2015-07-06, 21:32
Medlem
Citat:
Begravningen av Lisa Holm, 17, hålls i Säters medeltidskyrka.
Musik från hennes Spotifylistor ska spelas.
Och prästen Lasse Tullberg ska hantera ett avsked där orsaken är mord.
– Att människor kan vara så grymma att de mördar en flicka som står i begrepp att börja livet är djupt tragiskt för oss alla, säger han.

Citat:
Säters kyrka, norr om Skövde, ligger relativt avskilt. Inbäddad i sommargrönska.
Kyrkan är daterad till tidig medeltid med en dopfunt som tros härstamma från början av 1100-talet, enligt Svenska kyrkan.
Här kommer Lisa Holms begravning att hållas från klockan 13 på tisdagen.
– Lisas familj har samlat tre musikstycken från hennes Spotify, som kommer att spelas. Sedan blir det samsång och bön. Jag ska hålla tal. Det är som en vanlig begravningsgudstjänst, säger Lasse Tullberg, komminister.

http://www.expressen.se/gt/komminitsern-djupt-tragiskt-att-det-handlar-om-mord/
2015-07-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Undrar om polisen kollat upp sexualbrottslingar i området? Eller är de fullt upptagna med att de har rätt man? Gm behöver förvisso inte vara straffad innan men kan ju heller inte uteslutas...

Varför undrar du detta??

Du tror inte det är uppenbart att det var bland det första man gjorde??

Du verkar ytterst okunnig
2015-07-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja okej - jag (och säkert flera andra) ser att du redan håller på att bygga förutsättningarna för att kunna hävda att litauerna är oskyldiga, nästan vad för bevis som än kommer fram. Nu börjar du ju till och med påstå att poliserna försöker sätta dit nån oskyldig i häktet för att dölja sina egna misstag. Den teorin kan du lätt bygga vidare på sen. Kan de göra det så kan de förstås övertala sina kriminalteknikerkollegor att förfalska bevis. Säkert har de mutat och hotat vittnen att ljuga också - varför inte?

Har nordiska poliser betett sig så i någon stor utredning i modern tid, eller vad är det du bygger dina "teorier" på egentligen? Bortsett då från att du som Lindhsky skriver vill försöka hitta på skäl till att dina litauer inte ska vara skyldiga.

Även om man nu skulle tro på din teori så är det flera saker som är svåra att förklara. T ex vad som hände när man hittade kroppen. I princip tas ju bröderna in för förhör samtidigt eller rentav innan man gjort det slutliga fyndet av kroppen. Visste man redan innan man hittat kroppen att offret hade levat i flera dagar innan hon hittades? Hur i all världen kunde man veta det i så fall? Eller var det så att nån polis kliver in i byggnaden - ser direkt att flickan dött alldeles nyligen och i panik ringer till några kollegor: "Grip de där båda litauerna fort som fan - annars kommer vi att bli avrättade i media"

Sen verkar du tro att om polisen bara åtalar någon så är allt lugnt - ingen kommer bli upprörd eller kritisera polisens arbete om det visar sig att flickan hölls fånge i en lada i 4-5 dagar. Vad spelar det för roll - man har ju mördaren!

Tror du ens på det själv att tidningarna och vanliga människor skulle resonera så? Om du tänker efter liiite logiskt bara för en gång skull? Tänk dig bilden av en massa poliser och Missing People som sprungit runt alldeles i närheten samtidigt som flickan låg bunden nånstans - jag lovar dig, då hjälper inga åtal i världen från att det hamnar på förstasidorna i alla stora svenska dagstidningar och TV-nyheter.

Varför är du ens så engagerad i - som du inbillar dig - svenska polisers brott och mörkläggningar? Du är ju inte ens svensk och bor inte här - så vad spelar det för roll. Har du själv något otalt med polisen (Kanske åkte fast för förskingring på jobbet och fick sparken???) som gör att du har ett tvångsmässigt behov nu av att sitta och på löjliga anklagelser mot hårt arbetande poliser och åklagare som försöker lösa ett mord på en ung flicka efter bästa förmåga?

Det finns väl ganska många olösta mordfall. Palmemordet är väl det allra tydligaste fallet där polis gjorde i princip allt fel inklusive att snabbt snöa in ett kurdspår. Det krävs att någon journalist specialgranskar polisen från punkt a till ö. Hur många journalister har den tiden, kunskapen och lusten? De vill ha scoop och rubriker och då passas litauerna bra in. Men detta handlar inte om en enstaka personers skuld eller oskuld utan om något mycket större: polisens brist på professionalitet.
2015-07-06, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Knappast.
Jag för min del tror att hennes liv tog slut inom en timme efter att hon rövats bort.
Det brukar nämligen vanligen se ut på det viset vid sexualmord och så länge ingenting
annat framkommer så tyder det mesta på att det är just den typen av brott vi har
att göra med här i Blomberg.
Att hon av en sexualbrottsling skulle ha hållits inlåst flera dagar vid liv ter sig ytterst
långsökt.

