2015-07-15, 17:21
Medlem
När det gäller minsta barnets försäkring vågar jag inte ta bort den. Den täckandes när jag var gravid och att säga upp den nu vore inte rättvist mot henne. Hon är ständigt under utredning och kan i framtiden ha krav på rätt mycket pengar. Samma sak säger jag upp denna försäkring så lär hon aldrig få någon ny försäkring någon annan stans utan begränsningar till de diagnoser hon har mm.

Tv-avgiften. Visst. men jag har barn som ser tv och då ska man betala. Surt men sant. Tror knappt man hittar ett hem där det inte finns någon tv, så jäkla orättvist att de inte kan dra tv avgiften på skatten i stället för att "några" ska betala för alla som ser tv.

Jag har Comviq fast pris 195kr tankar jag. Dottern har samma. När det är skola så köper jag terminskort men nu under lovet så tankar jag. Har bara tankat för 200 under hela sommaren så blir inte så många buss resor.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Några andra tips:
Kolla om du inte kan få billigare hemförsäkring på något sätt.
Nu bor du på 80 kvm, så då blir det ju lite dyrare, men du kanske kunde spara 30-40 kr på att byta.

Tv avgiften borde du kunna dodgea. Bara ringa och säga att du sålt TV:n och sen inte öppna när dom kommer. Vill man hålla sig inom lagen går det faktiskt att titta på TV och ev. netflix via datorn.

Försäkringar till barnen är naturligtvis bra att ha, men se till att du har koll på vad dem faktiskt täcker och att du kan få ut dem. Jag skulle nog personligen hellre lägga 150 kr på ett sparande än 150 kr på en försäkring, då jag kan få ut dem pengarna när jag vill. Ofta blir det så att man just aldrig använder en försäkring alls, och det är det försäkringsbolagen vet.

Problemet är väl att kronofogden kan sno pengarna om du sparar dem. Det tål att tänkas på.

Men säg att du skippade försäkringarna för dina barn, tog en billigare hemförsäkring och började mygla med TV avgiften. Det skulle kunna spara 300-400 kr i månaden.

Går det inte att köpa terminskort till dottern i stället för att tanka det? Skulle det bli billigare?
Har du någon telefon? Kan du byta den till hallon?
Citera
2015-07-15, 17:44
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piamerete
När det gäller minsta barnets försäkring vågar jag inte ta bort den. Den täckandes när jag var gravid och att säga upp den nu vore inte rättvist mot henne. Hon är ständigt under utredning och kan i framtiden ha krav på rätt mycket pengar. Samma sak säger jag upp denna försäkring så lär hon aldrig få någon ny försäkring någon annan stans utan begränsningar till de diagnoser hon har mm.

Tv-avgiften. Visst. men jag har barn som ser tv och då ska man betala. Surt men sant. Tror knappt man hittar ett hem där det inte finns någon tv, så jäkla orättvist att de inte kan dra tv avgiften på skatten i stället för att "några" ska betala för alla som ser tv.

Jag har Comviq fast pris 195kr tankar jag. Dottern har samma. När det är skola så köper jag terminskort men nu under lovet så tankar jag. Har bara tankat för 200 under hela sommaren så blir inte så många buss resor.

Ok. Hallon kostar 149 normalt, då vinsten att byta är väl då rätt liten.

Hur kommer det sig att du fått dina skulder hos kronofogden?
Har du en massa SMS lån och sådant också?

Kanske bäst att betala av dem först. Om du kan få låna av någon i släkten så är det bättre än att ha dem där för dem är svindyra.
Citera
2015-07-15, 18:26
Medlem
Skulderna är bl.a. för advokat kostnader (vårdnadstvist x2 2011+ 2013), tillkommen tv-avgift. Inga sms lån. Har aldrig tagit och skulle nog inte få det heller.

Citat:
Ok. Hallon kostar 149 normalt, då vinsten att byta är väl då rätt liten.

Hur kommer det sig att du fått dina skulder hos kronofogden?
Har du en massa SMS lån och sådant också?

Kanske bäst att betala av dem först. Om du kan få låna av någon i släkten så är det bättre än att ha dem där för dem är svindyra.
Citera
2015-07-15, 18:28
Medlem
Samt största skulden av alla (ca 46000). gammal skatteskuld

Citat:
Skulderna är bl.a. för advokat kostnader (vårdnadstvist x2 2011+ 2013), tillkommen tv-avgift. Inga sms lån. Har aldrig tagit och skulle nog inte få det heller.
Citera
2015-07-15, 18:36
Medlem
Min familj har erbjudit sig låna ut pengar för att betala men jag vill betala min skuld själv. Ingen annan ska behöva stå för mina skulder. Aldrig!!

