Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 11:01
Medlem
Med tanke på det som framkommit gällande hur poliserna agerande efter att man funnit Lisa så kan jag förstå deras agerande, att de blev så tagna m.m.
efter att ha tittat på detta dokument där man får info om likstelhet, likfläckar och förruttnelse processen m.m. Hemskt!

OBS, öppna inte länken om ni är känsliga, innehåller bilder tillsammans med info om vad som händer med en kropp efter dödsögonblicket

Efter att tittat på dokumentet så tror jag inte på att Lisa är styckad, det är hemskt som det är utan styckning.

http://www.lul.se/Global/Extranät/Vårdgivare/ST_lakare/2015/Dokument%20från%20ST%20seminarium/Efter%20döden%202015-03-12.pdf

Var inte säker om jag skulle posta detta, men nu gjorde jag det.
2015-07-22, 11:02
Medlem
det var visst ingen här idag som är ifrån byn/området
som kunde svara på om någon av bröderna ibland /ofta var ute själv och även då kanske raggade tjejer i området och då med sliskiga förslag, i så fall hade vi kanske haft en fingervisning om det var någon av dom
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Var var du igår? Vi diskuterade detta hela dagen. Den stora apparaten som omfattade Martorp drog inte igång förrän torsdag, då sökområdet utvidgades. Innan dess fanns det tid att flytta kroppen. Och fyndplatsen kan ha varit GM:s slutdestination, med avsikt att anhöriga skulle ge Lisa den sista vilan.

Vänta lite nu..
Martorp tillgängligt pga det inte ingick i sökområdet från start??

Det kan finnas en massa fler orsaker till det inte funnits tid eller möjlighet att flytta kroppen om det nu fanns en avsikt att göra så. Det behöver inte ha ett dyft med själva Martorp att göra, utan det kan handla om GM´s förehavanden samt att inte utmärka sig.
Tight arbetsschema, ingen möjlighet att sätta av tid för något sådant. Anhöriga har redan börjat fråga/reagera löst, och GM tar därmed minimalt med chans eller utmärker sig, för att nämna en bråkdel av exempel till anledningar.

Jag skulle snarare hålla det för troligt att Martorp blev den direkta tillfälliga platsen. Att sedan göra sig av med kroppen ordentligt, och utan spår - Det är någonstans beräknat en halv/hel dags/natts uppehåll.

Utifall det tros finnas motiv till en GM med samvete?
Om GM haft för avsikt att kropp ska hittas, då hade det förmodligen ombesörjts att den påträffas redan på Sön/Mån.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-22 kl. 11:22.
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Återigen visar du prov på din enastående debatteknik. Tipsa statsministern, vet jag. Han behöver nog allt stöd han kan få.

Jag tror du hade lite otur när du tänkte där. Varför skulle han undvika misstankar från anhöriga om de var med på brottet?

Detta har vi diskuterat, men det verkar som om din skrivförmåga överstiger läsförmågan. Hoppas du kan ta in detta. Vatchareeya placerades så att hon skulle hittas. Tänkte den mördaren på att han lämnade spår på kroppen? Du tror att NB är skyldig för att han är häktad, och att frun och brodern är skyldiga trots att de är släppta. Är åklagaren kompetent och inkompetent samtidigt? Det skedde inget i närheten av Martorp förrän på torsdag. Varför vänta på att sökområdet utvidgades dit, varför inte flytta kroppen tidigare, eller dumpa den på en permanent plats omedelbart efter brottet?
Så mycket trams du skriver, inte ens värt ett bemötande.
Den äldre brodern utförde troligen övergreppet, bortförandet och mordet på egen hand.
Han kan dock i ett senare skede ha blandat in sin bror och feta fru med att dölja/gömma bevismaterial, försvåra utredningen, skyddande av brottsliing eller vad som helst.
Den obstinata imbecillen kämpar på, vecka ut och vecka in.
Du behöver uppenbarligen stimulans och uppmärksamhet i ditt liv lilla imbecill, den söker du här
2015-07-22, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är ju så luddigt det hon säger:

Vi vet ju inte om det på nåt sätt är spår från mannen på föremål knutna till Lisa eller om det är mobilspårning eller nåt annat som inte har med DNA att göra.

Mobilspårning räcker nog inte långt. Det visar ju bara att man var i området, det kan därmed bara användas för att utesluta personer från utredningen (och knappt det, då mobilen kan röra sig oberoende av en person). Mobilens position är bara en besvärande omständighet som man som misstänkt måste kunna förklara. I detta fallet så bor MGM granne med brottsplatsen, så mobilspårning ger ingenting annat än en lista av potentiella personer/mobiler att undersöka.

