2015-07-29, 19:40
Medlem
Mikeyjamess avatar
Jisses vilket sommarprat. Hon låter helt gränslös och är paradoxal i sin feminismretorik. "Att vara tyst är att stödja patriarkatet". Vad räknar hon som tystnad? De som inte går till media och visar hur duktiga de är?

Afghanistananekdoten om den stackars flickan hade ingen poäng. Jag trodde hon skulle fördöma deras kvinnosyn och dra till med att världen måste bli jämställd på alla villkor men så säger hon bara att Sverige är lite bättre.

Att frenetiskt söka efter odödlighet och vara överallt låter inte heller sunt. Nu var hon väldigt endimensionell och cynisk om döden men när hon blir äldre kanske hon ser annorlunda på det. Och söker man odödlighet bör man tänka på vad man vill bli ihågkommen för.

Enda bra var hennes imitation av Carola som lät som en orgasm
Citera
2015-07-29, 20:05
Medlem
pjalles avatar
Hur kan man vara så korkad att jämföra Sverige med Afghanistan, och säga att Sverige inte är jämställt? Fast vänta nu, hade Sverige varit jämställt hade en man kunnat säga att han hatar alla kvinnor och inte få skit för det.

Och var fan är patriarket? Snälla peka ut det för mig. Och kom inte med metaforen att "det är som att fråga en fisk vad vatten är".
Citera
2015-07-29, 20:31
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulb4352
Jag tycker iallafall en individ är så mycket sexigare än en toffla

Kan du beskriva denna individ som är så sexig? Och en toffel är inte en individ? Han är bara ett objekt för dig eller? Må nu inte dåligt för det att du inte ser tofflor som människor, kvinnor gör detta. Som jag sagt innan, män är kvinnans hund.

Citat:

Sa aldrig att samhället ser ut så, men att jag vill bli behandlad så.

Du verkar inte ha så mycket problem med att samhället ser ut så heller. Den acceptansen du är ute efter är att kvinnor fortfarande skall kunna leva av mannen utan att det ifrågasätts.
Citat:

"Jag hade däremot tyckt det varit fel om en kille som varit fysiskt överlägsen mig slagit mig, men inte mer fel än om han hade slagit en underlägsen kille." Läste du ens mitt svar?

Varför? Om du nu t ex startade med att slå först varför är det inte ok att slå tillbaka? Du använder själv "svaghet" nu som en ursäkt till att inte bli slagen. Du ska få slå andra som är större än dig men dom får inte slå tillbaka?

Citat:

Bara för det finns en anledning till det innebär det inte att det är någon ursäkt. Obviously är båda könen mentalt instabila om de slår sin partner. Men varför tror du att våldet mot kvinnor i hemmet är så mycket vanligare än mot kvinnor? Som sagt år av gamla normer och synen på kvinnan som vi ser spår av än idag.

Men det var inte vad du skrev. Och det är inte vad vi ser i samhället och bland männen. Det är en helt legitim ursäkt att kvinnor som slår män är psykiskt sjuka eller att dra någon annan ursäkt för att dom slog sin man. Detta kort kan inte män dra fram. Du vill se dig som jämställd mannen? Dags att du attackerar feminismen istället som mer än gärna upprätthåller kvinnan som ett offer men inte att män kan vara offer för kvinnan.

Det är inte vanligare. Vad är det som skiljer mellan könen 4%? Våld inom nära relationer är inte en ens könsfråga. Det har ju motbevisats gång på gång. Det är lite urvattnat nu.
Så om nu båda är "mentalt instabila". Varför är det så illa om en man slår kvinnan men inte tvärtom? En norm och syn som ni kämpar för att hålla kvar. För finns inte den normen eller synen kvar att kvinnan är svagare så får ni inte hjälp av staten eller samhället. Alla stödinsatser och bidrag för att vara kvinna, poff borta.
Citat:

Jag skulle vilja säga att kvinnor är mer förtryckta än män över hela världen ja. Även i Sverige ser vi spår av detta. Det var ju inte så länge sen som kvinnorna behandlades som handelsvaror i liknelse med tvångsgifte som ofta förekommer i andra kulturer. Menar du att detta inte har fått några konsekvenser idag?

