Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Jo då.
Förmodligen blev flickan tystad i samband med våldtäkt, dock tror jag att dödandet skedde där hon hittades. Hennes skrikande och gråtande är troligen den utlösande faktorn till GMs handlande beträffande dödandet.

Och varför hade man då brottsplatsen avspärrad så otroligt kort tid. Kortast tid av dem alla.

Medans man har kvar avspärrningarna i både hemmet och närmsta ladan.

Nej, anledningen till den relativt korta avspärrningen på Martorp är att det stod klart redan från början att hon placerats där. Det såg man på sättet hon hittades. Kan inte tänka mig nått annat.
2015-07-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren

2. Du håller inte en flicka vid liv mitt på blanka tidiga kvällen bland folk, nära landsväg och ingen har vare sig hört eller sett något.
Låter inte realistiskt för fem öre.

Bland vilket folk, menar du? Det är sannerligen inte ofta det kryllar av folk där vid den tidpunkten. Tyvär..
2015-07-10, 23:44
Medlem
Barkbitares avatar
Jag däremot tror att flickan gick till sin moped och att svinet/svinen uppehöll sej vid containern på baksidan av cafet. Därefter sprang flickan i rädsla mot ladugården där GM kom i fatt henne.
Därefter blev hon indragen i bilen.
Eftersom man sett flickan ta upp mobilen för sitt sms till fadern så stängde man av mobilen och slog i sönder den senare.Antingen i bilen eller på platsen för finnandet.

Att kasta ut mobilen på ängen/åkern i delar gör man naturligtvis för att man inte tror att någon skulle kunna finna den där.
Och dessutom är ju risken stor att man senare kommer att köra där med traktor med såväl plog som harv och kanske skördetröska .

Mycket troligt händelseförlopp enligt mig. Detta tidigare postat.

Någon som vet om vatten är inkopplat i mjölkrummet? Möjligen kan MGM använt det för att tvätta av sig efter mordet och då placerat ut handsken inne i ladan för att vilseleda, bort ifrån Martorp.
Finns separat ingång till mjölkrummet eller måste man gå in via ladan?
2015-07-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkbitare
Jag däremot tror att flickan gick till sin moped och att svinet/svinen uppehöll sej vid containern på baksidan av cafet. Därefter sprang flickan i rädsla mot ladugården där GM kom i fatt henne.
Därefter blev hon indragen i bilen.
Eftersom man sett flickan ta upp mobilen för sitt sms till fadern så stängde man av mobilen och slog i sönder den senare.Antingen i bilen eller på platsen för finnandet.

Att kasta ut mobilen på ängen/åkern i delar gör man naturligtvis för att man inte tror att någon skulle kunna finna den där.
Och dessutom är ju risken stor att man senare kommer att köra där med traktor med såväl plog som harv och kanske skördetröska .

Mycket troligt händelseförlopp enligt mig. Detta tidigare postat.

Någon som vet om vatten är inkopplat i mjölkrummet? Möjligen kan MGM använt det för att tvätta av sig efter mordet och då placerat ut handsken inne i ladan för att vilseleda, bort ifrån Martorp.
Finns separat ingång till mjölkrummet eller måste man gå in via ladan?

