Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-21, 18:01
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hur lang tid behöver man ha pa sig tror ni for att fa studentvisum?

Racker en manad? Jag kommer vara i Sverige mellan 15 juli och 14 augusti och tankte fixa amerikanskt F-1-studentvisum under den tiden. Racker den tiden tror ni?
Kolla amerikanska ambassadens hemsida och se om det finns lediga tider, ju tidigare du ar ute ju battre. Brukar endast ta en vecka att fa hem passet igen. I varsta fall kan du ju ta dig till Kopenhamn eller annan stad med ambassad men jag vet inte riktigt hur det fungerar med posten da..
Citera
2015-06-23, 14:57
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Hur ser det ut med yrkesutbildningar i USA eller Kanada? Jag är personligen mest sugen på något inom bygg, men jag kan inte hitta något på nätet om yrkesutbildningar där förutom bartender, vilket verkligen inte skulle vara min grej.
Citera
2015-06-23, 17:55
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hur ser det ut med yrkesutbildningar i USA eller Kanada? Jag är personligen mest sugen på något inom bygg, men jag kan inte hitta något på nätet om yrkesutbildningar där förutom bartender, vilket verkligen inte skulle vara min grej.
Har inte mycket kunskap om detta, men har en kansla av att bygg (som i byggarbetare) ar mer prakiskt an i Sverige, d v s de flesta har inte gatt ett gymnasieprogram. Oavsett sa ar visumet du kommer behova (i USA) ett M-visum, alltsa inte samma som det for universitet/college-studier (F-visum).
http://travel.state.gov/content/visas/english/study-exchange/student.html
Citera
2015-06-23, 20:11
Medlem
Jag ska söka till college i USA om ungefär 2 år och undrar om någon vet någon sida med exempel på applications, dvs CV, uppsats, rekommendationer mm ( med IVY-league klass). Jag skulle vilja se om jag är på god nivå än, snackar mest om CV eller Extra Curricular delen. Om ni vet något ställe jag kan hitta detta svara gärna, tack!
Citera
2015-06-25, 12:38
Medlem
Någon som har liiite (eller mycket) koll på amerikanska universitet som inte har något för sig och har lust att kolla igenom denna lista? http://www.isep.org/students/Intl_Students/anticipated_openings_in_the_usa_spring.asp

Känner mig så jäkla nollställd, vet inte alls vad jag ska söka ...

Kraven på ett uni i USA är väl först och främst att det finns kurser inom computer science/information systems, sedan känner jag att jag liksom inte har någon koll? Liten stad/stor stad? Litet uni/stort uni? Var i USA? Känns väl som ett vettigt val att universitetet inte ligger allt för långt från själva "staden" det ligger i så att man kan ta sig till restauranger, klubbar, underhållning osv rätt enkelt.

Kom gärna med reflektioner och synpunkter, känner mig rätt lost just nu!
Citera
2015-06-25, 19:57
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromofobi
Någon som har liiite (eller mycket) koll på amerikanska universitet som inte har något för sig och har lust att kolla igenom denna lista? http://www.isep.org/students/Intl_Students/anticipated_openings_in_the_usa_spring.asp

Kraven på ett uni i USA är väl först och främst att det finns kurser inom computer science/information systems, sedan känner jag att jag liksom inte har någon koll? Liten stad/stor stad? Litet uni/stort uni? Var i USA? Känns väl som ett vettigt val att universitetet inte ligger allt för långt från själva "staden" det ligger i så att man kan ta sig till restauranger, klubbar, underhållning osv rätt enkelt.

Beror ju sjalvfallet vad du sjalv tycker om, sarskilt stor eller liten stad och var i USA. Trots att jag bor i sodern sjalv tror jag det kan vara en region att undvika om man inte vill ha for stor kulturkrock (Tennessee, Mississippi gar bort).

Personligen hade jag nog haft University of Montana hogt upp. Missoula ar en riktigt fin stad om man inte vill ha det for stort (~100 000 invanare tror jag), nara till fantastisk natur och uteaktiviteter, hogutbildad och relativt lite kriminalitet. Ett par riktigt bra bryggerier i narheten med. Inom visa omraden ar det aven ett mycket valansett universitet. Dock ar vintrarna ganska tuffa rent vadermassigt.
Citera
2015-06-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Beror ju sjalvfallet vad du sjalv tycker om, sarskilt stor eller liten stad och var i USA. Trots att jag bor i sodern sjalv tror jag det kan vara en region att undvika om man inte vill ha for stor kulturkrock (Tennessee, Mississippi gar bort).

Personligen hade jag nog haft University of Montana hogt upp. Missoula ar en riktigt fin stad om man inte vill ha det for stort (~100 000 invanare tror jag), nara till fantastisk natur och uteaktiviteter, hogutbildad och relativt lite kriminalitet. Ett par riktigt bra bryggerier i narheten med. Inom visa omraden ar det aven ett mycket valansett universitet. Dock ar vintrarna ganska tuffa rent vadermassigt.