Och du menar att män inte är handelsvaror? En mans värde hos kvinnan ligger i hur mycket han kan göra för henne. Om en man skiter i vad kvinnor vill ha från honom så är han skräp. Ju mer han gör för kvinnan desto större värde och ju mer existensvärde har han. Härlig förbrukningsvara mannen är för kvinnan inte sant? Berätta om dessa spår av förtryck vi kan se idag i Sverige på kvinnan.
Citat:

Varför är alla världens ledare och chefer män då? Och nej jag menar inte att man ska könskvotera in kvinnorna, men synen på makt hör oftast samman med en man. Jag är fullt medveten om att jag inte pratar för alla kvinnor nu men jag vill iallafall tjäna mina egna pengar och inte vara beroende av en man.

För att kvinnor älskar män med makt, män med makt är en enorm resurs för kvinnan. Män tycker detta är deras "lott" i livet att behaga kvinnan. Sen är inte kvinnor generellt ute efter direkt makt, dom vill ha makten bakom ridån. Kvinnor vill leva genom männen. Inte vara männen. Män tror att dom bestämmer. Tror du verkligen att dom kvinnorna bakom dessa män med makt gråter över sin position? Dom har resurser så att kvinnan kan göra det dom vill. Det är såhär alla kvinnor tänker, eller ja, 99%.

Nä du pratar verkligen inte för alla kvinnor där ute. Mer en extremt minoritet av kvinnorna därute. Du är en "enprocentare" . Fast det skulle inte förvåna mig om du utnyttjar din omgivning för att komma dit du vill, precis som resten av kvinnorna. Du är nog en sån där NAWALT.
Citat:

Som sagt alla kvinnor tänker inte så att dra den slutsaten visar bara hur påverkad av normen du egentligen är. Varför skulle man inte kunna turas om att ta den tyngre sidan? Du verkar har en väldigt skev bild av kvinnor som offer.
Berätta, vilken norm är jag påverkad av? Precis, varför kan man inte turas om att byta sida? Varför är det så viktigt att män verkligen vill visa att dom är män? Varför tycker kvinnor det är fint när mannen tar ansvar och hjälper kvinnan? Varför höjs mannens värde när han gör något för kvinnan av kvinnorna?
Citera
2015-07-29, 20:43
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Det är ju inte bara kvinnor som uppmuntrar machokulturen så varför skulle det bara vara kvinnornas ansvar? Precis som jag inte väljer att se varken mig själv eller män som offer, väljer du att se kvinnor som någon slags pakt som försöker offergöra sig själva inför männen. Dock är ju kvinnor mer utsatta än män, vilket gör dem till offer. Inte som individer, men i vårt samhälle.

MÄN LEVER FÖR KVINNAN. Vad är det som är så svårt att förstå?
Citera
2015-07-29, 21:30
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjalle
Det som är politiskt korrekt avgör. Just nu är det politiskt korrekt att hata vita (svenska) män. Vilket dystopiskt samhälle vi lever i.

Det var inte min fråga. Jag menar vem i din perfekta värld det är som skall avgöra detta.

Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jaså? Jag tror inte Dan Park mflr håller med dig där.

Olika metoder som användes men i grunden samma ruttna syn på yttrandefriheten... Nordkorea hamnar du i saltgruvorna, Sovjetunionen Gulagfängelset Nazityskland, fängelse, tvångsrekryterad till armen.
I Sverige tappar du jobbet, hamnar i fängelse, och inte alltför sällan samhällsutfrysning.

Så vad är så mycket bättre? här i Sverige egentligen? ingen slump att Sveriges kallas för Nordens Nordkorea precis.

Men ja Yttrandefriheten är ju inget signum för något av dessa länder precis... tycker man kan ta efter den Amerikanska modellen.

Flytta till Nordkorea om det är så mycket bättre där då. Det är så skrattretande att höra människor påstå att Sveriges yttrandefrihet ens går att jämföras med Nordkoreas. Du har en väldigt skev världsuppfattning om du tror på det.

