Angående Lazio mot Bayer Leverkusen så är det två traditioner som står mot varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
viwil002
Lazio mot Bayer Leverkusen i Champions League-playoff.
Brille68 nämner emellanåt att Italien brukar ha lätt för Tyskland i fotboll, och jag har känslan av att Leverkusen kan passa Lazio bra. Senast vi ställdes mot tyska lag var i Europa League 2012/13:
Borussia Mönchengladbach - Lazio 3-3
Lazio - Borussia Mönchengladbach 2-0
Stuttgart - Lazio 0-2
Lazio - Stuttgart 3-1
Den säsongen vann för övrigt Libor Kozak skytteligan i Europa League.
Jag har inte koll på hur Leverkusen spelar, men utgår ifrån att de spelar som alla tyska lag. Spelar man tysk attackfotboll borta mot ett välorganiserat italiensk lag kommer man straffas, såvida man inte heter Bayern München.
Lazio var fantastiska förra säsongen och har inte tappat någon spelare. Jag tror Leverkusen blir tuffa, men jag är försiktigt optimistisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amor
Jag hoppas att Lazio går vidare för italiensk fotbolls skull. Men erfarenheten förskräcker, italienska lag är generellt sett urusla i CL-kvalet.
Minns med rysningar hur Parma åkte ut mot Celtic, Inter åkte ut mot Helsingborg. Listan kan göras lång. Udinese lyckades inte på två försök och så vidare.
Dessa matcher kommer väldigt fel sett till den italienska seriestarten.
Tror att det kommer att bli jämnt som fan och vågar nog inte spekulera. Det som talar för Lazio är att man i princip verkar bli samma lag som förra säsongen. Det som talar mot Lazio är att man inte uppgraderat sitt lag från förra säsongen.
Men det är ett argument som håller främst i Serie A, där de flesta lag med ambitioner, inte minst Milano-lagen, har förstärkts. Det finns nu många lag som siktar på CL-platserna. Juventus, Roma, Napoli, Lazio, Fiorentina, och inte minst Inter och Milan. Jämnt och stenhårt. Full koncentration på ligaspelet krävs för att lyckas.
På tal om
viwil002s argument (eller mitt?) så var det många i matchtråden som avfärdade Milan då de mötte Bayern München i vänskapsmatch. Och det kan man säkert göra eftersom Bayern München såklart är riktigt starka. Men...
Bayern München hade hemmaplan och hade precis före spelat supercupfinal mot Wolfsburg. De var såklart uppe i matchtempo. Milan däremot tränar hårt för säsongen och har inget kval-, europa-, eller Coppa Italia-spel innan säsongsstarten, som alltid ligger mycket senare i Italien. Jag tror att Bayern München är minst ett snäpp starkare än Milan, men under dessa förutsättningar så ska de vara fem snäpp starkare. Det är ok att Milan blir överkörda, även om de borde kunna behålla sin värdighet lite bättre. Men det betyder fan diddly i samanhanget:
https://www.youtube.com/watch?v=17W7496230Y&spfreload=10
PS
Head to head riktiga matcher mellan Bayern München och Milan:
Champions League
2006/2007 Quarter-finals Bayern München - AC Milan 0:2 (0:2)
2006/2007 Quarter-finals AC Milan - Bayern München 2:2 (1:0)
2005/2006 Round of 16 AC Milan - Bayern München 4:1 (2:1)
2005/2006 Round of 16 Bayern München - AC Milan 1:1 (1:0)
2002/2003 Preliminary Gr. G AC Milan - Bayern München 2:1 (1:1)
2002/2003 Preliminary Gr. G Bayern München - AC Milan 1:2 (0:0)
1989/1990 Semi-finals Bayern München - AC Milan 2:1 (0:0, 1:0) aet
1989/1990 Semi-finals AC Milan - Bayern München 1:0 (0:0)
Cup Winners Cup
1967/1968 Semi-finals Bayern München - AC Milan 0:0
1967/1968 Semi-finals AC Milan - Bayern München 2:0