2015-07-15, 15:52
  #1321
Medlem
bithaxs avatar
Nu vill inte jag vara sån, men vad jobbar du med?

26000 låter som en ingångslön för en högskoleutbildad person. Även lärare jag känner har fått lön i samma storleksordning.

Och 7000 i hyra. Det är dyrt. Min far betalar 5000 i månaden för en 3:a i en av stockholms finare förorter.

Det är naturligtvis inte lätt att få ihop det, men sjäv har jag också haft turen att kunna bo riktigt billigt (dock i en etta, ej lämplig för barnfamiljer).

Jag tror det är de två viktigaste faktorerna för hur bra din ekonomi blir, din boendekostnad och din lön.
Allt annat går lixom att spara in på eller kringgå, men just dessa är fasta.
Citera
2015-07-15, 15:53
  #1322
Medlem
Jag tyckte informationen på deras hemsida var ganska tydlig.

http://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html


Din situation:
Ensamstående med 10åring och 13åring.
Ett av dina barn har ett funktionshinder

Det verkar som att du får behålla

4675 kr för att du är ensamstående (till ditt livsuppehälle)
+ 2855 för 10åringen (till ditt ena barns livsuppehälle)
+ 2855 för 13åringen (till ditt andra barns livsuppehälle)
+ 7000 för hyran (som ju försvinner iom att hyran är betald)
+ 800 för elen (...)
+ x kr för de tillägg du kan få göra

Citat:
"Det finns vissa kostnader som vi kan ta särskild hänsyn till genom ett tillägg till normalbeloppet.
Det kan till exempel vara:

Familjens kostnader för medicin och läkarbesök. Tillägg kan endast göras upp till högkostnadsskyddet. Sjukdomsrelaterade kostnader som inte omfattas av högkostnadsskyddet kräver läkarintyg. Alternativmedicin ingår inte.
Kostnader för resor till och från arbetet.
Kostnader för barnsomsorg.
Kostnader för umgänge med barn som inte bor hos dig men som du är försörjningsskyldig för. Du kan få ett tillägg med 40 kronor per dag och barn som barnet vistas hos dig.
Underhållsbidrag som du betalar direkt till den andre föräldern eller till barnet om det är över 18 år.
Vissa kostnader för specialkost. En förutsättning är att du kan visa läkarintyg.
Kostnad för glasögon. En förutsättning är att du kan visa intyg och kostnadsförslag.
Kostnader för omfattande tandvård. En förutsättning är att du innan behandlingen inleds kan visa ett intyg från tandläkaren om att behandlingen är nödvändig, hur stor den totala kostnaden är och vilken andel du själv ska betala, hur du ska betala samt att behandlingen är det billigaste alternativet."


Det kan vara så att de tar din bil men då borde kommunens socialtjänst ha skyldighet att hjälpa ditt funktionshindrade barn med färdtjänst.

Citat:
På nåt jävla sätt måste jag bara klara beta av den skuld jag har men vet inte hur. Kanske jobba utöver 100 % natt vore en ide en period. Har totalt 75000 i skulder. (advokatkostnader för tidigare vårdnadstvist m. räntor/avgifter).

Du måste inte fokusera på att tjäna mer för att betala in snabbare. När ärendet gått till kronofogden har ju företaget fått pengar av kronofogden som sen tvingar av dig pengarna en liten bit i taget enligt sina schablon-belopp. Du kommer inte behålla mer om du tjänar mer och företaget kommer inte få pengarna snabbare om du tjänar mer.
Citera
2015-07-15, 16:00
  #1323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piamerete
Var inne på kronofogdens hemsida å räknade ut men såg väldigt konstigt ut. Kanske jag som gjorde något fel. Om jag inte skrev in kostnader för mat mm. så stod det att de kunna mäta ut hela 7000 kr varje månad. Det kan ju knappast stämma. Då är det inte räknat med att vi är tre personer som ska ha mat, kläder mm.


Tyvärr kan det vara så illa, jag har själv varit hos fogden och dom tog 7500 på min lön trots två barn så jag fick leva på existensminimum tills min kära mor fixade ett lån till mig så jag bara betalar 1240 i månaden istället.

Sen räknar dom själslösa jävlarna på fogden på en hyra på max 5000/månad. Mat, el, kläder, radiotjänst osv räknar dom ut med hjälp av ett schablonbelopp så det ska man inte fylla i.

Men alla fall är individuella så det bästa är att låta dom göra en utmätning och när beslutet är klart så får man börja ringa och beklaga sig till dom, inte för att det brukar hjälpa.

Så räkna med att få en lön på runt 11000 efter skatt sen plussa på barnbidrag och underhåll så ska det räcka till hyra, el, mat, kläder, försäkringar osv.

Det är en jävla sits att vara i så jag lider med dig.
Citera
2015-07-15, 16:08
  #1324
Medlem
ja högskoleutbildad. Jobbar inom vården.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Nu vill inte jag vara sån, men vad jobbar du med?

26000 låter som en ingångslön för en högskoleutbildad person. Även lärare jag känner har fått lön i samma storleksordning.

Och 7000 i hyra. Det är dyrt. Min far betalar 5000 i månaden för en 3:a i en av stockholms finare förorter.

Det är naturligtvis inte lätt att få ihop det, men sjäv har jag också haft turen att kunna bo riktigt billigt (dock i en etta, ej lämplig för barnfamiljer).

