2015-02-25, 02:07
  #1213
Medlem
pigginattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Dom agerar maffia med all rätt, kan man inte sköta en simpel ekonomi så ska man fan inte ha några pengar.

Håller med, men kommer någonting imellan t.ex dödsfall, depression etc. så kör dom över dig iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nu har du nog blandat ihop det med att en skuldsanering varar i fem år.

Just ja!
Citera
2015-02-25, 07:41
  #1214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
För det första, det finns en samlingstråd för alla KFM-frågor, och det finns en sökfunktion.

För det andra, allt du beskriver verkar korrekt hanterat. De inte bara får, utan SKA göra på det sättet.

Precis som tidigare talare sagt så är Det enda personen kan göra är att hitta en bank som är villig att låna ut pengar för att lösa alla skulder så personen får ett lån med bättre ränta. Eller kontakta de individuella kreditgivarna och försöka förhandla bättre villkor.

Mycket omänskligt beteende om man inte ser efter personens bästa kan jag tycka. Det finns ju knappast någon som kan tycka det är rimligt att en skuldsatt person som vill lösa sin kris ska behöva betala miljontals kronor i ränta på ett belopp på några hundra tusen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Dom agerar maffia med all rätt, kan man inte sköta en simpel ekonomi så ska man fan inte ha några pengar.

Gillar hur du resonerar. Man är alltså inte värd en andra chans? Du verkar vara en trevlig kille.
Citera
2015-02-25, 08:26
  #1215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globalmoney
Mycket omänskligt beteende om man inte ser efter personens bästa kan jag tycka. Det finns ju knappast någon som kan tycka det är rimligt att en skuldsatt person som vill lösa sin kris ska behöva betala miljontals kronor i ränta på ett belopp på några hundra tusen.



Gillar hur du resonerar. Man är alltså inte värd en andra chans? Du verkar vara en trevlig kille.

Man kan få sin "andra chans" genom att ansöka om skuldsanering.... Blir man beviljad den så får man leva på existensminimum i 5 år och sedan efterskänks resterande skulder... man skall dock vara kvalificerat insolvent för att få skuldsanering... d.v.s man ska inte kunna betala tillbaka sina skulder inom en överskådlig tid....

Banklån för någon som är i kronis händer är i det närmaste omöjligt om det inte finns något man kan pantsätta eller att någon går i borgen....
Citera
2015-02-25, 09:58
  #1216
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pigginatten
---Kronofogden = Maffia

Folk tar livet av sig men det skiter dom i, dom ska bara ha sina pengar!
Förstår varför dom spränger lokalerna i Malmö.

Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Dom agerar maffia med all rätt, kan man inte sköta en simpel ekonomi så ska man fan inte ha några pengar.
Inte med "all rätt"... de agerar maffia med "den starkes rätt"...KFM är en kvarleva efter Gustav Vasa's räfstochrättarting, där han slog ihjäl och/eller innebrände alla och envar som inte fogade sig i myndigheternas påbud, och dessa regler vidmakthålls av dem som lärt sig utnyttja dem...det faktum att flertalet av svenskarna talar om "ekonomi" medan endast ett fåtal talar i termer av "finanser" visar hur ägarmaffian skor sig med regelverkets hjälp...
Citera
2015-02-25, 10:09
  #1217
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Man kan få sin "andra chans" genom att ansöka om skuldsanering.... Blir man beviljad den så får man leva på existensminimum i 5 år och sedan efterskänks resterande skulder... man skall dock vara kvalificerat insolvent för att få skuldsanering... d.v.s man ska inte kunna betala tillbaka sina skulder inom en överskådlig tid....

Banklån för någon som är i kronis händer är i det närmaste omöjligt om det inte finns något man kan pantsätta eller att någon går i borgen....

Skuldsanering baseras på om man har en rimlig möjlighet att betala av skulderna under sin livstid. För knappt 400.000 och ha jobb med lön är det omöjligt att få skuldsanering skulle jag tro.
Citera
2015-02-25, 10:27
  #1218
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globalmoney
Mycket omänskligt beteende om man inte ser efter personens bästa kan jag tycka. Det finns ju knappast någon som kan tycka det är rimligt att en skuldsatt person som vill lösa sin kris ska behöva betala miljontals kronor i ränta på ett belopp på några hundra tusen.

Sorry, jag tillhör de som anser att man skall se till kreditgivarnas bästa.

Det är ju inte så att man hamnar på gatan för en skuld insverige i första taget.
Citera
2015-02-25, 10:43
  #1219
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sorry, jag tillhör de som anser att man skall se till kreditgivarnas bästa.

Det är ju inte så att man hamnar på gatan för en skuld insverige i första taget.

http://www.metro.se/nyheter/larmet-fran-stadsmissionen-vara-pensionarer-hamnar-pa-gatan/EVHnkt!0eqvjwkBRwge2/

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/antalet-hemlosa-vaxer-dramatiskt_4170683.svd

Med ockerräntor ökar naturligtvis riskerna för hemlöshet och därmed sammanhängande konsekvenser för både individen och samhället...
__________________
Senast redigerad av studentroland 2015-02-25 kl. 10:46.
Citera
2015-02-25, 10:48
  #1220
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
http://www.metro.se/nyheter/larmet-fran-stadsmissionen-vara-pensionarer-hamnar-pa-gatan/EVHnkt!0eqvjwkBRwge2/

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/antalet-hemlosa-vaxer-dramatiskt_4170683.svd

Med ockerräntor ökar naturligtvis riskerna för hemlöshet och därmed sammanhängande konsekvenser för både individen och samhället...

