2015-08-09, 11:11
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ja så får man nog tolka det även om hon i sak har rätt, så är den stora källa till hans ritningar och DNA han själv så klart.
Det korrekta svaret på hur hans DNA hamnat på hennes tillhörigheter är : Vet inte.
Ingen för utom de inblandade vet det, men även om de säger det, så vet inte vi det utan har bara deras uppgifter att gå på. Så frågan blir: vad vet vi egentligen?

Ska vi vara riktigt rigorösa så är det väldigt lite vi vet om det mesta. Vilket också går att bevisa på oss själva. Om vi förutsätter att du har en kropp men inte är en kropp, hur ser du ut? Vart bort du? (i skallen alltså) När det gäller det konvention som utvecklats inom rättspraxis finns det nog några här som är betydligt mycket mer uppdaterade än mig. Men tror ja det är ju just det vi gör vilket också rättspsykologin visar. Att försvarsadvokaten inriktat sig på de medmisstänkta och deras uppgifter torde kunna innebära att hon just tror att de kan komma att bli besvärliga för honom. tex vad han gjorde vid en viss tidpunkt och hur han agerade efteråt.

Det som gör att jag tror rätt GM är häktad är just det lilla vi vet .
Skulle det dyka upp en mera trolig GM så ändras ju saken helt , men det gör ju inte det .
Tiden går och MGM och Advokaten gör säkert allt dom kan för att fria MGM , men dom verkar ju inte att lyckas !
Det ser mörkt ut för NB .
Jag tror det kommer att finnas bevisning för att fälla NB för mord , vi får se om några månader .
2015-08-09, 11:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
För några enstaka "öppensinnade" själar här i världen blir det förmodligen aldrig nog med
bevisning.
Helst ska morden vara videofilmade för att de riktigt ska kunna låta sig övertygas.
Det vore för övrigt nåt att önska av kommande gärningsmän: filma vet ja. Annars kanske
ingen tror på vad ni har gjort. Och det vore väl synd?

Sedan är jag benägen att tro som du: det är ett ganska lätt fall det här att ro i hamn.
Man sitter i själva verket redan på så mycket bevisning som behövs för att fälla den här
flickmördaren. Däremot är jag lite mindre säker på en livstidsdom. Kan bli tidsbestämt
om det vill sig illa.

Nu får man antagligen veta av att man lever bara för att man känner sig säker på
en fällande dom.
Redan nu innan man ens klubbat igenom ett åtalsbeslut i ärendet.
Men det får vara som det vill med det.

Det sista fetade - åh, nej då, tro precis vad du vill, att det blir fällande dom. Köp en tårta och fira att han åkte in på livstid redan nu. Vem bryr sig?

[i]Det som däremot ifrågasätts är hur denna åsikt framförs:
om det sker på andras bekostnad. Hånar och ironiserar. Pratar i tredje hand om personer. Grovt generaliserar - när ska "de"... dvs exakt som du gör nu.

Vad tillför du via ironisera över andras åsikter och överdriva in absurdum?
En trovärdig åsikt är bärande av sig själv. Inte på bekostnad av andra personer.

Så jag undrar kring denna SAKFAKTA:
" det är ett ganska lätt fall det här att ro i hamn."

Vad är det som gör att du anser att det är ett enkelt fall - på vilka grunder?
2015-08-09, 11:35
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Vet inte men kanske så här?

Hjälm kallas av somliga för personlig tillhörighet och av andra för klädesplagg. När NB hittade och tog upp hjälmen borta vid Martorp tidigare under veckan avsattes hans DNA på fyndet oavsett vad det kallas.
När han hittat och undersökt hjälmen såg han inget direkt samband med LH som försvunnit tre km bort. Fyndet fick honom genast att tänka på motorbanan som ligger vid granngården Kinne-Kleva Kartegården strax intill.
Någon på väg till eller från motorbanan har tappat hjälmen tänkte han och lade den tillbaka men omtänksamt nog mera synligt ifall någon letade efter den.

