Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-06, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Oj du verkar insatt i hur det fungerar...

Du behöver inte särskilt mycket till tankeverksamhet för att förstå de mest sannolika scenariot, det mest troliga.

Att du som inte ens tror polisen har kollat upp brottsregistret på omgivningen inte förstår detta är något jag beklagar.
Du verkar inte bara okunnig utan rent av dum i huvudet.
2015-07-06, 22:10
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är en klar skillnad mellan en parkerad bil och en "väntande bil". Det senare antyder att någon redan finns vid ratten, gärna med motorn igång.
Men jag ifrågasätter kaféägarinnans kommentar, vad den nu har för källa. Hon var inte heller där då.
Det var jag som reagerade på utrycket väntande bil med samma slutledning som din. Har nu sett en intervju med en av kollegerna där hon bekräftar att det var hennes bil och hon som körde den andra kollegan till bussen.
2015-07-06, 22:15
Medlem
Nu blir det här kanske OT men seriöst, vad är det med folk här? Är det ett måste att vara otrevlig?

Gör om, gör rätt, väx upp.

Tråden hade varit så mycket trevligare och mer givande att läsa och diskutera i om folk bara kunde skärpa till sig och vara lite trevliga, istället för att dumförklara varandra i tid och otid.

Okej, tillbaka till tråden. Begravning imorgon. Läste att några poliser ska vara på plats för att bevaka så det går lugnt till. Antar att vi kan förvänta oss ganska mycket folk? Hoppas media håller sig i skinnet...

Nu går det ju fyra veckor till innan nästa beslut i fallet, men kan åklagaren begära omhäktning igen? Eller måste det bli ett åtal nu?
2015-07-06, 22:15
Medlem
Citat:
Vad är det som tyder på det? Förklara gärna.

Varför det?

ALLT tyder på detta. Inte minst de två viktigaste parametrarna TID och PLATS.

Mitt på ljusa tidiga kvällen på en plats bland människor och landsväg. Ingen har sett något, ingen har hört något.

Självklart tystnades BO omedelbart.

Att hålla någon som "sexslav" för att sedan mörda denne är också ytterst, ytterst ovanligt och INGET tyder på att så skulle vara fallet här.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2015-07-06 kl. 22:17.
2015-07-06, 22:20
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns väl ganska många olösta mordfall. Palmemordet är väl det allra tydligaste fallet där polis gjorde i princip allt fel inklusive att snabbt snöa in ett kurdspår. Det krävs att någon journalist specialgranskar polisen från punkt a till ö. Hur många journalister har den tiden, kunskapen och lusten? De vill ha scoop och rubriker och då passas litauerna bra in. Men detta handlar inte om en enstaka personers skuld eller oskuld utan om något mycket större: polisens brist på professionalitet.

Som jag sagt förut x antal gånger i tråden: När vi har förundersökningen kan vi (till en del åtminstone) bedöma hur utredningen har bedrivits. På den lilla information vi nu har går inte det.

Det finns ett antal exempel på dåligt bedrivna utredningar. Det finns ett antal exempel på väldigt bra bedrivna utredningar. Poliser och åklagare är människor. Precis som i vilken bransch som helst så varierar kompetensen.

Man ska heller inte göra misstaget att tro att det finns ett 100%-igt samband mellan resultat och kvalitet i en enskild utredning. Ibland finns helt enkelt inte förutsättningarna för att få fast GM, inte ens en task force med världens skickligaste utredare hade klarat biffen. Och i någon mån naturligtvis också det omvända.

Finns det skäl att granska polisens arbete i framtiden? Absolut. Jag är själv t ex oerhört kritisk till hur daCosta-utredningen bedrevs. Finns det någon poäng i att sitta och fantisera ihop löjliga konspirationsteorier om poliser som mörkar hit och dit och försöker sätta dit oskyldiga för att dölja sina egna misstag? Det tycker inte jag. Snarare är det så att ounderbyggt trams och polishatargnäll i värsta fall kan bidra till att verkliga missförhållanden döljs. Den ev. sakliga kritiken drunknar helt enkelt i utfall från konspirationstomtar och folk som bara är ute efter att kasta skit på rättsväsendet av mer eller mindre personliga skäl.
2015-07-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Nu blir det här kanske OT men seriöst, vad är det med folk här? Är det ett måste att vara otrevlig?

Gör om, gör rätt, väx upp.

Tråden hade varit så mycket trevligare och mer givande att läsa och diskutera i om folk bara kunde skärpa till sig och vara lite trevliga, istället för att dumförklara varandra i tid och otid.

Okej, tillbaka till tråden. Begravning imorgon. Läste att några poliser ska vara på plats för att bevaka så det går lugnt till. Antar att vi kan förvänta oss ganska mycket folk? Hoppas media håller sig i skinnet...

Nu går det ju fyra veckor till innan nästa beslut i fallet, men kan åklagaren begära omhäktning igen? Eller måste det bli ett åtal nu?

