Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 21:18
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror hellre på det du säger, att nån i tråden sett en silverfärgad bil, än att arbetskamraterna sagt det i en intervju.

Det står i tråden... sök =)
2015-07-09, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Glöm min fråga, ser att du redan skrivit om det:

"Jag fick höra personligen från en som var med MP och hittade detta fyndet vad som hände då, det var ju i samband med det fyndet som litauerna kom och började schasa bort dem när de ringde polisen angående fyndet. Själv förstår jag inte varför fyndet inte kommit ut i media då det inte verkar vara något som kan störa utredningen mer än vad dendär handsken skulle göra egentligen."

Däremot undrar jag, vad sas av bröderna? Vad var deras huvudargument till att köra bort sökpatrullen?

Vet inte vad som sades mer än att de inte tyckte att MP hade hos litauerna att göra då de insåg att deras sökande närmade sig deras hus.
2015-07-09, 21:20
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Minns att det diskuterades tidigare i tråden, säg 1500 sidor bakåt...
Dom har iaf en silverfärgad Ford Galaxy, -sent 90-tal.
Jo, jo, den diskussionen minns jag. Nu. Fick nog för mig att det var en större bil (ja, är inte skitbra på fordon). En VW Sharan hade/har de väl också? Eller? Ursäkta men jag orkar bara inte leta, någon kanske har bra koll utan att behöva göra det.
2015-07-09, 21:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Det står i tråden... sök =)

Om du skrollar upp så ser du att jag fått svar och diskuterat det färdigt, dvs det var inte arbetskamraterna som sagt det.
2015-07-09, 21:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det där har jag också undrat över men kommer inte ihåg om jag sett det på ett videoklipp eller läst det här. Men det minne jag har säger videoklipp. Antagligen spelar mig minnet ett spratt för det säger silverfärgad personbil. Hade mgm verkligen det?

Den bil som polisen bogserade bort från brödernas bostad var just silverfärgad. Någon av kvällstidningarna sände live vid tidpunkten. Jag såg dock inte den utsändningen.
2015-07-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
MP-gruppen? Hur många var det som upplevde denna "aggressivitet"? Kan den/de ha upplevt det den/de gjorde delvis p g a språk- och -kulturförbistring?

Detta är ju enormt viktigt eftersom MP-deltagaren/arna har bedömts som trovärdiga av polisen och är en utav anledningarna ( den viktigaste?) till att litauerna togs in förhör som ledde till anhållandet sedan.

Och varför var båda "aggressiva" och varför har i så fall den ena brodern släppts?
Det brister i logik helt enkelt.

Mer än så vet jag tyvärr inte mer än det sista i MPs sökande då de drog sig tillbaka efter den kvällen.
Jag vet inte exakt vad som hände och vad som sades men de ska ha uppvisat aggressivt beteende och viftat och försökt få MP-gruppen att lämna platsen. Tror inte det hade med språk osv att göra. Hur de exakt gick tillväga vet jag dock inte mer om..
2015-07-09, 21:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Den bil som polisen bogserade bort från brödernas bostad var just silverfärgad. Någon av kvällstidningarna sände live vid tidpunkten. Jag såg dock inte den utsändningen.
Det var en silverfärgad VW Sharan. Expressen har haft stillbild.
2015-07-09, 21:25
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tror inte ett ögonblick på att Lisas mördare har varit så förslagen att denne planterat någonting alls. Det är ett scenario som främst förekommer på film.

Jag tror att handsken är tappad i samband med ett överfall. De andra grejerna är utslängda från en bil. Helt enkelt för att bli av med dem - inte för förvilla eller kasta skuld på någon annan.

Snubbar som begår oöverlagda våldsbrott (som jag tror att detta är) är inte smarta, men ibland kommer de undan för att de har tur.

Återigen för tusende gången .... Hur skulle poliser , pappan , militärer och även hundarna kunna missa en handske som ligger helt öppet i ladan på söndagskvällen . Ditt antagande att GM skulle lagt ut handsken kommer från filmens värld är ju helt galet . Lika galet som att tro att handsken låg där på söndagskvällen . Och att den legat gömd då och sen hux flux så är den på plats på måndag morgon är ju ännu dummare . Ska man ha fler teorier så kan man ju tänka sig att aliens har tagit handsken på söndagskvällen och för att vara snälla lagt tillbaka den igen . Det är garanterat MGM som har lagt dit handsken . Nu har jag tröttnat på att förklara så nu lägger jag handsken år sidan och läser andras fantastiska scenarion ur filmens värld som du formulerar det .....
2015-07-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
MP-gruppen? Hur många var det som upplevde denna "aggressivitet"? Kan den/de ha upplevt det den/de gjorde delvis p g a språk- och -kulturförbistring?

