2015-07-05, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Tveksamt. De har dina mail. Då har de din mejladress och de kan även spåra IP-numret som visar vart mejlen skickats ifrån, jag antar att du skickat flertalet av mejlen antingen från hemdator eller via mobil. Det är väldigt lätt för polisen att spåra om du inte gått via proxy servrar och även då brukar det gå att spåra.
Sen gör de husis på din dator och telefon och där lär de isf finna metadata.

Det där med att skylla på att det var någon annan som satt vid datorn/använde deras konto och liknande fungerar väldigt sällan.

Fundera själv hur troligt det är att någon annan skulle ofreda ditt ex, och skriva om ert förhållande på det sätt du gjort från din adress och använt din dator och/eller mobil?
Visst skulle någon kunnat ha stalkat er när ni var ihop och sedan hackat din dator och klonat din mobil för att sedan ofreda ditt ex, men det är nog 1000gånger mer troligt att jag vinner en miljard på lotto.
Trovärdigheten faller nog betydligt.

Jag ska inte säga det.
Citera
2015-07-05, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Jobb inom energisystem, fordonsmekanik, viss teknik och dylikt. Jag tänker att ofredande inte är ett brott att man helt borde uteslutas.

I och med att ofredandet endast skett via mail så är detta egentligen inte värre än att åka fast för att ha skickat spam.

Citat:
Oroar jag mig för mycket

Ja.
Citera
2015-07-05, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
I och med att ofredandet endast skett via mail så är detta egentligen inte värre än att åka fast för att ha skickat spam.

Jag vågar erkänna att det är värre än spam om än inte särskilt mycket värre.

Citat:
Ja.
Jag ska se vad arbetsgivarna tycker och hur de uppfattar mig.

Vid ett dömande kommer jag att få ofredande och kotaktförbud. Vet du om dessa kommer synas som två prickar i registret?
Citera
2015-07-05, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh

1. Du har tidigare erkänt att du skrev dem.
2. Du har kanske använt samma mejladress tidigare när ni var ihop.
3. Du har ett speciellt sätt att skriva på.
4. Du nämner saker ingen annan känner till.
Glömde fråga dig angående punkt 3. Vad är speciellt med sättet som jag skriver på? Menar du att hon kan känna igen sättet som jag skriver på eller att jag skiljer mig från andra männsikor i hur man vanligtvis skriver?
Citera
2015-07-05, 21:55
Bannlyst
Citat:
Får jag en prick i registret för ofredande och en prick i registret för kontaktförbud?

Vet någon svaret på ovanstående fråga?
Citera
2015-07-05, 22:46
Medlem
Citat:

Ja, det blir två olika. För kontaktförbudet gäller att det står kvar i 10år, ofredande kommer stå kvar 5år.
Detta förutsätter att du inte blir lagförd för något ytterligare brott under den tiden.
Citera
2015-07-05, 22:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ja självklart kommer det att stå i ditt brottsregister.
Citera
2015-07-05, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ja, det blir två olika. För kontaktförbudet gäller att det står kvar i 10år, ofredande kommer stå kvar 5år.
Detta förutsätter att du inte blir lagförd för något ytterligare brott under den tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja självklart kommer det att stå i ditt brottsregister.
Det var trist att läsa.
Citera
2015-07-07, 10:41
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Kanske uppenbart vid det här läget men kontakta en jurist om du bestämt dig för att försöka slingra dig. Jag är inte helt klar över beväsläget du står inför men en som sitter med brottsmålsärenden hela dagen vet hur man lägger upp det för att öka chanserna att det hela blir avfärdat.

För övrigt frågar du om sätt att skriva. Till exempel använde du ovan ordet "trist", inte "tråkigt" eller "skit". Finns det underlag så kan man urskönja mönster vid ordval och avstavningstecken. Själv avslöjar jag mig på löpande band genom att t. ex inte vilja avsluta mina meningar - utan jag använder bindestreck som en paus för att fortsätta.
Senast redigerad av ProfessorSlusk 2015-07-07 kl. 10:45.
Citera
2015-07-07, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
Kanske uppenbart vid det här läget men kontakta en jurist om du bestämt dig för att försöka slingra dig. Jag är inte helt klar över beväsläget du står inför men en som sitter med brottsmålsärenden hela dagen vet hur man lägger upp det för att öka chanserna att det hela blir avfärdat.

För övrigt frågar du om sätt att skriva. Till exempel använde du ovan ordet "trist", inte "tråkigt" eller "skit". Finns det underlag så kan man urskönja mönster vid ordval och avstavningstecken. Själv avslöjar jag mig på löpande band genom att t. ex inte vilja avsluta mina meningar - utan jag använder bindestreck som en paus för att fortsätta.
Jag är med på det. Vad är dock sannolikheten att jag klarar mig när jag har erkänt brott?

