Citat:
Ursprungligen postat av
schlafhund
Rekord igår i Coppa Italia (och även italiensk fotboll i helhet?) när den första rundan startade och Cittadella lätt avfärdade Potenza med sanslösa 15-0. Det skiljer trots allt bara en division (Lega Pro - Serie D) men tror jag läste någonstans att Potenza ställde ut en juniorelva dock.
Jag befinner mig just nu i Foggia och var igår på Stadio Pino Zaccheria och såg Foggia - Lucchese. Efter en sisådär 40 sekunder får Lucchese en hörna som de givetvis gör mål på, alldeles för rörigt i hemmaförsvaret... Foggia kommer dock in i matchen bättre och bättre ju längre den pågår. 1-1 i mitten av första halvlek. Andra är bättre spelmässigt men resultatet står sig och det hela går till övertid. Väl där exploderar Zaccheria i eufori när Foggia 12 minuter in tar ledningen. Resten av matchen kan spelas av någorlunda bekvämt och avancemanget är klart.
I andra rundan den 9:e augusti väntar inte vilket lag som helst. Bari på San Nicola. Derby d’Apulia alltså. Efter 18 års väntan därför att det senaste derbyt spelades så sent som den 8:e juli 1997. För vinnaren av derbyt väntar Hellas Verona.
Cirka 5 000 på plats på Zaccheria, här är några bilder tagna från Tribuna Ovest där jag satt:
Curva Sud “Piero La Salandra”:
I,
II
Curva Nord “Francesco Mancini”:
I,
II,
III
CHI NON SALTA UN BARESE È, È! CHI NON SALTA UN BARESE È, È!
Lysande inlägg, och vilket underbart derby. Har du möjlighet så bör du absolut se det.
Derby d'Apulia! Jag gillar Coppa Italia.
Foggia har under lång tid varit ett av mina absoluta favoritlag. Zemanlandia fick upp mina ögon för dem och det hjälpte såklart att de var Cagliaris ända vänner. En vänskap som dock tog slut då de strulade med Sau, i samband med att de gick under finansiellt. Och även
Bari är lite av en favorit inte minst eftersom de visar på fina publiksiffror trots frånvaro av framgång.
Visst borde
Cassano sluta sukta efter Zengas Sampdoria och åka hem till Bari för att spela derbyt?!

Avsluta sin karriär som en hjälte, även om det hade varit kul om Cassano och Balotelli hade spelat tillsammans i Sampdoria. Hade kunnat sluta hur fan som helst. Dessutom en lämplig mitten/botten-klubb för dem att klara av. Balotelli kan eventuellt ta ny fart, och Cassano avsluta.
På tal om Coppa Italia kommer jag kanske att se matchen mellan Cagliari och Virtus Entella 9:e augusti, även om det tar ett par timmar att köra dit. Jag räknar med att Cagliari kör över sitt motstånd fram till de möter Inter i åttondelsfinalen. Âven om Sassuolo naturligtvis är en utmaning på bortaplan...
Tillbringade dagen på
Mare Ermi, och kom hem till en kall öl
ilCavalierii som vid närmare granskning visade sig vara från Umbria. Lurades först att tro att det fanns en connection med Puglia eftersom företaget enligt etiketten ligger vid via Puglia... Skitsamma, för ölet är gott, Derby d'Apulia är en upplevelse, och jag njuter av den vackra ön...