skäms lite när jag ser folk säga att vi inte är favoriter i hemmaderbyt. en light-version av när IFKarna verkade tro att örebro var favoriter emot dom i cupen. vi vinner nog inte över hälften av gångerna, men att djurgården skulle vinna oftare än oss stämmer självklart inte. marginella favoriter.
Senast redigerad av M.S 2015-08-01 kl. 22:52.
Ytterligare en liten hyllning till Djurgårdens segersvit. En del påstår att MFF hackar för att de har många nya spelare i "startelvan", men har inte Djurgården nog så många? Någon som har koll på var "omsättningen" varit störst (säg ex. "startspelare som inte var i truppen hösten 2014" i brist på bättre mått).
Där cementerade djurgården det stora favoritskap som dom inför derbyt redan hade. 15 raka utan förlust, serieledning, och inga tecken på svaghet medan vi (gnaget) gjorde en svag match mot ett grekiskt lag ingen hört talas om, en backlinje som inte ens platsar i div 5 som bidragit till 9 insläppta mål de tre senaste matcherna (europaspel inräknat), missnöje med Alm, missnöje med arenan, missnöje med tabellplaceringen och trolig förlust mot Norrköping. Inget talar för oss nu. Skönt att känna underdogskänslan för en gångs skull iaf.
Senast vi hade en fet svit (2008 tror jag det var) så grusades den av ett andefattigt aik som plockade ner oss, så kom inte här och var den som är den.
Haha! Den här tråden förvandlades jävligt hastigt till en tävling i att lägga över favoritskapet på motståndaren.
Vad fan, har ni ingen tro på era lag eller är det för att hitta ursäkter till eventuell torsk? Förstår att en derbyförlust måste svida, men kom igen...
Var inne på fel tråd och postade, försöker här istället.
Är jag rätt underrättad när jag får höra att MFF hade 3!!! svenska spelare i startelvan mot ÅFF..är det så här vi ska utveckla våra svenska ungdomsspelare och landslag?
Såg precis wolff-eikrems råa diss mot ass tränaren olof persson under dagens match. Ser inte bra ut det där. Nu har de båda slätat över det i media och att det är sånt som "händer" men att seriöst dra bort handen medvetet? Detta är ett grovt övertramp.
Angående att inte våga uttrycka självklarheter som att AIK är favoriter: Det blir väl så när folk inte förstår vanlig svenska. Så fort man gör en prediction som är fel - så är man tydligen fotbollsimbecill. Mycket märkligt fenomen. Sannolikhetsläran verkar ibland inte nått detta underforums klientel.
Är jag rätt underrättad när jag får höra att MFF hade 3!!! svenska spelare i startelvan mot ÅFF..är det så här vi ska utveckla våra svenska ungdomsspelare och landslag?
Det stämmer att det bara var tre. För min del är det skit samma om spelarna kommer från Peru eller Åtvidaberg när de hämtas utifrån och landslagets välmående bryr jag mig inte en sekund om. Vad jag däremot reagerar på är att vi bara hade en Malmöit i startelvan och det är ynglingen Rakip. Dagens främlingslegion är till viss del en produkt av spelschemat och skador då Rosenberg, Bengtsson och Lewicki som alla är fostrade i klubben normalt är startspelare. Den höga spelaromsättningen är också en faktor då vi det senaste året tappat fler spelare än det är möjligt för någon akademi i värden att ersätta. Om man ser över hela säsongen tror jag fortfarande att vi är bland de bättre klubbarna i Allsvenskan när det gäller att spela egna produkter.
Citat:
Ursprungligen postat av SkrXc
Såg precis wolff-eikrems råa diss mot ass tränaren olof persson under dagens match. Ser inte bra ut det där. Nu har de båda slätat över det i media och att det är sånt som "händer" men att seriöst dra bort handen medvetet? Detta är ett grovt övertramp.
Ska bli kul att se efterdyningarna på detta.
Fähunden Eikrem ska kyssa Olofs fötter om Olof så önskar. Jag är så innerligt trött på hans pissiga attityd och oförmåga att tillföra något i ett lag som inte fungerar. I medgång med optimala förutsättningar är det en fantastisk spelare men MFF är ett haveri och Eikrem gör enbart saker värre på och utanför plan. Han kan ta pappas polare med sig tillbaka till Norge och klubba säl eller något.
