Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
---Dessutom, senast någon dömdes för ocker i Sverige var väl sent sjuttiotal, och då var väl räntan runt 300% ... Så jag har lite svårt att se hur en marknadsräntan skulle vara ocker?
Dessutom krävs ju att man utnyttjar trångmål, vilket man inte per automatik gör när man lånar ut pengar.
Wow...mycket bra...jag skriver på FB för att lära mig nya saker, och eftersom jag redan känner till tack vare Dante att Inferno (helvetet) är indelat i olika nivåer, så finner jag nu att skuldsättningshelvetet kan vara indelat mellan vanliga skulder, skulder med marknadsränta och skulder med ockerränta...innan man inträder i
evighetsgäldenärens och sedermera kanske t.o.m. hemlöshetens inferno... kanske finns ytterligare indelningar? Att "inte utnyttja trångmål" kanske skulle kunna vara en sådan nivå, där skulden endast är en fiktiv konstruktion på papperet för att undkomma skatt...i sådant fall föreligger ju inget "trångmål" hos gäldenären, utan "trångmålet" upplevs ju endast av den som faktiskt BEHÖVER låna pengar, d.v.s. den fattige... o.k....begreppens relationer börjar klarna även hos mig...

Med denna lilla ordvändning kan man alltså låna ut pengar till kompisen med hur hög ränta som helst om/när det gagnar hen skattemässigt, och samtidigt erbjuda möjligheten till andra frivilliga
mobillån-/SMSlåntagare till flera hundra procents ränta därför att vederbörande tagit lånet "frivilligt", d.v.s. utan att låntagaren objektivt sett i efterhand anses ha befunnit sig i "trångmål"...
Begreppet "tionde" som Jehovas och andra religiösa använder sig av framstår ju i sammanhanget som en ganska låg procentsats...