Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 19:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ladan är med 99 % säkerhet mordplatsen . Du får läsa nåt av de tidigare inläggen jag skrivit så du får lite sammanhang i vad jag har skrivit och hur jag tror att det hela gått till . Och att placera ut handsken i ladan var ju som jag tidigare skrev smart på grund av att hans DNA antagligen redan fanns där eftersom han hade jobbat i ladan tidigare . Det har ju skrivits också att det var flera personer som tog i handsken dessutom så även om hans DNA fanns på handsken vilket jag inte tror så var det ju ett dåligt bevis för polisen .

Det har även skrivits/sagts att det endast är AJ som vidrört handsken, så jag förstår inte riktigt hur man kan gissa/spinna vidare på att GM klurat ut detta på det viset att han jobbar/jobbat där och därmed kommer kunna ha sin bortförklaring ang handsken?
Går detta ut på att välja vilka rubriker/artiklar man ska bygga gissningar på..?

Missförstå mig inte, jag är inte på jakt,, det är mer att jag prövar runt lite.

Anta för en stund att det bara var AJ som tog i handsken ( vilket han själv uppger i ljud-intervju)
Hur ska då GM kunna förklara bort för polisen att hans DNA finns på denna tillhörighet, placerad på en högst trolig BP. Jag hade velat höra den förklaringen.
Visst hans DNA kan finnas på BP i form av att det är hans arbetsplats, men hur förklarar man DNA på handsken om han inte vidrört den?
Därmed är det en avslagen tanke att säga att han själv har placerat den i ladan, medvetet.

I grunden vet vi ju inte vem/vilka som vidrört handsken.
2015-07-09, 19:34
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det har även skrivits/sagts att det endast är AJ som vidrört handsken, så jag förstår inte riktigt hur man kan gissa/spinna vidare på att GM klurat ut detta på det viset att han jobbar/jobbat där och därmed kommer kunna ha sin bortförklaring ang handsken?
Går detta ut på att välja vilka rubriker/artiklar man ska bygga gissningar på..?

Anta för en stund att det bara var AJ som tog i handsken ( vilket han själv uppger i ljud-intervju)
Hur ska då GM kunna förklara bort för polisen att hans DNA finns på denna tillhörighet, placerad på en högst trolig BP. Jag hade velat höra den förklaringen.
Visst hans DNA kan finnas på BP i form av att det är hans arbetsplats, men hur förklarar man DNA på handsken om han inte vidrört den?
Därmed är det en avslagen tanke att säga att han själv har placerat den i ladan, medvetet.

AJ har i vissa intervjuer sagt att handsken hittades på måndag, i andra på tisdagen. Han har också i vissa intervjuer sagt att det är han som plockat upp den. I andra har han sagt att det är MGM, han själv och nån till som tagit i den. Allt detta innan MGM anhölls.
2015-07-09, 19:35
Medlem
bokfodrals avatar
I början av det här fallet, ska det tydligen ha funnits en artikel i Aftonbladet där ett vittne ska ha sagt sig se Lisa vid caféet kring den tid som hon försvann.
Är det nån här som har läst den artikeln?
Jag har inte sett nån länk till den och har inte heller läst det själv, men det togs i alla fall upp i början av den här tråden.

Om ett vittne säger sig ha sett Lisa vid caféet, vore det ju intressant att kunna läsa den igen om den går att återfinna på nåt sätt eller om nån här har läst den?

Om jag spekulerar nu, känns det rimligt att hon sett i glappet när kollegorna hade åkt och innan hon gick mot moppen.
2015-07-09, 19:37
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen tyvärr . Och det blir nog tjatigt för de andra som läser om vi håller på och ältar det här i all evighet . Jag vet inte som sagt vad det är för nåt som du tycker är konstigt i mitt resonemang . Att GM är så dum så att han har tagit i handsken innan utan att själv ha handskar är ju inte troligt .
2015-07-09, 19:37
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
I början av det här fallet, ska det tydligen ha funnits en artikel i Aftonbladet där ett vittne ska ha sagt sig se Lisa vid caféet kring den tid som hon försvann.
Är det nån här som har läst den artikeln?
Jag har inte sett nån länk till den och har inte heller läst det själv, men det togs i alla fall upp i början av den här tråden.

Om ett vittne säger sig ha sett Lisa vid caféet, vore det ju intressant att kunna läsa den igen om den går att återfinna på nåt sätt eller om nån här har läst den?

Om jag spekulerar nu, känns det rimligt att hon sett i glappet när kollegorna hade åkt och innan hon gick mot moppen.

Jsg har bara läst att det var arbetskamraterna som sist såg henne. Vad är det för inlägg du refererar till? Du får gärna citera det.
2015-07-09, 19:38
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Med risk för att göra bort mig:

Tänk om man via någon satellitbild fångat en del av det som hände när Lisa försvann...och
fått med hennes baneman fullt synlig...

