Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja? Om de nu är så ärliga som vissa tror!
Det känns väldigt långsökt, och mer ovanligt än att en främmande person mördar någon.

Tror du inte att alla tre sagt detta i förhör då? Nu när de åkt fast?
Och om alla tre haft exakt samma förklaring så hade AJ varit i häktet någon tid också!

Nyckeln till byggnaden har bara lantarbetare, bland dem - och bröderna Bilevičius. http://m.lrytas.lt/naujiena.asp?id=14374210481436492074
2015-07-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieCheron
Automobilio salono ekspertizė yra labai svarbi, nes tyrėjai užsimena, jog L.Holm buvo pagrobta prie kavinės, kurioje dirbo, kažkur nuvežta automobiliu, vėliau nužudyta, o kūnas paslėptas ūkyje, kuriame dirbo ir netoli kurio gyveno broliai Bilevičiai. http://m.lrytas.lt/naujiena.asp?id=14374210481436492074

LH kidnappades utanför kaféet, togs till en väntande bil, senare dödas. Kroppen gömd på gården nära där misstänkt jobbade.

På flickans kropp hittades N.Bilevičiaus DNA spår. Bara översättningar från mig, inget som säger att det är rätt person som är anhållen.
Senast redigerad av CharlieCheron 2015-07-21 kl. 13:18.
2015-07-21, 13:17
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Kan mycket väl varit CP som utförde det i koma tillstånd.

TQ är orelevant tycker jag.

Tycker inte det var någon likhet i Tk´s fall!
På Sätt o vis kan man kanske säga att det finns likheter mellan Lisa-fallet o Palme-fallet. Dvs båda i att de tilldelade åklagarna såg det som en karriärmöjlighet. Det är ju självklart i P-fallet, men i Lisa-fallet fanns ju alla ingredienser för ett "media-spektakel" redan från början. Dvs stort mysterium, väldigt vacker flicka. Och sen tog det verkligen fat med själva liket som hittades under ytterligare mystiska omständigheter och dessutom tre utlänningar som huvudmisstänkta.

Det ger en vis risk att åklagaren gör "allt" för att få en fällande dom, och då blir hon personligt påverkad. Blir man personligt påverkad ökar risken att göra misstag.
Det stora allmänintresset står ju inte bara "allmänheten" för, utan det delas ju även av åklagarens kollegor, polisernas kollegor. Och framför allt deras överordnade. Det gör att väldigt mycket står på spel för de inblandade, de kan liksom inte riskera förlora ansiktet. Det gör det upplagt för snabba lösningar, och alla snabba lösningar är hastverk. Balterna är en "enkel lösning". Nu gäller det bara för dem att sy ihop påsen också.
Vi får helt enkelt vänta och se om de lyckas med det.
Problemet är att om de misslyckas, så innebär det mer än att de ansvariga "förlorar ansiktet", det innebär också att en mördare går lös, att de anhöriga inte får "frid."
Jag tycker att fall med så stort allmänintresse borde leda till större försiktig het, bredare utredningsunderlag, större kreativitet etc istället. Så att de kan visa att nu har vi verklige n gjort rätt. Nu har era skattepengar fått användning.
2015-07-21, 13:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

LH kidnappades utanför kaféet, togs till en väntande bil, senare dödas. Kroppen gömd på gården nära där misstänkt jobbade.

Varför är då en del av ladan avspärrad under så lång tid? Inte den del där handsken ska ha hittats?
Eller har jag fel här? Hittades handsken i den avspärrade delen?
2015-07-21, 13:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Har en teori när det gäller häktad GM även om jag är en av dom som tvivlar på att det är han som är skyldig. Han befinner sig i ladan och ser alla tre tjejerna komma ut, uppmärksammar att tjejen som gick bakom Cafet är klar, springer över vägen och in bakom ladan där han träffar LH som håller på att göra sig klar för avfärd. Hon har öppnat sadeln tagit fram påsen med extrakläder , sätter nyckel i låset medan hon gör det messar pappa precis när GM kommer fram till henne och frågar om han får låna hennes mobil/ låna en cigg. Han börjar stöta på henne och en 17 åring som blir uppraggad av en 35 åring blir inte smickrad utan livrädd. Han tar hennes nyckel från moppen och säger att hon får den om han får en puss, LH som nu känner ett riktigt obehag säger något liknande med att om jag inte får min nyckel nu så berättar jag för LS och AJ imorgon vad du håller på med och dessutom är min pappa militär och kommer att slå ihjäl dig . GM får panik och inser att han pga av en uppkäftig tonåring som inte tål ett för honom väldigt roligt skämt så riskerar han, jobb, fru och dessutom att få militären efter sig. Han blir rasande på LH som är anledningen till detta och tar upp ett verktyg han har med sig och smäller till och det slaget tar så olyckligt att LH dör. Han får panik och hämtar ett fordon från ladan för att köra bort kroppen och drar iväg en bit med LH i bagaget/flaket och kommer på att hon hade mobil, letar upp den i hennes jacka ock stampar sönder den. Han vänder sedan tillbaka hem och ber sin bror om hjälp. Båda åker till Martorp och gömmer kroppen i ett trångt skåp . Väl ute i bilen så ser dom lite grejer som ligger kvar i bagaget som dom sprider ut för att dom helt enkelt vägrar öppna skåpet med kroppen igen. Upptäcker att han fortfarande har moppenycklarna på sig och hittar på att dom måsta handla, passar på att åka förbi och sätta nycklarna i moppen igen......... Tidspress ja , någon som tror att detta kan ha hänt

