2015-07-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Därför att en yrkesverksam har ingen som helst aning om vilka jurister som han helst skulle vilja rekrytera? Din förklaring framstår som märklig, alternativt är din far inte den skarpaste kniven i lådan.

Han sa ungefär samma sak som ebqt. Jag valde att skriva det där på grund av en anledning. Jag ville veta vad folk som just nu läser juristprogrammet tänker och hur de tänkte när de skulle söka osv. Inget fel med det.

Du gör bara bort dig, jag lovar.
Citera
2015-07-15, 14:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineOffline
Han sa ungefär samma sak som ebqt. Jag valde att skriva det där på grund av en anledning. Jag ville veta vad folk som just nu läser juristprogrammet tänker och hur de tänkte när de skulle söka osv. Inget fel med det.

Jag ser inte någon prestige i vad som skrivs i tråden, varför jag inte bryr mig om din åsikt. Huruvida du anser att jag gör bort mig eller inte spelar därför inte någon roll. Jag anser det endast vara märkligt att du, som tidigare skribent i tråden, inte söker upp svaret då det har diskuterats ett större antal gånger av något neurotiska personer som har ångest inför högskolevalet.
Citera
2015-07-15, 14:10
Medlem
Citat:
Jag ser inte någon prestige i vad som skrivs i tråden, varför jag inte bryr mig om din åsikt. Huruvida du anser att jag gör bort mig eller inte spelar därför inte någon roll. Jag anser det endast vara märkligt att du, som tidigare skribent i tråden, inte söker upp svaret då det har diskuterats ett större antal gånger av något neurotiska personer som har ångest inför högskolevalet.

Vad spelar det för roll om det är märkligt eller inte? Jag har rätten att ställa en fråga och så vitt jag vet finns det ingen regel i Flashback som säger att jag måste söka upp svar osv.

Till nästa gång kan väl du skriva det där (i fetstil)?

Nu ska jag gå ut och ta en glass i det fina vädret. Ha det!
Senast redigerad av OnlineOffline 2015-07-15 kl. 14:12.
Citera
2015-07-15, 14:45
Medlem
Citat:
Anta att person X sökt till juristprogrammet i samtliga lärosäten. Person X har gått ut med 22.5/22.5 och kan således komma in på vilket lärosäte h*n vill. Hur skulle rangordningen se ut? Förklara gärna hur du tänker när du rangordnar på det sättet.

De flesta i min släkt har satsat på UU, och inget annat lärosäte kan mätas med UU enligt dessa, och de är sanslöst att försöka argumentera mot under diverse släktträffar. Själv satsade jag på Lund, då jag ville bort från Göteborg och UU inte var ett alternativ för mig. Sållade bort Göteborg eftersom man hade hört att flera professorer köpt sin titel, och de var en hel del skandaler på den tiden .. I efterhand kan jag med säkerhet tala om att vart man läser spelar inte så stor roll idag, som förr, på gott och ont, många kommer in men tar sig alla igenom studierna med bra betyg? Nu behöver man absolut ingen utmärkande intelligenskvot för att klara juristprogrammet, kan namnge kurskamrater som glidit igenom samtliga kurser med relativt höga betyg genom att ett par dagar innan tentamen plugga och memorera tidigare skrivningsfrågor. Sedan har de större välrenommerade lärosätena ett bredare kontaktnätverk, och stadigvarande kontakt med de eftertraktade byråerna. Vilket såklart är en utmärkande fördel. Men att säga att man inte kommer lyckas bara för att man själv läst på en mindre attraktiv ort är obefintligt, och de flesta som anser detta, förväntar sig troligtvis att ett jobb kommer trilla ner från himlen genom att sitta hemma och pilla naveln.

Som en rekryterare beror de lite på UU studenterna är ju nischade inom vissa områden bättre än vad LU studenterna är och vice versa. Kolla upp samtliga professorer, vad dessa har för bakgrund och vad högskoleverkets granskning sagt/betygsatt utbildningarna.