Åklagaren kan begära omhäktning så många gånger som det behövs, givet undersökningen går framåt, tills dess det räcker för åtal. Slarvigt uttryckt kanske, men någon kommer säkert reda ut det mer korrekta svaret
2015-07-06, 22:29
Medlem
Gusselbys avatar
Jag hör också till dem som tror att BO mördades ganska omgående utan att ha några direkta belägg för det, bara tankar om vad som verkar "rimligt". När polisen kom dit var kanske allt redan försent.
Vi får väl se så småningom - det är mycket man undrar över som kanske får svar om ett tag.
2015-07-06, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du behöver inte särskilt mycket till tankeverksamhet för att förstå de mest sannolika scenariot, det mest troliga.

Att du som inte ens tror polisen har kollat upp brottsregistret på omgivningen inte förstår detta är något jag beklagar.
Du verkar inte bara okunnig utan rent av dum i huvudet.

Kollat är inte samma som att undersöka sannolikheter. Dessutom- vart tar Helena Anderssons fall vägen? Är det lämpligt/olämpligt att samma poliser är inblandade som misslyckades förra gången?
2015-07-06, 22:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vad är det som tyder på det? Förklara gärna.

Varför det?
Vad är det som inte tyder på det kontrar jag då?

En 17-årig mycket söt flicka går upp i rök utan vidare. Hittas sedermera död. Mördad.
Och vad skulle då ge anledning till att tro annat än att hon berövats livet i samband med
en överfallsvåldtäkt? Berätta gärna.

Och varför hon inte torde ha hållits vid liv ett eller flera dygn efter bortrövandet talar väl
logiken för: mycket riskabelt att ha ett offer förvarat mitt i denna by som det såg ut
och utgående ifrån att rätt man sitter häktad så blir det väldigt osannolikt att han skulle
ha gett sig på ett sånt "projekt", han som strax skulle börja en ny arbetsvecka ihop med
brodern. Tänk om nån hittade henne medan han var igång och snickrade eller la plåt...
2015-07-06, 22:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
ALLT tyder på detta. Inte minst de två viktigaste parametrarna TID och PLATS.

Mitt på ljusa tidiga kvällen på en plats bland människor och landsväg. Ingen har sett något, ingen har hört något.

Självklart tystnades BO omedelbart.

Att hålla någon som "sexslav" för att sedan mörda denne är också ytterst, ytterst ovanligt och INGET tyder på att så skulle vara fallet här.
Håller med dig helt här. Enklaste scenariot är ju att hon slängdes in i bagaget på en bil och kördes ner till Martorp där hon våldtogs och mördades inom en timme. Har jäkligt svårt att tro på något annat scenario utan bra bevis för det.
2015-07-06, 22:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren kan begära omhäktning så många gånger som det behövs, givet undersökningen går framåt, tills dess det räcker för åtal. Slarvigt uttryckt kanske, men någon kommer säkert reda ut det mer korrekta svaret
Ja, det är korrekt, med det rätt självklara tillägget att om åklagaren eller domstolen sänker misstankegraden till skäligen misstänkt ska han släppas. Men han kan förbli misstänkt hur länge som helst.
2015-07-06, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som jag sagt förut x antal gånger i tråden: När vi har förundersökningen kan vi (till en del åtminstone) bedöma hur utredningen har bedrivits. På den lilla information vi nu har går inte det.

Det finns ett antal exempel på dåligt bedrivna utredningar. Det finns ett antal exempel på väldigt bra bedrivna utredningar. Poliser och åklagare är människor. Precis som i vilken bransch som helst så varierar kompetensen.

Man ska heller inte göra misstaget att tro att det finns ett 100%-igt samband mellan resultat och kvalitet i en enskild utredning. Ibland finns helt enkelt inte förutsättningarna för att få fast GM, inte ens en task force med världens skickligaste utredare hade klarat biffen. Och i någon mån naturligtvis också det omvända.

Finns det skäl att granska polisens arbete i framtiden? Absolut. Jag är själv t ex oerhört kritisk till hur daCosta-utredningen bedrevs. Finns det någon poäng i att sitta och fantisera ihop löjliga konspirationsteorier om poliser som mörkar hit och dit och försöker sätta dit oskyldiga för att dölja sina egna misstag? Det tycker inte jag. Snarare är det så att ounderbyggt trams och polishatargnäll i värsta fall kan bidra till att verkliga missförhållanden döljs. Den ev. sakliga kritiken drunknar helt enkelt i utfall från konspirationstomtar och folk som bara är ute efter att kasta skit på rättsväsendet av mer eller mindre personliga skäl.

Polisen har väl inte gjort mer än sitt jobb. Litauerna som sitter med BO föremål utspridda runtomkring sig samt den döda flickan i närheten? En klunga från Mp som pekar ut Litauerna som mystiska och underliga. Vill påstå att om polisen inte undersökte dem vore det tjänstefel. Men tids nog får vi veta vad som hänt. Även rättsväsendet kan göra fel det har hänt förut. Vore bra om de har den skyldiga naturligtvis. Men har de fel person så rör sig en mördare lös som kan slå till inom kort det är det som oroar. Gm kanske sitter här i tråden ingenting är omöjlig...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in