Måste säga att det låter troligt, men som vanligt finns det motsägelser. Det känns som att ladan måste vara inblandad eftersom mjölkrummet fortfarande är avspärrat, samt att det inte finns spår av strid vid moppen. Det kanske det i och för sig inte måste göra om inget blod var inblandat.
2015-07-21, 13:22
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Automobilio salono ekspertizė yra labai svarbi, nes tyrėjai užsimena, jog L.Holm buvo pagrobta prie kavinės, kurioje dirbo, kažkur nuvežta automobiliu, vėliau nužudyta, o kūnas paslėptas ūkyje, kuriame dirbo ir netoli kurio gyveno broliai Bilevičiai. http://m.lrytas.lt/naujiena.asp?id=14374210481436492074

Det stod också att nyckeln till gömslet hängde utanför dörren, så att alla i personalstyrkan skulle kunna gå in där och inte behöva vänta på mannen med nyckeln.
2015-07-21, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja? Om de nu är så ärliga som vissa tror!
Det känns väldigt långsökt, och mer ovanligt än att en främmande person mördar någon.
Och det som tagits upp om att det är första gången AJ sett Lisa är väl inte så konstigt?
Hon började där på sommarjobb, hon hade inte jobbat där så mycket!
Minns inte vad som sades, men 3 eller 6 dagar? Stämmer det? (Endast helgjobb)

Tror du inte att alla tre sagt detta i förhör då? Nu när de åkt fast?
Och om alla tre haft exakt samma förklaring så hade AJ varit i häktet någon tid också!

Problemet är att det inte säger något dvs litauerna är för att de är oskyldiga. De är en insider som vill förstöra o lägga skulden på dem. AJ AJ.
2015-07-21, 13:23
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Nyckeln till byggnaden har bara lantarbetare, bland dem - och bröderna Bilevičius. http://m.lrytas.lt/naujiena.asp?id=14374210481436492074
Nej, nyckeln hängde utanför så att ingen skulle behöva vänta på att bli insläppta.
Det står ju i artikeln du länkar till
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Äntligen har bitarna börjat falla på plats. Polisens uttalande idag lämnar inga tvivel om att de har GM, och att de arbetat med rätt teori från början. Förmodligen finns synnerligen graverande, eller rent av direkt bindande tekniska bevis, plus en hel del annat.
Men jag undrar vad som ledde polis och åklagare till slutsatsen att avfärda brodern och frun så pass snabbt? Det känns som att de redan i det läget hade koll på händelseförloppet. Även om den yngre brodern och MGMs fru spräckt hans alibi så räcker inte det. De hade kunnat vara djupt insyltade och försökt skylla ifrån sig, t.ex. (nu är de dessutom inte avfärdade från ett kommande åtal angående skyddande av brottsling, men de har avfärdats som delaktiga i mordet på Lisa). Det måste funnits något annat från början som pekade ut just den äldre brodern som GM.

Att man har rätt gubbe är jag helt säker på och det kommer bli en aha upplevelse för konspiratörs teoretiker, det kommer verkligen passa in med Ockhams rakkniv.

Jag tror man letade initialt på just lokal förmåga, möjligen ytligt bekant, besökare cafe't etc. Hade man inte fått napp där hade man utökat kretsen vartefter.

Vittnesutsagor ikring cafe't senaste dagarna/helgerna, besök, masttömningar, wifi på cafe't, rörelser i området etc är väl en bra start och det direkt poppar upp en intressant figur.

MGM uppfyller sannolikt något/några av följande, alkohol, testosteronpåslag, kränkning samt empatistörning lite grovt sammanfattat.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Varför är då en del av ladan avspärrad under så lång tid? Inte den del där handsken ska ha hittats?
Du kommenterar uppgifter i en litauisk tidning. Den tidningen har inte mer info än någon annan. Någon spånar.
2015-07-21, 13:24
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Problemet är att det inte säger något dvs litauerna är för att de är oskyldiga. De är en insider som vill förstöra o lägga skulden på dem. AJ AJ.
Varför har du hakat upp dig på en gammal gubbe? Ända du skriver är AJ om o om igen som du skulle ha något personligt emot han?
2015-07-21, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Avspärrningen är nog för att LH hittades där. Olika rykten om i vilket skick - enligt tidningen i Litauien - ingen "trevlig" syn. Handsken får du fråga någon som är mer insatt i handsken och vart den hittades. *är väl ingen som sagt vart hjälmen" hittades heller?. Vilken kan vara ännu viktigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in