En rekryterares rangordning ser nog ut såhär (speciellt bland 50+ arna)

1 LU/UU
2 GU/SU
3 Övrigt.

Men som ovan anfört innebär det absolut inte att din examen är mindre värd, och möjligheten att lyckas få drömjobbet är verklighetstrogen även för punkt 3 studenterna. Kontakter är dock a och o.
Senast redigerad av Nittiotva 2015-07-15 kl. 15:07.
Citera
2015-07-15, 16:33
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Du får gärna leva i tron om att endast intelligenta människor studerar till jurist, och att enbart dessa människor erhåller goda betyg. Får det dig att må bättre efter dryga fyra terminer på programmet är det ju bra för dig, men det är inte någonting som stämmer med verkligheten på programmet. Ämnen som kräver djupodlande analys, förståelse och en tänkande människa är rättsfilosofi. Inte den rättsfilosofi vi studerar på programmet, då den närmare kan liknas med en typ av idéhistoria där vi ska lära oss vilka gubbar som tyckt vad, utan en djupare mer akademisk rättslära.

Men alltså nu får du ge dig, intellektuellt och intelligens är inte samma sak! Sluta använda ord du uppenbarligen inte vet vad de betyder. Intellekt är tankeförmåga och förstånd som man kan "få" genom arbete och vilja medan intelligens är begåvning, skarpsinne etc. som man är född med/omgivningen. För att göra något intellektuellt krävs det inte att man är intelligent. Det är definitivt intellektuellt arbete av "krävande sort" att studera juristprogrammet.
Senast redigerad av Icecrypt08 2015-07-15 kl. 16:40.
Citera
2015-07-15, 17:32
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Men alltså nu får du ge dig, intellektuellt och intelligens är inte samma sak! Sluta använda ord du uppenbarligen inte vet vad de betyder. Intellekt är tankeförmåga och förstånd som man kan "få" genom arbete och vilja medan intelligens är begåvning, skarpsinne etc. som man är född med/omgivningen. För att göra något intellektuellt krävs det inte att man är intelligent. Det är definitivt intellektuellt arbete av "krävande sort" att studera juristprogrammet.
Du få gärna intala dig det om du mår bättre av det nu under sommaren.
Citera
2015-07-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
De flesta i min släkt har satsat på UU, och inget annat lärosäte kan mätas med UU enligt dessa, och de är sanslöst att försöka argumentera mot under diverse släktträffar. Själv satsade jag på Lund, då jag ville bort från Göteborg och UU inte var ett alternativ för mig. Sållade bort Göteborg eftersom man hade hört att flera professorer köpt sin titel, och de var en hel del skandaler på den tiden .. I efterhand kan jag med säkerhet tala om att vart man läser spelar inte så stor roll idag, som förr, på gott och ont, många kommer in men tar sig alla igenom studierna med bra betyg? Nu behöver man absolut ingen utmärkande intelligenskvot för att klara juristprogrammet, kan namnge kurskamrater som glidit igenom samtliga kurser med relativt höga betyg genom att ett par dagar innan tentamen plugga och memorera tidigare skrivningsfrågor. Sedan har de större välrenommerade lärosätena ett bredare kontaktnätverk, och stadigvarande kontakt med de eftertraktade byråerna. Vilket såklart är en utmärkande fördel. Men att säga att man inte kommer lyckas bara för att man själv läst på en mindre attraktiv ort är obefintligt, och de flesta som anser detta, förväntar sig troligtvis att ett jobb kommer trilla ner från himlen genom att sitta hemma och pilla naveln.

Som en rekryterare beror de lite på UU studenterna är ju nischade inom vissa områden bättre än vad LU studenterna är och vice versa. Kolla upp samtliga professorer, vad dessa har för bakgrund och vad högskoleverkets granskning sagt/betygsatt utbildningarna.

En rekryterares rangordning ser nog ut såhär (speciellt bland 50+ arna)

1 LU/UU
2 GU/SU
3 Övrigt.

Men som ovan anfört innebär det absolut inte att din examen är mindre värd, och möjligheten att lyckas få drömjobbet är verklighetstrogen även för punkt 3 studenterna. Kontakter är dock a och o.