Tack så mycket för svar! Ska överväga Montana, dock är jag mer sugen på värme vilket gör att jag helst inte väljer de nordligare staterna .. Var i södern bor du? Hur är det där?
Citera
2015-06-27, 02:22
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kromofobi

Citat:
Ursprungligen postat av encephalization

När jag ser er diskussion uppkommer frågan: Är ISEP den sida som ni skulle rekommendera för att hitta en utbildning i USA? Och dessutom; får man CSN för dessa utbildningar?
Citera
2015-06-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
När jag ser er diskussion uppkommer frågan: Är ISEP den sida som ni skulle rekommendera för att hitta en utbildning i USA? Och dessutom; får man CSN för dessa utbildningar?

Jag ska åka via isep på utbytestermin. Vad jag förstår så är det just utbytesterminer/år som isep sysslar med, inte hela utbildningar. Man får CSN precis som man får på sitt hemuniversitet.
Citera
2015-06-29, 22:44
Medlem
Hur enkelt är det att studera som introvert i USA som annars verkar fylld med motsatsen? Blir man en outsider och är det mycket drama bland människorna där när man är på college-nivå? Rent generellt alltså. Någon som har erfarenheter?
Citera
2015-07-03, 10:20
Medlem
Om man snittar runt B på gymnasiebetygen och har ett SAT på omkring 2000 poäng, räcker det då för skolor som University of Wisconsin, University of Arizona, Texas A&M, San Diego state och liknande?
Jag har inga som helst planer på ivy skolorna då de är på tok för dyra. Jag läste också att vissa skolor har så att om man är internationell student så får man betala in state tuition efter 1 år, är det att verkligen sant? Tvivlar på det.
Hur mycket dåligare ser det ut på cv:t om man har gått på ett state university?
Hur lätt är det att få scholarships om man håller sig över 3.0 GPA under skolåren?
Betalar man innan eller efter varje termin/år? Ser att vissa skolor höjer sin out of state tuition med ganska mycket varje år, vad händer om dom plötsligt höjer med 4000usd ett år och du ej planerat för det? Står man där då och ej k a n betala och blir utslängd från universitetet?

Jag vill plugga en bachelors i USA då det är där jag vill jobba i framtiden. Är det så att du får ett år på dig att söka jobb efter avslutad major och om du ej hittar något så åker du ut från landet? Kan man då fortfarande åka dit på turist visa och gå på jobbintervju osv?
Senast redigerad av Sibirius 2015-07-03 kl. 10:23.
Citera
2015-07-04, 04:40
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirius
Om man snittar runt B på gymnasiebetygen och har ett SAT på omkring 2000 poäng, räcker det då för skolor som University of Wisconsin, University of Arizona, Texas A&M, San Diego state och liknande?
Vet ej. Det finns dock lankar i denna trad till sidor dar man kan kolla vad som behovs for antagning pa samtliga hogre larosaten i USA. Kan aven soka ganska latt pa natet for denna info.

Citat:
Jag har inga som helst planer på ivy skolorna då de är på tok för dyra. Jag läste också att vissa skolor har så att om man är internationell student så får man betala in state tuition efter 1 år, är det att verkligen sant? Tvivlar på det.
vanligen ar det ett eller tva ar. Du maste dock kunna visa upp nar du anlande i landet (oftast accepteras inte enbart pass. Lattast ar att fa en bostadsadress snabbt och sedan fa en raknign skicakd per post ELLER ga till Social Security office och ansok om att fa ett Social Security Number. Du kommer fa avslag, men du far det via officiellt mail med datumstampel. Se till att fa detta gjort sa fort som mojligt! Far du det gjort 1-2 dagar efter terminsstart sa kommer du att fa betala out-of-state tuition en termin mer an nodvandigt.

Citat:
Hur mycket dåligare ser det ut på cv:t om man har gått på ett state university?
Inte speciellt savida inte universitetet har ett otroligt daligt rykte.

Citat:
Hur lätt är det att få scholarships om man håller sig över 3.0 GPA under skolåren?
Inte speciellt latt. Det ar ganska manga som soker scholarships. Jag fick en mindre bunt av dem och da holl jag 3.97 GPA. Hade jag haft 3.90-3.95 hade en annan person fatt de flesta av dem.

Citat:
Betalar man innan eller efter varje termin/år? Ser att vissa skolor höjer sin out of state tuition med ganska mycket varje år, vad händer om dom plötsligt höjer med 4000usd ett år och du ej planerat för det? Står man där då och ej k a n betala och blir utslängd från universitetet?
Du betalar innan varje termin borjar. Du kan aven betala manadsvis hos en del skolor som en betalningsplan. Du kommer inte ha det problemet med kostnad langre eftersom CSN har hojt lanebelopp for tuition-fee enormt mycket (CSN har beloppen pa sin hemsida). Ifall du inte kan betala sa blir du "administratively withdrawn" ifran skolan och alla kurser.

Citat:
Jag vill plugga en bachelors i USA då det är där jag vill jobba i framtiden. Är det så att du får ett år på dig att söka jobb efter avslutad major och om du ej hittar något så åker du ut från landet? Kan man då fortfarande åka dit på turist visa och gå på jobbintervju osv?
Kan inte svara pa detta da jag inte minns reglerna exakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in