Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-10, 16:47
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Sist jag såg nåt skrivet i tråden om mjölkrummet, är det fortfarande avspärrat. Jag skrev igår om det, försöker få in det där mjölkrummet på nåt sätt i tidslinjen.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

EN TEORI, blandad med lite fakta.

18:15- GM sitter i sin silverfärgade bil, lite konstigt parkerat vid cafeet (vittne har sagt så), väntar på att LH ska komma ut från cafeet.
18:23- LH har kommit ut från cafeet och sms'ar sin pappa
18:25- GM överfaller LH vid mopeden och tvingar henne över i ladan ... 5 min
18:30- GM våldför sig på LH i ladan så att hon svimmar, LHs mobil förstörs & handsken tappas ...5 min
18:35- GM bär avsvimmade LH till mjölkrummet som är mere ljudtät än ladan där porten är av ...5 min
18:40- GM våldtar och dödar LH i mjölkrummet ... 20min
19:00- GM spolar rent mjölkrummet (försöker få bort evt dna spår)...5 min
19:05- GM går till sin bil och kör den till baksidan av mjölkrummet....5 min
19:10- GM bär ut LH till bilen och lägger henne i backluckan... 5 min
19:15- GM åker iväg från stället, mot syd/ riktning mot Järneklev/källby i hög fart
19:??- vittne blev omkörd av en grå eller silverfärgad kombi bil i mycket hög fart vid Järneklev
19:??- GM anländer vid något isolerad/öde egendom han är känd med, där styckar han kroppen
20:??- GM kör, med kvarlevorna i backluckan, tilbaka mot Blomberg och svänger av vid den vägen där LHs mobilfodral etc senare hittas, han slänger ut/planterar dessa saker på väg till Martorp.
20/21:??- GM på Martorp Gård placerar/gömmer GM LHs kvarlevor på 2-3 olika platser; i stora ladan med 3-dör, i vita arbetsboden, och i gula fika-byggnaden.
Mellan kl 20 och 21 anländer LHs pappa vid cafeet dvs ca 45 min-1 timma och 45 minuter EFTER GM lämnade Mjölkrummet/cafe området.

GM är känd i och kopplad till området
GM känner, eller känner till, Litauen bröderna och vet var dom arbetar/färdas
GM planterar LHs föremål och kvarlevor i ett Hans&Greta spår för att sätta dit bröderna
GM kan evt. vara TVÅ personer som utfört dådet tillsammans.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Info om den grå/silvriga kombi bilen som ca vid 19 tiden omkörde vittne i hög fart nära jirneklev (fel stavat) = Järneklev 531 95 Källby
+ info om vittnesmål att vittne sett en silvrig bil med minst två personer i, väldigt nära och lite underligt parkerad, när hon lämnade arbetet i cafeet i söndags dvs ca kl 18:15.

Originala inlägget (dok som "quote") av "engnu" som postade inlägget om att vittne blivit omkörd i hög fart nära Järneklev 531 95 Källby av en grå/silvriga kombi bil ca vid 19 tiden.
[COLOR="#FF0000"]ORIGINALA POSTEN AV "ENGNU" HAR TAGITS BORT !? av vem? och varför?[/COLOR]

Angående det inlägg jag postade i natt kl 05:50, här är förklaring på varför jag postade det:

Det var för att försöka komma fram till om den silverfägade bilen som omtalats av två olika vittnen, som uppmärksammades vid cafeet kl ca 18:15 och i hög fart ca vid 19 tiden, på något sätt kunde vara LHs pappa, jag är 99.99% säker på att det INTE var LHs pappa utan att det var GM.

I min teori utgår jag från att de två silverfägade bilarna är en och samma bil, det kan naturligtvis vara helt fel och då duger min teori ju inte.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart) Länk till inlägget jag postade i nat:

Quote från det inlägg:

Mina tankar och ca beräkningar:

