Citat:
Ursprungligen postat av
Sibirius
Om man snittar runt B på gymnasiebetygen och har ett SAT på omkring 2000 poäng, räcker det då för skolor som University of Wisconsin, University of Arizona, Texas A&M, San Diego state och liknande?
Vet ej. Det finns dock lankar i denna trad till sidor dar man kan kolla vad som behovs for antagning pa samtliga hogre larosaten i USA. Kan aven soka ganska latt pa natet for denna info.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sibirius
Jag har inga som helst planer på ivy skolorna då de är på tok för dyra. Jag läste också att vissa skolor har så att om man är internationell student så får man betala in state tuition efter 1 år, är det att verkligen sant? Tvivlar på det.
vanligen ar det ett eller tva ar. Du maste dock kunna visa upp nar du anlande i landet (oftast accepteras inte enbart pass. Lattast ar att fa en bostadsadress snabbt och sedan fa en raknign skicakd per post ELLER ga till Social Security office och ansok om att fa ett Social Security Number. Du kommer fa avslag, men du far det via officiellt mail med datumstampel.

Se till att fa detta gjort sa fort som mojligt! Far du det gjort 1-2 dagar efter terminsstart sa kommer du att fa betala out-of-state tuition en termin mer an nodvandigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sibirius
Hur mycket dåligare ser det ut på cv:t om man har gått på ett state university?
Inte speciellt savida inte universitetet har ett otroligt daligt rykte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sibirius
Hur lätt är det att få scholarships om man håller sig över 3.0 GPA under skolåren?
Inte speciellt latt. Det ar ganska manga som soker scholarships. Jag fick en mindre bunt av dem och da holl jag 3.97 GPA. Hade jag haft 3.90-3.95 hade en annan person fatt de flesta av dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sibirius
Betalar man innan eller efter varje termin/år? Ser att vissa skolor höjer sin out of state tuition med ganska mycket varje år, vad händer om dom plötsligt höjer med 4000usd ett år och du ej planerat för det? Står man där då och ej k a n betala och blir utslängd från universitetet?
Du betalar innan varje termin borjar. Du kan aven betala manadsvis hos en del skolor som en betalningsplan. Du kommer inte ha det problemet med kostnad langre eftersom CSN har hojt lanebelopp for tuition-fee enormt mycket (CSN har beloppen pa sin hemsida). Ifall du inte kan betala sa blir du "administratively withdrawn" ifran skolan och alla kurser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sibirius
Jag vill plugga en bachelors i USA då det är där jag vill jobba i framtiden. Är det så att du får ett år på dig att söka jobb efter avslutad major och om du ej hittar något så åker du ut från landet? Kan man då fortfarande åka dit på turist visa och gå på jobbintervju osv?
Kan inte svara pa detta da jag inte minns reglerna exakt.