Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 11:09
Medlem
bilringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det behöver inte vara perfekt, det kan vara presens också.

? Det var ingen rättning av ditt inlägg jag gjorde. Men menade bara att det inte måste vara nån som jobbar/bor därikring nu, som en del verkar tro/tycka..
2015-07-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Cafeägaren Lena uttrycker sig på detta sätt i Expressen idag,

"- Vi kämpar på här och vi har en så fantastisk fin sammanhållning, och min personal är lojal och lugn. Utanför min arbetsplats, och på grannes mark, har det hänt något oerhört horribelt. Därför vill jag veta att man kan känna sig trygg här. Och det beskedet har jag fått av Lars Johansson, som sköter utredningen, säger hon."

Vad menar hon med detta?
På grannens mark?

Tillhör inte baksidan, cafet? Nu blev jag fundersam.
Har något hänt mer åt grannens håll, alltså på grannens mark?

Hon menar väl det som hände Lisa och inget annat
man kan uttrycka sig lite dumt ibland, det horribla är Lisa
2015-07-22, 11:13
Medlem
krackelerars avatar
Citat:

"- Vi kämpar på här och vi har en så fantastisk fin sammanhållning, och min personal är lojal och lugn. Utanför min arbetsplats, och på grannes mark, har det hänt något oerhört horribelt. Därför vill jag veta att man kan känna sig trygg här. Och det beskedet har jag fått av Lars Johansson, som sköter utredningen, säger hon."

Vad menar hon med detta?
På grannens mark?

Mördaren sitter häktad och de har på fötterna för att fälla honom har hon fått veta, de kan åter känna sig trygga är andemeningen givetvis.
Till nästa lass med utlänningar kommer till bygden vill säga, då blir det dags att vara på sin vakt igen. Enligt all statistik.
2015-07-22, 11:15
Medlem
Intressant att polisen ger ett lugnande besked till kaféägaren. Innan brottet skedde så trodde ingen att det skulle ske, ändå skedde det. Alltså så skulle det lika gärna kunna ske något liknande igen, även om MGM är GM och bakom lås och bom.

De flesta GM i mordfall är dessutom inte återfallsförbrytare på just den brottsrubriceringen och framförallt inte på ungefär samma plats, vilket gör att risken för ett till liknande brott på samma plats från samma gärningsman är mycket liten.

Sannolikhetslära är något som gemene man borde ta till sig...
...man kan ju börja med att titta på "Tage Danielsson" och hans "om sannolikhet". Då har man roligt och får samtidigt en grundkurs i sannolikhetslära... ;-)

Ursäkta, men jag kunde inte riktigt låta bli att raljera över detta...
2015-07-22, 11:16
Medlem
Här kan man som läsare av Expressen återigen ta del av att utredningen inte håller för att MGM fälld till 100% för mord.

Citat ur dagens expressen:

"Lars Johansson som leder mordutredningen vill inte kommentera bevisningen mot den misstänkte 35-åringen – men säger:
– Tingsrätten har konstaterat sannolika skäl, så vi ligger på den nivån. Vad vi har går jag däremot inte in på, det är förundersökningssekretess.
Teknisk bevisning?
– Det börjar komma teknisk bevisning.
Är det detta som höjt upp misstankegraden?
– Ja, det har det väl gjort, men som sagt går jag inte på vad vi har och inte har, säger Lars Johansson."
2015-07-22, 11:17
Medlem
"I övrigt har Lena Svedung inte veta några detaljer om utredningen eller hur polisens bevis mot den misstänkte 35-åringen ser ut.

Det finns en anledning till att "locket är på" från polisens sida. Och gentemot Lisas familj har jag full respekt för det. Jag har god kontakt med dem, så nu får vi också hoppas nu att det är rätt person som är häktad för det här"

Jaha, och vad skulle den "anledningen" vara som skiljer sig från andra fall?
2015-07-22, 11:18
Medlem
angladotters avatar
Citat:

Vad menar hon med detta?
På grannens mark?