Ytterligare en liten hyllning till Djurgårdens segersvit. En del påstår att MFF hackar för att de har många nya spelare i "startelvan", men har inte Djurgården nog så många? Någon som har koll på var "omsättningen" varit störst (säg ex. "startspelare som inte var i truppen hösten 2014" i brist på bättre mått).
DIF spelarförändringar sedan slutet av Allsvenskan 2014
Ut:
FV
Andreas Johansson (14 starter, 7 inhopp 2014) - slutade
Mattias Östberg (3 starter, 1 inhopp 2014) - kontraktet förlängdes ej (37 år gammal) MF
Simon Tibbling (30 starter 2014) - såldes till Holland
Philip Hellquist (3 starter, 15 inhopp 2014) - såldes till Österrike
Martin Broberg (21 starter, 6 inhopp 2014; 0 matcher 2015) - såldes till ÖSK nu i sommar
In:
FV
Omar Colley (18 starter)
Elliot Käck (8 inhopp)
Tim Björkström (17 matcher) MF
Kevin Walker (14 starter, 2 inhopp)
Daniel Berntsen (15 starter, 2 inhopp)
Kerim Mrabti (16 starter, 1 inhopp)
Jesper Karlström (7 starter, 9 inhopp) AF
Sam Johnson (12 starter, 5 inhopp)
Nyasha Mushekwi (15 starter, 3 inhopp)
Sammanfattning: inför säsongen tappade man två spelare i Andreas Johansson och Tibbling. (Samt Amartey och Fejzullahu förra sommaren) Nu i sommar dessutom Broberg, som däremot inte ens spelade för DIF under 2015. Samtidigt har man fått in 9 spelare där framför allt Colley, Björkström, Mrabti och Mushekwi gjort det riktigt bra. Johnson och Walker något sämre men fortfarande spelat nästan alla matcher.
Man har haft nästan hela startelvan kvar, men valt att förstärka den med relativt billiga nyförvärv som fallit oerhört väl ut.
MFF spelarförändringar sedan slutet av Allsvenskan 2014
Ut:
MV
Robin Olsen(29 starter 2014; 13 starter 2015) - såldes till Grekland nu i sommar FV
Erik Johansson (23 starter, 2 inhopp 2014; 13 starter 2015) - såldes till Belgien nu i sommar
Filip Helander (27 starter, 1 inhopp 2014; 10 starter, 2 inhopp 2015) - såldes till Italien nu i sommar
Matias Concha (7 starter, 1 inhopp 2014) - slutade
Ricardinho (22 starter, 1 inhopp 2014) - bosman MF
Simon Thern (10 starter, 4 inhopp 2014) - bosman
Markus Halsti (21 starter, 5 inhopp 2014) - bosman
Magnus Eriksson (28 starter, 2 inhopp 2014) - såldes till Kina
Emil Forsberg (26 starter, 3 inhopp 2014) - såldes till Tyskland AF
Isaac Kiese Thelin (9 starter, 5 inhopp 2014) - värvades förra sommaren, såldes till Frankrike
In:
MV
Johan Wiland (2 starter) FV
Kári Árnason (3 starter)
Felipe Carvalho (2 starter)
Rasmus Bengtsson (8 starter, 1 inhopp)
Yoshimar Yotún (15 starter)
Andreas Vindheim (3 starter, 2 inhopp) MF
Tobias Sana (9 starter, 6 inhopp)
Magnus Wolff Eikrem (16 starter, 1 inhopp)
Oscar Lewicki (16 starter)
Vladimir Rodic (3 starter) AF
Jo Inge Berget (14 starter, 1 inhopp)
Nikola Djurdjic (2 starter)
Sammanfattning: Tio spelare ut, varav enbart två ej var givna i startelvan (Thern samt Concha). Tolv spelare in, där alla förutom Vindheim (och möjligtvis Sana) är värvade för att gå mer eller mindre rakt in i startelvan.
Ergo: skillnaden vad gäller spelaromsättning mellan DIF och MFF är enorm.
Om dom svenska spelarna inte håller måttet/inte är tillgängliga för MFF är det klart att dom måste satsa på utländska produkter, när det gäller att utveckla landslaget får du tänka ett steg längre och hur många svenskar dom sålt utomlands.
Och om en klubb nu hellre satsar på en utlänning till förmån för en svensk kommer svensken fortfarande få chansen i en annan klubb så länge personen i fråga har potential.
Och de tåls att upprepas: Malmös spelaromsättning är inte sund för fem öre, klart som fan att ett lag behöver tid för att bli samspelt.