2009-04-17, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Urval 1 är 15 juli.

Hur många antas i Urval 1? Är det bara "reserverna" som inte antas i detta urval? Finns det senare urval för "reservena"? I så fall, när är detta urval?

Ursäkta alla "dumma" frågor, men har inte fått någon info om detta från skolan...
Citera
2009-04-19, 02:11
Bannlyst
Någon som vet något om det nya masterprogrammer SSE MSc in General Management?
Om man går ett civ.ing. program på KTH, är det möjligt att söka till den här utbildning då?
Citera
2009-04-19, 10:24
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krippa9
Någon som vet något om det nya masterprogrammer SSE MSc in General Management?
Om man går ett civ.ing. program på KTH, är det möjligt att söka till den här utbildning då?

Om du läser länken du hänvisar till står det klart och tydligt.
Citera
2009-04-20, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATRA

Om nu maxintaget skulle ligga kring 300 skulle alltså 49 av 274 behöva lottas bort vilket är ca 18%.

Allt detta är ju bara spekulationer, till att börja med lär inte alla de 500 sökt till kandidaten i Stockholm. Ingen vet heller hur HHS ställer sig till lottning då man aldrig förut använt sig av det. Rätta mig gärna om jag gjort några räknefel (trött innan middan). Sen lär ju inte kvoten på 75% inte varit den exakta kvoten för betyg förra året då man tog in alla på reservlistan.

Då blir det helt enkelt att tugga naglar ända fram tills juli. Underbart. Kommer bli den värsta våren någonsin, och förhoppningsvis en sjuhelvetes bra sommar (till 82%'s säkerhet, om vi ska lita på ATRA's gissningar). Fan vad jag hatar lottning.
Citera
2009-04-20, 17:42
Medlem
fredrocks avatar
ställer frågan igen som jag skrev några sidor tidigare:

ni som sökt mastern, främst marknadsföring, och gjort gmat, vad fick ni för poäng? själv fick jag precis 600 och 5.0. kompenserar med 80-85% vg beroende på c-uppsatsen. hur ser chanserna ut?
Citera
2009-04-20, 20:53
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffie
Då blir det helt enkelt att tugga naglar ända fram tills juli. Underbart. Kommer bli den värsta våren någonsin, och förhoppningsvis en sjuhelvetes bra sommar (till 82%'s säkerhet, om vi ska lita på ATRA's gissningar). Fan vad jag hatar lottning.
Ja, det blir mycket drygt. Desto drygare blir det dock för oss som fortfarande inte är behöriga och håller på att läsa in Matematik D utan undervisning såhär några veckor innan.. Verkar dock vara en jävligt enkel kurs. Nåväl, 82% är ju inte allt för tokiga stats..
Citera
2009-04-21, 23:00
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sekko
Hur står sig att man kan flytande ryska och gjort en av de mest krävande lumpentjänsterna som särskild merit?

Hah, tolkskolan skulle i princip kunna ha en egen alumniförening på skolan. Så, nej, det är inte särskilt utmärkande.

Om du lyckades ta dig in på tolkskolan så har du goda förutsättningar för att skriva 2,0 på HP. Ärligt talat förstår jag inte hur du inte kommit på det själv.
Citera
2009-04-24, 15:22
Medlem
monty6666s avatar
Såg nyligen antagningsstatistiken på VHS för masterprogrammet och blev överraskad. Det är ju under tusen sökande i första hand.

Exempelvis redovisning är de endast 73 sökande. Antagligen hälften har eller kommer inte att lämna in alla handlingar som krävs. 25% har 600 på GMAT eller knappt under...

dvs kan man komma in på HHS master genom att råplugga GMAT i några månader? Skall bli roligt att se den slutgiltiga statistiken....
Citera
2009-04-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Ja, det blir mycket drygt. Desto drygare blir det dock för oss som fortfarande inte är behöriga och håller på att läsa in Matematik D utan undervisning såhär några veckor innan.. Verkar dock vara en jävligt enkel kurs. Nåväl, 82% är ju inte allt för tokiga stats..

Nu finns ansökningsstatistiken ute på VHS hemsida (http://vhs.se/upload/antagning/statistik/NY/HT2009_sökande_lärosäte.pdf). Av de 500 extra som sökte till HHS båda program sökte 405 till Eko Kandidaten i Stockholm. Om man räknar på samma sätt som jag gjorde tidigare i tråden:

Så blir det ca 14,7% som behöver lottas bort (om man bara tar in 300). Alltså ca 39 st om man inte väljer att ta emot alla (vilket skulle ge en årskull på typ 340 st).

(För den som är intresserad (tror någon fråga om det tidigare i tråden) så sökte 216 i första hand extra i år (totalt 1470 st) och 189 i andra/tredje etc hand (totalt 2815) (jämfört med 2008)).

(Rätta mig gärna om jag räknat fel).
Senast redigerad av ATRA 2009-04-24 kl. 19:58. Anledning: typo
Citera
2009-04-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATRA
Så blir det ca 14,7% som behöver lottas bort (om man bara tar in 300). Alltså ca 39 st om man inte väljer att ta emot alla (vilket skulle ge en årskull på typ 340 st).

Jag tror verkligen inte på att de skulle ta in 340 stycken. Det skulle innebära en schemamässig mardröm med tanke på att det inte finns en enda föreläsningssal på HHS som är stor nog för så många.
Citera
2009-04-24, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Jag tror verkligen inte på att de skulle ta in 340 stycken. Det skulle innebära en schemamässig mardröm med tanke på att det inte finns en enda föreläsningssal på HHS som är stor nog för så många.

mm, tror inte heller 340 st är aktuellt för hösten. Ska dock bli mycket spännande att se hur de hanterar det ökade söktrycket. Om de tar in så många de bara kan eller om de, nu när de inser att de inte kan ta in alla (om så nu är fallet), väljer att sätta en fast gräns (och var i så fall denna gräns kommer hamna). Enligt en kompis som pluggar där nu så är det redan rätt trångt i salarna med 300 elever.
Citera
2009-04-24, 21:34
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monty6666
Såg nyligen antagningsstatistiken på VHS för masterprogrammet och blev överraskad. Det är ju under tusen sökande i första hand.

Exempelvis redovisning är de endast 73 sökande. Antagligen hälften har eller kommer inte att lämna in alla handlingar som krävs. 25% har 600 på GMAT eller knappt under...

dvs kan man komma in på HHS master genom att råplugga GMAT i några månader? Skall bli roligt att se den slutgiltiga statistiken....
exakt var hittade du detta?

det vill säga gmat. jag har tydligen 89 förstahandskonkurrenter alltså, och då skulle det vara skoj att se gmat-siffrorna

edit: fattar nu att du gjorde en uppskattning
Senast redigerad av fredrock 2009-04-24 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in