2015-07-02, 20:23
Bannlyst
Jag har blivit dömd för ofredande eller hur man ska uttrycka det. De säger att jag kommer få en prick i registret och måste betala böter. Först verkade det som att det räckte med kontaktförbud men det var inte tillräckligt av nån anledning och nu vill de ha pengar och belasta mitt register.

Vad kan jag göra för att komma undan utan en prick?
Citera
2015-07-02, 20:26
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Överklaga ? Blir du dömd så kommer du knappast undan.
Citera
2015-07-02, 20:27
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Jag har blivit dömd för ofredande eller hur man ska uttrycka det. De säger att jag kommer få en prick i registret och måste betala böter. Först verkade det som att det räckte med kontaktförbud men det var inte tillräckligt av nån anledning och nu vill de ha pengar och belasta mitt register.

Vad kan jag göra för att komma undan utan en prick?
Det enda sättet du kan undkomma det på är att inte bli dömd för brottet, med andra ord så behöver du bli frikänd i tingsrätten.

Edit:
Eller i hovrätten förstås.
Citera
2015-07-02, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Överklaga ? Blir du dömd så kommer du knappast undan.
Jag har erkänt och är med på vad som gäller. Finns det något jag kan göra för att få beloppet nedsatt eller att överhuvudtaget klara mig med endast kontaktförbud?
Citera
2015-07-02, 20:29
Medlem
Har du redan gått med på strafföreläggande alltså ?
Citera
2015-07-02, 20:29
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Jag har erkänt och är med på vad som gäller. Finns det något jag kan göra för att få beloppet nedsatt eller att överhuvudtaget klara mig med endast kontaktförbud?
Det du kan göra är att överklaga domen till hovrätten, men det kanske blir knepigt om du redan har erkänt i tingsrätten.
Citera
2015-07-02, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Det du kan göra är att överklaga domen till hovrätten, men det kanske blir knepigt om du redan har erkänt i tingsrätten.
Vi har inte kommit så långt, utan det är åklagaren som har hand om detta från nu. Jag har blivit förhörd och därefter fått besked om det över telefon.

Finns det nåt jag kan ändra?
Citera
2015-07-02, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Retarderad-Indian
Har du redan gått med på strafföreläggande alltså ?
Jag har sagt att jag hellre tar det i stället för att gå till rättegång men jag har inte skrivit på att jag ska betala eller accepterat något belopp.
Citera
2015-07-02, 20:37
Medlem
Richydembangs avatar
Du har erkännt ett brott och är förvånad över böter? Detta kanske är en bra wake up call för dig. Du kan fortfarande överklaga men eftersom de tidigare redan har fått ett erkännande utav dig så skulle detta sluta baad.
Citera
2015-07-02, 20:37
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Jag har sagt att jag hellre tar det i stället för att gå till rättegång men jag har inte skrivit på att jag ska betala eller accepterat något belopp.
Du måste ta det till rättegång och där bestrida det hela, och efter det hoppas på att bli frikänd. Erkänner du nu, samt om du blir dömd i rätten så åker du på pricken vare sig du vill eller inte.
Citera
2015-07-02, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richydembang
Du har erkännt ett brott och är förvånad över böter? Detta kanske är en bra wake up call för dig. Du kan fortfarande överklaga men eftersom de tidigare redan har fått ett erkännande utav dig så skulle detta sluta baad.

Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Du måste ta det till rättegång och där bestrida det hela, och efter det hoppas på att bli frikänd. Erkänner du nu, samt om du blir dömd i rätten så åker du på pricken vare sig du vill eller inte.
Fy fan. I så fall känns det som att jag inte vetat dessa rättigheter innan jag blev förhörd. Polismannen har enligt mig drivit på det för att få mig att åka dit hårdare.

Vad kan straffskillnaden bli om det tas till rättegång eller om det stannar kvar som ett strafföreläggande?
Citera
2015-07-02, 20:51
Medlem
Det är ingen rättighet att kunna veta hur vårt rättssystem fungerar.
Däremot visste du garanterat att du hade rätten att hålla tyst.

Upp i domstol och lös det där.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in