Jag gissar att NBs DNA finns på mer intima klädesplagg än Hjälmen , utan att veta .
2015-08-09, 11:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag gissar att NBs DNA finns på mer intima klädesplagg än Hjälmen , utan att veta .
Om du med mer intimt klädesplagg menar handsken är vi överens.
2015-08-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
För några enstaka "öppensinnade" själar här i världen blir det förmodligen aldrig nog med
bevisning. Helst ska morden vara videofilmade för att de riktigt ska kunna låta sig övertygas.
Det vore för övrigt nåt att önska av kommande gärningsmän: filma vet ja. Annars kanske
ingen tror på vad ni har gjort. Och det vore väl synd?

Sedan är jag benägen att tro som du: det är ett ganska lätt fall det här att ro i hamn.
Man sitter i själva verket redan på så mycket bevisning som behövs för att fälla den här
flickmördaren. Däremot är jag lite mindre säker på en livstidsdom. Kan bli tidsbestämt
om det vill sig illa.

Nu får man antagligen veta av att man lever bara för att man känner sig säker på
en fällande dom. Redan nu innan man ens klubbat igenom ett åtalsbeslut i ärendet.
Men det får vara som det vill med det.

Jag ser detta som ett enkelt fall, just för att man hittade Lisa, och har haft möjlighet att undersöka flera platser efter spår. I begränsade områden, med en utredning som får arbetsro under tiden arbetet pågår. De bevis som redan hittats har varit tillräckliga som häktningsgrunder, och då ser jag att domstolen funnit häktningsskäl, som indikerar att MGM är bunden till brottet. Det är svårt att få till att någon är "nästan" en mördare eller inte en mördare trots att just han har befattat sig med brottsoffret. Det blir ett tänk som inte följer logiska tankebanor. För att fälla en mördare kan faktiskt ett enda spår/bevis räcka.

Man får inte bortse ifrån att dessa misstänkta och till och med lilla mamma i Litauen visste om att det krävs en förklaring, typ alibi om frågan uppstår; var de alla befann sig när Lisa försvann. Efter fikastunden som inte dög som alibi, har det inte kommit någon ny förklaring från denne MGM om sina aktiviteter vid tiden Lisa försvann. Det saknas en bra förklaring till de fynd som binder honom till Lisa, eftersom han fortfarande är häktad.

Det finns också muntlig bevisning, och en massa indicier i denna sak, som kommer fälla Litauern, om jag inte helt missuppfattat allt jag fått kännedom om, trots yppandeförbudet.

Jag tycker inte detta fall är så jämförbart med de fall där domstolen kommer till konstiga domar. Mats Alm är en visa för sig, och det där med griftefrid var en konstig dom. Sen så är fallet med Vatchareeya Bangsuan, också ett fall jag inte begriper mig på. Men det handlade inte om människor som var helt främlingar för varandra när hovrätten kom fram till dråp.

I detta fall med Lisa rör det sig om en gärningsman som mördar en för honom okänd flicka. En flicka han fått syn på, men inte känner. Det rör sig om mord, så som lagen är skriven. Det kommer bli svårt att få det till dråp, eller något annat som ger kortare straff än livstid. Men jag kan ju ha fel!

Det många efterfrågar är blod och massor med DNA, men sen så blir det ändå inte nog med "bevis", eftersom de uppfattar att någon godsherre säkerligen planterat blodet. Min tanke är att det kanske inte finns så mycket blod, just för att det kan handla om strypmord. Det är bara vad jag tror intuitivt efter vad som framkommit.
2015-08-09, 11:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Vet inte men kanske så här?
Hjälm kallas av somliga för personlig tillhörighet och av andra för klädesplagg. När NB hittade och tog upp hjälmen borta vid Martorp tidigare under veckan avsattes hans DNA på fyndet oavsett vad det kallas.
När han hittat och undersökt hjälmen såg han inget direkt samband med LH som försvunnit tre km bort. Fyndet fick honom genast att tänka på motorbanan som ligger vid granngården Kinne-Kleva Kartegården strax intill.
Någon på väg till eller från motorbanan har tappat hjälmen tänkte han och lade den tillbaka men omtänksamt nog mera synligt ifall någon letade efter den.

