Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Ska fatta mig kort, har på grund av en skiträkning (på 200 kr) hamnat hos kronofogden, den är på typ 500 kr nu och den är exakt 2 år och 1 månad gammal. Min fråga är.
Ska man betala detta?
Eller skita i det?
Jag vill veta om den preskiberas om jag skiter i att betala den eller om den är kvar som "anmärkning" hela livet så länge man inte gör det.
Jag vill inte ha kvar anmärkningen, den är som sagt 2 år gammal.
Vad förelslår ni?
Om du bara fått ett betalningsföreläggande ska du skynda dig att betala
till den du är skyldig och samtidigt bestrida föreläggandet från KFM. Har du då tur hinner KFM inte meddela utslag i ärendet och du klarar dig från en betalningsanmärkning.
Har du redan fått ett utslag så är det bara att bita i äpplet och betala. Anmärkningen sitter i i 3 år från datum för utslag. Skulle du inte betala kommer KFM att genomföra indrivningsförsök vilket antingen resulterar i utmätning (=en till anmärkning) eller konstaterande att utmätningsbara tillgångar saknas (=en till anmärkning).
Konsumentfordringar preskriberas efter 3 år enligt grundregeln. I realiteten är det dock inte så eftersom fordringsägaren kan göra preskriptionsavbrott genom att på nytt påminna dig om skuldens existens, då påbörjas en ny 3-årig preskriprionstid.
Har du fått en anmärkning sitter den i i 3 år oavsett om du betalar skulden eller ej.
Hoppas det var svar på dina frågor.