Citat:
Ursprungligen postat av
Monedika
Man kan inte ha två medborgarskap simultant i Litauen (jag menar litauiskt + ngt annat inkl. ryskt). Det finns några undantag gällande dubbelt medborgarskap. Om du vill kan du gärna läsa på engelska här
http://www.migracija.lt/index.php?-1237608154.
Statistiska data 2011: 99, 3 % av alla är Litauiska medborgare; 99,8 % uppger ha ett medborgarskap; minoriteten av ryskt ursprung innefattar 5,8 %. För att åka till Ryssland behöver man skapa visum och inga undantag gäller de medborgare från Baltiska länderna.
Litauiska myndigheterna har bekräftat att alla tre är litauiska medborgare trots kvinnans ryska ursprung. Om man önskar bli rysk medborgare el av vilket som helst annat land måste man avslå med litauiskt medborgarskap. Däremot är det omöjligt att genomföra enl Litauiska laget om man är misstänkt för brott/fälld.
Stort tack för info Monedika. Jag inser att läget förändrats sedan 1991 och att de med dubbelt medborgarskap är på utdöende då det införts krav på vissa språkkunskaper mm.
Däremot undrar jag om kvinnans medborgarskap för vid häktningsframställan angavs hon väl som rysk medborgare och var den enda av de tre där rutan för "flyktrisk" var ikryssad.
Men hursomhelst spelar detta ingen roll för som du säväl beskriver vad som gäller så borde det inte varit alltför lätt för NB att ta sig över gränsen ens om han lyckats få ett visum och eller arbetstillstånd för även detta måste ju ha varit förberett i så fall.
Hans chanser med stora rubelbuntar är en annan femma men det leder för långt mot ot.