Jag håller absolut med om att det borde vara mer som i Nordamerika. Som jag har sagt så är det en lång väg kvar innan Sverige blir en nation där det är tillåtet att säga, tycka och tänka precis vad man vill, och den friheten kommer förmodligen aldrig att finnas i Sverige. Det är bara att leva med det, men att påstå att Sverige är som Nordkorea... pfft. Trams!
Citera
2015-07-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
På vilket sätt är kvinnor mer utsatta än män i vårt samhälle?
Är väl inte så svårt att googla. Finns dock bättre artiklar om du orkar leta. [/quote]
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1377665-sverige-langt-ifran-jamstallt
http://www.dn.se/debatt/sverige-har-forlorat-ledartrojan-i-jamstalldhet/
http://www.svd.se/kvinnor-tar-tre-fjardedelar-av-foraldraansvaret

Citat:
Män tar livet av sig mycket oftare än kvinnor
Machokulturens fel, män tenderar till att hålla inne sina känslor vilket leder till psykisk ohälsa.

Citat:
Män är mer arbetslösa och mer skuldsatta, men det satsas särskilt på att få kvinnor att jobba och det satsas särskilt på kvinnors skuldsättning.
Om du menar i Sverige finns det väl inte någon direkt "satsning" på att ge specifikt kvinnor jobb eller att specifikt hjälpa kvinnor ur sin skuldsättning?

Citat:
Män har sämre utbildning och pojkar missgynnas pga sitt kön i skolan men det satsas särskilt på kvinnors studier.
Man måste sluta acceptera "buspojkars" beteende och komma med ursäkter som att han är kille och inte förvänta sig att han ska ta lika mycket ansvar som en tjej. Handlar väl inte så mycket om att kvinnor överskattas utan mer att man underskattar killar i skolan. Vilket jag håller med om är fel, men även det är gamla normer som sitter kvar. Man förväntar sig att tonårskillar är busiga.

Citat:
Män har kortare livslängd
Vad ska vi göra förhindra evolutionen eller?

Citat:
Mäns problem i relationer förringas trots att hundratals undersökningar visar att hälften av allt våld i nära relationer är mot mannen men det finns inga mansjourer för utsatta män, de som finns är för män som utsätter, dvs även de är för kvinnorna.
http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pmimportocharkiv/pressmeddelandenarkiv2013/manmerutsattaforvaldirelationenankvinnor.5.8cf8e3e 14190df88b3a.html

Citat:
80% av alla som dör på jobbet är män och män skadas oftare, men det satsas mer på kvinnors arbetsmiljö.
Därför män jobbar oftast med arbeten som kräver mer fysisk ansträngning, det är ju inte för att de är män utan för jobben de tenderar till att välja?

Citat:
Män får oftare cancer men det satsas mer pengar på kvinnliga cancerformer.
Därför bilden av "offerkvinnan" säljer mer än av en "offerman".

Citat:
Män straffas hårdare än kvinnor för samma brott. Män är till och med diskriminerade i lagen.
Machokulturens fel.

Citat:
Vårdnadstvister skall vi inte tala om.
Kanske inte är så konstigt då det alltid varit kvinnan som tagit hand om barnen, jag menar inte att en pappa inte kan vara en precis lika bra förälder än en mamma men eftersom det traditionellt alltid varit så är det kanske inte så konstigt att den bilden sitter kvar. Och nej jag menar inte att det ska vara så men det är så idag.
Citera
2015-07-29, 21:34
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Det var inte min fråga. Jag menar vem i din perfekta värld det är som skall avgöra detta.

Flytta till Nordkorea om det är så mycket bättre där då. Det är så skrattretande att höra människor påstå att Sveriges yttrandefrihet ens går att jämföras med Nordkoreas. Du har en väldigt skev världsuppfattning om du tror på det.

Jag håller absolut med om att det borde vara mer som i Nordamerika. Som jag har sagt så är det en lång väg kvar innan Sverige blir en nation där det är tillåtet att säga, tycka och tänka precis vad man vill, och den friheten kommer förmodligen aldrig att finnas i Sverige. Det är bara att leva med det, men att påstå att Sverige är som Nordkorea... pfft. Trams!

Snarare du som har en skev verklighetsuppfattning om du verkligen tror att synen på yttrandefriheten är den stora skillnaden mellan dessa länder, Nordkorea säg saker som regeringen inte gillar du är knullad Sverige säg saker som inte är PK du är knullad... så nej det är du som har en skev världsuppfattning.

