Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-05, 12:03
Bannlyst
Intressant påstående om desinformation från någon mupp här & det är i sig självt Desinformation. De skruvade bilder som publicerats kommer bara från grupper som den misstänkte mördaren själv uttryckt sitt gillande för och inget annat.

Att grupper försvinner från Facebook efter att innehåll presenterats är intressant, än mer intressant är nog att strax därefter kommer någon mupp och skriker om desinformation när det i själva verket är muppen själv som desinformerar. Och hoppar på den som kommer med rena fakta, hmm en intressant teknik använder du den ofta? Är den framgångsrik?

Att du börjar skrika om bilden från en grupp som funnits där mitt framför näsa på dig hela tiden just där den försvunnit från platsen är väl ändå intressant. Här har du den senaste återpostningen vi sett. Misstänkt mördare & Tejpade småflickor här är den senaste återpostningen av bilden från gruppen
Būk tarp savų

Hittar du inte kopplingen mellan gruppen och den misstänkta mördaren beror det på att gruppen försvunnit helt nyligen. Men du kan väl se att den misstänkte mördaren ändå gillade den gruppen? Nej det kan du inte för den är raderad. Så titta i arkivet. Kontakta facebook om du behöver fler bilder att runka till, jag har inte sett det som min livsuppgift. Detta har legat mitt framför dig hela tiden vad du har du valt att titta på har jag igen aning om.

Misstänkt mördares intresse för tejpade småflickor, tar upp det som belyses. Tycker du det behöver än mer uppmärksamhet? För forensisk belysning av facebook kontent vänd dig till facebook!

Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Hon måste ju ha fått information om att de häktats och varför
Hon säger att hon inte fått någon information och att ingen kontaktar henne. Men har uppenbart intressant information verkar det som, eller? Vem kan ha den typen av densitet på information som hon ger gång på gång.

Sönerna har sett "av andra" enligt henne vid tiden 18,15 alltså senaste gången Lisa Holm sågs vid liv. En ganska intressant uppgift som skulle passa dem bra om den nu stämde. Intressant val av tid också. Vilket kan vara en ren tillfällighet naturligtvis, med tiden blir det många sådana små intressanta tillfälligheter ...
2015-08-05, 12:21
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Intressant påstående om desinformation från någon mupp här & det är i sig självt Desinformation. De skruvade bilder som publicerats kommer bara från grupper som den misstänkte mördaren själv uttryckt sitt gillande för och inget annat.

Att grupper försvinner från Facebook efter att innehåll presenterats är intressant, än mer intressant är nog att strax därefter kommer någon mupp och skriker om desinformation när det i själva verket är muppen själv som desinformerar. Och hoppar på den som kommer med rena fakta, hmm en intressant teknik använder du den ofta? Är den framgångsrik?

Att du börjar skrika om bilden från en grupp som funnits där mitt framför näsa på dig hela tiden just där den försvunnit från platsen är väl ändå intressant. Här har du den senaste återpostningen vi sett. Misstänkt mördare & Tejpade småflickor här är den senaste återpostningen av bilden från gruppen
Būk tarp savų

Hittar du inte kopplingen mellan gruppen och den misstänkta mördaren beror det på att gruppen försvunnit helt nyligen. Men du kan väl se att den misstänkte mördaren ändå gillade den gruppen? Nej det kan du inte för den är raderad. Så titta i arkivet. Kontakta facebook om du behöver fler bilder att runka till, jag har inte sett det som min livsuppgift. Detta har legat mitt framför dig hela tiden vad du har du valt att titta på har jag igen aning om.

Misstänkt mördares intresse för tejpade småflickor, tar upp det som belyses. Tycker du det behöver än mer uppmärksamhet? För forensisk belysning av facebook kontent vänd dig till facebook!

Hon säger att hon inte fått någon information och att ingen kontaktar henne. Men har uppenbart intressant information verkar det som, eller? Vem kan ha den typen av densitet på information som hon ger gång på gång.

