2015-07-27, 20:44
Medlem
Äntligen är Serie A-Kalendern för 2015/2016 färdig, och man gör såklart ett spektakel ut av det.

Alla satt och väntade:
http://images.scribblelive.com/2015/7/27/b4342770-097f-41fe-a4cd-77e73f3e791d_800.jpg

Fullständig kalender:
http://media2.gazzetta.it/gazzetta/pdf/2015/Calendario-Serie-A-2015-16.pdf

Första omgången (Fiorentina mot Milan):
http://images.scribblelive.com/2015/7/27/2dd04dd4-5a77-46a0-94d4-62a628ed9f04_800.jpg

Andra omgången (Roma mot Juventus):
http://images.scribblelive.com/2015/7/27/207f8517-6eb4-4d5c-84b1-df7ce07f892e_800.jpg

Tredje omgången (Inter mot Milan, Derby della Madonnina):
http://images.scribblelive.com/2015/7/27/21ab5125-403e-43fb-bb15-e2deaf68bf0b_800.jpg

Osv

Chievo mot Hellas i omgång 7, men betydligt viktigare är Derby della Mole i omgång 11, Derby della capitale i omgång 12 och Derby della Lanterna i omgång 18 .

Vafan stora matcher i varje omgång!

Men kan vi hoppas på en snygg avslutning? Kanske en favorit i repris?

https://www.youtube.com/watch?v=jIGJwz8OFPI

Troligen inte. Ju fler utlänningar desto mer utslätat. Svårt att se asiater eller amerikanare göra en De Laurentiis...
Citera
2015-07-30, 22:14
Medlem
anteri17s avatar
Sampdoria skämmer ut sig. Jätte, jätte-dåligt för den italienska koefficienten. Vilka jävla slödder. Ligga under med0-3 hemma mot serber. Dra åt helvete.
Citera
2015-07-31, 12:38
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Sampdoria skämmer ut sig. Jätte, jätte-dåligt för den italienska koefficienten. Vilka jävla slödder. Ligga under med0-3 hemma mot serber. Dra åt helvete.

Ja, det såg riktigt illa ut, kollade andra halvlek fram till 0-4, som ju också blev slutresultatet.
Walter Zenga måste snabbt hitta på något, de spelar inte som ett lag längre, försvarade som om de spelade i andradivisionen i Bangladesh ungefär.

Fansen lär ha krävt införskaffandet av Antonio Cassano, men det vill inte Zenga. Nu har ju Balotelli och Borini släppts av Liverpool också...men jag skulle nog avhålla mig från Cassano och Balotelli. Borini? Kanske. De två förstnämnda var bra i EM 2012 - men det har hänt mycket sedan dess.

Ferreros hybris straffade sig :

http://www.football-italia.net/70337/zenga-apologises-fans

Citat:
After the final whistle, Coach Zenga led the players over to salute the fans, who were jeering loudly and urging them to go away.

Goalkeeper Emiliano Viviano threw his gloves to the crowd only to have them hurled straight back at him. Zenga mimed amid the deafening jeers “It’s my fault. Blame me. Don’t blame the players.”

President Ferrero then walked out on his own to salute the supporters and applauded them, kissing the Sampdoria scarf that was around his neck.

Ironically, Ferrero had commented yesterday: "God sent us Vojvodina so we could beat them 4-0."

Inter kommer att göra sig av med sex-sju spelare, säger La Gazzetta och Football Italia. Dessa sex spelare finns inte med i truppen när de ska träningsmatcha mot Galatasaray i morron:

Citat:
Saphir Taider, Nemanja Vidic, Yuto Nagatomo, Danilo D'Ambrosio, Xheridan Shaqiri, Marco Andreolli

Nagatomo är tydligen nära att gå till just Galatasaray.

Davide Astori hamnade ju inte i Napoli. Juventus har visat intresse, men det sägs nu att Fiorentina är närmast att knyta spelaren till sig.
Citera
2015-07-31, 23:52
Medlem
Ser riktigt mörkt ut med svensk tv-sändning verkar det som tyvärr :/
Citera
2015-08-01, 00:32
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardTeach
Ser riktigt mörkt ut med svensk tv-sändning verkar det som tyvärr :/
Tråkigt. Serie A är den bästa ligan när det gäller fotboll rent taktiskt/tekniskt och då ska vi inte få se detta i någon svensk kanal.? Hade hoppats på att tv4 kunnat fortsätta med Hussfeldt, Perlskog och dom andra bra killarna men det verkar inte bli så.
Citera
2015-08-01, 07:07
Medlem
Runkles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Inter kommer att göra sig av med sex-sju spelare, säger La Gazzetta och Football Italia. Dessa sex spelare finns inte med i truppen när de ska träningsmatcha mot Galatasaray i morron:

Nagatomo är tydligen nära att gå till just Galatasaray.

