2015-08-09, 21:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Men dagtid då, de söker väl inte på inhägnat område. Om 1000 pers söker så är det väl hyfsat enkelt att trilla in i en grupp? Eller är grupperna så små & har alla typ badges & gruppledarna räknar alla med jämna mellanrum?
Nej, de har inte badges, de har västar.
2015-08-09, 21:24
Medlem
katws avatar
Citat:
Men dagtid då, de söker väl inte på inhägnat område. Om 1000 pers söker så är det väl hyfsat enkelt att trilla in i en grupp? Eller är grupperna så små & har alla typ badges & gruppledarna räknar alla med jämna mellanrum?

10 stycken i varje led sökte dom, i alla fall i det här fallet.

Varför inte läsa här istället:

http://missingpeople.se/vanliga-fragor/

Där hittar du nog svar på dina funderingar.
2015-08-09, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, de har inte badges, de har västar.
Och om det då söks i ett stort område där det bor folk & dessa folk flyter med i söket, ev kanske Litauerna har gjort så. Blir dessa lokalbor ivägkörda av Missing people, typ ber Missing people lokalbefolkningen att hålla sig borta? Kan det vara en sådan situation som har uppstått? Litauerna ville hjälpa men fick inte & då fattade de inte varför.
2015-08-09, 21:30
Medlem
Citat:

Gruppledare ansvarar för ett antal grupper, under dessa är en patrulledare som har hand om ca 10 sökare inkulsive sig själv, varje patrulledare har en lista med förteckning på sina sökare. Det är dessa listor där det skall skrivas namn, telefonnummer(mobil) skickas sms med numret sökande fått på listan till patrulledare, och även tas ID, samma procedur gäller för patrulledare mot gruppledare.
Ovanför det i organisationen finns Gruppchef, Operativchef och Administrativchef, samtliga av dessa brukar vid större sök ha en vice GC, OC eller AC på sin sida.
2015-08-09, 21:30
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Stort tack för info Monedika. Jag inser att läget förändrats sedan 1991 och att de med dubbelt medborgarskap är på utdöende då det införts krav på vissa språkkunskaper mm.
Däremot undrar jag om kvinnans medborgarskap för vid häktningsframställan angavs hon väl som rysk medborgare och var den enda av de tre där rutan för "flyktrisk" var ikryssad.
Men hursomhelst spelar detta ingen roll för som du säväl beskriver vad som gäller så borde det inte varit alltför lätt för NB att ta sig över gränsen ens om han lyckats få ett visum och eller arbetstillstånd för även detta måste ju ha varit förberett i så fall.
Hans chanser med stora rubelbuntar är en annan femma men det leder för långt mot ot.
Varför skulle flyktrisken vara större för kvinnan? Männen borde väl ha mer att vinna på en flykt.
2015-08-09, 21:33
Medlem
Citat:
Och om det då söks i ett stort område där det bor folk & dessa folk flyter med i söket, ev kanske Litauerna har gjort så. Blir dessa lokalbor ivägkörda av Missing people, typ ber Missing people lokalbefolkningen att hålla sig borta? Kan det vara en sådan situation som har uppstått? Litauerna ville hjälpa men fick inte & då fattade de inte varför.

I sånt fall skulle dessa ombedjas bege sig till Utgångsplatsen för att registreras och få västar.
2015-08-09, 21:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ta inte illa upp. Poängen är att när något har en alldaglig, rimlig förklaring får ett faktum ett annat bevisvärde än eljest.

Nej då, ingen fara. Det var bara att det vart helt fel alltihop, hahahaha.
Småfolket genar alltså genom min tomt och häck och där hittas både det ena och det andra.
Vad är den markanta skillnaden det du skriver om mot det jag skrev gällande bevisning/indicier?
Citat:
Det är ju som så, att enstaka små bevisdelar, var för sig, kan förklaras som tillfälligheter. Däremot blir det en annan sak när (till exempel) ett misstänkt beteende kombineras med (till exempel) DNA på olika fynd och vad som nu i övrigt kan ha kommit fram. Vi talar då om en bevis- eller indiciekedja. Om det finns spår av MGM på LH:s ägodelar, kanske kläder, är det för övrigt inte indicier, utan faktum.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Själv har jag troligen avsatt DNA på mängder av barnkläder och saker (skor, jackor, viktiga kramdjur, senaste en huva till en jacka..) eftersom jag bor nära en lekpark. Lägger dom nämligen på ett elskåp så mammorna ska hitta dem överhuvudtaget.
Ett alibi som inte håller och en barnmördare i området - voila.. och lägg därtill att nån sett mig plocka med barnkläder i häcken på fel tidpunkt. Skulle inte rätten ta hänsyn till vissa alternativa faktorer vore det en väldigt obehaglig rättssamhälle att leva i.