Skattskulden är ifrån 2011/03. Den fick jag för att jag av misstag betalat för lite skatt ett år. Jag sa ja till att min väninnas mamma skulle få sätta in 2x 25000 kr på mitt konto. pengarna stod där i 5 minuter. Jag överförde vidare till en person som sedan skulle lämna pengarna personligen till henne då hon bor och lever i Gambia. På så sätt gick skattmyndigheten in å granskade mina konton och de kom fram till att jag skulle betala skatt av pengarna. Den gång (2011) orkade jag inte ta itu med nåt, hade mera än nog med pågående vårdnadstvister, att vi som familj blev utsatta för brott som sedan ledde till kontaktförbud för den åtalade. (jag är norsk därav alla skrivfel).
Citera
2015-07-15, 18:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheelie87

Advokaten får ju pengar av Fogden eftersom Piamerete inte kunnat betala.

Du har så fel man kan ha. Ingen får en spänn av KFM innan de lyckats driva in den.

Dubtrodde alltså "ojdå kära advokaten, har någon inte betalat? Ta då den här säcken med pengar så skall vi försöka driva in dem sen"?
Senast redigerad av EckiEcki 2015-07-15 kl. 18:41.
Citera
2015-07-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wheelie87
Det beror väl på vilket perspektiv man ser det från? Man kan lämna in ett ärenden för att man är skyldig någon pengar eller för att någon är skyldig en själv pengar.

Här är det ju Piamerete, Fogden och Advokaten.

Advokaten får ju pengar av Fogden eftersom Piamerete inte kunnat betala.
Sen har ju Fogden uppdraget av riksdagen att se till att Piamerete betalar hela summan, men i den takt h'n kan. (Enligt schablonerna)

Så trodde jag det funkade iaf, men rätta mig om jag har fel.
Kronofogden hjälper bara till med indrivningen och betalar inte några pengar i förskott.
Citera
2015-07-15, 18:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Samt största skulden av alla (ca 46000). gammal skatteskuld

Hur gammal? Den preskriberas efter fem år. Har du flera skulder till staten?

"De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år"

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Edit: Jag såg nu att du redan svarat på frågan.
Senast redigerad av trottwell 2015-07-15 kl. 18:52.
Citera
2015-07-15, 18:48
Medlem
Jag håller så med dig. Boendekostnad och lön. Såklart vore jag ensam utan barn så skulle jag lätt kunna bo i en skrubb för ett tag för att betala mina skulder. Har också kollat runt efter extremt litet boende för att minska hyran.

Har stått i kö på bostad Stockholm i 15 år så ligger gott ann till att få en annan lägenhet. Har ett förstahandskontrakt lägenhet i villa (övertog en väns kontrakt). Ser att även små lägenheter kostar en bra summa så vet inte om det vore lönsamt flytta. Samt att jag begränsas av att söka på vissa lägenheter på grund av skulder till Kronofogden. Jag bara vet en sak helt säkert. Jag ska betala mina skulder och det fasligt snabbt på egen hand.

Citat:
Nu vill inte jag vara sån, men vad jobbar du med?

26000 låter som en ingångslön för en högskoleutbildad person. Även lärare jag känner har fått lön i samma storleksordning.

Och 7000 i hyra. Det är dyrt. Min far betalar 5000 i månaden för en 3:a i en av stockholms finare förorter.

Det är naturligtvis inte lätt att få ihop det, men sjäv har jag också haft turen att kunna bo riktigt billigt (dock i en etta, ej lämplig för barnfamiljer).

Jag tror det är de två viktigaste faktorerna för hur bra din ekonomi blir, din boendekostnad och din lön.
Allt annat går lixom att spara in på eller kringgå, men just dessa är fasta.
Citera
2015-07-15, 18:49
Medlem
Skatteskulden som jag kanske aldrig borde haft, inkom till Kronofogden mars 2011.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur gammal? Den preskriberas efter fem år. Har du flera skulder till staten?

"De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år"

Citera
2015-07-15, 18:53
Medlem
Vad innebär det egentligen för mig att det preskriberas efter fem år? Det gör den väl knappas om jag har pengar utöver existensminimum? (dum fråga kanske men kan inget om sånt här).

Citat:
Skatteskulden som jag kanske aldrig borde haft, inkom till Kronofogden mars 2011.
Citera
2015-07-15, 18:54
Medlem
Preskriptionstid

De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Skatteverket kan ansöka om att preskriptionen ska förlängas.

För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Exempel på detta är privat telefonräkning och postorderskuld. Det finns vissa skulder som framstår som en konsumentfordran men som inte anses vara det, t.ex. Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift enligt trafikskadelagen.

För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste väcka talan (ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd) inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten. Efter att ett utslag eller dom har meddelats är det treårig eller tioårig preskriptionstid som gäller beroende på om det är en konsumentfordran eller inte.

Övriga enskilda fordringar, t.ex. skuld till privatpersoner eller fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev, exempelvis banklån, har en preskriptionstid på tio år.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in