Jag tror inte att hon formulerat sig så genomtänkt och exakt, utan vad hon menar är väl bara att eftersom detta hemska har hänt så nära inpå, precis utanför hennes arbetsplats (dvs utanför kaféet) och "på grannes mark", dvs strax intill, i närområdet, vid ladan, vid Marberg etc, så vill hon kunna känna sig trygg där.
2015-07-22, 11:20
Medlem
Min teori; (är inte 110% insatt så möjligt att det finns bevis som pekar ifrån min teori)

Jag tror man ska leta (vilket är väldigt svårt) efter en psyksjuk, ostraffad yrkeschaufför i 40-50 års åldern, anställd i ett Norr-europeiskt land där fallet inte fått särskilt stor uppmärksamhet (typ Tyskland) som haft Sverige som arbetsplats, haft duglig lokalkännedom eftersom han kört i området ett fåtal gånger, fikat på caféet men inte i närtid (hur länge hade Lisa jobbat där?) och möjligen även sagt upp sig veckor efter dådet för att undvika att återkomma till samma plats.

Eventuella DNA-fynd etc kan vara så enkelt som att MGM befunnit sig och jobbat på samma plats som flickan placerats på. Kanske har GM öppnat en dörr/bod med flickans händer och därigenom finns det hudrester/DNA.

Har följt väldigt många mordfall.
Finns där inga statistiska misstänkta (i detta fall en jämnårig kille, eventuell ex pojkvän, bor ofta i närområdet, bryter ofta ihop och erkänner) så brukar GM i regel vara 30-50 år, ha kännedom om platsen men sällan bo i närområdet och vara gravt sjuk. (Anders Eklund typ).

Hoppas naturligtvis att rätt person sitter häktad och straffas.
Senast redigerad av Hummer1337 2015-07-22 kl. 11:22.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Jag tror inte att hon formulerat sig så genomtänkt och exakt, utan vad hon menar är väl bara att eftersom detta hemska har hänt så nära inpå, precis utanför hennes arbetsplats (dvs utanför kaféet) och "på grannes mark", dvs strax intill, i närområdet, vid ladan, vid Marberg etc, så vill hon kunna känna sig trygg där.

så tolkar jag det också, hon ser tillbaka på vad som hänt
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
"I övrigt har Lena Svedung inte veta några detaljer om utredningen eller hur polisens bevis mot den misstänkte 35-åringen ser ut.

Det finns en anledning till att "locket är på" från polisens sida. Och gentemot Lisas familj har jag full respekt för det. Jag har god kontakt med dem, så nu får vi också hoppas nu att det är rätt person som är häktad för det här"

Jaha, och vad skulle den "anledningen" vara som skiljer sig från andra fall?

Kan inte låta bli att undra om inte pappans arbete påverkat att det är "locket på"
En annan fundering jag har är att Lena, väldigt väldigt ofta vill framhålla att hon känner Lisas familj...börjar låta konstigt i mina öron, hon säger det i varje intervju, varför?
2015-07-22, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter

Ja, självklart kan det vara så.
Det är nog bara jag som är tydlig med varje ord i olika intervjuer och vad som sägs, jag överanalyserar ibland
2015-07-22, 11:22
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Intressant att polisen ger ett lugnande besked till kaféägaren. Innan brottet skedde så trodde ingen att det skulle ske, ändå skedde det. Alltså så skulle det lika gärna kunna ske något liknande igen, även om MGM är GM och bakom lås och bom.

De flesta GM i mordfall är dessutom inte återfallsförbrytare på just den brottsrubriceringen och framförallt inte på ungefär samma plats, vilket gör att risken för ett till liknande brott på samma plats från samma gärningsman är mycket liten.

Sannolikhetslära är något som gemene man borde ta till sig...
...man kan ju börja med att titta på "Tage Danielsson" och hans "om sannolikhet". Då har man roligt och får samtidigt en grundkurs i sannolikhetslära... ;-)

Ursäkta, men jag kunde inte riktigt låta bli att raljera över detta...
Det är ju en av polisens uppgifter att se till att folk känner sig trygga, och de har förmodligen haft extra koll på området sista tiden för att de ska känna sig extra trygga. Vilken skitartikel rent ut sagt. Skapad av i princip ingenting.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in