Det har varit diskussioner om huruvida det finns wc i lada eller mjölkrum och det har relativt säkert slagits fast att så inte är fallet. Däremot i gamla spritfabriken bredvid, är det fullutrustat.
Men om det finns ngn enkel vattenkran låter jag vara oemotsagt. Det kan inte uteslutas men av den info jag tidigare fått samt ytterligare en postare, ska ingen sanitetsutrustning finnas tillgänglig i lada eller mjölkrum.
2015-07-10, 23:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Tror du att han läste hennes SMS? Hur annars skulle hon markera detta för den efterhängsne? Jag har förstått att du misstänker en kille i hennes egen ålder ! Inte omöjligt!
Hon kan ha sagt till den efterhängsne, utan att ljuga: "Nu har jag messat pappa om att jag är på väg, så nu måste jag åka. Hejdå".
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Kommer obduktions bilder komma ut offentligt?
Citat:
Okej.
Men när tror du att obduktions bilder kan komma ut?
Citat:
Undrar vad dem har gjort med flickan.
Kanske dyker bilder upp i åtal protokollet.
Om du har tur kommer bilderna i FUP före årsskiftet. Mycket tur. Och då menar jag mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
De hade väl inga barn ihop som den yngre brodern vars fru och barn fanns kvar i Litauen, den yngre brodern skulle vad jag förstått snart återvända för gott till Litauen.
Det är väl tänkbart att den äldre broderns fru följde med för att sköta marktjänsten, serva med mat, tvätt osv. och kanske försöka få något jobb eller påhugg även hon för att dra in lite extra pengar.
Inte ett dugg konstigt att hon var med.
Att hon drog som en avlöning tillbaka till Litauen då hon släpptes från häktet signalerar dock att hon inte står vid sin makes sida, stöttar honom inte, det pekar än mer mot att han är skyldig.
Tvärtom, om hon var med för att sköta marktjänsten åt två bröder som jobbade 60 timmar i veckan hade hon ingen försörjning när de häktades. Inte alls konstigt att hon åkte hem. Detta har förklarats upprepade gånger i tråden, men det är nog för krångligt att förstå för din lillla hjärna.
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Hmm, varför är hon då död? Om hon inte blev våldtagen.. Oftast mördas kvinnan för att hon inte skall kunna anmäla en våldtäkt. Åklagaren har sagt, klart och tydligt, att detta handlar om ett mord och ingenting annat. Det är alltså inte en olycka som någon försökt dölja.
De flesta kvinnor mördas av svartsjuka, eller för att de vill bryta ett förhållande.

Åklagaren har sagt att det inte är naturlig död, och inte självmord. Men han har inte uteslutit olycka.
2015-07-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Bland vilket folk, menar du? Det är sannerligen inte ofta det kryllar av folk där vid den tidpunkten. Tyvär..

Nä, du tror förstås att man går hand i hand med BO längs vägen klockan 18:30 på ljusa kvällen.

Som GM så chansar du inte ala "äh, det kommer nog ingen nu ändå hoppas jag så jag kan nog hålla henne ett tag". Glöm det.

Hade det varit natt/tidig morgon så hade läget varit annorlunda. Men nu säger all sunt förnuft att tidpunkten gör att det mest troliga scenariot är att Lisa tystnades i princip direkt.
2015-07-10, 23:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag vet vilka bilder du menar. Är tämligen säker på att du har fel, det var den yngre brodern som hade samma byxor på sig vid gripandet som i trappan där han står med den äldre broderns maka.
Den äldre är dessutom ngt mer blond i hårfärgen, vilket överensstämmer med den bild som visar en kvinnlig och en manlig polis på var sida om en av bröderna med blå/grå eller grå/gröna kläder när han grips. Han är den äldre.

Den med guloranga tröjan är den yngre.

https://www.google.se/search?q=nerijus+bilevicius&biw=1440&bih=724&sourc e=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=nz6gVdWPE4mGzAPj4K3wDQ&ved =0CAYQ_AUoAQ#imgrc=v7DcdvXv_M9r5M%3A
Jag är lika säker åt andra hållet. Lillebrodern har formen som passar till bilden där ryggar syns.
Storebror är mer mörkhårig och ser smalare ut.
Men jag föreslår en paus i ämnet tills bilden på man+kvinna i trappan går att få fram. Någon lär väl ha sparat den?
2015-07-10, 23:55
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De flesta kvinnor mördas av svartsjuka, eller för att de vill bryta ett förhållande.

Åklagaren har sagt att det inte är naturlig död, och inte självmord. Men han har inte uteslutit olycka.

Jag vet när/hur/varför de flesta kvinnor mördas. Vad finns det för skäl att mörda en ung flicka, okänd för GM, om det inte har föregåtts av en våldtäkt? Skulle vara rån då, men vad fanns det at råna?