I detta fall så måste teknisk bevisning vara fibrer, blod eller annat som rimligen inte skulle kunna finnas där det finns om man inte är inblandad i brottet. Antingen spår av BO, BOs kläder, BOs ägodelar etc på MGM, MGMs kläder, verktyg eller liknande, eller så vice versa. Eller att ett fordon som som MGM har tillgång till har spår av BO och det går att utesluta andra användare av fordonet från misstanke. Osv...
2015-07-22, 11:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: Polisen ger lugnande besked till kaféägaren
Citat:
Ingen behöver känna sig rädd längre.
Lena Svedung, 54, ägare till kaféet där den 17-åriga flickan jobbade, säger:
– Vi kan "känna oss lugna". Det har jag fått veta av Lars Johansson som leder utredningen.
2015-07-22, 11:05
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
det var visst ingen här idag som är ifrån byn/området
som kunde svara på om någon av bröderna ibland /ofta var ute själv och även då kanske raggade tjejer i området och då med sliskiga förslag, i så fall hade vi kanske haft en fingervisning om det var någon av dom
Om det skulle skett är jag övertygad om att det skulle framkommit de första sidorna här i tråden så det kan man nog helt utesluta.
2015-07-22, 11:05
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Var var du igår? Vi diskuterade detta hela dagen. Den stora apparaten som omfattade Martorp drog inte igång förrän torsdag, då sökområdet utvidgades. Innan dess fanns det tid att flytta kroppen. Och fyndplatsen kan ha varit GM:s slutdestination, med avsikt att anhöriga skulle ge Lisa den sista vilan.
Tidsluckan är möjligen något mindre eftersom Missing People började söka i Martorpsområdet redan onsdag eftermiddag enligt Revlis som deltog. Intressant är också att sökområdet utvidgades till följd av nya fynd på onsdagen, dock har polisen inte sagt exakt var fynden gjordes. Söderut från Caféet nämnde Fuxborg, men det var kanske inte det enda fyndet.
Senast redigerad av Orsa 2015-07-22 kl. 11:27.
2015-07-22, 11:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Här är mitt tidigare svar på frågan. Tycker du det är konstigt? Kritisera gärna så jag förstår hur du tänker.

Citat:
Eftersom Lisa hittades på MGM:s arbetsplats finns så klart hans DNA både här och där i området.

Jag är med. Detta är riktigt svajig bevisning efter som han beträtt platserna. Samma sak är det lurigt med DNA på ägodelarna...

Citat:
Däremot om man hittar hans DNA på de delar av hennes kropp som inte varit i kontakt med en yta han kunnat berört, t ex slidan, då är det svårt för MGM att förklara bort det.

Graverande är ju hudavskrap (fight) eller sperma (våldtäkt) givetvis. Där anser jag att han sitter bra där han sitter (som AJ skulle ha sagt, hehehe...)

Citat:
Om hon hittades i t ex baracken kan han av en eller annan anledning varit där flera omgångar. Finner man MGM:s DNA på delar av hennes kropp som inte är beklädd så är det inget säkert bevis på att han är GM.

Tänker du fått DNA på sig från t.ex. saker/golv och att isf fleras DNA också skulle kunna finnas på henne? Menar du via kontaktytor?
Intressant aspekt - ska grotta ner mig i den forensikerfrågan angående överföring. Krångligt är intressant. Hamlikar gillar utmaningar så jag kastar bollen däråt också
2015-07-22, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Om det skulle skett är jag övertygad om att det skulle framkommit de första sidorna här i tråden så det kan man nog helt utesluta.
det verkar så. jag har ställt frågan vid olika tidpunker då olika spanare varit här och har inte fått något bekräftat tidigare heller
2015-07-22, 11:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Så mycket trams du skriver, inte ens värt ett bemötande.
Den äldre brodern utförde troligen övergreppet, bortförandet och mordet på egen hand.
Han kan dock i ett senare skede ha blandat in sin bror och feta fru med att dölja/gömma bevismaterial, försvåra utredningen, skyddande av brottsliing eller vad som helst.
Den obstinata imbecillen kämpar på, vecka ut och vecka in.
Du behöver uppenbarligen stimulans och uppmärksamhet i ditt liv lilla imbecill, den söker du här
Kan den oförskämde imbecillen komma på något specifikt skäl till att blanda in bror och fru i detta? Städa kan man väl göra själv. Den enda anledningen du kan komma på att misstänka dem är att de är litauer.
2015-07-22, 11:09
Medlem
Cafeägaren Lena uttrycker sig på detta sätt i Expressen idag,

"- Vi kämpar på här och vi har en så fantastisk fin sammanhållning, och min personal är lojal och lugn. Utanför min arbetsplats, och på grannes mark, har det hänt något oerhört horribelt. Därför vill jag veta att man kan känna sig trygg här. Och det beskedet har jag fått av Lars Johansson, som sköter utredningen, säger hon."

Vad menar hon med detta?
På grannens mark?

Tillhör inte baksidan, cafet? Nu blev jag fundersam.
Har något hänt mer åt grannens håll, alltså på grannens mark?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in