För att kommentera Inter (och det gör jag ju så gärna) så är mercaton lite låst för tillfället pga Shaqiri som Mancio vill bli av med. Först då kan man gå all in på Perisic och/eller Perotti. Perotti är enligt mig en medelmåtta som periodvis har visat sitt värde i Sevilla och förra säsongen i Genoa, men inget för ett storsatsande Inter.

Dessutom ska Medel inte längre vara önskvärd och istället är man riktigt sugna på ärkesopan och föredettingen Felipe Melo (WTF??! ). Melo lyfter till råga på all idioti en riktigt hög lön i Galatasaray och han ryktas få behålla en hög lön även i Inter.

Och som vanligt är det fruktansvärt svårt för Inter att göra sig av med dödkött (Taider, D'ambrosio, Naga osv).

Drömmer lite om att Balogol ska hem till Milano igen, en perfekt avlastning till Icardi som såg matt ut mot slutet av förra säsongen. Vi vet ju vad Mancini och Balo kan åstadkomma ihop.
Citera
2015-08-02, 02:04
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Dra åt helvete va det ja. Ett pinsamt jävla skämt är vad det är. Ferrero reagera med annat än med pajaskonster för fan. Cassano och balotelli och prnsionera zenga. NU!!!

Daniele Conti. Brille, vad händer?
Citera
2015-08-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
..
Daniele Conti. Brille, vad händer?

Jag befinner mig på den vackra ön, och har varit på en pranzo som varat tills kl sju... Mängden mat och naturligtvis ännu mycket mer dryck gör att jag begränsar mitt svar... Kan kanske återkomma. Har fan precis vinglat hem genom den lilla bergsbyn, och ska snart påbörja kvällsmaten.

Conti går i pension som den legendar och bandiera som han såklart är. Zola försöker locka Cossu till Al Arabi, som han tränar. Pisano funderar på England...

Oavsett så kommer 5, 7, och 14 inte att användas nästa säsong.

Jag har inget övers för tatueringar, men...
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
På tal om Cagliaris personlighet.

En bild säger mer än tusen ord:
https://pbs.twimg.com/media/BsxQo6_IQAA5ZO1.jpg

Klubbemblemet följt av siffrorna 5, 7, 14, 31, 6…

Conti, Cossu, Pisano, Agostini, Lopez…

Pisanos tatuering.

Pisano är nu 28 år gammal. Född i Cagliari, spelat i U19 och U21 för Italien, och spelat för Cagliari sedan 2004. Såklart aldrig spelat för någon annan klubb, och är nu uppe i 216 matcher i Serie A. Han tar inte lika stor plats som Conti och Cossu, men han är absolut en del av Cagliaris personlighet.

Och den typen av spelare. Duktiga fotbollsspelare som brinner för sin klubb, är så jävla viktiga. Den typen som de allra flesta av oss älskar, men som så jävla sällan får några rubriker. Låt oss lyfta fram dessa hjältar.
Citera
2015-08-03, 18:00
Medlem
schlafhunds avatar
Rekord igår i Coppa Italia (och även italiensk fotboll i helhet?) när den första rundan startade och Cittadella lätt avfärdade Potenza med sanslösa 15-0. Det skiljer trots allt bara en division (Lega Pro - Serie D) men tror jag läste någonstans att Potenza ställde ut en juniorelva dock.

Jag befinner mig just nu i Foggia och var igår på Stadio Pino Zaccheria och såg Foggia - Lucchese. Efter en sisådär 40 sekunder får Lucchese en hörna som de givetvis gör mål på, alldeles för rörigt i hemmaförsvaret... Foggia kommer dock in i matchen bättre och bättre ju längre den pågår. 1-1 i mitten av första halvlek. Andra är bättre spelmässigt men resultatet står sig och det hela går till övertid. Väl där exploderar Zaccheria i eufori när Foggia 12 minuter in tar ledningen. Resten av matchen kan spelas av någorlunda bekvämt och avancemanget är klart.