Detta är ju enormt viktigt eftersom MP-deltagaren/arna har bedömts som trovärdiga av polisen och är en utav anledningarna ( den viktigaste?) till att litauerna togs in förhör som ledde till anhållandet sedan.

Och varför var båda "aggressiva" och varför har i så fall den ena brodern släppts?
Det brister i logik helt enkelt.

Lillebrodern har väl "snackat" och polisen anser att det inte finns någon risk att han motarbetar utredningen eller gömmer sig osv, så häktningsskäl eller reseförbud föreligger ej varvid han inte bör sitta häktad. Dessutom har ju misstankarna mot lillebrodern försvagats.

Sen tror jag att den tekniska bevisningen mer eller mindre pekar ut den äldre brodern och inte den yngre.

Ser det inte som ologiskt att lillebror och eventuellt kvinnan varit med på att försöka få bort MP om de visste vad storebrodern sysslat med de sista dagarna...

Ett annat alternativt (mindre troligt?) är att Storebror var drivande i aktiviteten att få bort MP och lillebror och kvinnan höll med storebrodern när han försökte få bort MP, bara för de var samma familj och hade i sådant fall inget koll på vad Storebror sysslat med gällande LH.

PS. OM det nu var så att de försökte få bort MP alltså
Senast redigerad av ulvan 2015-07-09 kl. 21:33.
2015-07-09, 21:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad fick du höra, kan du utveckla med lite detaljer?

Schasa bort sökarna, det är ju ett uppseendeväckande beteende. Lägg därtill att bröderna absolut bör ha känt till att Lisa var försvunnen, senast när handsken hittades bör de ha haft kännedom. Att med den vetskapen schasa bort sökare som hittar intressanta fynd är misstänkt tycker jag. Inte så konstigt att polisen ville ta ett ordentligt snack med dem alla tre, och när så sker är de motsträviga, vilket också är anmärkningsvärt.
Nu vet vi inte ännu om alla tre, bröderna och den häktades fru, var därute och utmärkte sig,
men inte omöjligt och om det stämmer med ett hotfullt uppträdande gentemot det
energiska MP-folket, så stärks ju i vart fall jag i tron att brodern+frugan är väl medvetna
om skulden hos NB och det förmodligen från första dagen och utesluter inte heller att
brodern om än inte direkt delaktig i det som skedde med Lisa med förmodat våldtäktsförsök
alternativt fullbordad dito samt avlivande så åtminstone varit behjälplig med
bortforsling av kroppen och undanröjande av diverse pinaler tillhörande offret.
Utspelet från advokaten förra veckan låter också antyda att det "tjallats" vilket inte
ger mindre anledning att misstänka att det rått vetskap om vad som ägt rum hos
nån av de två i trion eller båda.

Det är ingen direkt högoddsare ifall de frisläppta eller en av dem kommer att hämtas hit igen
om de nu inte hunnit dra all världens väg i rädsla för att just den saken ska ske.
Utredarna bör dock ha ganska klart för sig att i själva dödandet av Lisa så pekar allt i bevisväg
ostridigt på den nu häktade annars så hade man ju näppeligen låtit brodern löpa iväg.
Men kryper det fram ett erkännande - vilket kanske redan skett enligt ett rykte i tråden -
så kanske det också i det framkommer ett och annat som är besvärande för brodern AN
och det blir påkallat på nytt att ha lite konfrontatoriska möten med denne...
Och lågt odds blir det ävenledes på gissningen att svensk polis fått kollegorna borta
i brödernas hemland att i den mån det går kartlägga brödernas förflutna och se över
hur det ligger till med ouppklarade sexualmord därborta och hur många spårlöst
försvunna unga kvinnor genom åren som det finns och om något av dessa fall kan
kopplas till där någon av bröderna uppehållit sig.
Fast jag lutar nog när allt kommer omkring åt att det som nu hände i Blomberg trots allt
var "debuten" som förövare av ett mord, med intill visshet gränsande sannolikhet
sexualrelaterat.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-09 kl. 21:41.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var en silverfärgad VW Sharan. Expressen har haft stillbild.

Tror det var en Ford Galaxy.Men det spelar väl mindre roll..
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siamgaro
Mer än så vet jag tyvärr inte mer än det sista i MPs sökande då de drog sig tillbaka efter den kvällen.
Jag vet inte exakt vad som hände och vad som sades men de ska ha uppvisat aggressivt beteende och viftat och försökt få MP-gruppen att lämna platsen. Tror inte det hade med språk osv att göra. Hur de exakt gick tillväga vet jag dock inte mer om..
Jaha, och efter det frihetsberövades litauerna, och strax efteråt hittades Lisa 1,6 km därifrån. Tack, intressant info du kom med. Mer sån't.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in