2015-07-13, 20:38
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså? Jag tyckte att den var underbar! Men jag var förstås en ung och romantiskt lagd tjej då, och det är nog målgruppen för den filmen!
Jag har, som sagt, inte sett The English Patient på många år, men jag minns den som en seg film med överdrivet och teateraktigt skådespeleri.

Jag vet inte hur ung du var när du såg The English Patient, men jag är ganska säker på att filmens primära målgrupp inte är tonårstjejer direkt. Snarare något äldre kvinnor, antagligen.

Citat:
Och varför skulle inte en film med den målgruppen kunna vinna en Oscar, också, någon gång..?
Det är faktiskt vanligt att filmer i den genren tar storslam på Oscarsgalan. Exempel:

Gone with the Wind (1939)
Out of Africa (1985)
Forrest Gump (1994)
Titanic (1997)
Shakespeare in Love (1998)
Citera
2015-07-13, 20:52
Medlem
Barnet (2005)

Belgisk film som handlar om ett ungt par Bruno och Sonia som blir föräldrar.
Sonia är arbetslös och Bruno lever på stölder. Bruno ställer till det för sig när
han tar beslutet att sälja ungen. Han lyckas få tillbaka ungen, men har stora
skulder. Filmens höjdpunkt är när han och en medbrottsling rycker en handväska
av en tant. men en bilist ser det och tar upp jaken på dem

3/5
Senast redigerad av mangne 2015-07-13 kl. 20:57.
Citera
2015-07-13, 21:32
Medlem
Trumpeters avatar
Maggie med Arnie & Abigail Breslin

En ovanlig film för att vara med Arnold. Ingen action utan rätt långsam och eftertänksam. Detta är dock inget dåligt, tvärtom. En mycket stark film med bra skådespelarinsatser.

Rekommenderas! 8 av 10 i betyg.
Citera
2015-07-13, 22:27
Medlem
nihilverums avatar
Bonnie's Kids (1973)

Systrarna Myra (Robin Mattson) och Ellie (Tiffany Bolling) lever med sin styvfar sedan deras mor Bonnie dog för ett par år sedan. När styvfadern försöker våldta Myra skjuter Ellie honom och systrarna beger sig till sin morbror som bor i El Paso. Vid det här laget har de dock fattat tycke för det laglösa livet och deras brottsliga bana har därför bara börjat.

Ganska typisk 70-talsaction med regelbundna nakenchocker.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-07-13, 23:46
Medlem
Super 8 2011

Helt okej Sci-fi. Den saknade lite mer bakgrundshistoria om varelsen för att bli riktigt bra. 3/5.
Citera
2015-07-14, 00:28
Medlem
jimmyfingerss avatar
Såg No Country for Old Men för kanske fjärde gången. Mästerverk till film och likaså till bok.
Citera
2015-07-14, 07:21
Medlem
Récompence (2010)

Arthouse drama/horror i svart vitt, vackert filmat och har sett den förut men då jag gillar den så såg jag om den då vi inte kunde sova. Relativt kort med sina 26minuter så det är även det en bonus. Kanske någon mer än mig som ser likheter, bitvis, med E. Elias Merhige´s debut Begotten?
Rekomenderar för er som gillar udda och inte har nått emot silent black/white movies (fråga mig inte men jag skrev på engelska håhåjaja).
Citera
2015-07-14, 08:49
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Bonnie's Kids (1973)

Systrarna Myra (Robin Mattson) och Ellie (Tiffany Bolling) lever med sin styvfar sedan deras mor Bonnie dog för ett par år sedan. När styvfadern försöker våldta Myra skjuter Ellie honom och systrarna beger sig till sin morbror som bor i El Paso. Vid det här laget har de dock fattat tycke för det laglösa livet och deras brottsliga bana har därför bara börjat.