Då tar man inga lån/krediter med "ockerräntor".
Väldigt enkelt.
Citera
2015-02-25, 11:01
  #1221
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Då tar man inga lån/krediter med "ockerräntor".
Väldigt enkelt.
När man känner till konsekvenserna och förstår hur "systemet" med ränta fungerar är det enkelt, ja...utbildning innebär makt i många avseenden, och när maktens innehavare tänker kortsiktigt och inskränkt är det inte roligt att vara i den utsatta positionen, nej...
Citera
2015-02-25, 11:06
  #1222
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
http://www.metro.se/nyheter/larmet-fran-stadsmissionen-vara-pensionarer-hamnar-pa-gatan/EVHnkt!0eqvjwkBRwge2/

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/antalet-hemlosa-vaxer-dramatiskt_4170683.svd

Med ockerräntor ökar naturligtvis riskerna för hemlöshet och därmed sammanhängande konsekvenser för både individen och samhället...

Bra, ta nu och tala om hur stor del av de som har skulder som hamnar i den situationen? (Särskilt som jag tillochmed skrev "i första taget".)

Dessutom, senast någon dömdes för ocker i Sverige var väl sent sjuttiotal, och då var väl räntan runt 300% ... Så jag har lite svårt att se hur en marknadsräntan skulle vara ocker?

Dessutom krävs ju att man utnyttjar trångmål, vilket man inte per automatik gör när man lånar ut pengar.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2015-02-25 kl. 11:10.
Citera
2015-02-25, 11:18
  #1223
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Bra, ta nu och tala om hur stor del av de som har skulder som hamnar i den situationen? (Särskilt som jag tillochmed skrev "i första taget".)
Citat:
I dag saknas tillförlitlig statistik över hur stor gruppen är och den officiella siffran på cirka 34 000 är av allt att döma i underkant. Siffran kommer från en nationell tvärsnittsräkning från 2011. De hemlösa som inte är kända av myndigheter eller frivilligorganisationer kommer inte med i de nationella räkningarna. Flera andra grupper tillhör också mörkertalet, till exempel papperslösa och EU-migranter utan permanent uppehållstillstånd. De stora kommunerna gör egna räkningar. Till exempel har Malmö gjort en karläggning den 1 oktober i år och i den hade antalet hemlösa ökat från föregående år. Mest framträdande var ökningen i gruppen 19–24 år. I Malmöundersökningen ökade också antalet barn i hemlösa hushåll under 2014 från 329 till 467.

Grupperna som konkurrerar om bostäder eller tillfälliga logier i Sverige har ökat och blivit mer differentierade. Det skapar oro i samhället.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/antalet-hemlosa-vaxer-dramatiskt_4170683.svd
Att låntagande och konstant ränteslaveri skulle vara något slags "normaltillstånd" där ett visst mått av mänskligt svinn är inberäknat är en tankegång som jag ännu inte tänkt i, men det kanske är den som gör att paragrafryttare kan rättfärdiga sina siffror in absurdum?
Citera
2015-02-25, 11:28
  #1224
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
---Dessutom, senast någon dömdes för ocker i Sverige var väl sent sjuttiotal, och då var väl räntan runt 300% ... Så jag har lite svårt att se hur en marknadsräntan skulle vara ocker?

Dessutom krävs ju att man utnyttjar trångmål, vilket man inte per automatik gör när man lånar ut pengar.
Wow...mycket bra...jag skriver på FB för att lära mig nya saker, och eftersom jag redan känner till tack vare Dante att Inferno (helvetet) är indelat i olika nivåer, så finner jag nu att skuldsättningshelvetet kan vara indelat mellan vanliga skulder, skulder med marknadsränta och skulder med ockerränta...innan man inträder i evighetsgäldenärens och sedermera kanske t.o.m. hemlöshetens inferno... kanske finns ytterligare indelningar? Att "inte utnyttja trångmål" kanske skulle kunna vara en sådan nivå, där skulden endast är en fiktiv konstruktion på papperet för att undkomma skatt...i sådant fall föreligger ju inget "trångmål" hos gäldenären, utan "trångmålet" upplevs ju endast av den som faktiskt BEHÖVER låna pengar, d.v.s. den fattige... o.k....begreppens relationer börjar klarna även hos mig...
Med denna lilla ordvändning kan man alltså låna ut pengar till kompisen med hur hög ränta som helst om/när det gagnar hen skattemässigt, och samtidigt erbjuda möjligheten till andra frivilliga mobillån-/SMSlåntagare till flera hundra procents ränta därför att vederbörande tagit lånet "frivilligt", d.v.s. utan att låntagaren objektivt sett i efterhand anses ha befunnit sig i "trångmål"...

Begreppet "tionde" som Jehovas och andra religiösa använder sig av framstår ju i sammanhanget som en ganska låg procentsats...
__________________
Senast redigerad av studentroland 2015-02-25 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in