2015-08-11, 13:22
Medlem
HejAntons avatar
Solaris [1972] dir. A. Tarkovsky

Fortsätter gräva mig igenom Tarkovskys filmografi, nu var det dags för Solaris. Hittills har jag verkligen gillat 70-tals Tarkovsky och Solaris får mig inte att ändra uppfattning.
Inte lika vacker som The Mirror och inte heller lika förhäxande som Stalker, men någonstans mitt i befinner sig Solaris.
7
Citera
2015-08-11, 14:11
Medlem
jimmyfingerss avatar
What Happened, Miss Simone? (2015)

En Netflix-dokumentär om sångerskan och aktivisten Nina Simone. Intressant om man är Simone-fan, vilket jag inte riktigt kan kalla mig. Men det var kul att få en inblick i människan. Bättre dokumentärer har gjorts.

6/10
Citera
2015-08-11, 14:38
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Amelie från Montmartre (2001)

Amelie Poulain (Audrey Tautou) är en blyg och lite konstig fransk tjej. Lika söt och quirky som Zooey Deschanel kan vara. Jag orkar inte försöka beskriva plotten men ja, filmen är flummig och löjlig men samtidigt otroligt fin och romantisk. Spännande foto och valsmusiken av Yann Tiersen är helt fantastisk. Strålande film och det är nog omöjligt att inte bli lite förälskad i Amelie.

5/5
Citera
2015-08-11, 18:35
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Fargo (1996)

Jerry försöker håva in dollars från sin snåla svärfar så att han kan komma ur sin lilla ekonomiska kris. Planen är att låta två snubbar kidnappa Jerrys fru och låta hennes pappa stå för lösensumman. En plan som verkligen inte kan gå snett, eller?

Jag älskar hur alldagliga karaktärerna är, de pratar om lite ditt och datt. Stormare och Buscemi är skitsköna som råa och korkade skurkar. William H Macy är alltid bra på att göra sorgsna och smått misslyckade roller. Frances McDormand är också skön och faktiskt ganska snygg i den här. Bra foto som ibland sticker ut med riktigt snygga kompositioner och långa tagningar. Och själva handlingen bjuder på en del humor mitt i allt det mörka och är lika random som The Big Lebowski stundtals, aldrig förutsägbar. En fullträff av bröderna Coen som jag såg nu igen med anledning av att jag nyligen såg tv-serien (rekommenderas starkt, den är minst lika bra).

5/5
Citera
2015-08-11, 18:45
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Fargo (1996)

Jerry försöker håva in dollars från sin snåla svärfar så att han kan komma ur sin lilla ekonomiska kris. Planen är att låta två snubbar kidnappa Jerrys fru och låta hennes pappa stå för lösensumman. En plan som verkligen inte kan gå snett, eller?

Jag älskar hur alldagliga karaktärerna är, de pratar om lite ditt och datt. Stormare och Buscemi är skitsköna som råa och korkade skurkar. William H Macy är alltid bra på att göra sorgsna och smått misslyckade roller. Frances McDormand är också skön och faktiskt ganska snygg i den här. Bra foto som ibland sticker ut med riktigt snygga kompositioner och långa tagningar. Och själva handlingen bjuder på en del humor mitt i allt det mörka och är lika random som The Big Lebowski stundtals, aldrig förutsägbar. En fullträff av bröderna Coen som jag såg nu igen med anledning av att jag nyligen såg tv-serien (rekommenderas starkt, den är minst lika bra).

5/5

Brödernas bästa film i mitt tycke, och det vill inte säga lite. Öppningsscenen med Carter Burwells ledmotiv och bilen i snölandskapet är ren och skär filmkonst.

https://www.youtube.com/watch?v=yw-juxQ5Sj4
Citera
2015-08-11, 19:21
Medlem
KattPerssons avatar
Oldboy 2003
Oh Dae-Su har varit kidnappad i 15 år, nu ska han hämnas på kidnapparen och ta reda på varför han blev kidnappad! Fin rulle från korea, men den var lite seg i mitten. 4/5 tänder får den!
Citera
2015-08-11, 19:31
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonesy.
The Blob (1988)

Ball 80tal scifi/horror.