Ganska typisk 70-talsaction med regelbundna nakenchocker.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Den lämnade inga bestående minnen för mig, förutom att det var mycket naket
Citera
2015-07-14, 09:39
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Den lämnade inga bestående minnen för mig, förutom att det var mycket naket

Jag kan helt hålla med. Knappast en film som man kommer att minnas någon längre tid. Sen var det ju lite antiklimax att

Citera
2015-07-14, 11:03
Medlem
Merwinnas avatar
"Bounty" från 1984 med Anthony Hopkins som kaptenen och Mel Gibson som myteriledaren. Jo den var bra, men inte i klass med filmen från 1962, med Trevor Howard som kaptenen och Marlon Brando som myteriledaren. För det första är Howards Kapten Bligh en alldeles outstanding rolltolkning: det tillgjorda, pompösa, självupptagna och självförhärligande. Jag tycker att Hopkins gjorde en ovanligt blek roll, vilket inte behöver vara hans fel förstås - han kan ha fått instruktioner om att spela en mer nyanserad Kapten Bligh.

I denna film från 1984 är det inte heller uppenbart att myteriet var nödvändigt. I filmen från 1962 tillgrep kaptenen meningslösa, sadistiska metoder för att straffa och uppfostra sina sjömän redan FÖRE Tahitivistelsen, medan han i filmen från 1984 på utvägen inte gick utanför vad som var normal disciplin i kungliga flottan vid denna tid. Utan först efter Tahiti, när disciplinen hade blivit otroligt slapp, och man kan till viss del förstå varför han kände att han måste ta itu med hårdhandskarna... Fletchers (myteriledarens) män framstår också som rena busar här i "Bounty", och det verkar mera att det är deras längtan efter kvinnorna på Tahiti som får dem att göra uppror än något rättmätigt behov av att överta skeppet från en galen kapten.

Det är fina natur- och havsbilder, realistiska stormscener och vackert foto - och Mel Gibson är som allra snyggast vid denna tid! :-) Söta polynesiska flickor för den manliga publiken också! :-)

Ger den 7/10.
Citera
2015-07-14, 12:40
Medlem
Dr.Spins avatar
While We're Young (2014)

Vill man följa ett gäng veliga pretentiösa losers som passerat bäst före så är detta helt rätt film. Ungefär samma behållning kan man dock få om man tittar på valfri dokusåpa med D-kändisar.

Överlag väldigt naiva och osympatiska karaktärer, den enda som var frisk i huvudet och någorlunda kapabel att tänka själv var ju fadern som var huvudkaraktärens antagonist.

Lite halvspoilers för att exemplifiera logiken (inga karaktärsnamn avslöjade och alla i hela filmen är par eller dokumentärfilmare).

En tjej ser sin snubbe bli kysst av en kvinna när alla (kvinnan och snubben också) är svinhöga och spyr runt varandra, hon tycker att en rimlig payback är att ha sex med kvinnans man när båda är nyktra.

Alla är egoistiska svin, om du t.ex har planer när dina polare vill på iväg på en mardrömsresa med 3 skrikande spädbarn i en liten stuga på landet (när du själv saknar barn) så slutar de bjuda in dig till sina hemmafester. Detta trots att de bjuder in ca 100 pers (där de inte ens känner hälften), har barnfritt och kör fri bar. Skön logik där. "Du hade planer förra helgen, du är inte min vän längre"... och det handlar om vuxna människor.

En "duktig dokumentärfilmare" förstår inte att en dokumentär, featuring en gubbe som äter brun mat och snackar pretentiös smörja, bör vara under 6,5 timmar. Inte ens Noam Chomsky skulle klara av att hålla det intressant så länge.

Jag säger som pappan i filmen. Hur är det möjligt att en film som är en och en halv timme känns som om den är 7 timmar för lång?

Betyg: 0/5

Vill man se ett oredigerat försvarstal som slår det mesta så bör man se George Galloways försvarstal i senaten. Detta oaktat vad man tycker om honom som person eller hans åsikter.

Första sex minuterna handlar bara om vilka punkter han anklagas för.

https://www.youtube.com/watch?v=j5u1skEoqLs
Citera
2015-07-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Såg No Country for Old Men för kanske fjärde gången. Mästerverk till film och likaså till bok.

Det är en otrolig stämning i filmen. Jag älskar att den är förutan musik t ex. Romanen har jag inte läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in