2015-06-05, 22:57
Medlem
Hej

Jag har precis gått klart första året utav samlinjen. Fått följande betyg:

4st A. 2st B. 2 st C.
totalt 18.04/20.0 första året...

Känns som att chansen inte finns till att komma in på juristprogrammet i uppsala. eller stockholm, för den delen...
Krävs ju typ 21+

Mår dåligt.
Citera
2015-06-05, 22:59
Medlem
Sheiks avatar
Skriv hp då.
Citera
2015-06-05, 23:05
Medlem
Beroende på ort så kommer du in med ett resultat av 1.5 på hp. Satsa på hp.
Citera
2015-06-05, 23:07
Medlem
Instämmer med föregående talare, skriv HP. Du har fyra chanser på dig och det är inte HHS du ska in på. 1,6 borde räcka gott och väl till juristprogrammen vid UU och SU.
Citera
2015-06-06, 07:13
Medlem
Fascinerande.

En gymnasist som inte känner till högskoleprovet och som bara kan tänka sig att läsa i Uppsala eller Stockholm. Verklighetsförankring nära noll?

Och för övrigt - är man 18 när man bara läst ett år på gymnasiet?
Citera
2015-06-06, 11:49
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Fascinerande.

En gymnasist som inte känner till högskoleprovet och som bara kan tänka sig att läsa i Uppsala eller Stockholm. Verklighetsförankring nära noll?

Eftersom gymnasiet inte är obligatoriskt kan TS mycket väl ha gått ett par år efter att ha gått ut högstadiet utan att påbörja gymnasiet.
Citera
2015-06-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Eftersom gymnasiet inte är obligatoriskt kan TS mycket väl ha gått ett par år efter att ha gått ut högstadiet utan att påbörja gymnasiet.

I teorin, ja. Men någonting säger mig att det inte är så.
Citera
2015-06-06, 13:45
Medlem
Citat:
Fascinerande.

Var kan man utläsa att TS inte känner till HP? Vidare: att inte vara bekant med juristprogrammets samtliga sex lärosätena konstituerar knappast noll verklighetsförankring. Det är ju emellertid inte klarlagt att TS inte känner till alla lärosätena, kanske vill han plugga UU/SU för att bibehålla närhet till flickvän/familj/jobb/annat.

Och för övrigt - du är en jobbig idiot.
Citera
2015-06-06, 15:48
Medlem
Jag tycker det är fascinerande hur Flashback alltid lyckas gå offtopic. jag vet vad HP är för något. Det är absolut sista utvägen. (förutom jöken/jiken osv)

Ni som tror att jag är yngre än 18 kan rapportera mig till någon moderator och har ni bevis så lyckas ni banna mig. Så ta det med moderatorerna.

Att jag helst vill läsa i UU eller SU behöver inte innebära att jag inte känner till andra lärosäten...

Nåja, ska vi gå tillbaka till det jag behöver "hjälp" med? Ingen har besvarat mig där...
Senast redigerad av OnlineOffline 2015-06-06 kl. 15:58.
Citera
2015-06-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineOffline
[...]

Nåja, ska vi gå tillbaka till det jag behöver "hjälp" med? Ingen har besvarat mig där...

Du skriver i första inlägget att det "[k]änns som att chansen inte finns till att komma in på juristprogrammet i uppsala. eller stockholm, för den delen..."

Då är det ytterst relevant att påminna om HP-möjligheten eftersom du har alla chanser i världen att hinna få 1,6+ på HP under din gymnasietid.

När du skriver att det "känns" som att chansen inte finns är det väldigt svårt att spekulera i dina chanser att komma in på betyg. Skriver du raka A:n framöver har du goda chanser, men om du fortsätter i samma stil som det gångna läsåret har du små chanser. Huruvida det är troligt att du skriver raka A:n är mycket svårt att säga, och därför blir det mest rimliga svaret att du fortfarande har goda chanser att komma in på juristprogrammet, via HP.
Citera
2015-06-06, 16:10
Medlem
Citat:
Fascinerande.

Den där attityden var väl rätt onödig.

Ont: HP är nog ändå den mest aktuella (och den enklaste vägen) att gå. HP på 1.4 kan med tur räcka till SU på våren, så gränsen är ju inte allt för hög. Nu vet jag inte hur mycket att komplettera upp dina betyg kommer påverka ditt betygssnitt, men om det finns en chans genom denna väg så kan du alltid parallellt plugga inför hp
Citera
2015-06-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlineOffline
Jag tycker det är fascinerande hur Flashback alltid lyckas gå offtopic. jag vet vad HP är för något. Det är absolut sista utvägen. (förutom jöken/jiken osv)

Ni som tror att jag är yngre än 18 kan rapportera mig till någon moderator och har ni bevis så lyckas ni banna mig. Så ta det med moderatorerna.

Att jag helst vill läsa i UU eller SU behöver inte innebära att jag inte känner till andra lärosäten...

Då kanske du skulle ha valt en annan rubrik, för du har definitivt inte slopat dina chanser att läsa juridik bara för att du kanske inte når upp till vad som krävs för att komma in i Uppsala eller Stockholm. Och att se HP som en absolut sista utväg är en väldigt märklig attityd från någon som uttrycker sig vara angelägen om att komma in. Särskilt med tanke på hur många som tar sig in den vägen.

Fattar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in