Tack så hemskt mycket!

Jag kommer i första hand satsa på LU sen SU och till sist ÖU! Vill inte komma in på GU/UU/UmU av olika skäl..!
Citera
2015-07-15, 20:01
Medlem
Citat:
Tack så hemskt mycket!

Jag kommer i första hand satsa på LU sen SU och till sist ÖU! Vill inte komma in på GU/UU/UmU av olika skäl..!

Lund är en fantastisk studentstad, SU är ingen direkt studentstad, Örebro/UU/UmU vet jag ingenting om. GU är inte heller en studentstad, Uppsala är en fantastisk studentstad.

Sociala biten och gemenskapen är väldigt viktig därför skulle jag om jag vore du, valt en "riktig" studentstad. d.v.s. LU/UU och övriga framför GU/SU. Hursomhelst skulle jag rekommendera att du besöker samtliga orter du tänkt studera på, för att få en egen uppfattning, ta en utflykt med familjen/vännerna, en tågbiljett kan inte kosta mer än 100-300kr om ni inte har lust att ta bilen

Valet är ditt.

Lycka till!
Citera
2015-07-15, 20:36
Medlem
Citat:
Du sa innan att du anser att juristprogrammet inte kräver särskilt mycket intellekt. Vet du vad jag säger? Att det inte kräver någon slags kompetens heller. Jag sa "person x" och pratade således inte om mig själv. Lycka till med analyserandet i juristlivet, går ju riktigt bra här på flashback.

Citat:
Jag vet helt ärligt inte hur du ska lyckas i juristlivet om du inte förstår att jag vill få andras perspektiv. Han pluggade för kanske 30 år sedan. Du förstår väl att det skiljer sig mellan då:et och nu:et? Saker och ting förändras med tiden. (Och jag hoppas att ditt analyserande förändras med tiden också, går ju inte speciellt bra nu.)

Jag tycker du gör bort dig, helt... Acceptera det och gå vidare.

Citat:

Är det verkligen så?

(FB) Urvalsgrupperna DA och BF -- juristprogrammet
(FB) Slopat mina chanser till att läsa juridik?
(FB) Samlinjen - vilka program ska man söka till på universitetet?

Du skriver i dina skapade trådar att du knappt har betyg för att komma in på juristprogrammet.
Senast redigerad av Inte.trevlig 2015-07-15 kl. 20:41.
Citera
2015-07-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Hur svårt är det egentligen att få AB i allt (eller nästan allt)? Låt oss anta att jag redan från början är medveten om vad som krävs av mig och är beredd att göra just det.

Jag är bra på matematik och att skriva på kanslisvenska om det är till någon tröst

Att få AB i ALLT på SU är extremt svårt. Det finns alltid en liten 6 hp-tenta man råkar dra ett BA på. Spelar ju dock ingen större roll i sammanhanget när allt kommer kring om du har 264 hp AB och 6 hp BA
Citera
2015-07-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Är det verkligen så?

(FB) Urvalsgrupperna DA och BF -- juristprogrammet
(FB) Slopat mina chanser till att läsa juridik?
(FB) Samlinjen - vilka program ska man söka till på universitetet?

Du skriver i dina skapade trådar att du knappt har betyg för att komma in på juristprogrammet.

Nja! Handlar mer om att jag "utforskar" hur jag kan göra om jag inte fixar betygen! Men tycker det är trevligt att du kollat upp mitt FB konto! Men visst känns det ibland att jag inte har chans att komma, absolut - men det går fortfarande med mina gymnasiebetyg. jag har trots allt inte gått ut gymnasiet än, även fast det kan låta som att jag gjort det i vissa utav mina trådar! Men att vara ärlig, dvs. att inte ljuga om saker och ting är ingen regel Flashback
Citera
2015-07-16, 21:34
Medlem
Impossible.Ms avatar
´Sverige Rikes Lag 2015´ finns inte med i litteraturlistan, är man ändå tvungen att köpa in/låna den inför terminsstart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in