Jag tror det är de två viktigaste faktorerna för hur bra din ekonomi blir, din boendekostnad och din lön.
Allt annat går lixom att spara in på eller kringgå, men just dessa är fasta.
Citera
2015-07-15, 16:10
  #1325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piamerete
ja högskoleutbildad. Jobbar inom vården.
Kan tillägga att några tusen tillkommer för att jag jobbar natt (sjuksköterska). Ob. natt utgör ungefär 4-5000 före skatt.
Citera
2015-07-15, 16:13
  #1326
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wheelie87
Jag tyckte informationen på deras hemsida var ganska tydlig.

http://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html


Din situation:
Ensamstående med 10åring och 13åring.
Ett av dina barn har ett funktionshinder

Det verkar som att du får behålla

4675 kr för att du är ensamstående (till ditt livsuppehälle)
+ 2855 för 10åringen (till ditt ena barns livsuppehälle)
+ 2855 för 13åringen (till ditt andra barns livsuppehälle)
+ 7000 för hyran (som ju försvinner iom att hyran är betald)
+ 800 för elen (...)
+ x kr för de tillägg du kan få göra



Det kan vara så att de tar din bil men då borde kommunens socialtjänst ha skyldighet att hjälpa ditt funktionshindrade barn med färdtjänst.



Du måste inte fokusera på att tjäna mer för att betala in snabbare. När ärendet gått till kronofogden har ju företaget fått pengar av kronofogden som sen tvingar av dig pengarna en liten bit i taget enligt sina schablon-belopp. Du kommer inte behålla mer om du tjänar mer och företaget kommer inte få pengarna snabbare om du tjänar mer.

"har ju företaget fått pengar av kronofogden som sen tvingar av dig pengarna en liten bit i taget"

Kronofogden lägger inte ut pengar, tvärtom, de vill ha betalt när du lämnar in ärendet.
Citera
2015-07-15, 16:18
  #1327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"har ju företaget fått pengar av kronofogden som sen tvingar av dig pengarna en liten bit i taget"

Kronofogden lägger inte ut pengar, tvärtom, de vill ha betalt när du lämnar in ärendet.


Det beror väl på vilket perspektiv man ser det från? Man kan lämna in ett ärenden för att man är skyldig någon pengar eller för att någon är skyldig en själv pengar.

Här är det ju Piamerete, Fogden och Advokaten.

Advokaten får ju pengar av Fogden eftersom Piamerete inte kunnat betala.
Sen har ju Fogden uppdraget av riksdagen att se till att Piamerete betalar hela summan, men i den takt h'n kan. (Enligt schablonerna)

Så trodde jag det funkade iaf, men rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-07-15, 16:32
  #1328
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piamerete
ja högskoleutbildad. Jobbar inom vården.

Jag är ganska övertygad om, att om vi faktiskt privatiserade vården i sverige så skulle lönerna innom vården gå upp också. Problemet med just landstinget är allting som de gör ses som en kostnad, inte en tillgång.

Du kanske kunde specialistutbilda dig dock. Har varit en del snack om det de senaste dagarna. Det kanske också kunde få upp din lön något.
__________________
Senast redigerad av bithax 2015-07-15 kl. 16:35.
Citera
2015-07-15, 16:34
  #1329
Medlem
Pratade precis med Kronofogden och de sa att en hyra på 7000 kr mnd var ok med tanke på att lägenheten är 80 kvm. I en förort till Stockholm.
Citera
2015-07-15, 16:42
  #1330
Medlem
Har blivit antagen en sepc. utb. men så som det ser ut just nu så lönar det sig inte ta en VUB. Min arg. givare ger 12 pass för studier på ett år. Den VUB jag tänkte ta har hela 14 veckor verksamhetsförlagd utb. på ett år. Det gör att jag knappt kan jobba.


Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag är ganska övertygad om, att om vi faktiskt privatiserade vården i sverige så skulle lönerna innom vården gå upp också. Problemet med just landstinget är allting som de gör ses som en kostnad, inte en tillgång.

Du kanske kunde specialistutbilda dig dock. Har varit en del snack om det de senaste dagarna. Det kanske också kunde få upp din lön något.
Citera
2015-07-15, 16:57
  #1331
Medlem
bithaxs avatar
Några andra tips:
Kolla om du inte kan få billigare hemförsäkring på något sätt.
Nu bor du på 80 kvm, så då blir det ju lite dyrare, men du kanske kunde spara 30-40 kr på att byta.

Tv avgiften borde du kunna dodgea. Bara ringa och säga att du sålt TV:n och sen inte öppna när dom kommer. Vill man hålla sig inom lagen går det faktiskt att titta på TV och ev. netflix via datorn.

Försäkringar till barnen är naturligtvis bra att ha, men se till att du har koll på vad dem faktiskt täcker och att du kan få ut dem. Jag skulle nog personligen hellre lägga 150 kr på ett sparande än 150 kr på en försäkring, då jag kan få ut dem pengarna när jag vill. Ofta blir det så att man just aldrig använder en försäkring alls, och det är det försäkringsbolagen vet.

Problemet är väl att kronofogden kan sno pengarna om du sparar dem. Det tål att tänkas på.

Men säg att du skippade försäkringarna för dina barn, tog en billigare hemförsäkring och började mygla med TV avgiften. Det skulle kunna spara 300-400 kr i månaden.

Går det inte att köpa terminskort till dottern i stället för att tanka det? Skulle det bli billigare?
Har du någon telefon? Kan du byta den till hallon?
__________________
Senast redigerad av bithax 2015-07-15 kl. 17:12.
Citera
2015-07-15, 16:58
  #1332
Medlem
bithaxs avatar
Dubbelpost.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in