Till något mer allmänt så undrar jag en sak gällande polisanmälan. Kvinnan har anmält mig för att jag ska sluta höra av mig. Jag har slutat höra av mig och hon är nöjd. Åklagaren däremot vill driva det här och ge mig en dom. Hon som anmälde mig vill dock inte att jag blir dömd. Tycker inte ni att det är ett konstigt sätt att resonera eftersom det enda kvinnan ville var att jag skulle sluta höra av mig?

Många säger väl klart emot med tramsargument om att man ska "lära sig" eller få sitt straff. Vad ni glömmer är att kvinnan inte vill straffa mig, och är hon nöjd, varför ska åklagaren göra det värre?
Senast redigerad av affalterbach 2015-07-07 kl. 14:56.
Citera
2015-07-07, 15:15
Medlem
Citat:
Jag är med på det. Vad är dock sannolikheten att jag klarar mig när jag har erkänt brott?

Till något mer allmänt så undrar jag en sak gällande polisanmälan. Kvinnan har anmält mig för att jag ska sluta höra av mig. Jag har slutat höra av mig och hon ör nöjd. Åklagaren däremot vill driva det här och ge mig en dom. Hon som anmälde mig vill dock inte att jag blir dömd. Tycker inte ni att det är ett konstigt sätt att resonera eftersom det enda kvinnan ville var att jag skulle sluta höra av mig?

Många säger väl klart emot med tramsargument om att man ska "lära sig" eller få sitt straff. Vad ni glömmer är att kvinnan inte vill straffa mig, och är hon nöjd, varför ska åklagaren göra det värre?

Kvinnan har polisanmält dig och de faktiska omständigheterna stödjer anmälan.
Det är klart att åklagare då går vidare, faktum är att åklagaren enligt lag måste gå vidare.
I Sverige råder det åtalsplikt för åklagare för alla brott som går under allmänt åtal.
Ofredande är ett brott som går under allmänt åtal men som samtidigt är ett sk angivelsebrott.

Det innebär att ofredande måste anmälas av målsägande för att åklagare skall få åtala om inte brottet skett på allmän plats.
Men och det här är viktigt, eftersom ofredande går under allmänt åtal så gäller åtalsplikten efter det att anmälan skett.
Det innebär alltså att oavsett om målsägande nu ångrar sig eller om hon inte vill få dig dömd eller vad det nu kan vara så måste åklagaren enligt lag gå vidare om åklagaren anser sig ha bevis för att kunna få en fällande dom.

Orsaken till att det förhåller sig som så att det råder åtalsplikt är för att brottsoffer inte skall kunna bli skrämda till att ta tillbaks en anmälan.

Kort fråga också, hur vet du att kvinnan inte vill få dig dömd? Har du fortsatt kontakten med henne efter polisanmälan?
Citera
2015-07-07, 16:03
Bannlyst
Citat:
Kvinnan har polisanmält dig och de faktiska omständigheterna stödjer anmälan.
Det är klart att åklagare då går vidare, faktum är att åklagaren enligt lag måste gå vidare.
I Sverige råder det åtalsplikt för åklagare för alla brott som går under allmänt åtal.
Ofredande är ett brott som går under allmänt åtal men som samtidigt är ett sk angivelsebrott.

Det innebär att ofredande måste anmälas av målsägande för att åklagare skall få åtala om inte brottet skett på allmän plats.
Men och det här är viktigt, eftersom ofredande går under allmänt åtal så gäller åtalsplikten efter det att anmälan skett.
Det innebär alltså att oavsett om målsägande nu ångrar sig eller om hon inte vill få dig dömd eller vad det nu kan vara så måste åklagaren enligt lag gå vidare om åklagaren anser sig ha bevis för att kunna få en fällande dom.

Orsaken till att det förhåller sig som så att det råder åtalsplikt är för att brottsoffer inte skall kunna bli skrämda till att ta tillbaks en anmälan.

Kort fråga också, hur vet du att kvinnan inte vill få dig dömd? Har du fortsatt kontakten med henne efter polisanmälan?
Åtalsplikt är en i raden av alla hittepågrejer för att göra livet surt för vanliga människor.

Du har säkert rätt. Jag har pratat med polisen och han sa att hon inte vill få mig dömd och yrkar dessutom inte på att få skadestånd.

Detta har inte med ämnet att göra men i så fall tycker jag att lagen är felaktigt utformad. Anmälan gjordes för att få mig att sluta kontakta henne. Detta har jag gjort. Varför i hela världen (om vi tänker logiskt) ska åklagaren (bortse från den förvridna lagen) döma och göra situationen värre än vad den är? Dessutom undrar jag varför åklagaren har intresse att få mig dömd (bortsett från att lagen säger det)? Begriper han inte att det är över förväntan mot vad hon ville med polisanmälan från början?

Moralpredikan om att man ska lära sig av sina misstag är helt verklighetsfrånvänt.

Jag har inte kontakt med henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in