Nej visst vi har inga saltgruvor att skicka våra till, men väl fängslas dem och får det svårt ekonomiskt i livet istället, om du nu tycker det är så mycket bättre.

Synen på "yttrandefriheten" är väldigt skev i både Sverige och Nordkorea...

Vart har jag förresten sagt att det är bättre i Nordkorea än i Sverige? Är tröttsamt med personer som säger "men flytta dit då", för man påpekar att båda länderna har skev uppfattning om yttrandefriheten.

Edit: Jag tycker absolut inte man bör förbjuda Zara Larsson att få yttra sin åsikt, men då bör det ju även gälla åt andra hållet också att människor som inte delar Zara Larssons åsikter bör få äga rätten att yttra dem utan att få rättslig påföljder.
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-07-29 kl. 21:41.
Citera
2015-07-29, 21:56
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Edit: Jag tycker absolut inte man bör förbjuda Zara Larsson att få yttra sin åsikt, men då bör det ju även gälla åt andra hållet också att människor som inte delar Zara Larssons åsikter bör få äga rätten att yttra dem utan att få rättslig påföljder.

Jag väljer att inte svara på resten av ditt inlägg eftersom det bara är trams.

Du måste ju förstå att det är skillnad på att säga "jag håller inte med Zara Larsson i hennes åsikter eftersom jag ogillar feminism och tycker att hon har fel" och att säga "jag håller inte med Zara Larsson eftersom hon är en äcklig hora som borde knullas sönder av en blåneger".

Förstår du inte att du, om du kämpar för friheten att uttrycka dig som i andra stycket, enbart förlöjligar dig själv? Du tas inte seriöst om du inte kan motivera dina åsikter bättre än att önska att en ung 17-årig flicka blir våldtagen eller dödad.

Jag påstår inte att du anser det eller att det är så du hade uttryckt dig. Det jag försöker säga är att om du inte tycker att det räcker (och det är helt enligt lagen att säga att man inte håller med en person) att säga att man inte håller med Zara Larsson genom att framföra sina argument sakligt och korrekt - måste det betyda att du eftersträvar ett samhälle där det är acceptabelt att på internet och sociala medier önska livet ur någon. Är det vad du vill?
Citera
2015-07-29, 22:14
Medlem
Citat:
Att skriva att man hatar män är det, menar du?
Har aldrig sagt att jag hatar män?

Citat:
Ok, vad skulle DU kalla en person som högljutt skriker ut följande?:

* Judar tjänar mer än snittet, därför är det ok att hata judar.
* Judar måste maka på sig. Icke-judar bör kvoteras in före judar.
* Allt ont i världen beror på judar!
* Judeslem!
* Jag HATAR judar!

Skulle du kalla den personen för fascist? Foliehatt? Nazist? Antisemit? Pappskalle? All of the above?

Feminister säger ovan, fast "män" istället för "judar".

Att vara nazist innebär att man spottar på ett folkmord av 6 miljoner döda människor. Ska man som kristen stå för vad Breivik gjorde? Ska man som muslim stå för vad IS gör? Ska man som socialdemokrat stå för vad Stefan Löfven gör? Ska man som feminist stå för vad Gudrun Schyman/Zara Larsson gör?

Citat:
Det har ingen sagt heller. Du påstår att feminister försöker bryta "macho-idealet" men det är bara tomma ord i bästa fall. Feminister tål inte klagande män. "Vita kränkta män" kallas de.
Vita kränkta mäns används ju i ett helt annat sammanhang?

Citat:
Ja. Byt kompisar. Vet inte hur svårt det är att förstå, men vuxna människor som har bra vänner kan vara sig själva. Du kanske inte har upplevt bra vänner?
Jag missförstod antagligen dig innan. Men personer som dygnet runt påverkas av media och idealbilden är det inte så lätt som att bara byta umgängeskrets. Du söker enkla svar på svåra frågor unga dam.

Citat:
Du som feminist dömer ut mig för att jag råkade födas med ett visst kön, så du kan aldrig någonsin komma undan att bli generaliserad med vad feminister säger och gör.
Jag som feminist dömer samhällets strukturer och normer inte män.