I andra rundan den 9:e augusti väntar inte vilket lag som helst. Bari på San Nicola. Derby d’Apulia alltså. Efter 18 års väntan därför att det senaste derbyt spelades så sent som den 8:e juli 1997. För vinnaren av derbyt väntar Hellas Verona.

Cirka 5 000 på plats på Zaccheria, här är några bilder tagna från Tribuna Ovest där jag satt:

Curva Sud “Piero La Salandra”: I, II
Curva Nord “Francesco Mancini”: I, II, III

CHI NON SALTA UN BARESE È, È! CHI NON SALTA UN BARESE È, È!
Citera
2015-08-03, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
Rekord igår i Coppa Italia (och även italiensk fotboll i helhet?) när den första rundan startade och Cittadella lätt avfärdade Potenza med sanslösa 15-0. Det skiljer trots allt bara en division (Lega Pro - Serie D) men tror jag läste någonstans att Potenza ställde ut en juniorelva dock.

Jag befinner mig just nu i Foggia och var igår på Stadio Pino Zaccheria och såg Foggia - Lucchese. Efter en sisådär 40 sekunder får Lucchese en hörna som de givetvis gör mål på, alldeles för rörigt i hemmaförsvaret... Foggia kommer dock in i matchen bättre och bättre ju längre den pågår. 1-1 i mitten av första halvlek. Andra är bättre spelmässigt men resultatet står sig och det hela går till övertid. Väl där exploderar Zaccheria i eufori när Foggia 12 minuter in tar ledningen. Resten av matchen kan spelas av någorlunda bekvämt och avancemanget är klart.

I andra rundan den 9:e augusti väntar inte vilket lag som helst. Bari på San Nicola. Derby d’Apulia alltså. Efter 18 års väntan därför att det senaste derbyt spelades så sent som den 8:e juli 1997. För vinnaren av derbyt väntar Hellas Verona.

Cirka 5 000 på plats på Zaccheria, här är några bilder tagna från Tribuna Ovest där jag satt:

Trevligt inlägg, roligt med bilder också. Får man fråga vad det kostar att gå och kolla på den nivån ?
Citera
2015-08-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund

Lysande inlägg, och vilket underbart derby. Har du möjlighet så bör du absolut se det.

Derby d'Apulia! Jag gillar Coppa Italia.

Foggia har under lång tid varit ett av mina absoluta favoritlag. Zemanlandia fick upp mina ögon för dem och det hjälpte såklart att de var Cagliaris ända vänner. En vänskap som dock tog slut då de strulade med Sau, i samband med att de gick under finansiellt. Och även Bari är lite av en favorit inte minst eftersom de visar på fina publiksiffror trots frånvaro av framgång.

Visst borde Cassano sluta sukta efter Zengas Sampdoria och åka hem till Bari för att spela derbyt?! Avsluta sin karriär som en hjälte, även om det hade varit kul om Cassano och Balotelli hade spelat tillsammans i Sampdoria. Hade kunnat sluta hur fan som helst. Dessutom en lämplig mitten/botten-klubb för dem att klara av. Balotelli kan eventuellt ta ny fart, och Cassano avsluta.

På tal om Coppa Italia kommer jag kanske att se matchen mellan Cagliari och Virtus Entella 9:e augusti, även om det tar ett par timmar att köra dit. Jag räknar med att Cagliari kör över sitt motstånd fram till de möter Inter i åttondelsfinalen. Âven om Sassuolo naturligtvis är en utmaning på bortaplan...

Tillbringade dagen på Mare Ermi, och kom hem till en kall öl ilCavalierii som vid närmare granskning visade sig vara från Umbria. Lurades först att tro att det fanns en connection med Puglia eftersom företaget enligt etiketten ligger vid via Puglia... Skitsamma, för ölet är gott, Derby d'Apulia är en upplevelse, och jag njuter av den vackra ön...
Citera
2015-08-04, 15:22
Medlem
Emil Krafth till Bologna? Han är väll knappt givet i Helsingborg, han har dock haft en del skadeproblem.

http://www.calcio.nu/#!Emil-Krafth-kopplas-ihop-med-Bologna/c56c/55c0ad950cf27acb2d90a78e
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in