BO´s liv avslutades tämligen omgående. Att hålla någon vid liv bland andra människor mitt på blanka tidiga kvällen... nej nej nej.

Lisa tystnades nästan omedelbart när saker och ting gick fel.
Och det kommer snart Litauern att berätta.
2015-07-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så olika kan man se det.. För egen del är nog detta sammantaget den mest optimala sökinsats jag någonsin skådat. Heder åt alla som gjorde vad dom kunde för att undsätta Lisa.

Hur kan du säga det med tanke på avspärrningsfadäsen (och att de inte vet om de missat handsken eller om den är planterad), att de inte tycks ha snabbat på undersökningen av mobiltrafiken och inte begärt satellitbilder? Och använt hundar i tidigt skede? Eller vet du mer om detta än andra?
Senast redigerad av nopomil 2015-07-06 kl. 22:03.
2015-07-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Varför undrar du detta??

Du tror inte det är uppenbart att det var bland det första man gjorde??

Du verkar ytterst okunnig

Varför jag undrar det? Kanske för att det enligt tråden skall finnas en pedofilbrotts dömd person med nära anknytning till området kan det vara därför jag undrar? Kanske inte har lika stort förtroende till rättsväsendet som du verkar ha. Okunnig eller ej...
2015-07-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur kan du säga det med tanke på avspärrningsfadäsen (och att de vet om de missat handsken eller om den är planterad), att de inte tycks ha snabbat på undersökningen av mobiltrafiken och inte begärt satellitbilder? Och använt hundar i tidigt skede? Eller vet du mer om detta än andra?

Vi har olika verklighetsuppfattning beroende på personlighet och kunskap.
2015-07-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvling3
Vi har olika verklighetsuppfattning beroende på personlighet och kunskap.

Verklighetsuppfattning?
Jag ställde frågor om du missade det.

Se också rättat: (och att de inte vet om de missat handsken eller om den är planterad)
Senast redigerad av nopomil 2015-07-06 kl. 22:05.
2015-07-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
BO´s liv avslutades tämligen omgående. Att hålla någon vid liv bland andra människor mitt på blanka tidiga kvällen... nej nej nej.

Lisa tystnades nästan omedelbart när saker och ting gick fel.
Och det kommer snart Litauern att berätta.

Oj du verkar insatt i hur det fungerar...
2015-07-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Varför jag undrar det? Kanske för att det enligt tråden skall finnas en pedofilbrotts dömd person med nära anknytning till området kan det vara därför jag undrar? Kanske inte har lika stort förtroende till rättsväsendet som du verkar ha. Okunnig eller ej...

Och du tror på fullaste allvar att polisen i ett fall som detta inte tittar på en sådan sak bland det första man gör??

En månad efter dådet så tror du fortfarande polisen inte tittat på sådana saker??

Tänk efter över vad du skriver för guds skull.
2015-07-06, 22:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag för min del tror att hennes liv tog slut inom en timme efter att hon rövats bort.
Det brukar nämligen vanligen se ut på det viset vid sexualmord och så länge ingenting
annat framkommer så tyder det mesta på att det är just den typen av brott vi har
att göra med här i Blomberg.

Vad är det som tyder på det? Förklara gärna.

Citat:
Att hon av en sexualbrottsling skulle ha hållits inlåst flera dagar vid liv ter sig ytterst långsökt.

Varför det?
2015-07-06, 22:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns väl ganska många olösta mordfall. Palmemordet är väl det allra tydligaste fallet där polis gjorde i princip allt fel inklusive att snabbt snöa in ett kurdspår. Det krävs att någon journalist specialgranskar polisen från punkt a till ö. Hur många journalister har den tiden, kunskapen och lusten? De vill ha scoop och rubriker och då passas litauerna bra in. Men detta handlar inte om en enstaka personers skuld eller oskuld utan om något mycket större: polisens brist på professionalitet.
Jaha och du utgår tydligen ifrån att polisen måste ha visat den bristen på professionalitet
i just det här fallet? Varsågod då för fan och visa på vilket eller vilka sätt det framgår?

Det är väl för dig antagligen uteslutet att man den här gången kan ha gjort ett riktigt
klanderfritt jobb från början till slut? Det går väl inte för sig i din värld att tro att man
lyckats göra det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in