Sönerna har sett "av andra" enligt henne vid tiden 18,15 alltså senaste gången Lisa Holm sågs vid liv. En ganska intressant uppgift som skulle passa dem bra om den nu stämde. Intressant val av tid också. Vilket kan vara en ren tillfällighet naturligtvis, med tiden blir det många sådana små intressanta tillfälligheter ...
Ville bara flika in med att jag såg den gruppen, och andra, för ett par veckor sedan. Minns att det var massa bilder på unga tjejer i "undergivna" situationer.
2015-08-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som det beskrivs i hans intervjuer samt återgivet i text verkar den inte ligga värst så jättedold?
De tittar in i ladan och ser den plötsligt. Även om blås-teorin är orimlig kan den indikera att handsken troligen låg rätt nära öppningen rakt in.

Hundpatrull uppges ha kommit till plats (finns en mediauppgift). Kan rimma med MSO. Är dock ytterst tveksam om hund överhuvudtaget användes inne i ladan eftersom den då borde hittat handsken. Bil kan nog ha använts - och hon kan ju ha gått till vägen. Väg kan krångla till det med spårupptag och området innehöll mycket dofter. Oavsett om hunden spårade kring ladan så upphör spåren om bil fanns där.
Spårhundar genomsökte ladan på onsdag. Fuxborg nämner att undersökning inte gett mer resultat och avspärrningarna släpps vid 16-tiden.
Hon var kanske inte långt inne i ladan mer än vid dörröppningen - därav avsaknad av mer direkta spår eller fynd längre in i ladan. Grundlig undersökning startar först efter hon hittats på Martorp - ladan verkar då tolkas som en brottsplats.

Det verkar inte finnas spår av kamp vid mopeden på baksidan av cafét. Mopeden och påsen står prydligt uppställda. Hon går runt hörnet med hjälmen på armen och gör sig klar för avfärd: Ställer ner påsen på marken, håller den ena handsken i handen, sätter i nyckeln. Om bil fanns på andra sidan vägen kan GM påkallat hennes uppmärksamhet då hon gått bakom hörnet. Tutar en gång? Hon kikar då runt hörnet, ser GM vinka och går dit precis som hon stod dvs med hjälmen fortfarande hängande på armen och ena handsken i handen.

Nåt verkar iaf ha uppehållit henne gällande tidsspannet då kollegorna lämnar och sen sms - kanske hon avrundade samtalet med att ta fram mobilen. Fortfarande i tron att allt är ok...

Intressant Develi
Jag är lite inne på din tråd i mina tankar.

Först, det finns misstankar allt från AJ,NB,Spanjoren pedofil från Götene mm.
Är det någon som tänkt på Cafeägarens närstående, kanske hon har någon charmerande 20-25 åring i sin närmaste omgivning?
Jag tänkte, om det nu finns en yngling närma Lena S som vistas på fiket rätt ofta så bör han kommit i kontakt med Lisa någon söndag hon jobbat.
Han fikar där gratis, inga spår efter kort mm
Han får tycke för Lisa och spelar ut sin charm är rolig mot henne mm. Men de kan inte prata för mycket då jobbat tar överhand, han vet sedan innan att föräldrar hämtar Lisa, men denna söndag ska hon åka moppe hem har hon sagt ,då har han sin chans!
Han vet rutiner vid stängningsdags så han smyger tills alla åkt, nu är det Lisa kvar som han fattat tycke för och kanske vill börja en relation med.
Han smyger fram i en svart Suv, stannar på stora vägen och ropar på Lisa och hon känner genast igen honom och går fram med hjälmen i handen och handskarna nertryckta i hjälmen.
Hon tappar en handske på marken men märker inte detta när hon blir inbjuden att sitta bilen(denna handske kanske blåser in i ladan, eller va sa polisen).
De pratar om allt,Lisa märker att tiden går och skickar sms, efter ytterligare minuter så vill hon hoppa ut
men ynglingen har inte framfört sitt dateförslag, han blir ivrig kör iväg med Lisa , något går snett och hon vaknar aldrig mer, ynglingen är rätt bekant med omgivningen och slänger in henne i bod 4 ,sedan börjar han plantera Lisas tillhörigheter.
Allt detta medans NB fikar och äter pizza mm och är totalt oförstående varför han är häktad som är oskyldig.
2015-08-05, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO

Būk tarp savų

Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ville bara flika in med att jag såg den gruppen, och andra, för ett par veckor sedan. Minns att det var massa bilder på unga tjejer i "undergivna" situationer.

