2015-06-16, 22:05
Medlem
nihilverums avatar
Frequencies (2013)

Ett ganska annorlunda romantiskt drama som utspelar sig i en hypotetisk värld där man upptäckt att människors intelligens fungerar som vågor med olika frekvenser. I centrum står Marie, en extremt intelligent tjej helt utan känsloliv, och Zak, hennes klasskamrat som blir förälskad i Marie. Hon är dock enbart intresserad av abstrakta experiment med Zak för att kartlägga mänskliga funktioner för hennes forskning.

På IMDb beskrivs filmen som en sorts blandning av Eternal Sunshine of the Spotless Mind, (500) Days of Summer och Primer, och det är en hyfsad sammanfattning.

Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-06-16, 22:23
Medlem
Punklivs avatar
Down by Law (1986)

Zack, Jack och italienaren Bob hamnar i samma fängelsecell. Zack och Jack avskyr varandra och stör sig på den knepige Bob, som i sin tur gillar både Zack och Jack. Till slut upptäcker Bob att de kan rymma.

Den börjar något segt och trevande och jag får känslan av att Jarmusch inte riktigt visste hur han skulle inleda filmen, men så fort alla hamnade i cellen tog den sig rejält och blev rolig, intressant och spännande.

Alla våra huvudkaraktärer är väldigt intressanta att följa även om de är något ensidiga; Zack - spelad av den coole Tom Waits som visar att han inte bara är en musiker av världsklass utan kan skådespela också - är tystlåten och uppkäftig när han väl pratar, Jack är likadan och Bob är filmens comic relief. De utvecklas inte särskilt mycket, förutom att Zack och Jack till slut börjar gilla Bob efter sin inledande fientlighet.

Samspelet mellan Waits, Lurie och Benigni är verkligen skitbra och det märks att det är tre högklassiga skådespelare som trivs med att jobba med varandra vi har att göra med. Waits tabbar sig dock i en scen ute i träsket, när han säger en replik ungefär som en högstadieelev i en skolteater.

Det blir tyvärr lite långrandigt vid några få tillfällen, som när Bob hamnar i fängelset. Den scenen kunde ha kortats ned en hel del.

Snyggt, svartvitt foto och skön musik signerad John Lurie och Tom Waits skapar en trevlig stämning som gör att den antagligen kommer hålla för flertalet omtittar. Känner nästan att jag skulle vilja se den igen redan nu, bara några timmar efter.

En av de bättre fängelserullarna som gjorts. Söker man ett djupt verk som ger en livsförändrande insikter ska man nog leta på annat håll, men vill man ha en jävligt bra och rolig fängelsefilm är det här helt rätt.

4/5
Citera
2015-06-16, 22:31
Medlem
J.R.s avatar
"The art of the steal" (2013).
Ren skitfilm, undvik denna.
Betyg 2 av 10.
Såg också en dansk film "En andra chans" (2014), riktigt bra dramafilm. Rekommenderas med betyget 7 av 10.
Senast redigerad av J.R. 2015-06-16 kl. 22:35.
Citera
2015-06-16, 22:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Three faces of Eve (1957)

Bygger på en sann historia om en kvinna som, inte oväntat, har tre personligheter.
Såg den som barn, och minndes det mesta i filmen, så den måste på något sätt gjort intryck.

Filmen är absolut sevärd, tycker jag.
4/5
Citera
2015-06-16, 22:53
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Bygger på en sann historia om en kvinna som, inte oväntat, har tre personligheter.
Såg den som barn, och minndes det mesta i filmen, så den måste på något sätt gjort intryck.

4/5
Håller med om att den är både bra och sevärd. Inte den film som åldrats bäst i hela världen kanske men det kan man leva med.
Citera
2015-06-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

4/5

Intressant. Den har jag tyvärr aldrig sett. Och det är bedrövligt att den där fantastiska miniserien med Sally Fields inte är utgiven i patetiska Sverige.
Citera
2015-06-17, 00:13
Medlem
Catapillas avatar
C'est arrivé près de chez vous

Ett kamerateam följer en mycket karismatisk seriemördares vardag, han diskuterar filosofi, kultur, sällskapsliv, sina personliga relationer och skojar med allt och alla och mördar en heljävla massa människor. Det är en found footage rulle, man ser allting från kameramännens perspektiv som till slut blir avtrubbade och börjar inventera i morden.
Jag läste någon kommentar om att detta skulle vara någon form av satir / kritik mot realitytv vilket är en analys jag kan ställa mig bakom men även om man inte orkar läsa in i teman så mycket finns det ändå en hel del att hämta här.
Filmen är ömsom sjukt rolig och ömsom chockerande, lite lik Bad Boy Bubby på den fronten.
Nattsvart men med mycket humor.

Anyway mycket bra film och den får 8 / 10
Citera
2015-06-17, 00:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Håller med om att den är både bra och sevärd. Inte den film som åldrats bäst i hela världen kanske men det kan man leva med.
Trodde jag var den enda som hade sett filmen, vad kul att det finns fler
Citera
2015-06-17, 00:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mord lilla vän (1955)

Ett svenskt försök till hårdkokt deckarhistoria där journalist utreder ett mord i något sällskap direktörer som kallar sig sjöbjörnarna
Dialogen var mest fånig.
Har ni inte sett den, så har ni inte missat något.
2/5
Citera
2015-06-17, 00:49
Bannlyst
Nightcrawler (2014)

En enastående regissörsdebut av Dan Gilroy, där Jake Gyllenhaal gör sin bästa skådespelarinsats hittills som desperat kameraman som går över lik för bra bilder av en story. Filmen är verkligen en sådan film som bärs fram av protagonisten, och har också en väldigt intressant karaktärsutveckling. Ju längre in i filmen man kommer, desto mörkare blir den och desto tunnare blir de moraliska gränserna.

Filmen är helt klart en av de bästa jag sett under året, och får 9/10 i betyg.
Citera
2015-06-17, 01:59
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Filmen är ömsom sjukt rolig och ömsom chockerande, lite lik Bad Boy Bubby på den fronten
Jag tycker Bad Boy Bubby var endast kul och lite knasig.
Citera
2015-06-17, 01:59
Bannlyst
Fifty Shades of Grey (The Unseen Version)

Drama från 2015 regisserad av Sam Taylor-Johnson med Dakota Johnson och Jamie Dornan. Handlar om en student vid namn Anastasia Steele vars liv förändras då hon ska intervjua en förmögen man, Christian Grey, för skoltidningen. De två inleder ett förhållande och det visar sig att Grey har en hemlighet; han utövar BDSM och vill att Anastasia ska bli hans undergivna. Jag läste ut boken precis innan jag såg filmen så det är lätt för mig att jämföra och jag måste säga att jag faktiskt är ganska nöjd med filmatiseringen. En del grejer från boken har de inte tagit med (exempelvis att Ana och Christian går ut och äter pannkakor efter att de segelflugit) men jag är nöjd. Christian ser inte ut som jag föreställde mig honom då jag läste boken (han ser betydligt mer alldaglig ut) men jag är ändå nöjd.

Betyg: 6/10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in