Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-24, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Kan säga så här. Att bli dömd utan teknisk bev9isning är högst ovanligt. Att bli häktad utan teknisk bevisning är inte särskilt ovanligt.

Du måste tillägga "vid mord"! Annars så räcker ord mot ord i tex misshandelsfall o dyligt..
2015-06-24, 18:03
Bannlyst
Har sökt och kikat i trådstart med sammanfattningarna, dock saknar jag sammanfattning som beskriver händelseförloppet efter den 20:e juni om vad som händer.

Är det för tidigt att be om något sådant? Kanske inte finns så mycket information än?

Jag reserverar mig att jag kan ha missat något inlägg genom sökfunktionen som tar upp just det jag önskar.
2015-06-24, 18:03
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, hovrätten har klantat sig ordentligt om den har häktat på sannolika skäl innan bevisen för sannolika skäl finns, dvs NFC:s resultat är klart.
Anonyma vittnen, kanske?

Citat:
"Åklagaren har vid häktningsförhandling och i yttrande till hovrätten redovisat uppgifter om bland annat vittnesiakttagelser utan att den misstänkte och hans försvarare beretts möjlighet till insyn. Försvararen har därtill meddelats yppandeförbud beträffande uppgifter som framkommit vid förhör och vid häktningsförhandling. Det råder i mål av ifrågavarande slag en betydande obalans i fråga om resurser mellan å ena sidan polis och åklagare och å andra sidan den misstänkte och dennes försvarare. Det förhållande att vittnena inför och i samband med häktningsförhandling är okända liknar förevarandet med anonyma vittnen, vilket inte är tillåtet i Sverige".

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 97769
2015-06-24, 18:04
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Kan säga så här. Att bli dömd utan teknisk bev9isning är högst ovanligt. Att bli häktad utan teknisk bevisning är inte särskilt ovanligt.
OK! Jag tänkte nog på Christer Pettersson men han var väl ett undantag.
Jag hoppas i alla fall att det kommer ett klargörande snart. Att provsvaren kommer, och att det finns något avgörande där.
2015-06-24, 18:04
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Angående styckningsteorin

Jag vill först säga att jag egentligen inte förstår upprördheten kring att folk diskuterar en eventuell styckning. Jag vet inte varför det skulle vara mindre respektlöst mot familjen än något annat som diskuteras i tråden. Jag har själv inte diskuterat styckning då det endast har byggt på rykten och påstådda felsägningar från polisens sida. Men följande har ändå fått mig att fundera på att det eventuellt kan ha varit så.

LH:s kropp ska ha hittats fredag kväll. På söndagen rapporteras det om att man återigen har börjat undersöka gamla fyndplatser, dvs ladan mittemot caféet. Här har man då, utöver att man börjat gräva, intresserat sig för ett visst rum.

http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/

Torsdagen den 18 juni rapporteras det om att polisen fortfarande undersöker detta rum.

http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/

Som vi ser så har ladugården inte längre någon mjölkproduktion. Jag efterfrågade vad som fanns i denna utbyggnaden och fick pm om en person som jag bedömer trovärdig. Personen beskrev detaljrikt vad som fanns vid ladugården och hävdade att denne hade varit där flera gånger. Personen menade att mjölkrummet numera används som slaktrum för traktens jägare.

Det rapporterades den 22 juni att endast två avspärrningar fortfarande var uppe, MGM:s bostad och detta slaktrum. http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 95415

När kvinnan släpptes togs även avspärrningarna vid bostaden bort vilket innebär, såvitt vi vet, att endast avspärrningarna vid slaktrummet är uppe.

http://www.expressen.se/gt/kvinnans-advokat-hon-ar-valdigt-lattad/

Detta innebär att efter LH:s kropp hittades så har polisen haft ett stort intresse för ett rum som har används för slakt mittemot caféet. Jag gissar på att kroppen vid ett tillfälle har befunnit sig där men i vilket skick det lämnade är i nuläget öppet för spekulationer. Men kanske var det skicket som kroppen hittades i som fick polisen att fokusera på detta rum?

Självklart så finns där många goda invändningar mot att styckning har skett, t ex föräldrarnas identifierande och en tidsaspekt. Dock så tycker jag inte att det är mer smaklöst att diskutera än så mycket annat i tråden och även om jag inte vill spekulera vidare så kan jag inte heller utesluta att kroppen lämnade ladugården mittemot caféet i mer än en del. Tyvärr.

Det kan vara riktigt men då måste det också städas minutiöst. I och för sig finns väl alltid spår kvar, därav de bruna papperspåsarna. Men När fanns tillfälle att göra det med tanke på att ladan ligger mittemot cafét där man kan anta att det fanns mycket folk. På natten? Kanske..
2015-06-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja och i just denna rättsprocess verkar det kalkyleras i lite högre grad än vad man är van att se, och som det ser ut nu, så finns det fog för det.
Det enda önskvärda är att "showen" inte tar överhanden så att det hela landar kring det intressanta uttrycket - käbbel.
Det är fortfarande en död flicka och en sörjande familj det handlar om, utifrån ett mer mänskligt perspektiv..