Fett bra information!

Finns det någon förklaring till dådet (och dessutom om de var okända för varandra) så ligger en del av svaret i gärningsmannens personlighet, impulskontroll och ev. påverkan av alkohol eller droger. Förutom omständigheter på plats.

Vi vet faktiskt väldigt lite FAKTA om LH likaså.

Mord sker inte mellan å ena sidan en oskyldig, snäll och sommarjobbande skolflicka och en gift, duktig och hårt arbetande man i familjeförhållande.

Någonstans finns avvikelser. Och jag tycker mig se tydliga paralleller med CS-fallet. En tjej med "skinn på näsan" möter en psykiskt labil, impulsiv och alkoholpåverkad man. På fel plats och fel tillfälle. Eller så var de menade att träffas och något urartade men med liknande omständigheter.

Förhoppningsvis kommer man fram till något som liknar sanningen även för LHs bortgång.

TILLÄGG: Det måste vara en av de mest informationsfattiga trådarna om både GM och BO, lite mer går att gräva fram kan man tycka. Men bra jobbat så länge.
Senast redigerad av inmodumanus 2015-08-05 kl. 12:53.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Handsken förbrukad som bevis?

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om ryktet stämmer att MGM tog i handsken i
ladan så är den nog förbrukad som bevis, åtminstone gällande MGM.

Ja, stämmer det här ryktet så får man nog se handsken förbrukad som bevis. Finns det DNA på denna handske från 35-åringen så går detta att förklara på ett tillfredställande sätt från försvarets sida.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Samma dag som åtalet kommit in till tingsätten finns FUP tillgänglig.

När tror ni det blir troligast? I september? Tycker det tar ett jävla bra tag mot andra brottsmål här i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, stämmer det här ryktet så får man nog se handsken förbrukad som bevis. Finns det DNA på denna handske från 35-åringen så går detta att förklara på ett tillfredställande sätt från försvarets sida.

Ja det var duktigt gjort av AJ att röra handsken. Fanns säkert en baktanke med det.
Senast redigerad av Gosif 2015-08-05 kl. 12:59.
2015-08-05, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Hur menar du med ryktet?
2015-08-05, 13:05
Medlem
Citat:
Har tänkt mycket på den här konfrontationen och tror att MGM med bror var på väg bort till den lilla vita baracken för att lägga tillbaka en del föremål dom inte blivit av med och när dom får se MP så vänder dom, slänger föremålet i diket och går tillbaka mot hemmet. Eftersom det inte finns något annat på platsen än baracken så går MP dit för att titta, upptäcker då fyndet och kontaktar polisen , när dom lägger ihop brödernas promenad på stigen ihop med fyndet kör dom ikapp bröderna för att kolla upp vilka dom är, därefter pratar polisen ihop sig och bestämmer sig för att ta in dom på förhör. Andra poliser åker tillbaka till Martorp och tittat på fyndet som säkert låg i en väska/ påse och inser att LH inte är långt borta, resten är historia

Citat:
Eftersom åklagaren på frågan om det fanns andra DNA på upphittade saker svarade att hon inte ville svara på det så finns det och det hade varit konstigt annars

Jag tror att du har ganska rätt här. Kan också vara så att de bara droppat ngt tillhörande Lisa i terrängen, och det uppmärksammade MSP.
2015-08-05, 13:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Fanns säkert en baktanke med det".

Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
När tror ni det blir troligast? I september? Tycker det tar ett jävla bra tag mot andra brottsmål här i Sverige.

Ja det var duktigt gjort av AJ att röra handsken. Fanns säkert en baktanke med det.

Exakt vad jag också tror! Inte alls dumt uträknat av den 35-årige mannen.
2015-08-05, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hon kan ju bevittnat en våldtäkt... (sin egen, till exempel).

