2013-01-30, 22:32
Medlem
sydhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Nu har jag skickat iväg ansökningar till följande universitet och CC's, får hoppas på det bästa nu!

University of Iowa
North Dakota State
SMC
SBCC
Diablo Valley College (Ska slutföra ansökningen imorgon)

Tanken med dessa CC's är självklart att göra en transfer efter 2 år, då alla 3 är stora transferskolor i California till alla UC skolor och till USC! Wish me luck guys!

Lycka till! Jag sokte ocksa in till SMC (HT), wish me luck too!

Citat:
Ursprungligen postat av jesperlarsen71
SMC och SBCC är ju 100% att man kommer in på typ. internationell och fullständiga betyg så. Tror utbildningarna skiljer sig ganska mycket för dom och U of Iowa och ND state. SMC och SBCC tror jag är ganska mycket billigare, eller har jag fel?

Har hort fran andra ocksa att det inte ar sarskilt svart att komma in pa SMC, hoppas att det stammer!
Citera
2013-01-31, 21:19
Medlem
Klickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Tyvarr ar det nog sa att de battre universiteten i USA gar efter ranking nar de kollar pa svenska utbildningar. De har med storsta sannolikhet inte mycket information om de inte har gemensamma projekt med nagon i Sverige. Efter KI (vilket inte verkar aktuellt) rankas KI som #42 i varlden (enligt THE), Lund #82, Uppsala #106, Stockholm #117, KTH #140. Sjalvfallet har Chalmers och KTH battre utbildningar inom vissa omraden men jag tror att Lund kan vara ett bra alternativ om du vill till en studentstad.

Pa din andra fraga tror jag inte det spelar nagon storre roll om du valjer CC eller samre universitet nar det galler USA. Det ar varifran du far din examen (d v s UCLA/USC) som spelar roll. Sen ar det svart att bedomma. Jag misstanker att en examen fran UCLA eller USC vager betydligt tyngre an en kandidat fran Lund men det finns andra faktorer som spelar in, som betyg och forskningserfarenhet. Kan du komma in pa en utbildning i Sverige dar du har mojlighet att delta i forskning de sista aret okar dina chanser ordentligt.

Om du inte ar saker pa vad du vill lasa skulle jag avvakta om jag var du. Vill du verkligen komma in pa grad school i USA sa maste man vara valdigt motiverad. Det ar battre att vanta nagot ar och under sin kandidatexamen fa toppbetyg an att var ett par ar yngre med hyffsade betyg.

Tack för svaren!

Jag formulerade mig lite knasigt i min andra fråga. Vad jag syftade på vad att läsa alla 4 år på ett lite sämre universitet. Har kollat på Penn State t.ex., de är rankade top 50 i USA och har en bra Engineering-skola. Lite snabbt googlande ger den här listan som håller deras Aerospace-program och deras Mechanical Engineering-program på samma nivå som UCLA och över USC. Detta jämfört med att läsa 2 år på ett community college och de följande 2 på USC eller UCLA. På rak arm verkar det ju helt klar roligare att stanna 4 år på samma skola - CC verkar inte särskilt spännande - därav frågan.

Givetvis ser ju en UCLA-examen bättre ut, men jag kan tänka mig att det inte är hela världen och att betyg/referenser väger tyngre, så länge man går på en hyfsat erkänd skola.

Nu är det ju redan försent att söka till 2013/2014, så jag har ett år att tänka på saken.

Lund var för övrigt mitt förstahandsval, trevligt att de rankas så högt.
Citera
2013-02-05, 11:52
Medlem
Rangvalds avatar
När är senaste ansökning ungefär om man vill in på SBCC nu i september?
Citera
2013-02-05, 14:36
Medlem
trattfans avatar
Är sugen på att dra iväg och plugga utomlands!
Antingen Aussie eller USA, någon som kan nämna för/nackdelar med båda länderna?

Har inga problem med Engelska och hade tänkt mig att plugga ekonomi/marknadsföring.
Vart i USA vet jag inte riktigt men helst LA eller NYC!

Vad jag har förstått det som så är de inte lika hårda på betygen i USA som i Sverige, beror självklart på vilket universitet man söker, utan mer att de är "snällare" eftersom de vill få in pengarna. Stämmer det?

Gick ut med 3 IGn (som inte har någonting med det jag vill söka) 1 MVG, 11 VGn och resten G.