Det har nämnts kläder så jag vet inte om hjälmen ingår i själva bevisningen, men visst är det obehagligt det du skriver - trots att jag ser det som om att han har mycket besvärande saker emot sig som behöver förklaras. Själv har jag troligen avsatt DNA på mängder av barnkläder och saker (skor, jackor, viktiga kramdjur, senaste en huva till en jacka..) eftersom jag bor nära en lekpark. Lägger dom nämligen på ett elskåp så mammorna ska hitta dem överhuvudtaget.
Ett alibi som inte håller och en barnmördare i området - voila.. och lägg därtill att nån sett mig plocka med barnkläder i häcken på fel tidpunkt. Skulle inte rätten ta hänsyn till vissa alternativa faktorer vore det en väldigt obehaglig rättssamhälle att leva i.
2015-08-09, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag ser detta som ett enkelt fall, just för att man hittade Lisa, och har haft möjlighet att undersöka flera platser efter spår. I begränsade områden, med en utredning som får arbetsro under tiden arbetet pågår. De bevis som redan hittats har varit tillräckliga som häktningsgrunder, och då ser jag att domstolen funnit häktningsskäl, som indikerar att MGM är bunden till brottet. Det är svårt att få till att någon är "nästan" en mördare eller inte en mördare trots att just han har befattat sig med brottsoffret. Det blir ett tänk som inte följer logiska tankebanor. För att fälla en mördare kan faktiskt ett enda spår/bevis räcka.

Man får inte bortse ifrån att dessa misstänkta och till och med lilla mamma i Litauen visste om att det krävs en förklaring, typ alibi om frågan uppstår; var de alla befann sig när Lisa försvann. Efter fikastunden som inte dög som alibi, har det inte kommit någon ny förklaring från denne MGM om sina aktiviteter vid tiden Lisa försvann. Det saknas en bra förklaring till de fynd som binder honom till Lisa, eftersom han fortfarande är häktad.

Det finns också muntlig bevisning, och en massa indicier i denna sak, som kommer fälla Litauern, om jag inte helt missuppfattat allt jag fått kännedom om, trots yppandeförbudet.

Jag tycker inte detta fall är så jämförbart med de fall där domstolen kommer till konstiga domar. Mats Alm är en visa för sig, och det där med griftefrid var en konstig dom. Sen så är fallet med Vatchareeya Bangsuan, också ett fall jag inte begriper mig på. Men det handlade inte om människor som var helt främlingar för varandra när hovrätten kom fram till dråp.

I detta fall med Lisa rör det sig om en gärningsman som mördar en för honom okänd flicka. En flicka han fått syn på, men inte känner. Det rör sig om mord, så som lagen är skriven. Det kommer bli svårt att få det till dråp, eller något annat som ger kortare straff än livstid. Men jag kan ju ha fel!

Det många efterfrågar är blod och massor med DNA, men sen så blir det ändå inte nog med "bevis", eftersom de uppfattar att någon godsherre säkerligen planterat blodet. Min tanke är att det kanske inte finns så mycket blod, just för att det kan handla om strypmord. Det är bara vad jag tror intuitivt efter vad som framkommit.

Jag är lite intresserad av brodern som fick åka hem...
Nån skrev här att han brutit ihop...
Är det för att han vet sin bror är oskyldig?
Eller skyldig?...
Möjligt över sin egen delaktighet i detta hemska...eller inte...
Borde man inte prata lite mer med honom...han är ju inte avfärdad ur utredningen...
Vet inte...funderar bara...
Men nån kanske vet?har nån aning?
2015-08-09, 12:35
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har nämnts kläder så jag vet inte om hjälmen ingår i själva bevisningen, men visst är det obehagligt det du skriver - trots att jag ser det som om att han har mycket besvärande saker emot sig som behöver förklaras. Själv har jag troligen avsatt DNA på mängder av barnkläder och saker (skor, jackor, viktiga kramdjur, senaste en huva till en jacka..) eftersom jag bor nära en lekpark. Lägger dom nämligen på ett elskåp så mammorna ska hitta dem överhuvudtaget.
Ett alibi som inte håller och en barnmördare i området - voila.. och lägg därtill att nån sett mig plocka med barnkläder i häcken på fel tidpunkt. Skulle inte rätten ta hänsyn till vissa alternativa faktorer vore det en väldigt obehaglig rättssamhälle att leva i.