Det normala och vettiga är att INTE mörda 17-åringar, och någon anledning har säkert funnits, om så bara på ett undanskymt ställe i gärningsmannens huvud. För en kall betraktare är ju valet mellan några år för en våldtäkt och livstid för mord glasklart, men eftersom det till och med finns de som väljer mord före skilsmässa går det liksom inte att begripa sådant där.

Nej, det är inte alltid lätt att förstå varför det för vissa personer inte finns en spärr som förhindrar mord. En relativt vanlig orsak till dråp/mord under ett gräl mellan man och kvinna är att mannen i fråga "vill få tyst på offret" är att ta ett stryptag som i vissa falls leder till att kvinnan dör.

I detta fall är jag benägen att tro att någonting liknande kan ha inträffat även här.
Vad som föranledde Lisas död vet vi inte, men troligtvis var det i alla fall inte planerat från den MT sida.
Någonting som NB gjorde (sexuella anspelningar? våldtäkt? annat?) med/mot Lisa fick henne att skrika, kämpa emot mm. Detta ledde till att han försökte få tyst på henne genom att ta ett stryptag som tyvärr "råkade" döda henne.
Denna "olyckshändelse" fick den MT att i panik gömma kroppen på första bästa ställe (som han för tillfället kom på) och fort som fan göra sig av med hennes tillhörigheter för att just där och då undvika upptäckt.
Martorp var nog inte ansedd som slutförvaring för kroppen, men NB fick aldrig bra tillfälle att flytta på den eftersom Lisas försvinnande uppmärksammades i princip omedelbart.

Anledningen till att MT inte larmade SOS beror säkert på att han inte ville bli anklagad för mord och sitta fängslad i många år framöver. Jag tror att han starkt trodde att han kunde gömma Lisas kropp så att den aldrig skulle hittas. Dessutom hade han nog inte räknat med att polis, MPS och frivilliga skulle dyka upp så snart för att söka efter Lisa dag och natt.

När dagarna gick insåg han att det bara var en tidsfråga innan kroppen skulle hittas om han inte flyttade på den. Det måste ha varit enormt påfrestande för NB att se hur sökningarna närmar sig gömstället för kroppen. Han måste också ha varit medveten om fynden på Lisas tillhörigheter som gjordes dagligen efter att hon försvann.
Vi vet dock inte om han gjort försök till att närma sig FP för att flytta på kroppen. Vi vet inte heller om han berättat för lillebror eller fru om omständigheterna. Personligen tror jag att han inte ville blanda in dom och försökte att hantera allting själv.
När de sedan blev häktade så bestämde han sig för att neka genom hela utredningen för att försöka få alla att tro att han är oskyldigt anklagad.

Det kommer nog att bli svårt om inte omöjligt för FUL att få sanningen ifrån den MT - han kniper käft hela vägen är jag rädd. Hela sanningen kommer vi nog inte få reda på samt vad NB till slut kommer att dömas för är vanskligt att sia om. Jag hoppas och tror att bevisningen är så pass övertygande att han döms för mord, men det kan också bli dråp.

Denna typ av brottsling är intressant ur ett psykologiskt perspektiv - han har ju som bekant aldrig blivit dömd för brott tidigare. Jag misstänker dock att han har en del skelett i garderoben som inte uppdagats och som antagligen aldrig kommer att se dagens ljus. Om han begått mord förut vet jag inte, men våldsbrott är jag övertygad om att han har i bagaget. Skulle vara intressant att höra vad hans fru har att berätta om honom. Ni vet, bakom stängda dörrar...

Ovan är enkom lite tankar kring händelsen.
2015-08-05, 13:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif

Snarare pga av rangordningen som sitter i ryggmärgen. AJ var kaptenen i ladan och det var han som avgjorde vad som var viktigt och det var han som skötte kontakten med utomstående.
2015-08-05, 13:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Sent SMS kanske berodde på något som väckte nyfikenhet i/vid ladan?

Ja. Uppehöll henne. Inledningsvis utan att ha uppfattat hotbild.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in