförallt pengar...

Foggia har länge varit Cagliaris enda Gemellaggi. Men nu när Cagliari hämtade hem Sau från Juve Stabia så hotade plötsligt Foggia med domstol om inte de fick pengar för något... Nu kommer naturligtvis förklaringen på det desperata försöket. Men...

Foggia kommer att fortsätta spela i Serie D.”

(FB) Allt om Calcio!

Tyvärr handlade det alltså om något så simpelt som pengar...

Men jag måste erkänna att jag gillar Foggia och kommer att fortsätta att följa dem. Alldeles oavsett. Och Sau lyckades komma till Cagliari, gjorde succe trots en mindre lyckad säsong nu senast fast att han återförenades med Zeman. Och har nu dessutom valt att stanna kvar när de åker ned till Serie B, trots att han förmodligen har fått bättre erbjudanden.

PS
Är omöjligt att citera snyggt från den stora tråden eftersom den låstes. Men det är en informationsbank som jag tänker fortsätta att använda.
Citera
2015-08-12, 15:53
Medlem
Angående Lazio mot Bayer Leverkusen så är det två traditioner som står mot varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Lazio mot Bayer Leverkusen i Champions League-playoff.

Brille68 nämner emellanåt att Italien brukar ha lätt för Tyskland i fotboll, och jag har känslan av att Leverkusen kan passa Lazio bra. Senast vi ställdes mot tyska lag var i Europa League 2012/13:

Borussia Mönchengladbach - Lazio 3-3
Lazio - Borussia Mönchengladbach 2-0
Stuttgart - Lazio 0-2
Lazio - Stuttgart 3-1

Den säsongen vann för övrigt Libor Kozak skytteligan i Europa League.

Jag har inte koll på hur Leverkusen spelar, men utgår ifrån att de spelar som alla tyska lag. Spelar man tysk attackfotboll borta mot ett välorganiserat italiensk lag kommer man straffas, såvida man inte heter Bayern München.

Lazio var fantastiska förra säsongen och har inte tappat någon spelare. Jag tror Leverkusen blir tuffa, men jag är försiktigt optimistisk.

Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Jag hoppas att Lazio går vidare för italiensk fotbolls skull. Men erfarenheten förskräcker, italienska lag är generellt sett urusla i CL-kvalet.

Minns med rysningar hur Parma åkte ut mot Celtic, Inter åkte ut mot Helsingborg. Listan kan göras lång. Udinese lyckades inte på två försök och så vidare.

Dessa matcher kommer väldigt fel sett till den italienska seriestarten.

Tror att det kommer att bli jämnt som fan och vågar nog inte spekulera. Det som talar för Lazio är att man i princip verkar bli samma lag som förra säsongen. Det som talar mot Lazio är att man inte uppgraderat sitt lag från förra säsongen.

Men det är ett argument som håller främst i Serie A, där de flesta lag med ambitioner, inte minst Milano-lagen, har förstärkts. Det finns nu många lag som siktar på CL-platserna. Juventus, Roma, Napoli, Lazio, Fiorentina, och inte minst Inter och Milan. Jämnt och stenhårt. Full koncentration på ligaspelet krävs för att lyckas.

På tal om viwil002s argument (eller mitt?) så var det många i matchtråden som avfärdade Milan då de mötte Bayern München i vänskapsmatch. Och det kan man säkert göra eftersom Bayern München såklart är riktigt starka. Men...

Bayern München hade hemmaplan och hade precis före spelat supercupfinal mot Wolfsburg. De var såklart uppe i matchtempo. Milan däremot tränar hårt för säsongen och har inget kval-, europa-, eller Coppa Italia-spel innan säsongsstarten, som alltid ligger mycket senare i Italien. Jag tror att Bayern München är minst ett snäpp starkare än Milan, men under dessa förutsättningar så ska de vara fem snäpp starkare. Det är ok att Milan blir överkörda, även om de borde kunna behålla sin värdighet lite bättre. Men det betyder fan diddly i samanhanget:
https://www.youtube.com/watch?v=17W7496230Y&spfreload=10

PS
Head to head riktiga matcher mellan Bayern München och Milan:

Champions League
2006/2007 Quarter-finals Bayern München - AC Milan 0:2 (0:2)
2006/2007 Quarter-finals AC Milan - Bayern München 2:2 (1:0)
2005/2006 Round of 16 AC Milan - Bayern München 4:1 (2:1)
2005/2006 Round of 16 Bayern München - AC Milan 1:1 (1:0)
2002/2003 Preliminary Gr. G AC Milan - Bayern München 2:1 (1:1)
2002/2003 Preliminary Gr. G Bayern München - AC Milan 1:2 (0:0)
1989/1990 Semi-finals Bayern München - AC Milan 2:1 (0:0, 1:0) aet
1989/1990 Semi-finals AC Milan - Bayern München 1:0 (0:0)

Cup Winners Cup
1967/1968 Semi-finals Bayern München - AC Milan 0:0
1967/1968 Semi-finals AC Milan - Bayern München 2:0
Senast redigerad av Brille68 2015-08-12 kl. 15:55.
Citera
2015-08-12, 16:24
Medlem
Jag snackade inför sommaren att Allegri vill ha en trequartista för att verkligen kunna spela det spel som han egentligen förordar. Något som jag såklart har förstått sedan hans tid i Cagliari då jag läste på hur hans tankar gick under hans utbildning i Coverciano och sedan i praktiken då han lärde sig yrket.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Jag håller såklart med. Samtidigt har Allegri nu tränat två stora klubbar i rad, och alla vet att han föredrar 4-3-1-2. Men trots det så är det i Cagliari som han haft en renodlad och riktigt bra trequartista. I Milan fick han använda Boateng och i Juventus spelade Vidal där i finalen. Inget fel på Pereyra, men kanske inte riktigt redo för de största matcherna? Eller så kanske han är det till nästa säsong? Om inte, så kan det vara en position att förstärka.
Och ca en månad senare så förordade den gode BonhommeDeNeige plötsligt:
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
En annan intressant tanke jag har haft är att skola om Paul Pogba till ett offensivt powerhouse. Att göra en Gareth Bale eller Cristiano Ronaldo. Spela honom som en halv forward och låt honom vila sig mellan anfallen, samt ta alla straffar och frisparkar.

Killen är 195cm lång och har fötter som Neymar och ett av fotbollens hårdaste skott. Han gör redan idag en del mål som tvåvägsmittfältare, men tror det hade kunnat bli trippelt upp i denna nya roll.

En ganska vild tanke som jag tror att ingen tränare har tänkt, men jag bjuder på den.

En snilleblixt. Fullständigt briljant, dvs en omvänd Pirlo som skulle vara en vacker tanke. Mazzone gjorde Pirlo till en regista eftersom han redan hade Baggio, vilket blev en stafettpinne inom italiensk fotboll. Och nu lämnar Pirlo Juventus och Pogba kanske tar steget upp till trequartista under Allegri. En tanke som åtminstone är värd att pröva. Jag såg inte ens möjligheten.

Kanske, kanske kan det faktiskt fungera...

PS
Annars håller jag mentalt på att forma ett inlägg om just nummer 10, som på något vis definierar Calcio.
Citera
2015-08-12, 16:44
Medlem
DropoutBears avatar
Kul att du skriver om Bari, uppskattas verkligen. Hoppas på en fin säsong från tupparna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in