Citat:
Ursprungligen postat av encephalization
Tyvarr ar det nog sa att de battre universiteten i USA gar efter ranking nar de kollar pa svenska utbildningar. De har med storsta sannolikhet inte mycket information om de inte har gemensamma projekt med nagon i Sverige. Efter KI (vilket inte verkar aktuellt) rankas KI som #42 i varlden (enligt THE), Lund #82, Uppsala #106, Stockholm #117, KTH #140. Sjalvfallet har Chalmers och KTH battre utbildningar inom vissa omraden men jag tror att Lund kan vara ett bra alternativ om du vill till en studentstad.
Pa din andra fraga tror jag inte det spelar nagon storre roll om du valjer CC eller samre universitet nar det galler USA. Det ar varifran du far din examen (d v s UCLA/USC) som spelar roll. Sen ar det svart att bedomma. Jag misstanker att en examen fran UCLA eller USC vager betydligt tyngre an en kandidat fran Lund men det finns andra faktorer som spelar in, som betyg och forskningserfarenhet. Kan du komma in pa en utbildning i Sverige dar du har mojlighet att delta i forskning de sista aret okar dina chanser ordentligt.
Om du inte ar saker pa vad du vill lasa skulle jag avvakta om jag var du. Vill du verkligen komma in pa grad school i USA sa maste man vara valdigt motiverad. Det ar battre att vanta nagot ar och under sin kandidatexamen fa toppbetyg an att var ett par ar yngre med hyffsade betyg.
Tack för svaren!
Jag formulerade mig lite knasigt i min andra fråga. Vad jag syftade på vad att läsa alla 4 år på ett lite sämre universitet. Har kollat på Penn State t.ex., de är rankade top 50 i USA och har en bra Engineering-skola. Lite snabbt googlande ger den här listan som håller deras
Aerospace-program och deras
Mechanical Engineering-program på samma nivå som UCLA och över USC. Detta jämfört med att läsa 2 år på ett community college och de följande 2 på USC eller UCLA. På rak arm verkar det ju helt klar roligare att stanna 4 år på samma skola - CC verkar inte särskilt spännande - därav frågan.
Givetvis ser ju en UCLA-examen bättre ut, men jag kan tänka mig att det inte är hela världen och att betyg/referenser väger tyngre, så länge man går på en hyfsat erkänd skola.
Nu är det ju redan försent att söka till 2013/2014, så jag har ett år att tänka på saken.
Lund var för övrigt mitt förstahandsval, trevligt att de rankas så högt.