Lisa's mopeds toppfat är 45 km/t, och det är 44.6 km från cafeet till hemmet, dvs man kan anta att det tar mer än 1 timme att köra den sträckan, ska vi säga 1 timme och 10 minuter, minst.
Det vill säga att mamma och pappa kunde förvänta att Lisa skulle anlända till hemmet kl ca ca 19:40.
Man kan väl anta att man då väntar ca 15 minuter innan man börjar bli riktigt orolig eller hur?
OK...då är klockan ca 19:55.
Då kan man väl anta att mamma eller pappa ringer till Lisa?
Men när dom ringer går Lisas telefon direkt till telefonsvarare, vi vet ju nu att telefonen stängts av/förstörts? redan kl ca 18:30, så mamma och pappa kan inte få kontakt med Lisa och blir ytterligare oroliga.
Pappa åker förmodligen iväg ca kl 20:05 och hoppas hitta Lisa på vägen till cafeet och att hon tx. fått slut på benzin eller dylikt, i värsta fall haft någon olycka.
Det tar ca 38 minuter att åka i bil från hemmet till cafeet, men iom pappan sannolikt kört lite långsammare en normalt för att kolla om Lisa ligger i diket någon stans på vägen, så låt oss anta att pappan använder ca 12 minuter extra och därför anländer vid cafeet ca kl 20:55.
När pappa hittar Lisa's moped med nycklen i och Lisa'a kasse på marken, och ingen Lisa, ringer han på momangen sina SOG - Särskilda OperationsGruppen/militär kompisar, som snabbt åker mot Cafeet för att hjälpa söka efter Lisa.
Pappan letar runt cafeet och hittar inte Lisa.
Kl ca 21:30 ringer pappan polisen som anländer ca kl 22:00.
Senast redigerad av Theforeigner 2015-07-10 kl. 16:56.
2015-07-10, 16:54
Medlem
bokfodrals avatar
http://www.broadleak.com/wp-content/uploads/2015/06/Nerijus-och-Aivaras-Bilevicius-1.jpg

http://www.interpol.int/notice/search/wanted/2010-14073

Är det bara jag som tycker att dessa personer är väldigt, väldigt lika?
Jag vet att åldrarna inte stämmer överens, men de ser mer ut att vara bröder än vad den äldre brodern enligt bilder ser ut att vara lik sin lillebror?
Medlem
Tiden stämmer inte, fiket stänger 18:00 och det var en lugn dag så det fanns inte så mycket att göra. Hon borde rimligtvis SMSat 18:05 eller tidigare. Alla som säger att det tar 20 minuter att städa och stänga ett fik på landsbygden är ute och cyklar.

Tror Lisa skulle träffa någon efteråt, därför hon inte ville bli hämtad utan valde att åka själv.
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
EN TEORI, blandad med lite fakta.

Originala inlägget (dok som "quote") av "engnu" som postade inlägget om att vittne blivit omkörd i hög fart nära Järneklev 531 95 Källby av en grå/silvriga kombi bil ca vid 19 tiden.
[COLOR="#FF0000"]ORIGINALA POSTEN AV "ENGNU" HAR TAGITS BORT !? av vem? och varför?[/COLOR]

Originalinlägget var mycket riktigt raderat. Förmodligen av misstag. Det postades många inlägg i minuten vid den tiden, och därav blev modereringen stressig också.
Inlägget är nu återställt.

/Mod
2015-07-10, 17:03
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Du har inte följt med i trådeN märker jag. Expojkvännen var det slut med sedan länge och han hade alibi genomatt han spelade fotboll vid den aktuella tiden på annan plats. Slutkört tema.
Jag har följd med från början till slut, så jag är rädd för att det är du som inte hängt med.
Caféägarinnan har också en dotter från Skövde som åkte moppe innan Lisa och de två kompanjonerna lämnade caféet för sista gången.
2015-07-10, 17:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
"En särskild händelse" frigör mer resurser, innan dess använder polisen sig av egna resurser, som hundförare som snabbt kan vara på plats. Så en hund bör ha ingått i den patrull som skickades till platsen på söndagen. Mycket märkligt om det inte gjordes.
Ja, jag håller med dig, men det är en del som borde ha gjorts men som inte hanns med på senkvällen. Om man skickat en eller två hundpatruller kan dessa ha rört sig enbart kring kaféet och det bakomliggande området där. Bara det faktum att LH:s mopedhandske återfanns dagen därpå talar också för detta; talar mer för försummelse att avsöka relevanta områden än att handsken skulle vara ”planterad”. Detta förstärks ytterligare av att den nu häktade NB ej synes ha varit betjänt av att plantera offrets handske på sin egen arbetsplats.
2015-07-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Min gissning är att just vittnesmål är det starkaste man har att gå på från polisens håll. Men troligen gäller det väl bröderna då.
Enligt rubriken till expressens artikel var "5-6 sidor vittnesmål" centrala vid första överklagandet av häktningen. I brödtexten står det dock 5-6 sidor "bevisning". Vad ska man tro?

http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/

Vittnesmål är muntlig bevisning.
2015-07-10, 17:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
"En särskild händelse" frigör mer resurser, innan dess använder polisen sig av egna resurser, som hundförare som snabbt kan vara på plats. Så en hund bör ha ingått i den patrull som skickades till platsen på söndagen. Mycket märkligt om det inte gjordes.

Det som inledningsvis skickade på detta larm var troligtvis en vanlig polispatrull, och det första polispatrullen gör på plats är att konstatera läget, avrapportera och i detta fall ganska direkt börja söka runt samt tillkalla fler enheter, då brottsmisstanke fanns från första minut.

