2011-08-25, 01:43
  #133
Bannlyst
Ska fatta mig kort, har på grund av en skiträkning (på 200 kr) hamnat hos kronofogden, den är på typ 500 kr nu och den är exakt 2 år och 1 månad gammal. Min fråga är.
Ska man betala detta?
Eller skita i det?

Jag vill veta om den preskiberas om jag skiter i att betala den eller om den är kvar som "anmärkning" hela livet så länge man inte gör det.
Jag vill inte ha kvar anmärkningen, den är som sagt 2 år gammal.
Vad förelslår ni?
Citera
2011-08-25, 11:43
  #134
Bannlyst
Någon?
Citera
2011-08-25, 18:35
  #135
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Ska fatta mig kort, har på grund av en skiträkning (på 200 kr) hamnat hos kronofogden, den är på typ 500 kr nu och den är exakt 2 år och 1 månad gammal. Min fråga är.
Ska man betala detta?
Eller skita i det?

Jag vill veta om den preskiberas om jag skiter i att betala den eller om den är kvar som "anmärkning" hela livet så länge man inte gör det.
Jag vill inte ha kvar anmärkningen, den är som sagt 2 år gammal.
Vad förelslår ni?
Vad för typ av räkning är detta?
är det till banken så preskiberas den aldrig vad jag vet och om det är en skuld till tex CdOn så kan den försvinna efter 5 år men detta är inte säkert
hade jag varit du så hade jag betalt den minimala skuld du har till fogden (bör väl ligga på 1300kr exl räntor)
bit i det sura gräset å pröjsa
för du kommer få svårt att skaffa lägenhet i framtiden om du flyttar
jag själv skiter totalt i mina skulder då dom är så pass höga ändå å jag inte har någon möjlighet att betala av dessa.

Har just nu +17 prickar å 175k som ligger hos fogden å räntorna e inte nådiga
Citera
2011-08-26, 01:13
  #136
Bannlyst
Någon måste ju veta säkert?
Citera
2011-08-26, 11:57
  #137
Bannlyst
Brukar Kronofogden ringa hem?
Citera
2011-08-26, 23:53
  #138
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Ska fatta mig kort, har på grund av en skiträkning (på 200 kr) hamnat hos kronofogden, den är på typ 500 kr nu och den är exakt 2 år och 1 månad gammal. Min fråga är.
Ska man betala detta?
Eller skita i det?

Jag vill veta om den preskiberas om jag skiter i att betala den eller om den är kvar som "anmärkning" hela livet så länge man inte gör det.
Jag vill inte ha kvar anmärkningen, den är som sagt 2 år gammal.
Vad förelslår ni?

Om du bara fått ett betalningsföreläggande ska du skynda dig att betala till den du är skyldig och samtidigt bestrida föreläggandet från KFM. Har du då tur hinner KFM inte meddela utslag i ärendet och du klarar dig från en betalningsanmärkning.

Har du redan fått ett utslag så är det bara att bita i äpplet och betala. Anmärkningen sitter i i 3 år från datum för utslag. Skulle du inte betala kommer KFM att genomföra indrivningsförsök vilket antingen resulterar i utmätning (=en till anmärkning) eller konstaterande att utmätningsbara tillgångar saknas (=en till anmärkning).

Konsumentfordringar preskriberas efter 3 år enligt grundregeln. I realiteten är det dock inte så eftersom fordringsägaren kan göra preskriptionsavbrott genom att på nytt påminna dig om skuldens existens, då påbörjas en ny 3-årig preskriprionstid.

Har du fått en anmärkning sitter den i i 3 år oavsett om du betalar skulden eller ej.

Hoppas det var svar på dina frågor.
Citera
2011-08-26, 23:56
  #139
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MigueI
Brukar Kronofogden ringa hem?

Ja, och till mobil om du finns med på Eniro, Hitta och dyl.

Google är också användbart. Jag *host* hörde *host* en gång om en kille som påstod sig inte äga den fina bil han stod som ägare till men efter en namngoogling hittades hans hemsida och blogg där han stolt poserade och skrev om sin älskling han brukade köra. Jag *host* hörde at killen inte fick behålla sin bil...

Vissa tror de är privata på nätet..
Citera
2011-08-27, 00:28
  #140
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja, och till mobil om du finns med på Eniro, Hitta och dyl.

Google är också användbart. Jag *host* hörde *host* en gång om en kille som påstod sig inte äga den fina bil han stod som ägare till men efter en namngoogling hittades hans hemsida och blogg där han stolt poserade och skrev om sin älskling han brukade köra. Jag *host* hörde at killen inte fick behålla sin bil...