Jag har tidigare hållit mig kring kommentarer om kvinnan för jag tror helt enkelt inte hon är delaktig i detta. Men helt oavsett utgång så kommer hon bli straffad ändå, antingen pga inblandning, eller pga allmänheten inte begriper bättre.
Enligt uppgift är hon med största sannolikhet på väg till hemlandet, kanske med en undran om vem det är, hon är gift med..
Ja, det är intressant på det mänskliga planet, men fel forum här tyvärr.

Ja det är mycket att fundera över. För jag ser inget märkligt alls med häktningen, bara märkliga reaktioner på häktningen och ett ifrågasättande av utredningen och åklagaren som är mycket annorlunda än det brukar.

Det verkar finnas ett uppdämt behov av att kritisera rättsväsendet, men valet av fall bli märkligt. Det letas efter brister och det spekuleras i saker bara ett åtal och en huvudförhandling kan ge svar på. Man kan inte veta något innan utredningen är klar och detaljer krig den blir offentliga.

Det jag tycker är obehagligt är att vissa personer, också inom rättsväsendet, utnyttjar att det varit fel som begåtts i andra saker till att sprida rykten och tvivel i detta fall, där inget visar på att fel har begåtts.

Är man genuint intresserad av rättsfrågor lyfter man inte fram en sak som denna, för det nöter ut folk, och tar sedan bort fokus från de fall där fel begåtts.

Kvinnan kommer inte ha de lätt framöver. Jag undrar ändå vad hon kan ha iakttagit.
2015-06-24, 18:06
Medlem
gurkmajjas avatar
"Att överklaga till HD under åberopande enbart av att hovrätten gjort en felaktig bevisvärdering är som att be om att få avslag." Sagt av hovrättslagman Jan Öhman. Förvisso en smula partisk kanske.
2015-06-24, 18:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Anonyma vittnen, kanske?

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 97769
Visst kan det finnas fler bevis än analysen från NFC, men eftersom åklagaren tar upp den så har den betydelse för den sammanlagda bedömningen. Trots att analysen inte är klar häktade HR på sannolika skäl. Om analysen, när den är klar, inte stärker bevisningen till sannolika skäl finns inte sannolika skäl nu heller.
2015-06-24, 18:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Artikelns lydelse samt att beslut kommer om några dagar, i synnerhet det sistnämnda, talar för att PT meddelats.
Jag förhåller mig skeptisk. Grunden till detta är

a) Aftonbladets generella kompetensnivå, samt att ingenting i artikeln tycker på att skribenten har klart för sig skillnaden mellan prövningstillstånd och prövning av häktningen som sådan.

b) att den citerade revisionsekreteraren inte citeras med att prövningstillstånd har beviljats, vilket hon rimligen skulle ha sagt om så hade skett.

c) att det är för raskt marscherat med prövningstillstånd redan - rimligen uttalar sig revisionssekreteraren i anledning av att överklagandet har inkommit till HD.

Edit:
Citat:
http://www.expressen.se/gt/broderna-overklagar-haktningarna-till-hd/

Av denna artikel verkar det snarare som om överklagandena kommit in idag, inte att HD meddelat PT idag.

"Under onsdagen inkom handlingarna till Högsta domstolen"

Så snabba tror jag inte HD är på att meddela PT att de hunnit göra de redan idag.
Jaja, jag skulle ha avvaktat med att svara tills jag var i kapp i trådfronten, men nu får jag chansen att säga "Vavarejasa" i alla fall...
Senast redigerad av Hamilkar 2015-06-24 kl. 18:11.
2015-06-24, 18:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRU
Har sökt och kikat i trådstart med sammanfattningarna, dock saknar jag sammanfattning som beskriver händelseförloppet efter den 20:e juni om vad som händer.

Är det för tidigt att be om något sådant? Kanske inte finns så mycket information än?

Jag reserverar mig att jag kan ha missat något inlägg genom sökfunktionen som tar upp just det jag önskar.
HR har avslagit överklagandet mot brödernas häktning, och dessa har överklagat till HD. Kvinnan är på väg till Litauen.
2015-06-24, 18:10
Medlem
sillynamnams avatar
Enligt Sveriges Radio behandlar HD överklagandet i morgon.

2015-06-24, 18:12
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
"Att överklaga till HD under åberopande enbart av att hovrätten gjort en felaktig bevisvärdering är som att be om att få avslag." Sagt av hovrättslagman Jan Öhman. Förvisso en smula partisk kanske.
Så om det blir avslag, kan bevisvärderingen fortfarande vara felaktig eftersom det inte är det HD går på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in