Citat:
>99% av alla män har aldrig våldtagit, vilket är ungefär lika många % som kvinnor som aldrig våldtagit.
Av hela världen ja, men majoriteten av de som våldtar är fortfarande män. Vad är din förklaring då på att män är mer benägna att våldta än kvinnor?

Citat:
Det är olagligt att blotta brösten offentligt i Nevada

Både män och kvinnor har nippels så varför skulle inte båda få visa dem?

Citat:
Ingenting alls händer om en kvinna inte rakar sig under armarna, förutom att alla kanske inte finner det attraktivt, men det är en jävla skillnad. Du kanske inte vet vad tabu betyder?
Som sagt; Byt kompisar då.
Varför tycker vi inte det är attraktivt med hår på kvinnor då? Jo för det är tabu. Vet mycket vad tabu betyder

Citat:
Ja, det är också tabu.
Precis som någon annan i denna tråd skrev jämför kön med kön och nipple med nipple.

Citat:
Jo, att tvinga in folk i feministernas mall är exakt vad feminism går ut på.
Att få folk att ifrågasätta samhällets mall vi lever i idag är exakt vad feminism går ut på.

Citat:
Varför har FI i sitt partiprogram att män skall omskolas?
Jag röstar inte på FI.

Citat:
Varför propagerar feministiska kolumnister om att män skall tvingas ta större del av föräldraledigheten?
Jag är inte för öronmärkt föräldraledighet.
Citera
2015-07-29, 22:16
Medlem
Mooons avatar
Men vem hindrar någon att debattera mot åsikterna i sig som bland annat Zara står för då? Det är när kommentarerna blir dödshot och våldtäktshot till henne som man reagerar. Det är ju det som drabbar kvinnor när de har en stark åsikt numera. Debatten uteblir och istället ska de sprättas upp och våldtas både här och där. Vid sådana hot ska det banne mig bli rättsliga följder men inte om du säger att hon har fel och att du tycker annorlunda.

Citat:
....Jag tycker absolut inte man bör förbjuda Zara Larsson att få yttra sin åsikt, men då bör det ju även gälla åt andra hållet också att människor som inte delar Zara Larssons åsikter bör få äga rätten att yttra dem utan att få rättslig påföljder.
Citera
2015-07-29, 22:19
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Jag påstår inte att du anser det eller att det är så du hade uttryckt dig. Det jag försöker säga är att om du inte tycker att det räcker (och det är helt enligt lagen att säga att man inte håller med en person) att säga att man inte håller med Zara Larsson genom att framföra sina argument sakligt och korrekt - måste det betyda att du eftersträvar ett samhälle där det är acceptabelt att på internet och sociala medier önska livet ur någon. Är det vad du vill?

Tråkigt att du blivit så otrevlig.

Dock var det du som tramsade på med "passar det inte flytta till Nordkorea"

Det som är det roliga i denna kråksång är att dessa hot eller hat inlägg blir helt okej om det är dem med "rätta" åsikter som uttrycker dem.

Nej jag tycker inte hot eller hat är okej, däremot så bör hat iafall falla inom ramen av yttrandefriheten.

Det vi i Sverige har är en rätt begränsad yttrandefrihet.
Citera
2015-07-29, 22:24
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Men vem hindrar någon att debattera mot åsikterna i sig som bland annat Zara står för då? Det är när kommentarerna blir dödshot och våldtäktshot till henne som man reagerar. Det är ju det som drabbar kvinnor när de har en stark åsikt numera. Debatten uteblir och istället ska de sprättas upp och våldtas både här och där. Vid sådana hot ska det banne mig bli rättsliga följder men inte om du säger att hon har fel och att du tycker annorlunda.

Om jag skulle sitta som Zara och hata på kvinnor, araber,turkar eller massa andra folk grupper skulle jag ju säkerligen bli åtalad för H.M.F

Då tycker du att Zara Larssons uttalanden skall ge rättsliga påföljder? Eftersom hon själv skriver att hon hatar män. Slänger sig med kommentarer om folks hudfärg, You are white as fuck... Vad tror du hade hänt om någon skrivit you are black as fuck?

Som sagt tycker du "rätt" så kan du komma undan med vad som helst nästan.

Men ja hot om våld bör straffas och inte skyddas av yttrandefriheten.
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-07-29 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in