Vad går 3 år på ungefär? Har väl ungefär räknat med 500.000-750.000kr totalt? Sedan täcker väl CSN ungefär hälften av det har jag för mig, ja största delen är lån jag vet.
Citera
2013-02-06, 13:20
Medlem
Rangvalds avatar
(AA) = Associate in Arts
(AA-T) = Associate in Arts for Transfer
(AS) = Associate in Science
(C) = Certificate
(SCA) = Skill Competency Award
(D) = Department Award

Någon som vill förklara dessa? Försöker klura ut vilka som ger mig rätt till CSN och vilka som inte gör..
Citera
2013-02-06, 19:33
Medlem
Allpointss avatar
Finns det några CC som tillhandahåller residence halls? Planer på att studera i USA till hösten och är öppen om vart jag ska studera, dock skulle det underlätta med boendet ganska rejält.
Citera
2013-02-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Är sugen på att dra iväg och plugga utomlands!
Antingen Aussie eller USA, någon som kan nämna för/nackdelar med båda länderna?

Har inga problem med Engelska och hade tänkt mig att plugga ekonomi/marknadsföring.
Vart i USA vet jag inte riktigt men helst LA eller NYC!

Vad jag har förstått det som så är de inte lika hårda på betygen i USA som i Sverige, beror självklart på vilket universitet man söker, utan mer att de är "snällare" eftersom de vill få in pengarna. Stämmer det?

Gick ut med 3 IGn (som inte har någonting med det jag vill söka) 1 MVG, 11 VGn och resten G.

Vad går 3 år på ungefär? Har väl ungefär räknat med 500.000-750.000kr totalt? Sedan täcker väl CSN ungefär hälften av det har jag för mig, ja största delen är lån jag vet.

Nu är det ju inte så att bara för att det går att komma in på meriter att amerikanska universitet fullständigt skiter i dina betyg. Om du söker till stora och bra universitet finns det troligtvis någon som har engagemang som är minst lika imponerande som ditt. Mitt förslag är mindre liberal arts-skolor. Leta efter skolor där du inte tror svenskar söker, vissa universitet har tom. olika stipendier beroende på din etnicitet. Där går det dock ofta på någonstans mellan 40-50 000+/år. Dessutom har många skolor i LA och NYC inte dorms och då kan det dra iväg riktigt långt om du inte vill bo ute på vischan och pendla. Om du ni inte har något emot att bo i de lite fattigare delarna kan du komma ned på en summa runt 30 000. Akademiska stipendier är nog tyvärr inget att satsa på. En bachelor är också vanligtvis fyra år i USA, nog för att du kan läsa extra credits och bli klar tidig, men jag skulle inte satsa på att bli klar snabbare än 3 1/2 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Rangvald
(AA) = Associate in Arts
(AA-T) = Associate in Arts for Transfer
(AS) = Associate in Science
(C) = Certificate
(SCA) = Skill Competency Award
(D) = Department Award

Någon som vill förklara dessa? Försöker klura ut vilka som ger mig rätt till CSN och vilka som inte gör..

Alla utbildningar som du kan göra en transfer till en bachelor's degree kan du läsa. I detta fall Associate degree (i detta fall säkerligen Associate in Arts for transfer) så länge den är överförbar.
Citera
2013-02-07, 03:31
Medlem
Twoswordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allpoints
Finns det några CC som tillhandahåller residence halls? Planer på att studera i USA till hösten och är öppen om vart jag ska studera, dock skulle det underlätta med boendet ganska rejält.
Jamestown Community College, New York har residence halls och relativt lag kostnad for att studera dar. Andra platser kanner jag inte till men jag kan tanka mig att en del sokande pa natet lar ge resultat.
Citera
2013-02-09, 18:26
Medlem
Tjena!
Planerar att åka iväg till USA för att plugga ekonomi en termin i höst. Helst åker jag till Kalifornien men mitt enda kriterium är egentligen att det är en stor skola. Någon som har tips på skolor man kan söka till där inte antagningskraven är på tok för höga (har 120 högskolepoäng men inte jättehöga betyg). Är villig att betala runt 50-70 tkr. Räcker det?

Tack för svar!
Citera
2013-02-09, 18:35
Medlem
Timpsiiis avatar
Fick svar från SBCC för 2 dagar sedan att jag inte kom in för hösten -13 pga mitt GPA

Då kan man nog glömma de flesta skolorna som man har sökt till antar jag om man inte kommer in på en skitskola som SBCC liksom... Blir väl att hoppa från Öresundsbron istället då!
Citera
2013-02-10, 04:35
Medlem
encephalizations avatar
Citat:
Fick svar från SBCC för 2 dagar sedan att jag inte kom in för hösten -13 pga mitt GPA

Då kan man nog glömma de flesta skolorna som man har sökt till antar jag om man inte kommer in på en skitskola som SBCC liksom... Blir väl att hoppa från Öresundsbron istället då!
Trakigt att hora. Men ge inte upp hoppet annu, it ain't over 'til the fat lady sings.

Far man fraga vad du hade for betyg nar du sokte?
Citera
2013-02-14, 08:18
Medlem
Citat:

Samma som nedan. Kan man höra vad ditt betyg var? Skulle vart bra och ha och jämföra med vad SBCC tycker inte är tillräckligt.

Och tråkigt att höra :/ Kanske testa SMC?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in