Vi diskuterade om satellitbilder i tråden om Linda Chen för drygt 2 år sedan som en möjlig
väg att gå för att bringa någon närmare klarhet i somligt vid fyndplatsen och så här kunde
det låta:

https://www.flashback.org/sp42654076

http://www.snsb.se/sv/Rymdteknik/Satelliter-och-ballonger/
Nä, du gör inte bort dig ett dugg.
Vilken tanke! Det finns säkert på bild någonstans, om det sparas, men det omgärdas säkert av massor av sekretess, juridik och mängder av teknikaliteter, eller hur jag nu ska uttrycka mig. Vilken grej, rena filmmanuset! Tänk vad många brott som kunde klaras upp då. Bara det att då anpassar sig brottslingarna efter det sedan så var det bra med det. Och än så länge kan det omöjligt användas som bevis. Men de bilderna skulle man bra gärna vilja se om det finns några. Jösses, där fick du igång filmkameran inombords.
2015-07-09, 19:38
Medlem
Det här med att GM har placerat kroppen i en byggbarack är helt obegripligt. Det borde finnas tusentals bättre ställen utomhus på landsbygden att placera en kropp på. Även om han bara vill placera den temporärt.

Och det här med att LH dröjer sig kvar hakar jag också upp mig på. Vad sysslar GM med under tiden? LH har ju all tid i världen på sig att ge sig av med sin moped.
2015-07-09, 19:43
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Att uppgiften kommer från polisen är självklart. Jag lutar väl åt att tro att handsken hittades på måndag, men att det var först på tisdagen som polisen gav AJ tillåtelse att prata om det.

Det som är skrämmande är att se hur media spaltar upp 3 olika dagar pga det.
Det är alltid lika irriterande att media inte tar särskilt högtidligt på detaljer. Inte så noga vad man säger/skriver tydligen.
2015-07-09, 19:46
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jsg har bara läst att det var arbetskamraterna som sist såg henne. Vad är det för inlägg du refererar till? Du får gärna citera det.

Jag har frågat personen men inte sett nåt svar, men det här var det jag menade

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-09, 19:48
Medlem
har det överhuvudtaget läckt ut några som helst detaljer av den tekniska undersökningen?

missförstå mig inte nu men med mkt annat som händer och utan att man får nån som helst info svalnar intresset för fallet. iaf för mig.

mkt annat händer....

jag menar om sperma el dyl från mgm hittats på BO så är det ju solklart.

men det här noll ut till media, som jag visserligen kan förstå ur en aspekt, gör j bara attdet blir rundgång på spekulationerna.

jag var med i början av tråden och ganska aktiv för att sen ta en paus. när jag kom tillbax igen var det samma tugg som innan och inget riktigt genombrott.

känns som att man ska låta fallet ha sin gång och inte bry sig???
2015-07-09, 19:48
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Det här med att GM har placerat kroppen i en byggbarack är helt obegripligt. Det borde finnas tusentals bättre ställen utomhus på landsbygden att placera en kropp på. Även om han bara vill placera den temporärt.

Och det här med att LH dröjer sig kvar hakar jag också upp mig på. Vad sysslar GM med under tiden? LH har ju all tid i världen på sig att ge sig av med sin moped.

Ja det är väldigt konstigt att hon inte åker direkt , hon borde vara trött och har en jäkla lång mopperesa framför sig .
Det känns konstigt .
2015-07-09, 19:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siamgaro
Jag har tänkt lite på en sak, vilket inte riktigt har att göra med de Saker ni diskuterar just nu.
Jag talade med en bekant till mig som har arbetat mycket med avlidna personer och denne berättade för mig att de inte låter anhöriga se den avlidne om kroppen legat längre än två dygn då kroppen sväller och inte längre är speciellt fager.
Om nu föräldrarna faktiskt fick identifiera henne så måste hon levt senast två dygn innan de hittade henne om hon inte legat oerhört kallt (då kroppen inte sväller).
Och en fråga, har inte gått bakåt nu i sidorna här på länge, men har det kommit ut något kring det sista fyndet som påstås vara ett plagg som tillhörde Lisa? Jag fick höra personligen från en som var med MP och hittade detta fyndet vad som hände då, det var ju i samband med det fyndet som litauerna kom och började schasa bort dem när de ringde polisen angående fyndet. Själv förstår jag inte varför fyndet inte kommit ut i media då det inte verkar vara något som kan störa utredningen mer än vad dendär handsken skulle göra egentligen.

Vad fick du höra, kan du utveckla med lite detaljer?

Schasa bort sökarna, det är ju ett uppseendeväckande beteende. Lägg därtill att bröderna absolut bör ha känt till att Lisa var försvunnen, senast när handsken hittades bör de ha haft kännedom. Att med den vetskapen schasa bort sökare som hittar intressanta fynd är misstänkt tycker jag. Inte så konstigt att polisen ville ta ett ordentligt snack med dem alla tre, och när så sker är de motsträviga, vilket också är anmärkningsvärt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in