Tänk dig då in i situationen att du befinner dig utomlands och är lika omtänksam vid en lekplats där mammorna letar efter något du tror de saknar. Hur uppmärksammar du dem då utan att kunna språket? Kan följande situation jämföras? :

När NB fattat att MP söker vid Martorp beger han och AB sig dit för att visa var hjälmen ligger. Han pekar vilt och ropar på sitt språk "Det ligger en hjälm där.." som i svenska öron låter som "Dra åt helvete".
MP stannar förläget, noterar fyndet och kallar på polisen. När polisen anländer får de veta att bröderna uppträtt aggressivt och nu är på väg bort från platsen. Polisen ser dem försvinna mot Blomberg och angrips då av "magkänslor" som får dem att "efter några hundra meter jaga i fatt" och "säkra" dem i mening av ID-kontroll.
1+1=?
2015-08-09, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Spekulationer är vad det är, men jag finner dina frågor och tankar intressanta. I en tråd där det annars jämförs mellan andra fall, tolkningar av rättsläget och ickerelevant statistik, är det en små-befrielse att läsa vettiga frågor som rör fallet
"Tyvärr" saknas förklaring på många tankar. Inom situations-tecken eftersom iaf jag i grunden är väldigt belåten med att yppandeförbudet faktiskt fungerar.

Jo, men menade vad jag själv inte direkt vill spekulera om i tråden.
Men jag förstår vad iaf en vill belysa, kärnan är vad som hände Lisa och att jämföra med andra fall och statistik är en teori i sig.
Tolkningar av rättsläget finner jag tröttsamt att läsa.. Det är ju bra att mina enkla frågor, och andras som rör fallet är smått-befriande jag är också belåten med att yppandeförbudet fungerar som det bör.
2015-08-09, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Jag är lite intresserad av brodern som fick åka hem...
Nån skrev här att han brutit ihop...
Är det för att han vet sin bror är oskyldig?
Eller skyldig?...
Möjligt över sin egen delaktighet i detta hemska...eller inte...
Borde man inte prata lite mer med honom...han är ju inte avfärdad ur utredningen...
Vet inte...funderar bara...
Men nån kanske vet?har nån aning?

Jag vet inte mer än vad som framkommit i pressen, men det finns en del slutsatser som jag kommit fram till!

En är fortfarande häktad, två misstänkta har fått åka hem till Litauen. Det betyder att de haft en bra förklaring till varför de inte är skyldiga till detta mord. Storebrors advokat skrev att de tjallade, i syfte att gå fria. Men med andra ord än de jag använder. Men något bra hade de att komma med för egen del, och mindre bra för storebror, eftersom häktningen upphörde.

Det vi får veta nu är att lillebror besöker psykolog. Är det en lojalitetskonflikt som sliter sönder hans inre känsloliv? Är han traumatiserad efter att ha hjälpt brodern böka med en död flicka? Eller beror traumat endast på att hans storebror är misstänkt för mord?

Att gå till psykolog hör nog inte till vanligheter i ett land som Litauen, och det får mig att både le och bli fundersam. Det verkar vara ett utåtagerande som jag är skeptisk till. Det är mer ett budskap än själavård! Media nappade, och det säger en hel del!

Min uppfattning är att yppandeförbudet har mycket med frun och broderns framtida vittnesmål att göra. Det är en sak att vara häktad och vilja bli fri, och en annan sak är att vara hemma och "prata ihop sig".
2015-08-09, 12:48
Medlem
Citat:
Vet inte men kanske så här?:

Ja, det känns ju väldigt rimligt att han kopplade hjälmen till Kinnekulle ring. Hoppas han försökte jaga ifatt i personen som tappat hjälmen, så den slapp åka utan hjälm.
2015-08-09, 12:48
Medlem
ME077s avatar
Kort fråga: Är denna intervju med åklagaren den senaste angående DNA på fynd? (Där hon säger att det endast finns DNA på en tillhörighet).

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6220933

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in