Åklagaren har även uteslutit olycka:

""Wennerholm avfärdar också spekulationer om eventuellt alternativa gärningsrubriceringar, typ dråp eller vållande till annans död.

- Ja, det här är ett mord. I nuläget har vi ingenting som tyder på någonting annat." (källa G-P)

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...tar-ingen-paus
Senast redigerad av allegrageller 2015-07-10 kl. 23:58.
2015-07-10, 23:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det har varit diskussioner om huruvida det finns wc i lada eller mjölkrum och det har relativt säkert slagits fast att så inte är fallet. Däremot i gamla spritfabriken bredvid, är det fullutrustat.
Men om det finns ngn enkel vattenkran låter jag vara oemotsagt. Det kan inte uteslutas men av den info jag tidigare fått samt ytterligare en postare, ska ingen sanitetsutrustning finnas tillgänglig i lada eller mjölkrum.
Mjölkrummet har använts som slaktrum. Kan man ha sådant utan rinnande vatten och avlopp?
2015-07-10, 23:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag vet när/hur/varför de flesta kvinnor mördas, det var inte det jag sa.

Åklagaren har även uteslutit olycka:

""Wennerholm avfärdar också spekulationer om eventuellt alternativa gärningsrubriceringar, typ dråp eller vållande till annans död.

- Ja, det här är ett mord. I nuläget har vi ingenting som tyder på någonting annat." (källa G-P)

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...tar-ingen-paus
Länken fungerar inte. Att inget pekar på annat behöver inte betyda att det är mord.
2015-07-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, jag håller med dig, men det är en del som borde ha gjorts men som inte hanns med på senkvällen. Om man skickat en eller två hundpatruller kan dessa ha rört sig enbart kring kaféet och det bakomliggande området där. Bara det faktum att LH:s mopedhandske återfanns dagen därpå talar också för detta; talar mer för försummelse att avsöka relevanta områden än att handsken skulle vara ”planterad”. Detta förstärks ytterligare av att den nu häktade NB ej synes ha varit betjänt av att plantera offrets handske på sin egen arbetsplats.

Minns att jag tyckte det var märkligt att den gröna containern, som stod bakom kafét invid Lisas moped, inte blev undersökt förrän 3 dagar efter försvinnandet.
Jag har full förståelse för att sökhundar inte togs in förrän på måndagen med tanke på den korta inställelse tiden, men att man inte direkt spärrade av de närmaste byggnaderna och området kring kafet tycker jag är märkligt. Nummer ett i polisens initiala arbete där man misstänker att brott kan ha begåtts är väl i alla fall att säkra byggnader och närområdet genom avspärrning.

Vet att jag tyckte att man väntade en dag för länge med att ta in MPS i sökningsarbetet, förstår hur polisen tänkte dock. Ok att man vill säkra spår, men i detta fall hade ju en hel del personer redan letat efter Lisa innan polisen kom på plats. Pappa tog in sina kontakter direkt i och med att han visste att något allvarligt hade hänt.

Jaja, lätt att vara klok i efterhand. Tror dock att Lisa dödades samma kväll hon anmäldes försvunnen, dvs. Söndag kväll.
2015-07-11, 00:00
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hon kan ha sagt till den efterhängsne, utan att ljuga: "Nu har jag messat pappa om att jag är på väg, så nu måste jag åka. Hejdå".

Om du har tur kommer bilderna i FUP före årsskiftet. Mycket tur. Och då menar jag mycket.

Tvärtom, om hon var med för att sköta marktjänsten åt två bröder som jobbade 60 timmar i veckan hade hon ingen försörjning när de häktades. Inte alls konstigt att hon åkte hem. Detta har förklarats upprepade gånger i tråden, men det är nog för krångligt att förstå för din lillla hjärna.

Har det inte gått in i din lilla gärna att det är konstaterat att detta rör sig om mord?
Obegripligt då du suttit klistrad i tråden i flera veckor och har skrivit runt 1500 inlägg i tråden, de flesta rent trams och dynga men ändå. Obegripligt vilken idiot!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in