7/10
Den är inte dum.
Citera
2015-08-11, 19:55
Medlem
Rankin99s avatar
Ender's Game 2013
Jorden har attackerats av formics, en utomjordisk ras av jätteinsekter, i stora rymdskepp. Nu, 50 år senare, rustas jorden för återkomsten av formics. Smarta barn söks upp och tränas stenhårt i team för den kommande attacken, och den bäste av dom kommer att bli satt över alla jordens styrkor som befälhavare. Man får följa tonåringen Ender Wiggin, en begåvad kille som antags till den hårda träningen.

Mitt betyg: 5 av 10

Allt handlar om Ender Wiggin och hans karriär till att bli befälhavare i denna film. Hans skådespelarinsats är ok, men att göra något bra med ett sånt här manus är nästan dömt att bli lite trist. Den är ändå ok pga det lite speciella slutet. Harrison Ford lyfter också upp filmen något.
Citera
2015-08-11, 22:26
Medlem
kuzakis avatar
La peau douce (1964)

En av de bästa filmerna av Truffaut jag sett, som behandlar olycklig kärlek.

Författaren Pierre Lachenay (spelad av Jean Desailly) träffar flygvärdinnan Nicole (spelad av Françoise Dorléac) på en resa till Lissabon och de inleder en affär. Samtidigt glider Pierre och hans fru mer och mer ifrån varandra, utan att hon riktigt förstår varför.

Kombinationen av svartvitt foto, 60-tal och fransk romans är något som jag håller otroligt högt. Musiken är otroligt bra och de intima scenerna är underbara. Det blir ju inte direkt sämre av att de två ledande kvinnliga rollerna tolkas av (i mitt tycke) ett par väldigt fina fransyskor.

5/5
Citera
2015-08-12, 00:23
Medlem
jonesy.s avatar
Tetsuo Iron man

Skum svartvit japansk surrealistisk cyberpunk skräck...
En okänd snubbe(filmens badguy) sticker något slags metallrör i sitt eget ben och får spader och springer runt på gatan. Filmens huvudkaraktär och hans flickvän kör på mannen med sin bil och dumpar sedan kroppen i en ravin.
Han åker senare hem och rakar sig men hittar en metallbit under skägget som visar sig växa inifrån och ut genom huden.
Sakta men säkert förvandlas han till en levande skrothög
Lite balla scener som när hjältens penis har "förvandlats" till en slags borr som hans flickvän lyckas spetsa sig på och omkommer i processen. .jooo då.

Njaaaa tycker filmen var välgjord och snyggt filmat men mestadels framstod den som komisk och inte på ett bra sätt.
4/10
Senast redigerad av jonesy. 2015-08-12 kl. 00:30.
Citera
2015-08-12, 10:46
Medlem
HejAntons avatar
The Tree Of Life - dir. T. Malick

Otroligt häftig film som jag fortfarande inte riktigt släppt trots att jag fått sova på den. Folk kallar den "en av de mest ambitiösa filmerna någonsin" och även om jag inte riktigt håller med om att det är en film som handlar om just precis allting så fann jag det omöjligt att inte bli förälskad i de tre syskonens uppväxt.

Om du är som jag, en vit man mellan 20-30, så tror jag att du också kommer känna dig lika nostalgisk till Tree Of Life. Synd att man missade den på den stora duken, kan tänka mig att det hade varit en helt extraordinär upplevelse.
8
Citera
2015-08-12, 11:01
Medlem
Lord-Lorriss avatar
Hej, jag kollade på något nostalgiskt från när jag var liten, nämligen Batman Forever

Återigen ska Batman (Val Kilmer) möta skurkar som hotar att förstöra Gotham. Han börjar dock att tröttna på att vara stadens räddare under natten och den rike och mäktige Bruce Wayne under dagen. Han jagas av minnena från natten då hans föräldrar mördades och börjar nu komma ihåg detaljer som han sedan länge hade glömt. Wayne/Batman får kontakt med den vackra doktor Chase Meridian (Nicole Kidman). Hon får romantiska känslor för både Bruce och Batman utan att veta att de är samma person. Wayne bjuder med Meridian på en välgörenhetsföreställning på cirkus. Föreställningen får ett abrupt slut då skurken Two-Face (Tommy Lee Jones), som anser att Batman är ansvarig för hans vanställda ansikte, försöker spränga cirkusen. Det slutar med att en familj med akrobater dör och efterlämnar sin yngste son, Dick Robin Grayson (Chris O'Donnell), som nu är ute efter hämnd på Two-Face.

Eftersom att jag älskar Batman, så kan säga att den var ju bra, men tycker om the Dark Knight-filmerna mer nu, men det var härligt att se filmen igen och får betyget: 6.5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in