2015-08-01, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det förutsätter också att universums expansionshastighet faktiskt skulle närma sig ljusets, finns det några belägg för det? Det enda vi vet är väl att expansionen accelererar?

Om expansionshastigheten accelererar länge nog bör den till slut uppnå ljushastigheten.
Citera
2015-08-01, 14:27
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Om expansionshastigheten accelererar länge nog bör den till slut uppnå ljushastigheten.
Ja, det kan man anta. Eller så trubbas accelerationen av innan ljushastigheten nås. Eller så kanske är det någon slags oscillation, att det accelererar till en viss gräns, sen vänder det och universum krymper. Min poäng är att det (mig veterligen) inte bara finns ett möjligt scenario.
Citera
2015-08-01, 15:58
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Här skriver man vad jag kan förstå att universum redan expanderar snabbare än ljuset. Eller?

https://www.flashback.org/t975234
Men det är inte rätt ur synvinkeln på hur materia kan färdas (förflyttas i förhållande till annan materia), vilket aldrig kan gå fortare än c. För då åker man bakåt i tiden och rummet blir både oändligt stort innan och sedan helt platt vid c.
Citera
2015-08-01, 15:58
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Ja! I alla fall mycket mycket nära. Mycket mer nära än Cerns partikelaccelerator med 99,99996% av c.
Citera
2015-08-01, 16:20
Medlem
PsychoticAliens avatar
Här kan man läsa mer om universums expansion i förhållande till ljushastigheten. Artikel av Rahman Amanullah, forskare i observationell astrofysik och kosmologi, Stockholms universitet.

http://fof.se/tidning/2012/5-6/snabbare-ljusets-hastighet-med-rutat-papper
Citera
2015-08-01, 17:58
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoticAlien
Här kan man läsa mer om universums expansion i förhållande till ljushastigheten. Artikel av Rahman Amanullah, forskare i observationell astrofysik och kosmologi, Stockholms universitet.

http://fof.se/tidning/2012/5-6/snabbare-ljusets-hastighet-med-rutat-papper
Ja, ifrån en betraktare som ser åt vänster och höger kan ju tro de och t.o.m. mäta det som om det skulle gå fortare än c fast det inte gör så i samma tidsdimension som vår.
Citat från FoF "det finns galaxer som ser ut att röra sig från oss snabbare än ljuset".

För någon som åker i c (går ej) så skulle tiden stå stilla och universum vore platt eftersom du på noll tid kan ta dig vart som helst (men krockar du med något större än ett gruskorn, vilket du kommer att göra, så förintas du). Om man skulle kunna åka fortare än c så går tiden baklänges och skulle kräva mer än oändligt med energi (vilket tyvärr inte fungerar).
Citera
2015-08-06, 00:32
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Men det är inte rätt ur synvinkeln på hur materia kan färdas (förflyttas i förhållande till annan materia), vilket aldrig kan gå fortare än c. För då åker man bakåt i tiden och rummet blir både oändligt stort innan och sedan helt platt vid c.
Elementarpartiklar (det som bygger upp atomer är därför inte att betrakta som materia) sägs färdats fortare än C under universums första 380 000 år innan atomer/materia kunde bildades. Det är dock rimligt då de saknar massa.
Citera
2015-08-27, 16:08
Medlem
Om tid inte finns utan rörelse, så är tid enbart ett sätt att kategorisera och förstå upplevelser. Det skulle betyda att tid ej fanns före medvetenheten om förändring.
Citera
2016-04-02, 21:36
Avslutad
Detta med tid är väldigt fascinerande

Detta med tid är något som egentligen är väldigt fascinerad, och albert einstein var verkligen på ett bra spår.

Tycker det är så intressant att bara just nu är liksom nutid, det gamla är bara minnen. Framtiden är liskom helt okänd, och ibland så tänker man: om 5 år kommer jag vara där, sen 5 år senare så tänker man tillbaka, typ som att ja så tänkte jag då!

Tror ni att tiden är ett löpande band där allt förutbestämt?
Citera
2016-04-02, 21:59
Medlem
poliwraths avatar
Svaret på den frågan är beroende av om det finns en riktig slump eller inte. En händelse är alltid en konsekvens av vissa förutsättningar. När vi kastar en tärning kan vi inte kontrollera utfallet. Men ett kast är ju förutbestämt av ens sätt att kasta vid just den tidpunkten. Det går ju aldrig att vara trotsig och tänka "nu ska jag minsann kasta ännu hårdare till skillnad från vad universum hade bestämt" eftersom den tanken är en konsekvens av ens tankegångar som är en konsekvens av något annat o.s.v. Allting är således förutbestämt.
Citera
2016-04-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Tror ni att tiden är ett löpande band där allt förutbestämt?
Något vi kan vara säkra på är att folk inte lär sig söka.
(FB) Den stora tråden om determinism (/Mod)
Citera
2016-04-03, 02:08
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poliwrath
Svaret på den frågan är beroende av om det finns en riktig slump eller inte. En händelse är alltid en konsekvens av vissa förutsättningar. När vi kastar en tärning kan vi inte kontrollera utfallet. Men ett kast är ju förutbestämt av ens sätt att kasta vid just den tidpunkten. Det går ju aldrig att vara trotsig och tänka "nu ska jag minsann kasta ännu hårdare till skillnad från vad universum hade bestämt" eftersom den tanken är en konsekvens av ens tankegångar som är en konsekvens av något annat o.s.v. Allting är således förutbestämt.

Jag instämmer, det glädjer mig att någon resonerar likadant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in