2015-07-04, 04:40
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matrgt
Hur enkelt är det att studera som introvert i USA som annars verkar fylld med motsatsen? Blir man en outsider och är det mycket drama bland människorna där när man är på college-nivå? Rent generellt alltså. Någon som har erfarenheter?
Det ar inga som helst problem. Det ar relativt "low-key" nar det galler drama.
Citera
2015-07-04, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twoswords
Vet ej. Det finns dock lankar i denna trad till sidor dar man kan kolla vad som behovs for antagning pa samtliga hogre larosaten i USA. Kan aven soka ganska latt pa natet for denna info.

vanligen ar det ett eller tva ar. Du maste dock kunna visa upp nar du anlande i landet (oftast accepteras inte enbart pass. Lattast ar att fa en bostadsadress snabbt och sedan fa en raknign skicakd per post ELLER ga till Social Security office och ansok om att fa ett Social Security Number. Du kommer fa avslag, men du far det via officiellt mail med datumstampel. Se till att fa detta gjort sa fort som mojligt! Far du det gjort 1-2 dagar efter terminsstart sa kommer du att fa betala out-of-state tuition en termin mer an nodvandigt.

Inte speciellt savida inte universitetet har ett otroligt daligt rykte.

Inte speciellt latt. Det ar ganska manga som soker scholarships. Jag fick en mindre bunt av dem och da holl jag 3.97 GPA. Hade jag haft 3.90-3.95 hade en annan person fatt de flesta av dem.

Du betalar innan varje termin borjar. Du kan aven betala manadsvis hos en del skolor som en betalningsplan. Du kommer inte ha det problemet med kostnad langre eftersom CSN har hojt lanebelopp for tuition-fee enormt mycket (CSN har beloppen pa sin hemsida). Ifall du inte kan betala sa blir du "administratively withdrawn" ifran skolan och alla kurser.

Kan inte svara pa detta da jag inte minns reglerna exakt.

Wow, tack för svaret du verkar ha koll på det här! Det här med in state tuition lät ju mcyket intressant, gäller det på de flesta skolor eller är det ett fåtal utvalda?
Citera
2015-07-06, 13:04
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirius
Wow, tack för svaret du verkar ha koll på det här! Det här med in state tuition lät ju mcyket intressant, gäller det på de flesta skolor eller är det ett fåtal utvalda?

Savitt jag har forstatt kan alla skolor utnyttja detta, men det ar upp till dem att modifiera som de vill till en lagre tidsperiod.
Citera
2015-07-08, 18:24
Medlem
Kan någon länka någon bra sida för att kolla inriktningar osv på college?
Vill iväg härifrån, riktigt sugen på College, men har ingen aning om vad man ska gå för utbildning eller vilket college/university. Någon som har en bra skola att rekommendera kanske?
Senast redigerad av ThePreviousGod 2015-07-08 kl. 18:53.
Citera
2015-07-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePreviousGod
Kan någon länka någon bra sida för att kolla inriktningar osv på college?
Vill iväg härifrån, riktigt sugen på College, men har ingen aning om vad man ska gå för utbildning eller vilket college/university. Någon som har en bra skola att rekommendera kanske?

Titta runt här https://colleges.niche.com/search/
Det är bara och välja och vraka.
Citera
2015-07-08, 22:18
Medlem
Angående tuition igen, jag läste det här på university of Houston.

What are the requirements for paying in-state tuition in Texas in regard to International Students?

Generally, students holding F-1 visas are not eligible to be considered Texas residents for tuition purposes. Due to the nature of the F-1 visa, F-1 visa holders are not eligible to domicile (see list below) and do not qualify for a resident classification. However, if a student with an F-1 visa ALSO has an application for permanent residence (1-485 application) pending with United States Citizenship and Immigration Services (USCIS) the student may be eligible to qualify for in state residency. The general requirements for establishing residency will apply. Please email residency@uh.edu if you feel you meet these qualifications and would like more information about receiving in state tuition.

Betyder det här alltså att om jag blir antagen där, åker bort och studerar så kan jag söka i-485 visa och efter första året börja betala in state tuition? Visat måste alltså inte ens bli godkänt? Eftersom det står "pending". Eller behöver man vara något speciellt för att få ansöka om i-485? Det behöver ju bara vara "pending" så om jag inte har det som behövs för att få i-485 spelar väl då ingen roll?
Citera
2015-07-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matrgt
Hur enkelt är det att studera som introvert i USA som annars verkar fylld med motsatsen? Blir man en outsider och är det mycket drama bland människorna där när man är på college-nivå? Rent generellt alltså. Någon som har erfarenheter?

Verkligen inga problem alls, i USA hittar du alla typer av människor som i precis vilket land som helst så jag säger go for it
Citera
2015-07-15, 19:02
Medlem
Har någon ett bra College att rekommendera?

Har funderat på Santa Barbara, men det känns som att det är väldigt standard för alla Svenskar? Har också hört både bra och dåliga saker om denna skola. Någon som har hört något om t.ex. University of California (LA), Santa Monica College eller San Diego University eller kanske något helt annat?
Citera
2015-07-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePreviousGod
Har någon ett bra College att rekommendera?

Har funderat på Santa Barbara, men det känns som att det är väldigt standard för alla Svenskar? Har också hört både bra och dåliga saker om denna skola. Någon som har hört något om t.ex. University of California (LA), Santa Monica College eller San Diego University eller kanske något helt annat?

Vadå, är det UC skolorna du menar eller vad? Det är ju en helt annan klass på dom och Santa Monica, det är ju inte ens samma typ av universitet. Du får ju tänka på kostnaden också, UC skolorna går ju på över 50000usd året.
Nej du får nog gå tillbaka och läsa på vad som gäller, UCSD UCLA och UCSB går inte att jämföra med santa Monica överhuvudtaget.
Citera
2015-07-18, 15:02
Medlem
Tänkte bara fråga, ni som har studerat en bachelor eller till och med master i USA. Fick ni jobberbjudande i landet eferåt? Eller rättare sagt sökte ni jobb och fick det efter era studier, i USA alltså?

Isåfall, hur svårt var det? Arbetsgivaren måste väl ändå sponsra med H1-B visa för att man ska få stanna och jobba?

Hela anledningen till att jag vill studera en bachelor i usa är nämligen för att jag vill jobba och stanna kvar i landet efteråt, annars kan man ju lika gärna kasta pengarna i sjön.

En helt annan fråga, när man söker internships under studietiden så jobbar man som intern oftast under sommaren eller hur? När jag var inne på monster och sökte där efter internships så fanns det vissa som erbjöd studenter ett helts års internship som var avlönat. Kan man som f-1 student då söka dessa? Jag vet att F-1 studenter ej får jobba utanför campus men räknas internships som jobb verkligen?
Är det stor chans att få internship som freshman eller går dessa oftast till de äldre studenterna?

Mycket frågor blev det men det skulle vara jätte klämmigt om någon skulle vilja svara på dom.
Citera
2015-07-18, 15:08
Bannlyst
Det bästa är att först få hjälp med anpassningen här i Sverige tills du blir fulländad och sen åka till USA plugga o sen komma tillbaka o investera i Sverige.
Citera
2015-07-18, 17:20
Medlem
Ifall man nu pluggar två år på t.ex. Santa Barbara, finns det någon rekommendation på var man ska göra transfer till? Ifall man t.ex. drar till UCLA, blir det helt plötsligt mycket seriösare med plugg osv. eller är det fortfarande mycket fest + lite mer plugg kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in