Citat:
Ursprungligen postat av
Impossible.M
Hur svårt är det egentligen att få AB i allt (eller nästan allt)? Låt oss anta att jag redan från början är medveten om vad som krävs av mig och är beredd att göra just det.
Jag är bra på matematik och att skriva på kanslisvenska om det är till någon tröst

Beroende på vad du vill göra efter examen "behöver" du ha olika mycket AB. Vill du sitta vid attraktiva tingsrätter krävs raka AB:n samt vissa sidomeriter, och för större affärsbyråer omkring 70 % AB för att bli kallad till intervju (varierar dock något från byrå till byrå, men också beroende på hur högt söktrycket är).
Jag skulle inte påstå att det är svårt att nå 70 % AB, då utbildningen som sådan inte kräver en särskilt stor intelligens utan snarare förståelse för systematiken, som erhålls genom att traggla författningstext, doktrin och domar. En normalintelligent person behöver inte lägga mer än ca 40 h/vecka under terminerna, för att sedan växla upp något under tentaplugget. Det är bortsett från det oftast oundvikligt att inte sitta lite längre tid i slutet av PM-perioderna. Vissa veckor studerar man inte heller 40 h, utan mindre. Tiden går ju självklart upp och ned beroende på vilket ämne man studerar, hur svåra uppgifterna är etc. men i genomsnitt är det inte mer än 40 h per vecka.
Avseende raka AB:n har jag tyvärr inte någon statistik tillgänglig. Jag vet bara hur många som fått AB på respektive termin, och det säger inte så mycket då man ju inte kan veta om det är samma personer som får AB genom hela utbildningen, eller om det är nya personer för varje kurs. Förutom jag själv vet jag två andra personer som gått ut med raka AB:n, men självklart finns det ett stort mörkertal då man inte diskuterar betyg med andra än de närmsta vännerna på programmet.
Ger du dig bara fan på dig att göra bra ifrån dig torde det gå bra. Personer som får dåliga betyg hör ofta till kategorier som personer vilka inte är intresserade av juridik, personer som prioriterar andra saker (barn, träning, arbete, andra studier m.m.) framför juriststudierna etc.