Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 11:23
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
"I övrigt har Lena Svedung inte veta några detaljer om utredningen eller hur polisens bevis mot den misstänkte 35-åringen ser ut.

Det finns en anledning till att "locket är på" från polisens sida. Och gentemot Lisas familj har jag full respekt för det. Jag har god kontakt med dem, så nu får vi också hoppas nu att det är rätt person som är häktad för det här"

Jaha, och vad skulle den "anledningen" vara som skiljer sig från andra fall?
Det är sannolikt ett groteskt brott och lidande litauern utsatt LH för.
Av respekt för BO och hennes familj vill man undgå skriverier i media så långt det är möjligt.
Det blir en förfärlig historia när den rullas upp.
2015-07-22, 11:24
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Chefsåklagaren menar att det finns teknisk bevisning på spår/föremål som hittats.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 15726 (20 juli)

Det säger mig i alla falla att det inte finns någon teknisk bevisning PÅ Lisas kropp, de analyserna är med all säkerhet klara före analysen av de föremål som hittats.[
Det finns i sig ingen som helst anledning att tro att t ex DNA-analyserna av spår på Lisas kropp skulle vara klara tidigare än några föremålsanalyser.

Citat:
Samt att om de hittat teknisk bevisning på Lisa hade de gått ut med det då det går ut med detta.
Det håller jag däremot med om, eftersom det verkar som om åklageriet har börjat prata lite mer nu.
2015-07-22, 11:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Cafeägaren Lena uttrycker sig på detta sätt i Expressen idag,

"- Vi kämpar på här och vi har en så fantastisk fin sammanhållning, och min personal är lojal och lugn. Utanför min arbetsplats, och på grannes mark, har det hänt något oerhört horribelt. Därför vill jag veta att man kan känna sig trygg här. Och det beskedet har jag fått av Lars Johansson, som sköter utredningen, säger hon."

Vad menar hon med detta?
På grannens mark?

Tillhör inte baksidan, cafet? Nu blev jag fundersam.
Har något hänt mer åt grannens håll, alltså på grannens mark?
Det kan vara grannen på framsidan som menas, alltså på andra sidan vägen, ladan. Hon pekar ut mordplatsen.
2015-07-22, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Svårt att dra några egentliga slutsatser men jag kan hålla med om att det kan tolkas som att den tekniska bevisningen endast är kopplad till hennes tillhörigheter, vilket givetvis är olyckligt i så fall.

Chefsåklagare har sagt att det finns teknisk bevisning som kopplar samman MGM med BO på ett sådant sätt att det INTE kan knytas till hans arbete. Underförstått: De har hittat teknisk bevisning på en plats där han arbetar på nu / alt. har tillgång till. Detta tolkar jag som att man hittat något som sammanbinder MGM/BO i t ex ladan ( som var hans arbetsplats vid aktuella tidpunkten) alt. fyndplatsen. Man är helt säkra på att det som man hittat INTE kan sammankopplas med hans arbete.

Mv
2015-07-22, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Jag tror inte att hon formulerat sig så genomtänkt och exakt, utan vad hon menar är väl bara att eftersom detta hemska har hänt så nära inpå, precis utanför hennes arbetsplats (dvs utanför kaféet) och "på grannes mark", dvs strax intill, i närområdet, vid ladan, vid Marberg etc, så vill hon kunna känna sig trygg där.

Att de kan känna sig trygga kan tolkas som att polisen är mycket säkra på att de funnit rätt man.
2015-07-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Chefsåklagare har sagt att det finns teknisk bevisning som kopplar samman MGM med BO på ett sådant sätt att det INTE kan knytas till hans arbete. Underförstått: De har hittat teknisk bevisning på en plats där han arbetar på nu / alt. har tillgång till. Detta tolkar jag som att man hittat något som sammanbinder MGM/BO i t ex ladan ( som var hans arbetsplats vid aktuella tidpunkten) alt. fyndplatsen. Man är helt säkra på att det som man hittat INTE kan sammankopplas med hans arbete.

Mv

Jag tänker annorlunda, jag tänker att man hittat teknisk bevisning på något av Lisas föremål, det kan inte förklaras av att han jobbar i området.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
2015-07-22, 11:28
Medlem
Citat:

Mv

Spår av BO i ett fordon kanske?
2015-07-22, 11:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Här kan man som läsare av Expressen återigen ta del av att utredningen inte håller för att MGM fälld till 100% för mord.
Men det är ointressant. Det finns vad jag kan komma på ingen spaningsmordutredning under de senaste tio åren som har haft en förundersökning färdig för åtal inom bara sex veckors häktningstid. Det säger inte ett skvatt om huruvida rätt man sitter, och inte heller huruvida det i sinom tid går att få honom dömd.
2015-07-22, 11:32
Medlem
[quote=Hamilkar|54091677]Det finns i sig ingen som helst anledning att tro att t ex DNA-analyserna av spår på Lisas kropp skulle vara klara tidigare än några föremålsanalyser.

Jag får en känsla av att ev. DNA spår på Lisa fick högsta prio och borde rimligen varit klara mycket omgående efter att man hittat Lisa
Sedan utökade man till spår och föremål allt eftersom och skickade in på analys

Men föremålen de hittade innan Lisa borde ju även de haft högsta prio...? Hmm
Detta kan faktiskt tolkas på flera sätt
Denna intervju
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

Mv
Då är det ju varken i ladan eller på martorp. Men du kanske glömde att skriva, inte hittat?
Jag tolkar det mer i stil som att det t.ex kan finnas fingeravtryck på den trasiga displayen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om han var så planerande missade han en sak, kadaverin. Efter ca 20 min börjar kroppar avge en lukt som kriminalsökhundar markerar för. Ju längre kroppen varit i trunken (under inköpet), desto mer luktar de. Kriminalsökhundar har markerat i bagagelucka förr.

Med tanke på detta, så var det ju ett klok beslut, att inte transportera kroppen längre bort än han hann inom 20 min.
2015-07-22, 11:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag tänker annorlunda, jag tänker att man hittat teknisk bevisning på något av Lisas föremål, det kan inte förklaras av att han jobbar i området.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Nej, det är också min tolkning. Man menar Vi har hittat teknisk bevisning (typ DNA-träff) på Lisas tillhörighet A, B eller C, och den tekniska bevisningen kan inte förklaras bort med "Men vafan, jag var ju där och jobbade!"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in