...Med tillägg då att barnet tappar nåt på väg till lekparken och ofta på kvällen plockar jag upp det på trappen för att senare gå till elskåpet en bit bort. Jag har iakttagits bära på en sko, sett skum ut i närheten av häcken på kvällningen (in the beholders eye..) och sen går larmet. Vad är skillnaden i förloppet?
2015-08-09, 21:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Någon i tråden återger andrahandsinformation om aggressivitet. Bra, då vet vi exakt.
Ja, jag skrev också på följande vis när saken fördes på tal igen:
Varför i så fall detta påstådda aggressiva beteende gentemot teamet från Missing People?

Jag garderade mig alltså för den händelse uppgiften visar sig inte vara överensstämmande
med verkliga förhållanden.
Hur som helst föranledde brödernas beteende den kvällen att polisens intresse väcktes
och snart fick de och frun besök i stugan. Det sattes till motvärn uppenbarligen.
Gripandena skedde inte friktionsfritt om man säger så.
http://www.exponerat.net/wp-content/uploads/2015/06/Lisa_Holm_gripande.jpg
http://x.cdn-expressen.se/images/76/a3/76a320b05ec74a78a0776cc3b8e7fefe/16x9/645@70.jpg
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-09 kl. 21:44.
2015-08-09, 21:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

...Med tillägg då att barnet tappar nåt på väg till lekparken och ofta på kvällen plockar jag upp det på trappen för att senare gå till elskåpet en bit bort. Jag har iakttagits bära på en sko, sett skum ut i närheten av häcken på kvällningen (in the beholders eye..) och sen går larmet. Vad är skillnaden i förloppet?

Jag vill inte vara ofin (eller morbid) men en liten skillnad är att barnet vars sko du burit till elskåpet inte hittas mördad i din källare.
2015-08-09, 21:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vill inte vara ofin (eller morbid) men en liten skillnad är att barnet vars sko du burit till elskåpet inte hittas mördad i din källare.

Men jaaa - men nu ligger detta barn i närheten av min bostad bortåt lekparken som ligger nära. Jag har kläder på farstutrappan innan jag går iväg till elskåpet. Det ligger längre bort elskåpet som sagt.
2015-08-09, 21:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, jag skrev också på följande vis när saken fördes på tal igen:
Varför i så fall detta påstådda aggressiva beteende gentemot teamet från Missing People?

Jag garderade mig alltså för den händelse uppgiften visar sig inte vara överensstämmande
med verkliga förhållanden.
Hur som helst föranledde brödernas beteende den kvällen att polisens intresse väcktes
och snart fick de och frun besök i stugan. Det sattes till motvärn uppenbarligen.
Gripandet skedde inte friktionsfritt om man säger så.
http://www.exponerat.net/wp-content/uploads/2015/06/Lisa_Holm_gripande.jpg
http://x.cdn-expressen.se/images/76/a3/76a320b05ec74a78a0776cc3b8e7fefe/16x9/645@70.jpg
"Motvärnet" betyder inte att de uppträdde aggressivt mot MPS. Handbojorna är inte långt borta när polisen tar misstänkta mördare.
2015-08-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Stort tack för info Monedika. Jag inser att läget förändrats sedan 1991 och att de med dubbelt medborgarskap är på utdöende då det införts krav på vissa språkkunskaper mm.
Däremot undrar jag om kvinnans medborgarskap för vid häktningsframställan angavs hon väl som rysk medborgare och var den enda av de tre där rutan för "flyktrisk" var ikryssad.
Men hursomhelst spelar detta ingen roll för som du säväl beskriver vad som gäller så borde det inte varit alltför lätt för NB att ta sig över gränsen ens om han lyckats få ett visum och eller arbetstillstånd för även detta måste ju ha varit förberett i så fall.
Hans chanser med stora rubelbuntar är en annan femma men det leder för långt mot ot.

Inte heller för IB borde det lätt att flytta även om hon har dubbelt medborgarskap: "Citizen of the Republic of Lithuania, who simultaneously holds citizenship of another state, is considered by the Lithuanian state to be solely the citizen of the Republic of Lithuania. Holding citizenship of another state does not exempt a person from citizen‘s duties set in the Constitution of the Republic of Lithuania, laws and other legal acts." För henne gäller samma begränsningar för att lämna LTU el annat EU land avseende hennes inblandning i rättsprocessen.
Senast redigerad av Monedika 2015-08-09 kl. 22:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in