Citat:
Ursprungligen postat av
Skitapissaspy
Äntligen en vis och genomtänkt kommentar!
Jag lutar åt att tiden i sig är en illusion.
Allt som har ägt rum och allt som kommer att äga rum händer i detta Nu.
Tar det ifrån oss vår fria vilja?
Jag brottas med det där och har svårt att få ihop det.
Beror lite på, konceptet tid har ju bearbetats ganska utförligt i många olika aspekter av tänkande i från matematik, relativitetsteori, filosofi, spiritualitet och religion. Man får väl börja egentligen med det konceptet av tid man själv har en uppfattning om och ställa det i frågan ”är tid en illusion”?
För att något ska kunna klassificeras som en illusion anser jag att fenomenet ska ha en egenskap av ”falskhet”, men inte i aspekten att falskheten inte anses eller klassificeras med benämningen fel eller inkorrekt, utan ’falskhet’ i meningen att fenomenets konceptuella modell inte beskriver, formar eller återspeglar en tillräckligt acceptabel objektiv observation av verkligheten.
Det som potentiellt gör att tid kan befästas med konceptet illusion är att det existerar olika modeller utav tid, vilket i sin tur gör tid någonting oklart eller diffust i aspekten att det inte blir en självklarhet vad tid faktiskt är, vilket orsakar att tidens realism beror på (1) den modell som beskriver, formar eller återspeglar fenomenet, (2) vilka metoder som används när modellen tolkas och (3) tolkarens egna kapaciteter i form av kognitiva förmågor, språk, logik och symbolik alternativt vilka begränsningar som sker när metoderna används och tolkningarna görs.
För att förtydliga lite; frågar man exempelvis en guru, en filosofi, en matematiker och en fysiker vad tid är så är det sannolikt att man får olika förklaringar, något som dock är gemensamt för alla är att alla använder egna konceptuella modeller samt sina egna logiska, språkliga och symboliska kapaciteter när de ska beskriva vad tid är för något, vilket i sig också samtidigt visar att tid kan vara av både subjektiv och objektiv natur, dvs att tid kan existera som exempelvis (1) en dimension, (2) som ett kognitivt fenomen av sensorisk upplevelse (”nuet”), (3) rörelse, (4) ett matematiskt räknesystem och (5) ett ord bestående av 3 bokstäver.
Personligen anser jag att alla konceptuella modeller har en grad av illusion i sig eftersom alla konceptuella modeller är begränsade av kognitiva kapaciteter i någon form (menat att det finns ingen människa som kan tänka, observera och skapa konceptuella modeller utan någon form av begränsning), men samtidigt anser jag inte att någon utav modellerna är mer eller mindre korrekt eller inkorrekt än någon annan då alla har en grad av realism i sig när de sätts i "rätt" kontext till något, nuet som modell har till exempel mindre realism i sig när man sätter det i en matematisk kontext och räknesystemet har mindre realism i sig när det sätts i kontext till sensorisk upplevelse, däremot om nuet sätts i kontext till sensorisk upplevelse anser jag att nuet får en mer grad av realism i sig.
Frågan är ju när du skriver att du lutar åt att tiden är en illusion... vilken konceptuell modell refererar du till?