Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-07-24, 13:22
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Detta blir en irrelevant diskussion, så vi kanske ska lämna frågan öppen?
Taket var iaf färdiglagt förra veckan (Tis)
Även om man får invänta försäkringsbolags-handläggning om en dyr ställning, så kan möjligheten att snabbt låna/hyra en ställning finnas.
Tak är i regel att betrakta som viktigt att få färdigt snabbt.

Poängen är att det förmodat varit arbets-aktivitet i ladan under Söndagen.

Så här såg taket ut vecka 24:
http://z.cdn-expressen.se/images/69/4c/694cb93023e44a2293411414545e4184/16x9/645@70.jpg
15-07-24, 13:30
Medlem
Om bröderna finns på övervakningsfilmen från affären ca 19.30
Är det för att skaffa sig ett alibi tro?
Undrar om det var förutbestämt att de skulle handla denna dag och denna tid?
Kan det va detta som den yngre brodern angett till polisen?
Att det var den äldre som ville handla?
Stänger affären 20.00?
15-07-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Dock är det då vanligt att någon sett något. En bil som stannat eller en person på plats vid den tiden.

Tänk på, att när en sådan här stor sak pågår i så många dagar borde tips av vad man sett kring stängningsdags rasat in den första tiden (Sön-tis). Alla berörs och alla vill hjälpa till så hon hittas så fort som möjligt. En dag, möjligen två kan man möjligen "missa" vad som pågår men inte tre eller fler...

Det polisiära arbetet har hela tiden utgått ifrån att någon måste sett något men inte tänkt på det. Människor tänker i allmänhet inte på "tips" av ordinär art innan de fått veta att något hänt. Till och med då kan det vara svårt att minnas om det inte varit något extraordinärt man sett.

Någon som i efterhand har fått veta vad som har hänt och därefter hört av sig och lämnat något tips som kan kopplas till litauerna. Är det så man ska tolka det?
15-07-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Polisen gick inte ut med att dom var säkra på att Lisa var kvar i området.
Inte en aning om mobilen laddades ut vid sms:et, tycker inte det har framgått av polisen att det talar för eller emot det(på vilket sätt mobilen dog). Jag tycker inte det är troligt att hon sökt laddning, än mindre att hon fått kontakt med mgm och hon bett eller han erbjudit hjälp med laddning och hon följt med in i ladan.

Jag tror att Lisa hade bra batteri
Eftersom hon skulle jobba hela dagen hade hon säkerligen med sig en egen laddare
och laddade sin mobil i cafeet under em. innan hon skulle åka hem
15-07-24, 13:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
XeniaOnatopp
]Menar du att kassakvittot skulle kunna härröra från pizzaköpet? Teorin haltar en aning eftersom kassakvittot kommer från Skövde och pizzaköpet skedde i Källby.

Vem har bekräftat kvittot är från Skövde? Källa?
Google "lisa holm kassakvitto skövde":
http://www.expressen.se/gt/lisa-17-forsvunnen--detta-har-hant-i-fallet/
Citat:
Skaraborgs allehanda skriver om ett nytt fynd i ladan där Lisas mopedhandske hittades. Den här gången ska det handla om ett kassakvitto från en livsmedelsbutik i Skövde. Enligt tidningen undersöks även andra kopplingar till Skövde.
15-07-24, 13:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Visst är det så!
Kan inte minnas att jag läst att de ska ha jobbat denna dagen dock.
Läst att de skulle varit iväg för att fiska, men det kanske har varit ren gissning och en trådsanning.

Inte nånstans i nån artikel har det stått att de fiskade på söndagen då Lisa försvann. Det blåste dessutom kuling. Däremot har det stått att den yngre brodern var och fiskade på fredagen strax innan de togs till förhör. Vem som lämnat den informationen? Mamman som pratade med den äldre sonen strax innan polisen klev in.

VAD MAMMAN SAGT:
- Nån i Sverige som känner gossarna har sett de dricka kaffe utomhus på söndagen 18.15. Vem denna person är berättas det inte i artikeln. Likaså inte hur mamman kan vet det. Inte otänkbart att det är nåt mamman hittat på.
- På fredagen då sönerna blev tagna till förhör pratade hon i telefon med äldsta sonen. Yngste sonen var då och fiskade.

TRÅDSANNINGAR:
- En eller båda sönerna fiskade på söndagkvällen då Lisa försvann. Berättade det för mamman.
- Mamman pratade i telefon med sönerna på söndagen (eller nån annan dag) . De sa att de drack kaffe ute 18.15 den dag Lisa försvann.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 15-07-24 kl. 13:36.
15-07-24, 13:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Eftersom hon skulle jobba hela dagen hade hon säkerligen med sig en egen laddare
Så polisen ljuger om att batteriet ska ha varit dåligt.
15-07-24, 13:34
Medlem
Citat:

Det kan hon inte ha haft då Fuxborg sagt att hennes batteri var dåligt.
15-07-24, 13:38
Medlem
En fundering, till

Eftersom mobilen, säg, slogs sönder ca 18.30
Min nästa tanke blir då:
Varför gör man det?

Om Lisa levde, när mobilen togs sönder eller att det var meningen att hon skulle överleva övergreppet/? varför då ta sönder mobilen?
Hon kan ju ändå peka ut GM, utan mobilen
Skulle han släppa henne efter övergreppet eller vad han nu ville med henne

Kan det vara så/är det så att Lisa dog innan 18.30 och därför tar GM sönder hennes mobil för att undvika spårning?

Jag finner ingen annan vettig förklaring till varför man annars pajar mobilen, om hon inte var död redan vid 18.30

Jag griper efter halmstrån, känner jag
15-07-24, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så polisen ljuger om att batteriet ska ha varit dåligt.

Källa på det?
15-07-24, 13:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Källa på det?
Inlägget före ditt. Och duger inte det, prova Google "lisa holm batteri -flashback".
15-07-24, 13:46
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Om bröderna finns på övervakningsfilmen från affären ca 19.30
Är det för att skaffa sig ett alibi tro?
Undrar om det var förutbestämt att de skulle handla denna dag och denna tid?
Kan det va detta som den yngre brodern angett till polisen?
Att det var den äldre som ville handla?
Stänger affären 20.00?

Affären stänger kl 20:00 alla dagar i veckan.
Undrar just vad den filmen kan visa, om den nu finns.
Kanske en tidsstämpel kl 19:00 eller 19:55? eller om MGM har tur har de inte ställt fram till sommartid och kameran visar att han var där 18:30...
Filmen borde berätta en del om hans kroppsspråk t ex om han verkar stressad och tränger sig före eller om han lugnt står och läser av en innehållsförteckning osv osv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in