Vissa tror de är privata på nätet..

haha ok, fan... Är fan rädd att dem ska ringa när min mamma är hemma och hon svarar, då blir det kaoz!
Men vi har dolt nummer. Spelar det någon roll?
Citera
2011-09-14, 02:07
  #141
Medlem
niggahstolemybikes avatar
Hej!

Jag har en skuld på ca 100.000:- hos kronofogden, jag ska nu om ganska exakt en månad flytta över till vårat grannland Norge och börja jobba.

Har Kronolle möjligheter att rensa mitt konto där? Min tanke är inte att smita ifrån skulderna utan jag åker dit för att jobba av skiten så man slipper denna eländiga ångest. Men att leva på existensminimum i Norge känns inte lika enkelt då min hyra där kommer ligga på 11.5k per månad (delat på 2). Sen alla andra övriga kostnader, el, resor till jobb, mat osv.

Min tanke är att jag ska ringa fogden innan jag åker och be om papper till vilka jag är skyldig och hur mycket och sedan börja betala av till dom jag är skyldig..

Fast börjar inte fogden undra hur jag kan betala av skulder då kanske?

Är det bättre att spara ihop hela summan och sen åka till Sverige och slänga fram ett kuvert med pengar på deras kontorsbord?

Uhh... Har inte den blekaste, så tackar så jävla mycket om någon kan hjälpa mig med mina frågor!

Tack på förhand!

MVH NSMB
Citera
2011-09-14, 20:51
  #142
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niggahstolemybike
Hej!

Jag har en skuld på ca 100.000:- hos kronofogden, jag ska nu om ganska exakt en månad flytta över till vårat grannland Norge och börja jobba.

Har Kronolle möjligheter att rensa mitt konto där? Min tanke är inte att smita ifrån skulderna utan jag åker dit för att jobba av skiten så man slipper denna eländiga ångest. Men att leva på existensminimum i Norge känns inte lika enkelt då min hyra där kommer ligga på 11.5k per månad (delat på 2). Sen alla andra övriga kostnader, el, resor till jobb, mat osv.

Min tanke är att jag ska ringa fogden innan jag åker och be om papper till vilka jag är skyldig och hur mycket och sedan börja betala av till dom jag är skyldig..

Fast börjar inte fogden undra hur jag kan betala av skulder då kanske?

Är det bättre att spara ihop hela summan och sen åka till Sverige och slänga fram ett kuvert med pengar på deras kontorsbord?

Uhh... Har inte den blekaste, så tackar så jävla mycket om någon kan hjälpa mig med mina frågor!

Tack på förhand!

MVH NSMB

Kronofogden får inte lov att utmäta tillgångar i utlandet. Däremot kan de utmäta lönen indirekt om de sätts in på ett svenskt bankkonto. Låter som du har en utmärkt plan för att få ordning på din ekonomi!
Citera
2011-09-15, 20:44
  #143
Medlem
niggahstolemybikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Kronofogden får inte lov att utmäta tillgångar i utlandet. Däremot kan de utmäta lönen indirekt om de sätts in på ett svenskt bankkonto. Låter som du har en utmärkt plan för att få ordning på din ekonomi!

Jag kommer att ha ett norskt bankkonto, så där får väl pengarna sitta! Men... Känns konstigt i magen det här. Kan dom inte ens kontakta min arbetsgivare och ta mina pengar därifrån? Fast då är det väl iofs bara att byta jobb. Men ja, vi får väl se! Det slutar nog bra!

Tack föresten!

EDIT...

Föresten, FÅR jag öppna ett norskt bankkonto när jag sitter i skiten här i Sverige?
Citera
2011-09-15, 20:56
  #144
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niggahstolemybike
Jag kommer att ha ett norskt bankkonto, så där får väl pengarna sitta! Men... Känns konstigt i magen det här. Kan dom inte ens kontakta min arbetsgivare och ta mina pengar därifrån? Fast då är det väl iofs bara att byta jobb. Men ja, vi får väl se! Det slutar nog bra!

Tack föresten!

EDIT...

Föresten, FÅR jag öppna ett norskt bankkonto när jag sitter i skiten här i Sverige?

Om du utvandrar på riktigt (alltså anmäler till Skatteverket osv, jag vet inte exakt hur man gör det) och har statliga (skatt, tv-avgift, böter m.m) skulder så kan KFM genom s.k. handräckning begära att norska motsvarigheten till KFM driver in skulden. Men så länge du är skriven i Sverige och bara jobbar "tillfälligt" i Norge kan KFM inte komma åt tillgångar i utlandet.

Om du får öppna norskt konto vet jag inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in