Det finns mediauppgifter på att litauerna samt deras granne får polis-påknackning vid tre-tiden på natten/morgonen, vilket tyder på att fler patruller dragits till platsen under sen-kvällen.

Det finns runt 400st (totalt) aktiva polishundar i tjänst i Sverige. Hur många av dessa som är tränade till någon form av sök, vågar jag inte svara på.
Det är svårt att svara på exakt när hundpatrull anlänt och fick påbörja arbete, men den rimliga gissning är att det blev initierat på riktigt under måndagen. Det tar tid att få dit hundpatruller med rätt kunskaper.
Vidare vill jag minnas att det i mitten av veckan nämndes att det då anlänt en sk specialsökhund, vilket skvallrar lite om att det kan ta viss tid att frigöra en sökhund med hundförare.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-10 kl. 17:15.
2015-07-10, 17:10
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Återigen, han hade alibi vid försvinnandet men inte vid mordet (vad vi vet). Vi kan mycket väl tänka oss ett scenario där vi har någon/några som tar hand om försvinnandet, håller BO vid liv i väntan på att fotbollsspelaren skall komma tillbaka och vara redo för att skipa rättvisa. Säg att dagen efter så anländer han och utför mord, styckning för att sedan våldföra sig sexuellt på de 5-6 kroppsdelarna. Definitivt inte ett av våra troliga scenarios men spåret måste undersökas till vi kan få fram fakta som talar för att scenariot är omöjligt. Tills vi vet måste vi hålla alla möjligheter öppna om detta fall skall lösas.
Jösses, kan inte läsa den här tråden utan att bli chockad över stolligheterna. Man borde ju vänja sig. Tänk efter en stund nu, tycker du verkligen att detta scenario verkar det allra minsta sannolikt eller trovärdigt? Tror inte ens det skulle platsa i Morden i Midsommer...
Senast redigerad av TigerKid 2015-07-10 kl. 17:19.
2015-07-10, 17:18
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det som inledningsvis skickade på detta larm var troligtvis en vanlig polispatrull, och det första polispatrullen gör på plats är att konstatera läget, avrapportera och i detta fall ganska direkt börja söka runt samt tillkalla fler enheter, då brottsmisstanke fanns från första minut.

Det finns mediauppgifter på att litauerna samt deras granne på polis-påknackning vid tre-tiden på natten/morgonen, vilket tyder på att fler patruller dragits till platsen under sen-kvällen.

Det finns runt 400st (totalt) aktiva polishundar i tjänst i Sverige. Hur många av dessa som är tränade till någon form av sök, vågar jag inte svara på.
Det är svårt att svara på exakt när hundpatrull anlänt och fick påbörja arbete, men den rimliga gissning är att det blev initierat på riktigt under måndagen. Det tar tid att få dit hundpatruller med rätt kunskaper.
Vidare vill jag minnas att det i mitten av veckan nämndes att det då anlänt en sk specialsökhund, vilket skvallrar lite om att det kan ta viss tid att frigöra en sökhund med hundförare.
Plus att inledningsvis fanns hoppet att hitta henne levande. Då är det vettigt att lägga ALLA resurser på detta. Får man tag på sökhund ska den förstås jobba med att leta en levande flicka. En lada kan de nog snabbt kolla igenom, utan hund, och konstatera att ingen människa gömmer sig därinne.

Angående avspärrningar. Det är lätt med facit i hand att tycka just den byggnaden borde spärrats av, men hur stort område skulle man i så fall spärra av för säkerhets skull?

Det är inte så rättvist att "döma" insatser efter vad man vet nu.
2015-07-10, 17:19
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Tiden stämmer inte, fiket stänger 18:00 och det var en lugn dag så det fanns inte så mycket att göra. Hon borde rimligtvis SMSat 18:05 eller tidigare. Alla som säger att det tar 20 minuter att städa och stänga ett fik på landsbygden är ute och cyklar.

Tror Lisa skulle träffa någon efteråt, därför hon inte ville bli hämtad utan valde att åka själv.

Nåt fuffens är det.
Första gången hon åker själv - kan vara för nånting är planerat efter som hon inte vill föräldrarna ska veta.
Hon borde smsat 18:05 som du säger.

Har hon använt en dator/telefon för att på nåt sätt stämma träff med någon? Dröjer utredningen för att man ska gå igenom offrets och GM:s dator/telefonappar för att säkra spår?
2015-07-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Det finns mediauppgifter på att litauerna samt deras granne får polis-påknackning vid tre-tiden på natten/morgonen, vilket tyder på att fler patruller dragits till platsen under sen-kvällen.

Den patrull som inledningsvis kallas bör ha hund. Det är dock inte alltid som det görs..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in